Gå til innhold

Kommentar: Gaming er i ferd med å bli en rikmannshobby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Microsoft skylder på den pågående komponentkrisen, som har ført til økte priser på så godt som all elektronikk de siste årene.

Jeg tror dette er noe av årsaken til at Phil Spencer måtte gå av. Microsoft valgte som kjent å gå for et lukket system hva gjelder lagring (SSD) ved utforming av Xbox Series X, slik at Microsoft må gå til innkjøp av spesiallagde SSD-er fra et fåtall produsenter.. Sony valgte å gå for helt standard M.2 NVMe, som produseres i mye større volum. Komponentkrisen treffer Microsoft hardere enn Sony.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

At man skal få se gameplay fra gta VI via å kjøpe et abonnement på netflix er så next level capitalism at jeg spyr. Om jeg hadde hatt netflix så hadde jeg ventet til det havnet på nettet uansett for å ikke støtte det konseptet her.

Var heldig og fikk bygget pc rett før prisene erigerte tvers gjennom ozonlaget, så når sony dreper disc'en blir nok det meste av gaming gjort på den. Enn så lenge skal jeg fortsette å kjøpe fysiske kopier og spare 100-200 kr ved hvert kjøp.

• Liker 3
Skrevet

Utrolig godt skrevet! Er enormt bekymret over denne utviklingen som virkelig ødelegger hobbyen vår så til de grader. Steam Machine som endelig kunne ta opp kampen litt endte opp som ganske svak sammenlignet med en PS5 eller Xbox Series X, og koster i tillegg noen tusen mer. I tillegg vil vi nok se større satsing på streaming siden det har faktisk blitt bedre, men det positive stopper der. Det er kanskje det som bekymrer meg mest med denne utviklingen av høye priser og mangel. De på toppen ender opp med alt av datakraft, selger det i form av streaming til den nette sum av tusenlapper i måneden og tar det bort fra oss siden vi aldri kan eie.

Så kan jeg ikke fatte at vi har EU som får inn 1,2 millioner underskrifter på bordet som simpelt nok ber om bedre rettigheter, etterfulgt av «nei, det her er jo vanntett fra før. Denne fyren og fyrinnen i dress sa det blir for dyrt og at gamere allerede har masse rettigheter. Tror jeg heller stoler på disse 100 livredde advokatene enn 1,2 millioner dedikerte mennesker spredt over 27 land.» Det er ikke annet å si enn at det setter ord på det så mange av oss føler på, håpløshet.

Jeg vil likevel prøve å legge inn noe håpefullt for fremtiden. Det er det vi alle kaller indie-spill. Disse har de siste årene eksplodert, og da ekstremt. Meccha Chameleon og Among Us med flere salg enn de fleste AAA-spill blant annet. Dette viser at mange gamere gir litt deng i grafikk for tiden, noe som vil si at du ikke vil trenge en ny PC med RTX 5090, eller en PS5 Pro for å klare deg. Den store mangelen på ny maskinvare tror jeg også vil gi et større insentiv til utviklere til å polere spillene bedre. Forhåpentligvis den gamle Nintendo-poleringen vi alle kan like.

Skrevet

Hvis fortjenesten ved å selge hardware er så stor, hvorfor oppstår det ikke flere konkurrenter som spiser av markedet? Jeg skjønner at de vasseste brikkene og komponentene fortsatt antagelig vil være forbeholdt de største selskapene, men jeg ville trodd det lot seg gjøre å sette opp produksjonslinjer som til en overkommelig pris kunne levere konkurransedyktig ytelse i forhold til 5+ år gammel hardware? 

Skrevet
Bananababb skrev (3 minutter siden):

At man skal få se gameplay fra gta VI via å kjøpe et abonnement på netflix er så next level capitalism at jeg spyr. Om jeg hadde hatt netflix så hadde jeg ventet til det havnet på nettet uansett for å ikke støtte det konseptet her.

Var heldig og fikk bygget pc rett før prisene erigerte tvers gjennom ozonlaget, så når sony dreper disc'en blir nok det meste av gaming gjort på den. Enn så lenge skal jeg fortsette å kjøpe fysiske kopier og spare 100-200 kr ved hvert kjøp.

Går i den retningen for meg og. Satser på at PC-ene våres holder ut denne oppkonstruerte og fiktive stormen laget av slopfabrikkene.

Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Hvis fortjenesten ved å selge hardware er så stor, hvorfor oppstår det ikke flere konkurrenter som spiser av markedet? Jeg skjønner at de vasseste brikkene og komponentene fortsatt antagelig vil være forbeholdt de største selskapene, men jeg ville trodd det lot seg gjøre å sette opp produksjonslinjer som til en overkommelig pris kunne levere konkurransedyktig ytelse i forhold til 5+ år gammel hardware? 

Har selv tenkt på dette, og etter det jeg klarer å finne ut trenger du astronomisk høyt kapital. Tenk på om du skulle lage en spillkonsoll selv. Du trenger grafikk, prosessor, minne og lagring. Ingen klarer alle de selv og må derfor kjøpe fra Samsung, Nvidia, AMD eller Micron. Disse tar skyhøy pris og enkelte har beviselige oppført seg slik at de avslutter avtalen på dagen om du ikke takker ja til bestillingen på 1000 brikker, som forhåpentligvis leveres før november 2028. Så kan man tenke at det finnes gamle komponenter man kan produsere med. Nope. Alt er så og si borte, og selvfølgelig gidder ikke Samsung å produsere sin 10 år gamle RAM-brikke eller SSD nå lenger. 

Skrevet

Når det gjelder prisen på spill, så er det jo smart å vente.

Jeg kjøper stort sett spill minst 1-2 år etter lansering. Da er prisen mye lavere, pluss at de har fått fikset og patchet spillet, slik at man er kvitt mesteparten av irriterende feil.

Er jo blitt så dårlig kvalitet på AAA i spill i dag, at man uansett bør vente minst 6 måneder, slik at de faktisk har fått fikset bugs i spillene.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (9 minutter siden):

Hvis fortjenesten ved å selge hardware er så stor, hvorfor oppstår det ikke flere konkurrenter som spiser av markedet?

Uten at jeg på noen måte er noen ekspert på området, så har jeg forstått at det tar flere år å starte ny produksjon av ram. Selv om noen skulle starte opp produksjon nå (eller i fjor da krisen oppstod), vil vi ikke se noe resultat av dette før om 3-5 år. I tillegg vil en slik produksjon koste flere milliarder kroner.

Det er med andre ord svært risikabelt. Hvem vet hvordan markedet ser ut om 5 år, og om krisen fortsatt vedvarer på dette tidspunktet? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Er det ikke billigere nå enn det var før hvis du regner med inflasjonen? Kostet skjorten å kjøpe C64 kassetter i gamle dager husker jeg.
Skrevet (endret)
GnilreG skrev (32 minutter siden):

Er det ikke billigere nå enn det var før hvis du regner med inflasjonen? Kostet skjorten å kjøpe C64 kassetter i gamle dager husker jeg.

Både ja og nei. Rent pengemessig er det billigere ja. Men lønningene har ikke fulgt den samme inflasjonen. I tillegg har nødvendige kostnader, som bolig og mat steget mer enn inflasjonen, som etterlater mindre penger til bruk på fritidsinteresser.

Her er en enkel graf som viser hva som har skjedd:

image.png.6f5f9882a5b9e47f87ca361ae1e55661.png

En ting som er verdt å legge merke til er at gjennomsnittslønn har fulgt inflasjonen ganske fint, mens medianlønn ikke har gjort det. Det viser at forskjell mellom rik og fattig har økt betraktelig, sakte men sikkert, i løpet av disse årene. En annen ting å legge merke til er den "lille" oppsvingen på elektronikk som kom i fjor. Den ser liten ut på en så stor graf, men det er altså første gang at prisene har gått OPP i forhold til inflasjonen, og per nå er den på høyde med 2010 i forhold til inflasjonen. Men i den samme tiden har altså bokostnader og mat doblet seg. Med andre ord har man halvparten så mye å bruke på elektronikk som koster det samme. En siste ting å ta med seg er at inflasjonen påvirkes av alt. Billigere elektronikk har altså bidratt til å holde den generelle inflasjonen nede. Når også denne blir dyrere, så får man økt inflasjon, som her i Norge er ensbetydende med at renta går opp, som igjen er ensbetydende med at de rike blir rikere og de "fattige" (90% av oss) blir fattigere.

Endret av Gringorilla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Jeg håper dette kan føre til en periode der utviklere fokuserer mer på optimalisering og faktisk gameplay, og ikke bare FPS og realistisk grafikk, så folk kan fortsette å kose seg meg maskinvaren de allerede har.

Indie-bransjen lever i beste velgående. Terraria er fortsatt et fantastisk spill. Det er mye å ha det gøy med om man ser forbi alle AAA-reklamene man blir bombardert med.

Hadde vært gøy om Rockstar laget en BotW-modus i GTA, så man kunne spille det med cel-shading eller noe annen mindre krevende grafikk, så eldre hardware kunne kjøre det.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (40 minutter siden):

Profittmarginene til konsollprodusenter er som regel relativt små og ofte selges konsoller til tap fordi at de kan tjene inn penger på salg av spill og abonnement. Kostnadene holdes nede ved at de kjøper komponenter i store kvanta slik at de kan forhandle til seg bedre priser og de garanterer også leveringer over tid. Dersom jeg ønsker å lage en egen konsoll må jeg investere tid og penger i å designe den, lage operativsystem og lage en plattform som utviklere ønsker å støtte. Jeg kan så klart lage en PC, men da konkurrerer jeg mot alle som ønsker å bygge dem selv og en hel haug med produsenter som har en god infrastruktur fra før av. Uansett hva jeg velger å gjøre må jeg overbevise kunder om at jeg tilbyr noe bedre enn de etablerte. Dersom jeg går konkurs om et halvt år så vil dette føre til at de ikke får hjelp med garanti og reklamasjon så dette er jo en utfordring.

Der profitten er nå er i komponenter som RAM, CPU og GPU så om jeg skal inn der må jeg ha en fabrikk. Det tar ofte over 10 år før det å investere i så mye infrastruktur ender opp med å bli lønnsomt og jeg bør ha nok kapital til at jeg kan holde ut i mellomtiden. Grunnen til at dette er lønnsomt nå er at selskap som driver med KI kjøper opp komponentene. Dersom de skulle gi seg om 5 år så vil investeringen min være bortkastet. Det er også sånn at om OpenAI har en avtale med Nvidia som varer i 2 år så har ikke jeg mulighet til å selge til OpenAI før avtalen deres går ut. Jeg må da forhandle om en avtale og gi dem et bedre tilbud enn det Nvidia gjør og da ender jeg opp i den situasjonen at Nvidia har muligheten til å prise seg lavere enn meg fordi de har ikke det samme behovet for å dekke opp for investeringen som det jeg har. De har også større mulighet til å forhandle bedre priser på materialer de trenger fordi de har høy produksjon.

Skrevet

Tror PC-deler produseres på bånd og med en ganske rask produksjon. Så tror ikke det er så veldig vanskelig å forklare hvorfor pc-deler ikke er så altfor dyrt. Og tror egentlig de kunne vært solgt til en lavere pris og fortsatt være lønnsomme. På allminellige forbruksvarer er det vell også ganske stor etterspørsel.

Skrevet (endret)
bim89 skrev (8 minutter siden):

Tror PC-deler produseres på bånd og med en ganske rask produksjon.

Det er opplest og vedtatt at produksjon av ram er svært kostbart og tar svært lang tid. Det er jo ikke slik at bransjen over natten valgte å tredoble prisen. Om det var mulig hadde jo en konkurrent umiddelbart solgt ut lageret sitt til en rimeligere pris.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bim89 skrev (6 minutter siden):

Tror PC-deler produseres på bånd og med en ganske rask produksjon. Så tror ikke det er så veldig vanskelig å forklare hvorfor pc-deler ikke er så altfor dyrt. Og tror egentlig de kunne vært solgt til en lavere pris og fortsatt være lønnsomme. På allminellige forbruksvarer er det vell også ganske stor etterspørsel.

Ja, det produseres på bånd. I en fabrikk tilpasset produksjonen av komponentene. Det å etablere fabrikken koster mye. Det å etablere et rykte tar tid. Du får heller ikke samme tilbudene på råvarer som det større produsenter gjør så de kan uansett klare å justere prisene slik at de kan slå deg ut av markedet.

Det er en svært kostbar investering som du må betale ned uten garanti på at markedet holder seg slik det er nå.

Så er spørsmålet. Tror du virkelig at noen ønsker å investere flere milliarder på det å produsere komponenter billig for forbrukere? Hvorfor mener du at de skulle ønske å sikte seg inn på den gruppen kunder som betaler minst for produktene deres? 

Jeg skjønner at du ønsker at dette skal være enkelt og greit, men realiteten er noe helt annet. Fabrikker koster penger. Investeringer skal betales tilbake.

Skrevet

Hvorfor forteller du meg det? Derfor skal jeg også mene det samme? Nei, det tror jeg ikke på. Tror ærlig talt ikke fabrikkene har problemer med å produsere i det hele tatt.

Skrevet
bim89 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor forteller du meg det? Derfor skal jeg også mene det samme? Nei, det tror jeg ikke på. Tror ærlig talt ikke fabrikkene har problemer med å produsere i det hele tatt.

Hva du mener har ingenting å si. Du mener dette skal være billig. Du mener det er lønnsomt å selge til andre enn høystbydende.

Jeg presenterer fakta. Fabrikker koster penger. Infrastruktur koster penger. Selskapene ønsker å tjene penger. Det handler ikke om å være enig eller uenig, det handler om å ha kunnskap eller ikke. Du har ikke kunnskap og du ønsker ikke å lære. Da ønsker jeg deg lykke til med produksjonen din av RAM som du mener er så enkel.

• Liker 2
Skrevet

Krisen vi ser nå blir bare barnemat i forhold til krisen vi vil se den dagen Kina bestemmer seg for å overta Taiwan, tenk litt på den.

Skrevet

Jeg tror at dersom prisen økes, vil salget synke, og som følge av dette vil det fort bli overproduksjon på et ganske stort opplag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...