vidor Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Legen Pål Henrik Branæs har skrevet en viktig bok som reflekterer rundt medisinering eller ikke. Boken heter Pillefellen og er en bok i tidsånden i forhold til holdningsendringene hos mange. Artikkel i abc nyheter. Det er mulig å få tak i boka noen få steder i Norge, men den slippes på nytt primo August. Boken er ute i nytt opplag nå. Ikke et eneste bibliotek har heller boken inne, og det er lange ventelister. Pål har også gitt ut Karbofellen som er god. 80% går i følge han i denne. Karbofellen-podcast fra legen Anette Dragland kan høres her. Biohacking-girls har også en bra podcast om dette. Podcaster som handler om Pillefellen finnes her; https://www.annettedragland.no/256-pillefellen-behandler-vi-symptomer-mer-enn-arsaker-med-lege-pal-branaes/ Endret tirsdag kl 19:58 av vidor Nytt opplag ute 2
Powertrainer Skrevet 3. august Skrevet 3. august Han tar opp noe ekstremt viktig, jeg vil også anbefale alle som er interessert i egen helse og sette seg inn i arbeidet og forskningen til Thomas Seyfried og Kevin J.Tracey. Da får man mer detaljert innsikt av mye av den problemstillingen Pål tar opp. Blant annet hvilke signalstoffer som f.eks cytokiner trigger inflammasjon i kroppen i både innvoller,organer og viseralt fett. Og om hvordan et kosthold med for mye karbohydrater(spesiellt raffinerte) påvirker mage og tarmfloraen negativt og som på sikt fører til økt inflammasjon. Forskningen spesiellt de siste årene har påvist at inflammasjon på viseralt fett,innvoller og organer, også via den nerve inflammasjonske refleksen er rotårsaken til mange sykdommer da den blant annet skader mitokondriene i cellene. Kan nevne at parkinson,alzheimers,diabetes,depresjon,høyt blodtrykk,hjerte/karsykdom og flere former for kreft har oftere enn folk tror inflammasjon som rotårsak. Dette blir dessverre dysset ned fordi det er for mye penger i legemiddelindustrien og helsevesenet er for indoktrinert i dette systemet og er derfor for sneversynt til å tilegne seg nyere kunnskap som potensiellt kunne ha forebygget mot mange sykdommer og tilstander. 1
Trulss Skrevet 5. august Skrevet 5. august Powertrainer skrev (På 3.8.2026 den 10.08): Han tar opp noe ekstremt viktig, jeg vil også anbefale alle som er interessert i egen helse og sette seg inn i arbeidet og forskningen til Thomas Seyfried og Kevin J.Tracey. Da får man mer detaljert innsikt av mye av den problemstillingen Pål tar opp. Blant annet hvilke signalstoffer som f.eks cytokiner trigger inflammasjon i kroppen i både innvoller,organer og viseralt fett. Og om hvordan et kosthold med for mye karbohydrater(spesiellt raffinerte) påvirker mage og tarmfloraen negativt og som på sikt fører til økt inflammasjon. Forskningen spesiellt de siste årene har påvist at inflammasjon på viseralt fett,innvoller og organer, også via den nerve inflammasjonske refleksen er rotårsaken til mange sykdommer da den blant annet skader mitokondriene i cellene. Kan nevne at parkinson,alzheimers,diabetes,depresjon,høyt blodtrykk,hjerte/karsykdom og flere former for kreft har oftere enn folk tror inflammasjon som rotårsak. Dette blir dessverre dysset ned fordi det er for mye penger i legemiddelindustrien og helsevesenet er for indoktrinert i dette systemet og er derfor for sneversynt til å tilegne seg nyere kunnskap som potensiellt kunne ha forebygget mot mange sykdommer og tilstander. Inflammasjon kan vel også komme av bla. vaksiner? Slankemedisiner virker også mot inflammasjon, så vi går en lys fremtid i møte.
Powertrainer Skrevet 5. august Skrevet 5. august Trulss skrev (32 minutter siden): Inflammasjon kan vel også komme av bla. vaksiner? Slankemedisiner virker også mot inflammasjon, så vi går en lys fremtid i møte. Vaksiner blir noe helt annet, det er designet for å trigge immunsystemet til å skape en kortvarig inflammasjon som er nødvendig for å lage antistoffer mot det viruset det blir utsatt for. Dette er helt avgjørende for at vaksinen skal fungere.
Trulss Skrevet 5. august Skrevet 5. august Powertrainer skrev (2 minutter siden): Vaksiner blir noe helt annet, det er designet for å trigge immunsystemet til å skape en kortvarig inflammasjon som er nødvendig for å lage antistoffer mot det viruset det blir utsatt for. Dette er helt avgjørende for at vaksinen skal fungere. Da blir det jo feil at man skal oppfordre syke og svake til å vaksinere seg? Vi så jo hjertesyke unge menn under massevaksineringen for noen år siden. Og ikke minst fadesen rundt svineinfluensavaskinen. Tror ellers vi skal være glad for pillene vi får servert, siden levealderen øker de fleste steder.
