Gå til innhold

Fifa, Infantino og veien videre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lager en ny tråd da det i kjølvannet av VM har vært en del uro rundt Fifa sin fremtid. 

Kjapp timeline

- Infantino ville selge deler av VM til private investorer, og gi betydelige summer til landene som gikk med på ideen

- Infantino ville gått videre som en sjef i Fifa Forward Enterprise med en lønn på 30 millioner euro + bonuser

- Uefa gikk hardt ut mot dette og truet med å trekke seg fra VM

- Dette har heldigvis møtt sterk motstand globalt, og selv om Infantino fortsatte å pushe så gikk han til slutt bort fra ideen

- Ikke bare globalt, men også internt har dette møtt motstand. Infantino's advisor Carlos Cordeiro gikk nylig av i protest, dette har også møtt stor motstand fra flere andre i Fifa. 

Siste nytt i dag er at flere land trekker støtten til Infantino, Wales har offisielt trekt støtten sin og det ryktes at England er neste.

Uefa melder også at de vurderer rettslige skritt mot Infantino.

Selv syns jeg det har vært fantastisk å se en hel fotballverden gå i mot forslaget om å skvise penger utav fotballen, av prinsipp så bør Fifa etter beste evne leve opp mot å være en ideell organisasjon.

Liste over land som ikke støtter Infantino:

-Norge

-Tyskland

-Romania

-Wales

-England

-Vatikanet

-Nederland (Uoffisielt) 

Endret av Dagner
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg til Wales har nå England og Vatikanet formelt trukket støtten de tidligere har gitt Infantino ifølge flere medier, og kunngjøringer er like rundt hjørnet.

Norge, Tyskland og Romania er de tre eneste landene i UEFA som fra før ikke har støttet ham.

Så det er 49 igjen...

Delvis skrev (21 timer siden):

Norge støtter ikke Infantino, så det er ikke noe støtte å trekke.

• Hjerte 1
Skrevet

Kan ikke forstå noe annet enn at dette stuntet var slutten på Infantino, i retrospekt så kommer det noe godt ut av alt sprellet han har lagd

Skrevet

Så lenge Infantino har støtte fra Afrika og Asiatiske land så kan vi i Europa sitte å suttre uten at det har noen videre betydning for stillingen hans. Men synes fyren bør kastes på hodet og stumpen ut. 

Skrevet

Har stor tro på at Lise hadde gjort en kjempejobb som fifa president. Jurist, erfaren i miljøet, trygg og kompetent, tolerant og rettferdig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det hadde vært kult, men sånn det ser ut per i dag har hun ingen sjanse. Kan endre seg, men da må en del annet også endre seg.

Dette kommer ikke som noen overraskelse. FIFA har heller ikke betalt klubber pengene de skal ha for klubb-VM i fjor, til sammen over 2 milliarder kroner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Delvis skrev (5 timer siden):

Blatter ønsker at Klaveness blir ny Fifa president.

Det er tillitserklæringen man ønsker seg det 😅

Pop skrev (5 timer siden):

Har stor tro på at Lise hadde gjort en kjempejobb som fifa president. Jurist, erfaren i miljøet, trygg og kompetent, tolerant og rettferdig. 

Bedre enn Infantino, og godt å få henne ut fra NFF. Jeg er dog usikker på om hun vil ha den jobben, jeg tror den kan svelge hvem som helst hele, også Klaveness. 

Endret av Baranladion
Skrevet
ilpostino skrev (9 timer siden):

Så lenge Infantino har støtte fra Afrika og Asiatiske land så kan vi i Europa sitte å suttre uten at det har noen videre betydning for stillingen hans. Men synes fyren bør kastes på hodet og stumpen ut. 

Det er ulempen med demokrati. Samtidig så er det som mange har påpeikt at dersom Europa og Sør-Amerika ikkje stiller opp i VM så vil VM-tittelen være tom. 

Afrika og Asia har mange medkemmar, men det er ikkje dei som står for verdiskapinga. Dersom UEFA inviterer Brasil og Argentina, så blir FIFA spelt ut på sidelinja. Strengt tatt blir det nok billegare å arrangere eit vetdensmesterkap som ikkje treng å legge til rette for deltaking frå Afrika, Asia og Nord-Amerika. 

Det einste positive som eg synes FIFA og Infantino har innført er at VM vart utvida frå 48 til 64 nasjonar. Sjølv om det medfører at arrangementet blir både større og dyrare, så synes eg at det er betre at flest mogleg får delta. At det skal kårast ein verdensmester basert på resultatlista for kvalifisering synes eg er ein uting sjølv om eg forstår behovet. Skal ein uansett summere saman resultatlista så er det nedten som at ein kan droppe heile arrangementet og kåre ein vinnar basert på talet på seiarar og målforskjell. Eg synes også at det er meir spennande at ein "underdog" som normalt sett ikkje hadde kvalifisert seg til VM har ein teoretisk sjans for å vinne heile greia. Det et kanskje ikkje ein fortent seier å vinne VM basert på flaks, men det samme kan vi seie når vi påstår å kåre verdens beste fotballag basert på ein straffekonk som eigentleg berre måler individuelle ferdigheiter. (Det er nesten som at det hadde vært meir rettferdig å bytte ut straffekonken med tautrekking der det er laget som vinner eller tapar som eit lag).

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Samtidig så er det som mange har påpeikt at dersom Europa og Sør-Amerika ikkje stiller opp i VM så vil VM-tittelen være tom. 

Det er vel få eller ingen land som har vunnet et VM utenfor disse geografiske områdene så det bør være et ganske kraftig pressmiddel. 

Skrevet
14 hours ago, Baranladion said:

Bedre enn Infantino, og godt å få henne ut fra NFF. Jeg er dog usikker på om hun vil ha den jobben, jeg tror den kan svelge hvem som helst hele, også Klaveness. 

Helt klart, det er en del stillinger på frister på papiret men som vil ødelegge deg raskere enn du får endret på noe av det som er feil i organisasjonen. Har selv vært i situasjonen og kom meg unna mens jeg ennå hadde følelsen for hvor ting gikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...