Snikpellik Skrevet 5. august Skrevet 5. august (endret) Denne eksplosive uttalelsen fra prinsen av Jordan, som også er fotballpresident i landet må leses. Han sier Jordan ble forsøkt utpresset av FIFA, og at de holder igjen premiepengene deres så lenge de ikke gir formell støtte til Infantino. There is no shortage of issues regarding FIFA. Let me start by clarifying what some of these are from an FA perspective, in particular that of Jordan going into a World Cup for the first time. We are a small country with a minimal budget for our FA and had to deal with enormous hurdles. First, getting our fans into the USA: not all were granted VISAS, even though they had tickets -which we also know were sold at exorbitant prices. Secondly, we are being taxed by the US govt through FIFA for our participation. Money that should go to players and staff. This was not the case for those who played and set up camp in Canada and Mexico. But we happened to be in the USA so now we face these huge costs in taxes for having participated. Thirdly we have been waiting for reward money for our players since December for the Arab cup in Qatar, which is a FIFA event. The money our team should receive for having reached the final has not been delivered yet, while at the same time FIFA brags about how many billions they have in reserve. It is clear the problem really is with leadership. For months, FIFA has been refusing to help us on any of these or other matters- until it was verbally communicated to me during the World Cup that if I endorsed Infantino it would go a long way to helping our FA out. We pride ourselves in Jordan in upholding ethical values. We did not endorse him before and certainly will not now. But the whole situation amounts to blackmail and we refuse to give in to that. Endret 5. august av Snikpellik 4 4
KANE2009 Skrevet 5. august Skrevet 5. august Please la det komme flere slike rapporter så alt rakner rundt Infantino... 1 2
Baranladion Skrevet 5. august Skrevet 5. august The Avatar skrev (16 timer siden): Det einste positive som eg synes FIFA og Infantino har innført er at VM vart utvida frå 48 til 64 nasjonar. Sjølv om det medfører at arrangementet blir både større og dyrare, så synes eg at det er betre at flest mogleg får delta. At det skal kårast ein verdensmester basert på resultatlista for kvalifisering synes eg er ein uting sjølv om eg forstår behovet. Skal ein uansett summere saman resultatlista så er det nedten som at ein kan droppe heile arrangementet og kåre ein vinnar basert på talet på seiarar og målforskjell. Eg synes også at det er meir spennande at ein "underdog" som normalt sett ikkje hadde kvalifisert seg til VM har ein teoretisk sjans for å vinne heile greia. Det et kanskje ikkje ein fortent seier å vinne VM basert på flaks, men det samme kan vi seie når vi påstår å kåre verdens beste fotballag basert på ein straffekonk som eigentleg berre måler individuelle ferdigheiter. (Det er nesten som at det hadde vært meir rettferdig å bytte ut straffekonken med tautrekking der det er laget som vinner eller tapar som eit lag). Det ble utvidet fra 32 til 48 lag, og så er det snakk om å utvide ytterligere, til da 68 lag. Denne utvidelsen handler nok ikke om å gi flere sjansen, men å gi flere håp om å få en sjanse, slik at man får støtte fra de forbund hvor små land har veldig liten sjanse til å bli med. Å kvalifisere seg genererer massevis med penger. En smart måte å få demokratiske avgjørelser med seg på. Slik er ståa nå, og ved en utvidelse til, så vil det være spennende å se hvordan de fordeler plassene. De havner da i en skvis der de må gi plasser til konføderasjoner med gode lag (kvalitet i VM) eller konføderasjoner med svakere lag (stemmesanking/underdogs): Så er det helt opplagt at en må ha en kvalifisering, og i kvalifiseringer med færre plasser, så vil etter all sannsynlighet kun de sterke nasjonene bli med. Slik bør det jo også være, de fleste ønsker å se et VM med kvalitet. Å øke antall plasser syns jeg ikke er en god løsning, det blir rett og slett for massivt, og vil kreve mer tid, mye mer ressurser og det snevrer evt arrangørland til ganske få, evt må man ha flere arrangørland, som egentlig betyr flere turneringer, og da er det jo like greit å kjøre på med kvalifiseringen slik den er idag. Etthvert VM har også hatt underdogs, men jeg mener det holder med sjarmen av noen få lag, fremfor å ha mange av de. 1 1