Powertrainer Skrevet 5. august Skrevet 5. august Trulss skrev (8 minutter siden): Da blir det jo feil at man skal oppfordre syke og svake til å vaksinere seg? Vi så jo hjertesyke unge menn under massevaksineringen for noen år siden. Og ikke minst fadesen rundt svineinfluensavaskinen. Tror ellers vi skal være glad for pillene vi får servert, siden levealderen øker de fleste steder. Det er forskjell på inflammasjon, det opererer gjennom ulike signalstoffer, noe er skadelig og noe er ikke det. Har man en autoimmun sykdom som romatoid artritt for eksempel så har man et overaktivt immunsystem som produserer altfor mye cytokiner, det gjør at man får kroniske betennelser i ledd og muskler og blir i noen tilfeller helt invalid. Et annet eksempel er hvis du får inflammasjon i en åreforkalkning, det kan føre til en akutt blodpropp og i verste fall død. Og så har vi inflammasjon i viseralt fett som på sikt kan øke risikoen for en rekke livsstilssykdommer.
Mag ne Skrevet 5. august Skrevet 5. august Pillefellen er en god og viktig bok som jeg har lest. Det dreier seg mye om diabetes 2 og de andre store livsstilsykdommene som kan vedlikeholdes med medisin eller fjernes med livsstil. Han kommer ofte tilbake til blodsukker og karbohydrater... Spotify, Podcast "Leger om livet", søk etter "Branæs". De to episodene gir mye av hovedbudskapet i boka. 1
vidor Skrevet 5. august Forfatter Skrevet 5. august (endret) Det må da være såpass mye verdt i boka at en ikke rekker over all dybden i et par podcaster? Tenker det er en god intro for å starte «download» Som for leger flest blir det nok klippet bort minst 200-sider av råmanus før utgivelse. Endret 11 timer siden av vidor 1
Powertrainer Skrevet 6. august Skrevet 6. august Det er noen podcaster med anerkjente forskere som f.eks Kevin Tracey som er verd å se men man må gå gjennom youtube med et veldig kritisk blikk for det er ganske langt mellom de mer seriøse podcastene som er godt forankret i vitenskapen. Er utrolig mye tull som serveres på nett. Uansett kan dette aldri erstatte en bok, da jeg skulle få bukt på mine ryggproblemer måtte jeg lese flere bøker, den ene var på 900 sider, men det måtte rett å slett til som en del for å bli arbeidsfør igjen. 1
Vokteren Skrevet 6. august Skrevet 6. august vidor skrev (På 1.8.2026 den 19.03): Legen Pål Henrik Branæs har skrevet en viktig bok som reflekterer rundt medisinering eller ikke. Boken heter Pillefellen og er en bok i tidsånden i forhold til holdningsendringene hos mange. Artikkel i abc nyheter. Det er mulig å få tak i boka noen få steder i Norge, men den slippes på nytt primo August. Ikke et eneste bibliotek har heller boken inne, og det er lange ventelister. Pål har også gitt ut Karbofellen som er god. 80% går i følge han i denne. Karbofellen-podcast fra legen Anette Dragland kan høres her. Biohacking-girls har også en bra podcast om dette. Podcaster som handler om Pillefellen finnes her; https://www.annettedragland.no/256-pillefellen-behandler-vi-symptomer-mer-enn-arsaker-med-lege-pal-branaes/ Et viktig og interessant innspill fra den delen av helsevesenet som ser på bakenforliggende årsaker og ikke er i lomma på legemiddelindustrien. Som ikke ser på en økende andel sutrende befolkning som en inntektskilde, men som et symptom på at samfunnet er på ville veier. I dag tror altfor mange at piller kan rydde opp i alle slags utfordringer. 2
Powertrainer Skrevet 6. august Skrevet 6. august Vokteren skrev (2 timer siden): Et viktig og interessant innspill fra den delen av helsevesenet som ser på bakenforliggende årsaker og ikke er i lomma på legemiddelindustrien. Som ikke ser på en økende andel sutrende befolkning som en inntektskilde, men som et symptom på at samfunnet er på ville veier. I dag tror altfor mange at piller kan rydde opp i alle slags utfordringer. Helt enig. Piller er i de fleste tilfeller symptombehandling, man bør i mye større grad gå etter rotårsaken, spesiellt med tanke på forebyggende arbeid og livsstilssykdommer. Eksempel på flaskehalser i dette er at mye av kunnskapen er for lite almennt kjent blant befolkningen og at helsevesenet er "vanedyr" som ikke vil tilegne seg eller ta til etterretning ny kunnskap. Jeg skjønner godt at anerkjente forskere river seg i håret når forebyggende arbeid ikke blir tatt seriøst nok, det kunne jo potensiellt ha spart helsevesenet for både ressurser og penger på sikt.
