Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger råd rundt hvordan takle flyskrekk

Gjest bc027...7b5

Anbefalte innlegg

Gjest bc027...7b5
Skrevet

Om rundt 2 uker skal jeg ut og fly, jeg skal på en lang reise og den lengste flyturen vil vare i 10 timer, til sammen skal jeg være i lufta i 16 timer èn vei. Og jeg kjenner nå at jeg har mest lyst til å avlyse turen. 

Jeg har ikke hatt så mye trøbbel med flyskrekk før, men det er kanskje fordi jeg har tatt fly bare innenlands de siste par årene, og da korte flyturer. Det er noe trygt med det, av en eller annen grunn, nå skal jeg til et helt nytt kontinent og jeg skal bruke et flyselskap jeg ikke har flydd med før. Jeg tenker også mye på at det er lenge siden et passasjerfly styrtet, og begynner med en gang å tenke at jeg kommer til å ha så uflaks at det skjer med mitt fly. 

Jeg vet det er svært mange fly i luften hver eneste dag. Jeg vet at det er tryggere å fly enn å kjøre bil. Jeg vet at de aller fleste fly ikke styrter. Jeg vet at fly i utgangspunktet er et svært trygt transportmiddel. 

Alt dette bunner nok i at jeg er engstelig for å være så "tettpakket" blant folk, jeg hater hvor trangt det er på fly, at jeg ikke kan gå fritt (kan gå opp og ned i midtgangen men det er jo ikke det samme) og tanken på å styrte i døden mens jeg hører x antall fremmede mennesker skrike og reisefølget mitt klamre seg til meg, jeg orker knapt tanken. Om det var fare for at flyet PLUTSELIG kunne eksplodere så hadde det ikke vært like skummelt, for da dør man jo med en eneste gang. Rekker ikke tenke en tanke - det rekker jeg om piloten styrter flyet med vilje eller lignende. 

Å bruke beroligende medikamenter er ikke et alternativ, jeg tror nok legen hadde gått med på å gi meg resept, men jeg må kjøre bil rett etter hjemreise. Jeg skal ikke kjøre bil dit jeg skal, men er litt poengløst med beroligende bare for ene veien. Jeg er avholds så å bedøve meg selv med alkohol er ikke aktuelt. 

Jeg slet med å sovne i går og jeg kjenner at jeg vil få trøbbel i kveld også. Jeg går med ekle tanker og følelser om at det ikke kommer til å gå bra, jeg har i tillegg endelig begynt å få det bedre etter flere år med dårlig psykisk helse og det ville på en måte vært så typisk om noe så drastisk skulle skje. Ja, det er nok det store problemet her - jeg har fått bedre livskvalitet, og nå er jeg livredd for at det skal ta slutt, men samtidig så gjør det ikke noe om det skjer brått, om det gir mening? Redd for å dø, men ikke om jeg ikke vet at det skjer selv. Høres teit ut, hehe. 

Så er det noen her inne som har hatt flyskrekk og lært seg å takle det på et vis? 

Anonymous poster hash: bc027...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest bc027...7b5 skrev (12 timer siden):

Om det var fare for at flyet PLUTSELIG kunne eksplodere så hadde det ikke vært like skummelt, for da dør man jo med en eneste gang. Rekker ikke tenke en tanke - det rekker jeg om piloten styrter flyet med vilje eller lignende.

Eg veit ikkje kor mykje trøst du finner i statistikk. Men i snitt skjer det ei ulykke per 1,3 mill flygninga, og av disse ulykkene er det nesten 98% av ulykkene som er heilt utan personskade, og langt langt færre med dødsfall. 

Så sjølv i dei sjeldne tilfella der det går gale så er konsekvensen for deg som passasjer vanlegvis at du må bytte fly. 

Flyskrekk er i stor grad ein urasjonell frykt, så det er ikkje sikkert at fakta er det som er mest til hjelp for deg. 

Av meir generelle råd så vil eg anbefale støydempande headset slik at du ikkje høyrer lydane og heller kan fokusere på slappe av. Det kan være greit å være litt trøtt slik at du lettare får sove på flyet. Av samme grunn bør du ikkje drikke kaffe/koffein før og under flyginga. Søvn er også fornuftig med tanke på jetlag alt etter kva veg du skal fly og når på døgnet du har take-off/landing.

Om mogleg så bør du sitte midt på vingen eller langt framme, då merker du mindre av eventuell turbulens. 

I tillegg så bør du melde frå til flyverten, då vil du få litt ekstra bistand til å forklare ting, og litt ekstra oppmerksomheit og hjelp.

Skrevet

Tenker dessverre kun eksponeringsterapi vil fungere.