Baranladion Skrevet 5. august Skrevet 5. august Pop skrev (2 timer siden): Helt klart, det er en del stillinger på frister på papiret men som vil ødelegge deg raskere enn du får endret på noe av det som er feil i organisasjonen. Har selv vært i situasjonen og kom meg unna mens jeg ennå hadde følelsen for hvor ting gikk. Det er uansett ikke noe èn FIFA president kan klare å endre særlig på. Det krever en forandring av hele organisasjonens ledelse. At Lise skulle være den kandidaten, har jeg lite til ingen tro på, hun fungerer bedre der hun er, som en vaktbikkje i UEFA. Jeg ser heller ikke helt hvorfor hun løftes frem så innmari, metodene som har blitt brukt i NFF er ganske lignende en del metoder FIFA bruker, selvom det er i mye mindre skala. Det ligger en ganske god kronikk om dette på X av KennethL (@eliteserieblogg)
The Avatar Skrevet 5. august Skrevet 5. august Baranladion skrev (8 timer siden): Å øke antall plasser syns jeg ikke er en god løsning, det blir rett og slett for massivt, og vil kreve mer tid, mye mer ressurser og det snevrer evt arrangørland til ganske få, evt må man ha flere arrangørland, som egentlig betyr flere turneringer, og da er det jo like greit å kjøre på med kvalifiseringen slik den er idag. Eg ser absolutt dei praktiske utfordringane, det eg seier er at dersom ein vil kåre beste laget akkurat no så burde alle nasjonar hatt moglegheita til å spele seg inn. Hadde økonomien vært irrelevant så burde vi ikkje ein gong hatt gruppespel der ein i teorien kan ende opp med dei fire beste landa i samme gruppe og ha tredje og fjerde beste nasjonane ryke ut heilt i starten. At Infantino også ønsker å gå bort frå rein loddtrekking og fordele dei antatt beste nasjonane utover ulike grupper er ikkje ei spesielt god løysing sjølv om det openbart reduserer faren for at den reelle bronsekandidaten blir slått ut i eit gruppespel mot beste- og nest beste laget. Ideelt sett burde alle spele mot alle i eit VM, men eg forstår godt at det kan føre til at ein teng nesten alle dei fire åra til neste VM for å klare å gjennomføre ei turnering der alle har møtt alle.
Cascada81 Skrevet 5. august Skrevet 5. august Framfor gruppespill ønsker jeg heller ordningen de har i Champions League, hvor man møter tre lag og havner i en stor tabell. Det er vanskeligere å manipulere resultatlisten hvis man har en god start, og det blir kamp til døren for langt flere av lagene. Ulempen er selvsagt sisterunden i gruppespillet, da langt flere må spille samtidig. Lagene som gjør det best, går rett til utslagsrundene, mens lagene midt på må spille play-off om resten.
Baranladion Skrevet 5. august Skrevet 5. august The Avatar skrev (1 time siden): Eg ser absolutt dei praktiske utfordringane, det eg seier er at dersom ein vil kåre beste laget akkurat no så burde alle nasjonar hatt moglegheita til å spele seg inn. Hadde økonomien vært irrelevant så burde vi ikkje ein gong hatt gruppespel der ein i teorien kan ende opp med dei fire beste landa i samme gruppe og ha tredje og fjerde beste nasjonane ryke ut heilt i starten. At Infantino også ønsker å gå bort frå rein loddtrekking og fordele dei antatt beste nasjonane utover ulike grupper er ikkje ei spesielt god løysing sjølv om det openbart reduserer faren for at den reelle bronsekandidaten blir slått ut i eit gruppespel mot beste- og nest beste laget. Ideelt sett burde alle spele mot alle i eit VM, men eg forstår godt at det kan føre til at ein teng nesten alle dei fire åra til neste VM for å klare å gjennomføre ei turnering der alle har møtt alle. Da henger jeg med. Jeg tror det er en del ulemper med en løsning med random grupper også. Et sluttspill med kun 1-2 store nasjoner har nær null markedsverdi hvis de har slått hverandre ut i gruppespillene og det bare er "uinteressante" nasjoner igjen. De beste nasjonene, bør etter mitt syn være seedet, for å unngå en slik situasjon, og som vi så i årets VM, så var det nesten vanskeligere å ryke ut av gruppespillet enn å komme videre. Det åpner igjen for at mindre nasjoner kan komme seg videre. Seeding har det vært ganske lenge, Infantino har ikke fjernet loddtrekning. Seedingen avgjøres ved hjelp av FIFA rankingen eller noe, så gjør man det godt noen år som liten nasjon, så har man muligheter for å bli seedet på den måten.
Markiii Skrevet 5. august Skrevet 5. august Dagner skrev (På 3.8.2026 den 11.04): Lager en ny tråd da det i kjølvannet av VM har vært en del uro rundt Fifa sin fremtid. Kjapp timeline - Infantino ville selge deler av VM til private investorer, og gi betydelige summer til landene som gikk med på ideen - Infantino ville gått videre som en sjef i Fifa Forward Enterprise med en lønn på 30 millioner euro + bonuser - Uefa gikk hardt ut mot dette og truet med å trekke seg fra VM - Dette har heldigvis møtt sterk motstand globalt, og selv om Infantino fortsatte å pushe så gikk han til slutt bort fra ideen - Ikke bare globalt, men også internt har dette møtt motstand. Infantino's advisor Carlos Cordeiro gikk nylig av i protest, dette har også møtt stor motstand fra flere andre i Fifa. Siste nytt i dag er at flere land trekker støtten til Infantino, Wales har offisielt trekt støtten sin og det ryktes at England er neste. Uefa melder også at de vurderer rettslige skritt mot Infantino. Selv syns jeg det har vært fantastisk å se en hel fotballverden gå i mot forslaget om å skvise penger utav fotballen, av prinsipp så bør Fifa etter beste evne leve opp mot å være en ideell organisasjon. Liste over land som ikke støtter Infantino: -Norge -Tyskland -Romania -Wales -England -Vatikanet -Nederland (Uoffisielt) Ikke glem "FIFA-fredsprisen" da. Var det Infantinos personlige prosjekt?
Lagabøter Skrevet 6. august Skrevet 6. august Et tre med med død/råtten stamme våkner ikke til liv om fester på noen nye greiener. HELE fotballverden, på toppnivå er ganske råtten og drevet av penger og makt. NFF er ingen engel de heller. Hypotetisk sett, at Lise blir president, så er det lite hun alene ksn få til når resten av eggene i kurven er råttene, og alle kontinentsle forbund også er styrt av en elite som har penger og makt øverst på dagsorden.
Dagner Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Markiii skrev (7 timer siden): Ikke glem "FIFA-fredsprisen" da. Var det Infantinos personlige prosjekt? Tråden ble lagd først og fremst mtp alt som har skjedd i etterkant av VM.
Dagner Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Får ikke akkurat mindre bensin på bålet av at det afrikanske fotballforbundet har gitt enstemmig støtte til Infantino https://www.vg.no/sport/i/8pXbLA/det-afrikanske-fotballforbundet-med-enstemmig-stoette-til-infantino
Dagner Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Nå sier ryktene at Argentina støtter Infantino videre.
Rhabagatz Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) On 8/4/2026 at 7:10 PM, The Avatar said: Dersom UEFA inviterer Brasil og Argentina Man kan invitere Brasil, Argentina, Mexico, USA, Japan og Sør-Korea. Da mangler bare de beste afrikanske landene. Og de kommer hvis de får betalt. Realiteten er at FIFA er borte i løpet av kort tid om UEFA trekker seg ut. Det er dette kortet UEFA spiller ut, og målet går nok lenger enn Infantino - trolig tar man sikte på å ta bort innflytelsen til alle smålandene. Man vil nok insistere på at stemmer vektes etter antall klubber eller registrerte spillere før man går videre. For når man først tar opp kampen, må man sørge for å fjerne rotårsaken til problemet - som er at stemme og pengene fordeles likt mellom alle land, noe som åpner for en ekstrem korrupsjon i en del av disse smålandene. Endret 7. august av Rhabagatz
ilpostino Skrevet 7. august Skrevet 7. august Rhabagatz skrev (2 minutter siden): For når man først tar opp kampen, må man sørge for å fjerne rotårsaken til problemet - som er at pengene fordeles likt mellom alle land, noe som åpner for en ekstrem korrupsjon i en del av disse smålandene. Mange kan (og vil sikkert) argumentere for at dette er enda en gang hvor kolonimaktene i Europa vil tyne fattige (tidligere kolonier) for mer penger.
Rhabagatz Skrevet 7. august Skrevet 7. august 1 minute ago, ilpostino said: Mange kan (og vil sikkert) argumentere for at dette er enda en gang hvor kolonimaktene i Europa vil tyne fattige (tidligere kolonier) for mer penger. De kan argumentere som de vil. Faktum er at det er meningsløst at fotballpampene et land med 5000 innbyggere skal på 400 millioner fra FIFA når FIFA selger VM. Dette er ikke noe UEFA vil være med på.
Sovna Skrevet 7. august Skrevet 7. august (endret) Tenk, drømmescenario.. Infantino, Trump, Putin og et par til, i en svær pappeske fra Ikea. Der ligger de og skvulper lett i havet i påvente av en vind med 450km/t i kastene, århundrets orkan. Endret 7. august av Sovna 1
Dagner Skrevet 7. august Forfatter Skrevet 7. august Godt UEFA står på sitt i denne splittelsen som er enormt ødeleggende for det fotballen skal være. Vi har allerede sett i mange år hvordan økonomiske interesser stadig gjør det vanskeligere for den vanlige mannen i gaten å følge en sport som skal være inkluderende. Fifa er registrert som ideell organisasjon, og selv om de den dag i dag virker å være ganske langt vekke fra å være akkurat det, så er det viktig å fortsette å jobbe for at det ikke sklir enda mer ut. 1
frohmage Skrevet 7. august Skrevet 7. august Sovna skrev (2 timer siden): Tenk, drømmescenario.. Infantino, Trump, Putin og et par til, i en svær pappeske fra Ikea. Der ligger de og skvulper lett i havet i påvente av en vind med 450km/t i kastene, århundrets orkan. Hehe, det var en herlig fantasi. Er vel det man kaller religion. At folk som fortjener det havner i helvete. Dessverre er det neppe sånn.
Baranladion Skrevet 7. august Skrevet 7. august Rhabagatz skrev (6 timer siden): Man kan invitere Brasil, Argentina, Mexico, USA, Japan og Sør-Korea. Da mangler bare de beste afrikanske landene. Og de kommer hvis de får betalt. Realiteten er at FIFA er borte i løpet av kort tid om UEFA trekker seg ut. Det er dette kortet UEFA spiller ut, og målet går nok lenger enn Infantino - trolig tar man sikte på å ta bort innflytelsen til alle smålandene. Man vil nok insistere på at stemmer vektes etter antall klubber eller registrerte spillere før man går videre. For når man først tar opp kampen, må man sørge for å fjerne rotårsaken til problemet - som er at stemme og pengene fordeles likt mellom alle land, noe som åpner for en ekstrem korrupsjon i en del av disse smålandene. En av FIFAs uttalte mål er jo å videreutvikle fotballen. Den meste effektive måten å gjøre dette på er faktisk å gi støtte til fattige land, slik at fotballen kan gi folk håp og glede, men også gode nok tilbud til at man kan skape gode spillere og gode lag. Så jeg er helt for at pengene fordeles ganske jevnt, eller tvertimot at det kanskje gis mer penger til fattige konføderasjoner. Problemet med dette, er som med all annen bistand, det er enormt stor risiko for at en stor andel av pengene går til alt annet enn formålet. Systemet er egentlig ganske drøyt, og det er ganske likt i NFF. Alle klubbene er avhengig av de styrende organer for å sikre sin egen inntekt, og jo mer du følger de styrende organers forslag, jo større er sjansen for å få mer penger. Man ser det både i NFF og i FIFA, forslagene som de anbefaler blir som regel alltid stemt på av medlemsdemokratiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå