Gå til innhold

Nettverks problem: Låser seg når switch plugges i.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ett lite problem som jeg ikke helt skjønner meg på. Jeg av av typen som liker å ta ut strømmen når det lyner og tordner, slik at jeg ikke skal ha maks uflaks at ting skal ryke ved overspenniger fra lynnedslag.

På hobby rommet mitt så har jeg flere nettverkspunkter, hvor jeg har en switch under pulten, og en over pulten til NASene. Ble litt lei å måtte krype inn til switchen under pulten, så at jeg plugget om rekkefølgen der slik at NAS switchen kommer før den under pulten, da kan jeg bare plugge ut nettverkskablene når jeg plugger ut NASen og switchen for dem, og la det under pulten være på.

Når ting plugges inn igjen, så er det ikke alltid jeg kobler opp NASene med en gang. Etter at jeg koblet om som nevnt over, så når jeg plugger NAS switchen inn igjen, og da også den under pulten får signal, så låser internett seg. Jeg får jordkloden på PCen, og får ikke nett via wifi (Den fra Dream Machine er den jeg kobles mot). Jeg må ta strømmen på nettverksutstyret i midten så kommer ting tilbake.

Alle 2,5GBe swithchene er Ubiquiti sine mini switcher. Jeg ser på displayet på Dream Machine at den er ok. Jeg kommer ikke inn i Ubiquiti systemet for å få sett hva den ser av ting.

Noen som vet hva som kan være problemet?

Har Asus ruteren først, for å kunne bruke Telenor TV dekoderen, da det ikke fungerer via Ubiquiti systemet. Min tanke er at det kanskje kan være noe problemer rundt denne og DM, men DM har vist i displayet at den mangler nett hvis Asusen er borte eller har låst seg.

Legger ved forenklet oppsett av nettverksoppsettet mitt.

Nettverk.bmp

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ilpostino skrev (2 timer siden):

Bare antagelse fra min side, men kan det være noen utdaterte routingtabeller som lager krøll

Er ikke så kjent med den problematikken. Kan du utdype litt?

Kan det være at det fikser seg hvis jeg sletter de 2 Unifi små switchene, og legger de til igjen, at det da fikser seg? Det går jo kjapt og enkelt å gjøre.

Skrevet

Fikk testet litt når jeg kom hjem.

Asusen, Dream Machine og Wifien fra Dream Machine fungerte. Så feilen ligger på strengen med 2,5GBe. Glemte at første 2,5GBe switch ikke er Ubiquiti.

Testet å restarte alle komponentene bak de 2 siste switchene, uten at det hjalp. Det eneste som hjalp var å ta strømmen på utstyret, da utenom de 2 siste switchene som er ett annet sted, og da kom det tilbake som vanlig.

Slettet de 2 siste, og adopterte de igjen. Testet med å ta strømmen i noen sekunder, og ting forsvant ikke da. Men får sjekke igjen fredags morgen, da det er meld lyn i morgen kveld, så da tas alt ut igjen uansett.

Skrevet

Sjekk at ikke du har en rouge dhcp-server koblet til den problematiske switchen. Opplevde nylig en tp-linkrouter i aksesspunktmodus som plutselig fant ut at den ville være router igjen og begynte å dele ut ipadresser på et annet subnet enn det unifi var konfigurert til.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
nVIDIAsucks skrev (12 timer siden):

Forresten, du har ikke vurdert å investere i lynvern i stedet for å knote med nettverkskabler hver gang det er fare for lyn?

Har overspenningsvern, både mellom vern og finvern. Lynvern hjelper ikke hvis lynet slår ned nært nok. Tar meg heller den korte tiden å koble vekk de få gangene det er meldt, enn å være uheldig å få ødelagt utstyr

Så den STP dleen som vises på bildet etter at jeg slettet og la til switchene igjen. Har ikke sett den før. Kan ikke helt si jeg skjønner Spanning Three greiene, mulig det har noe med det å gjøre.

Ingen rutere tilkoblet på noen av de 2 switchene som det gjelder.

20260805_182044.jpg

Skrevet (endret)

Har du satt stp prioritet på switchene dine?

Og er wireless meshing av om du har aksesspunkter på den switchen som blir blokkert?

Endret av nVIDIAsucks
Skrevet (endret)
nVIDIAsucks skrev (40 minutter siden):

Har du satt stp prioritet på switchene dine?

Og er wireless meshing av om du har aksesspunkter på den switchen som blir blokkert?

Slike ting er kun standard slik det kommer fra Ubiquiti. Prøver å ikke røre ting jeg vet hva gjør, får normalt mindre problemer den veien.

Der det står grået ut STP, så er Global Switch Setting huket av. For STP linjen så er det blått på RSTP.

uni.png

EDIT: Rundt mesh så så jeg at begge stod som Mesh Parent. Skrudde av det på den på enden. Regner med begge ikke trenger å ha det på. Ser alle vi har på jobben er huket av for Mesh Parent, men mesh connect som mine hjemme er. Kun auto innstillinger på jobben også.

Endret av IcedStrider
Skrevet

Den innebyggede switchen i dream machine støtter vel ikke dette, men om du har mulighet til å sette stp prioritet på de andre switchene så setter du følgende:

2,5GBE: 0

2,5GBE NAS: 4096

2,5GB pult: 8192

Skru også av all wifi meshing.

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (På 5.8.2026 den 18.32):

Forresten, du har ikke vurdert å investere i lynvern i stedet for å knote med nettverkskabler hver gang det er fare for lyn?

Ikke minst så dekker jo forsikringen skader forårsaket av lyn. Så det er jo en fin ting.

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (15 timer siden):

Den innebyggede switchen i dream machine støtter vel ikke dette, men om du har mulighet til å sette stp prioritet på de andre switchene så setter du følgende:

2,5GBE: 0

2,5GBE NAS: 4096

2,5GB pult: 8192

Har du en kjapp forklaring på hva det gjør?

SpecialForce skrev (13 timer siden):

Ikke minst så dekker jo forsikringen skader forårsaket av lyn. Så det er jo en fin ting.

Jeg personlig er en av de som heller trekker ut enn å måtte sitte uten TV og annet i x antall dager og uker for å vente på forsikringen. 

Det er heller ikke slik at overspenninger fra lyn ødelegger utstyr med en gang. Overspenninger kan gi senskader som gjør at utstyret ryker en stund etter, og da funker ikke forsikringen.

nVIDIAsucks skrev (15 timer siden):

Da ser det ut som jeg nok fant problemet. Det skulle vært lyn osv i går kveld, så jeg koblet ut nas switchen. Men siden ikke noe av det andre har blitt koblet ut, så når jeg var inne og sjekket i systemet nå, så la jeg merke til at switchen under pult er online, og den får signal via Wifien der.

Når jeg nå trykket vekk Mesh connect på den, så forsvant begge, så det var nok det at den får signaler inn fra to veier når jeg kobler inn NAS switchen igjen som har skapt problemene vil jeg tro.

Takk for hjelpen så lenge.

Noen måte å kunne ha Mesh på wifien på hobby rommet uten at den gir signal til switchen? (Uten å la den stå uten kablet signal). Kan være praktisk å ha den på hvis NAS switchen er koblet vekk, da grunnen til at jeg har den der, er for å få wifi signal frem til ladestasjonen, som blir for lang unna hoved wifipunktet.

Skrevet (endret)
IcedStrider skrev (8 timer siden):

Har du en kjapp forklaring på hva det gjør?

Det forteller nettverket i hvilken rekkefølge switchene skal prioriteres, slik at trafikk sendes riktig/korteste vei og motvirker at STP blokkerer feil port slik du muligens opplevde. Om du ikke konfigurerer dette blir switchene prioritert etter laveste mac-adresse.

IcedStrider skrev (8 timer siden):

Noen måte å kunne ha Mesh på wifien på hobby rommet uten at den gir signal til switchen? (Uten å la den stå uten kablet signal). Kan være praktisk å ha den på hvis NAS switchen er koblet vekk, da grunnen til at jeg har den der, er for å få wifi signal frem til ladestasjonen, som blir for lang unna hoved wifipunktet.

Min erfaring er at det stort sett fungerer ene veien, altså som backup ved bortfall av kablet tilgang, men at det er verre å få den til å skru seg av når kablet forbindelse er gjenopprettet. Selv ville jeg bare skrudd det av så lenge det ikke er snakk om kritiske tjenester. Det er riktignok en liten stund siden sist jeg var borti denne funksjonaliteten, så det kan ha endret seg til det bedre.

Endret av nVIDIAsucks
Skrevet
IcedStrider skrev (På 7.8.2026 den 7.22):

Jeg personlig er en av de som heller trekker ut enn å måtte sitte uten TV og annet i x antall dager og uker for å vente på forsikringen. 

Jeg har fem TVer i stuen, alle kostet meg null kroner, og to av de hentet jeg i går. Hvis du står flere dager med elektronisk utstyr etter lyn eller annet så vil jeg hevde at man ikke kikker godt nok rundt seg.

Skrevet
SpecialForce skrev (14 timer siden):

Jeg har fem TVer i stuen, alle kostet meg null kroner, og to av de hentet jeg i går. Hvis du står flere dager med elektronisk utstyr etter lyn eller annet så vil jeg hevde at man ikke kikker godt nok rundt seg.

Ved å trekke ut kontakten ca 5 ganger i året, så slipper man å dra å hente TVer osv. Hva med de som ikke har bil med plass til annet enn en 24".

Ikke rart den vestlige verden er blitt ett brukt og kast samfunn, når noe så enkelt ser ut til å få folk til å finne løsninger for å slippe å trekke ut noe så enkelt som en stikkontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...