Har hatt selv ferie i sør afrika i sommer. Jeg foretrekker lange reiser enn kortbanenettet i Norge pga. komfort er høy. Du for 2 måltider, og har filmer og annet underholdning i flyet (dem jeg har flydd med). Så her er det kun å bite i det sure eplet med å ta ferien din og få eksponering...

Skrevet (endret)

Eksponeringsterapi! - Det er den eneste skikkelige behandlingen mot alle fobier, men du er litt sent ute for det er typisk langvarig behandling.

Jeg vet ikke hvor mye innsats du gidder å legge i det, men du kan jo sette deg på en bussreise til en annen landsdel og tilbake bare for å venne deg mer til tettheten. En annen ting er å lese seg grundig opp på ulykkesstatistikker om fly vs bil og flyulykker og dødsfall per år fra 1900 til 2026 og sammenligne med antall flyruter og passasjerer de samme årene. Gang ut og få et tall for risiko. Sammenlign med bil.

Du nevner tid i lufta. Igjen, les ulykkesstatistikker. Hint: Det er IKKE tida i lufta som er avgjørende for risikoen. Bare det å korte ned en 16 timer lang grøsserfilm, til en 3 minutter lang filmtrailer ved letting og landing hjelper mye.

Etter å ha flydd litt selv for mange år siden (bak spakene) så må jeg bare legge til at desto høyere oppe man er jo tryggere er man. Sånn generelt. Høyde gir pilotene tid og handlingsrom til å løse eventuelle problemer.

Hvis du kan dope deg ned med beroligende ved letting så har halverer du ytterligere tiden med fobi. Du kan egentlig dope deg ned ved første avgang også siden det bare er ved hjemkomst du skal kjøre rett etterpå.

Husk at det tar lang tid å få ut bagasje så du trenger ikke være kjørbar i det øyeblikket landingshjulene tar i asfalten. Og du kan alltids undersøke mulighetene for å bli hentet, ta buss, eller la noen andre i reisefølget kjøre. Da kan du være dopet hele tiden. Legen har sikkert noe å anbefale.

En annen mulighet er å slite deg hardt ut før du skal ut å fly. Bli skikkelig sliten og trøtt så du sover mest mulig av turen.

Lytt på musikk med romklang. Det gir romfølelse selv om kabinen ikke gir deg det. Hjernen klarer ikke helt å bestemme seg om hvilke sanser som er rett og du vil føle en mellomting mellom kabin-følelse og romslighet. Musikk og lydbøker hjelper deg også til å føle at du er et annet sted, men vær obs på at lydbøker ofte er spilt inn trange steder som i et ekko-dødt studio eller ved en kontorpult og har helt feil romklang.

Avverg ekstraplager som dovne ben, tørsthet osv.

Dette klarer du! Lykke til og fortell gjerne hvordan du løste det når du er tilbake.

Endret av Simen1
Skrevet

Du klarer det. Tenk over å ha kommet over fryktene sine i dette livet. Jeg gjorde det, pluss det indre arbeidet. Noe å gå for. 

Jeg møtte min største frykt når jeg var en liten gutt . Det var en bølle som var ute etter å ta meg. En dag kidnappet han min lille bror for å bruke han som bait for å ta meg. Jeg var lengre nedi veien og gikk først 3 skritt andre veien og sa 3 ganger "jeg kan ikke være denne personen" så snudde jeg meg å møtte han. Da slapp han min bror, så gikk vi hjem. 

Du har mer styrke i deg enn du tror. Du klarer å ta det flyet. Fly rett inn i døden. Du er sterkere enn døden selv. Go win

Skrevet

Vet ikke om det hjelper, men personlig føler jeg selve flyturen er det beste (les: minst verste) av hele opplegget reise med fly - som jeg synes stort sett er noe herk, masete og ineffektivt. Det er stress å komme seg til flyplassen, sjekke inn, sikkerhetskontroll og mange folk. Samtidig som du prøver å tenke om du har pakka riktig og klar for sikkerhetskontroll, må du forholde deg til de som ikke tenker på dette og hylete unger før du skal igjennom (ja, stakkars foreldre). Deretter er det meningsløs lang ventetid før flyet går, og du har kanskje ikke din egen sitteplass en gang. Og du må følge med i tilfelle det er noe med flyet ditt. Skal du kjøpe deg noe, er det overprisa ut av en annen verden. Hvis du i det hele tatt finner en vannpost for å fylle vannflaska, er det dritlang kø ved en stinkedass fordi de fleste egentlig er grundig oppgitt av å kjøpe vann til 200 per liter som Avinor helst vil pushe på oss i stedet for å fylle sjøl. Alternativt har du dårlig tid og må løpe og stresse. Svett blir du uansett av alt styret.

Da er det faktisk en befrielse når du ENDELIG sitter på plassen din på flyet og ikke trenger å gjøre noe på en god stund. Og du får hjelp fra hyggelige mennesker om du trenger det. Og de serverer deg drikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...