Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem kan finne ut at jeg har byttet navn?

Gjest baf43...55b

Anbefalte innlegg

Gjest baf43...55b
Skrevet

Hvis jeg bytter navn, kan familie finne ut det nye navnet? Jeg regner med at det i så fall kun er foreldre. Jeg kan se mine foreldre når jeg logger inn på skatteetaten (navn og fødselsdato), men jeg vet ikke om de kan se meg? 

Er det kun skatteetaten som har tilgang til denne informasjonen?

Et ekstra problem: jeg har registrert ENK på det gamle navnet, og blir nødt til å endre navn der etter at jeg bytter navn. Kan denne informasjonen finnes på nett? Jeg kommer nok til å bytte både navn på eier og selve firmanavnet, men vet ikke om folk kan se det gamle navnet mitt noe sted (og slik finne ut hva jeg har byttet navn til).

Anonymous poster hash: baf43...55b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes løsninger for å endre navn og skjule adresse ved tilfeller der folk er forfulgt etc. Vet ikke om det er det du snakker om, men at det iallfall er mulig å gjøre slik at noen ikke enkelt bare søker deg frem lenger.

• Liker 1
Gjest 283ad...d17
Skrevet

Alle endringer i Brønnøysundregistrene publiseres som kunngjøringer, så ja, om du endrer navnet på et ENK så vil dette kunngjøres og være mulig å finne ved å søke opp i kunngjøringer (søket kan også finne selskaper som er kunngjort slettet).

Anonymous poster hash: 283ad...d17

Skrevet
Gjest baf43...55b skrev (24 minutter siden):

Et ekstra problem: jeg har registrert ENK på det gamle navnet, og blir nødt til å endre navn der etter at jeg bytter navn. Kan denne informasjonen finnes på nett? Jeg kommer nok til å bytte både navn på eier og selve firmanavnet, men vet ikke om folk kan se det gamle navnet mitt noe sted (og slik finne ut hva jeg har byttet navn til).

Ja, det vil gjøre det fint mulig å finne deg. Både fullt navn på deg og selskapet ligger åpent ute på brønnøysundregistrene. Det ligger "tidligere navn" tilgjengelig flere steder der ute, men om man kan søke på det på et enkelt vis vet jeg ikke.

Skrevet
ZiggyStar skrev (1 time siden):

Det finnes løsninger for å endre navn og skjule adresse ved tilfeller der folk er forfulgt etc.

Kode 7 og 6:

Kode 6 og 7 er norske betegnelser på adressesperre i Folkeregisteret for personer som har et sterkt beskyttelsesbehov på grunn av alvorlig trusselbilde eller vold i nære relasjoner. Kode 6 gir strengt fortrolig adresse der opplysningene fjernes for alle unntatt et fåtall i det offentlige, mens kode 7 gir fortrolig adresse som skjermes for privatpersoner, men er åpen for offentlige etater.

Skrevet

Alle kan få bekrefte koblingen mellom ditt nye og gamle navn, om man først mistenker det og kan identifisere deg entydig. Altså: Har man ditt gamle navn og fødselsdato, kan man finne ditt nye navn. Har man ditt nye navn og fødselsdato, kan man få opplyst ditt gamle navn. Denne informasjonen kan man få utlevert fra folkeregisteret. Det er upraktisk å få tak i den (jeg tror i praksis man må ringe), men det er mulig. Du skal varsles ved oppslag. Se folkeregisterloven § 10-1 og § 9-1. 

Enkeltpersonsforetaket ditt må bytte navn om du bytter etternavn, fordi navnet på et enkeltpersonsforetak alltid skal inneholde etternavnet til innehaveren (og enhetsregisteret skal inneholde hele navnet og fødselsdatoen til innehaveren). Dette navnebyttet skal registreres i enhetsregisteret. Dette skjer ikke automatisk. I praksis tror jeg man gjennom oppslag i enhetsregisteret vil kunne få se ditt gamle navn (som innehaver i dag) og ditt nye navn (som innehaver i fremtiden), men jeg er ikke sikker. Om man vet at org nr. X er enkeltpersonsforetaket ditt, så kan man ved senere oppslag på samme enkeltpersonforetak finne ditt nye navn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...