Trulss Skrevet 6. august Skrevet 6. august Selvsagt må vi hjelpe de med store smerter så de fungerer best mulig hverdagen. Dette gjelder alle slags plager man måtte ha slik at man feks ikke faller ut av arbeidslivet, og ellers får et så godt liv som mulig. Dette oppnår man ikke dersom man må fikse alt selv, og målet er jo ikke at man skal kutte ned pilleforbruket men rett og slett ha et godt liv.
vidor Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august (endret) Norli har sendt ut bøker til de som har lagt inn bestilling for noen dager siden. I alle fall fikk jeg min som ble lagt inn for noen dager siden i dag. Ark sender vel også ut i disse dager, men ble fortalt Norli ble først. Endret 11 timer siden av vidor
Mori Skrevet 7. august Skrevet 7. august Kanskje det handler om ansvarlighet og vilje til å ta vare på seg selv. Vi er programmert til å søke hjelp hos autoriteter som er av den oppfatning at mennesket er en slags to-delt maskin, hode og kropp. Så når det oppstår det som kalles feil og er ubehagelig søker vi svarene utenfor oss selv, i den naive troen at personen som har oppgaven som behandler har direkte erfaring med den virkeligheten man selv føler til enhver tid. Hvis man begynner å ta seg selv fullt ut på alvor kan man med egen evne forstå at «jeg er ikke en to-delt maskin» og dermed oppnå helhetlig kommunikasjon med hele kroppen, så kan man begynne å lære og behandle seg selv gjennom kroppens egen intelligens som hele tiden forholder seg til det vi kaller natur. Natur har tilpasset seg evolusjon som strekker seg 13,8 milliarder år, og jeg har bare noen tiår med begrenset erfaring og kunnskap, så hva vet egentlig jeg om det som foregår her og nå? Jeg vet ingenting og det lille jeg visste basert på fortid har ingen relevans for å avgjøre hva som er best å gjøre akkurat nå, altså nå når det skjer og jeg er tvunget til å ta et valg.
Powertrainer Skrevet 7. august Skrevet 7. august Mori skrev (1 time siden): Kanskje det handler om ansvarlighet og vilje til å ta vare på seg selv. Vi er programmert til å søke hjelp hos autoriteter som er av den oppfatning at mennesket er en slags to-delt maskin, hode og kropp. Så når det oppstår det som kalles feil og er ubehagelig søker vi svarene utenfor oss selv, i den naive troen at personen som har oppgaven som behandler har direkte erfaring med den virkeligheten man selv føler til enhver tid. Hvis man begynner å ta seg selv fullt ut på alvor kan man med egen evne forstå at «jeg er ikke en to-delt maskin» og dermed oppnå helhetlig kommunikasjon med hele kroppen, så kan man begynne å lære og behandle seg selv gjennom kroppens egen intelligens som hele tiden forholder seg til det vi kaller natur. Natur har tilpasset seg evolusjon som strekker seg 13,8 milliarder år, og jeg har bare noen tiår med begrenset erfaring og kunnskap, så hva vet egentlig jeg om det som foregår her og nå? Jeg vet ingenting og det lille jeg visste basert på fortid har ingen relevans for å avgjøre hva som er best å gjøre akkurat nå, altså nå når det skjer og jeg er tvunget til å ta et valg. Forskningen taler for en mer holistisk tilnærming enn tidligere. Hvis man tar vagusnervene for eksempel så er det 80% av signalene som går fra organene til hjernen og bare 20% som går fra hjernen til organene. Jeg synes det er veldig interessant det som skjer innen bioelektrisk medisin som angriper rotårsaken i større grad og har mindre eller ingen bivirkninger i forhold til tradisjonell medisin. VNS(vagusnervestimulering) ble nylig godkjent som behandling mot romatoid artritt og mange har allerede av den grunn kuttet ut tradisjonelle medisiner med alvorlige bivirkninger som gikk ut over helsa og livskvaliteten.
disk Skrevet 7. august Skrevet 7. august On 8/6/2026 at 7:13 AM, Powertrainer said: Uansett kan dette aldri erstatte en bok, da jeg skulle få bukt på mine ryggproblemer måtte jeg lese flere bøker, den ene var på 900 sider, men det måtte rett å slett til som en del for å bli arbeidsfør igjen. Eg var i samme situasjon. Eg måtte lese og undersøke alt på egenhånd da fysioterapauter ikke hadde kompetansen til å fikse det som var galt. I veldig mang tilfeller så var behandlingen de ofte kom med direkte skadelig for meg (som å fokusere på å strekke ut, i stedet for å styrke svake muskler). Noen av øvelsene hadde heller ingen ting for seg i praktisk hverdag så man aldri egentlig ble bedre bortsett fra i selve øvelsen. De som tyr til massasje er vel de verste, det har aldri hjulpet meg på noen ting. Men det er utrolig gøy når du finner en fysioterapaut som faktisk kan sakene sine, men disse er sjelden vare. Tror de flinkeste med oppdatert informasjon holder til i idretten.
Powertrainer Skrevet 7. august Skrevet 7. august disk skrev (1 time siden): Eg var i samme situasjon. Eg måtte lese og undersøke alt på egenhånd da fysioterapauter ikke hadde kompetansen til å fikse det som var galt. I veldig mang tilfeller så var behandlingen de ofte kom med direkte skadelig for meg (som å fokusere på å strekke ut, i stedet for å styrke svake muskler). Noen av øvelsene hadde heller ingen ting for seg i praktisk hverdag så man aldri egentlig ble bedre bortsett fra i selve øvelsen. De som tyr til massasje er vel de verste, det har aldri hjulpet meg på noen ting. Men det er utrolig gøy når du finner en fysioterapaut som faktisk kan sakene sine, men disse er sjelden vare. Tror de flinkeste med oppdatert informasjon holder til i idretten. Ja det er veldig frustrerende. Har vært til flere fysioterapauter,kiropraktorer,leger og manuellterapauter og jeg erfarte det samme som deg, faktisk mesteparten de kom med var direkte skadelig for de skiveskadene jeg hadde og smerteintensiverte vevet ytterligere. Når det gjaldt det biomekaniske så måtte jeg sette meg inn i arbeidet og forskningen til en professor i biomekanikk i canada som heter Stuart Mcgill, absolutt ypperste klasse når det gjelder kunnskap om skiveskader i korsryggen. Når det gjaldt det kroniske smertenivået så måtte jeg sette meg inn i forskningen til Kevin J.Tracey da det visste seg at ubalanse i det autonome nervesystemet hadde stor innvirkning etter langvarige kroniske smerter.
Vokteren Skrevet 7. august Skrevet 7. august Ikke merkelig at helsevesenet i Norge er overbelastet og trygdeytelsene har nådd astronomiske nivåer når fagfolkenes kompetanse trekkes i tvil på denne måten og mange åpenbart driver med utstrakt selvdiagnostisering.
Mori Skrevet 7. august Skrevet 7. august Powertrainer skrev (3 timer siden): Forskningen taler for en mer holistisk tilnærming enn tidligere. Hvis man tar vagusnervene for eksempel så er det 80% av signalene som går fra organene til hjernen og bare 20% som går fra hjernen til organene. Jeg synes det er veldig interessant det som skjer innen bioelektrisk medisin som angriper rotårsaken i større grad og har mindre eller ingen bivirkninger i forhold til tradisjonell medisin. VNS(vagusnervestimulering) ble nylig godkjent som behandling mot romatoid artritt og mange har allerede av den grunn kuttet ut tradisjonelle medisiner med alvorlige bivirkninger som gikk ut over helsa og livskvaliteten. Jeg ser den samme trenden skje på globalt nivå. Vi har forstått at ingen andre enn en selv kan løse det problemet det er å være født også fører med seg naturlig ubehag, sykdommer og død. Det er stor forskjell på smerte og lidelse, den første kan ikke unngåes, mens den andre er personlig valgt og dermed noe en kan fikse selv med litt øvelse og bruk av hele kroppen, ikke bare hodet men hode og kropp i kontinuerlig samsvar. Så er det ikke sånn at det betyr å slutte å høre på autoriteter, men heller slutte å la seg styre av autoritære krefter som selger oss såkalt «god helse» It’s no measurement of good health to be well adjusted to a profoundly sick society Vi må ta på alvor når vi sier arv og miljø - altså gener og omgivelser. Gener mener vi å ha oversikt over uten å kanskje egentlig skjønne hvordan de kan benyttes!? Mens omgivelsene, luften vi puster, vannet vi drikker, elektromagnetisk forsøpling osv. later til å være «noe dødt» som vi bare kan gjøre det vi vil med. Hvis vi tar til «riktig vett» og lar kroppen tilpasse seg alt som skjer den uten å legge personlig hindringer i veien, er jeg sikker på at mange helseproblemer ville opphøre. Men om vi får lov til å ta ansvaret er en annen sak, styrt som vi er av krefter som ikke har noen grense for grådighet og jakt på makt/kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå