TheKims Skrevet 16. august Skrevet 16. august obygda skrev (13 minutter siden): Jeg har hatt litt dårlig erfaring med disse nye smart tv'ene. Tiden det tar før du får problemer blir tilsynelatende kortere og kortere - gjerne 4-5 år. Den nyeste er en LG C5 - den fungerer, men den er jo helt vill på servere deg bullshiit reklame og annet via den innebygde smart tv funksjonen. Ikke bare det - den "lever" i bakgrunnen mens du sover også... Akkurat som flere her har jeg koblet tv'n til en tv streamer/smart løsning. Er defintivt IKKE fornøyd med hvordan denne tv'n oppfører seg - dog noe man ikke tenker på så lenge boksen er koblet til Apple TV eller Android TV - men det er jo satans inngripende disse nye boksene er i ferd med å bli - de forsyner seg også av båndbredden om man kobler den til nettet i huset og i praksis er det ikke slik at den er av når man har skrudd av tv bildet..... Her et et eksempel på aktivitet natt til i i dag - selvfølgelig var tv'n av her..alle lå og sov : Har vurdert å kjøpe en sånn infoskjerm istedenfor tv neste gang da levetiden visstnok skal være lengre på disse. Og man får ikke all denne smart tv funksjonene som i praksis "overvåker" deg.........De nyeste tv'ene har man jo gjerne stappet full av AI og annet dritt som i bunn og grunn ønsker å levere deg reklame og for alt jeg vet..spise opp levetiden på tv'n. Du kan deaktivere reklame i settings. Kjapt google søk viser deg hvordan. Grunn til at TVen ikke slår seg helt av er at den kjører piksel refresh når du slår den av. 1
Smule8o Skrevet 16. august Skrevet 16. august 2 hours ago, obygda said: Jeg har hatt litt dårlig erfaring med disse nye smart tv'ene. Tiden det tar før du får problemer blir tilsynelatende kortere og kortere - gjerne 4-5 år. Den nyeste er en LG C5 - den fungerer, men den er jo helt vill på servere deg bullshiit reklame og annet via den innebygde smart tv funksjonen. Ikke bare det - den "lever" i bakgrunnen mens du sover også... Akkurat som flere her har jeg koblet tv'n til en tv streamer/smart løsning. Er defintivt IKKE fornøyd med hvordan denne tv'n oppfører seg - dog noe man ikke tenker på så lenge boksen er koblet til Apple TV eller Android TV - men det er jo satans inngripende disse nye boksene er i ferd med å bli - de forsyner seg også av båndbredden om man kobler den til nettet i huset og i praksis er det ikke slik at den er av når man har skrudd av tv bildet..... Her et et eksempel på aktivitet natt til i i dag - selvfølgelig var tv'n av her..alle lå og sov : Har vurdert å kjøpe en sånn infoskjerm istedenfor tv neste gang da levetiden visstnok skal være lengre på disse. Og man får ikke all denne smart tv funksjonene som i praksis "overvåker" deg.........De nyeste tv'ene har man jo gjerne stappet full av AI og annet dritt som i bunn og grunn ønsker å levere deg reklame og for alt jeg vet..spise opp levetiden på tv'n. Mener på at det er avslørt at LG (og Samsung og sikkert flere) faktisk tar skjermbilder av det du ser på fra eksterne kilder og sender de til sine servere. Helt sykt. Løsningen er selvsagt å koble TVen helt fra internett. På LG kan du også velge hvor av TVen skal være når den er av. Om du skrur av Quick Start+ et eller annet sted dypt inne i innstillingene så stenger den mer eller mindre helt ned
obygda Skrevet 16. august Skrevet 16. august TheKims skrev (2 timer siden): Du kan deaktivere reklame i settings. Kjapt google søk viser deg hvordan. Grunn til at TVen ikke slår seg helt av er at den kjører piksel refresh når du slår den av. Så den kjører pixel refresh om natten og snakker med en server i USA? Hvorfor må den snakke med en server i USA om natten?
Svein M Skrevet 16. august Skrevet 16. august (endret) Jeg søkte opp TVer på prisjakt. Her er har jeg søkt etter OLED": https://www.prisjakt.no/c/tv?113496=113497|113508|113500&rg_89=65|70|75|77|83&sort=price Her har jeg søkt etter MiniLED, "QLED" og diverse annet: https://www.prisjakt.no/c/tv?113496=113501|113505|113504|113502|113499|113503&r_197=2025-2026&rg_89=65|70|75|77|85&sort=price Det virker som om MiniLED kan være alt fra forholdsvis rimelige modeller til dyre modeller. Jeg vil tro at OLED har best bildekvalitet. Mens MiniLED kan i enkelte tilfeller være bra og med god lysstyrke. Det kan være stor forskjell mellom MiniLED tver. Endret 16. august av Svein M
Svein M Skrevet 16. august Skrevet 16. august obygda skrev (11 minutter siden): Så den kjører pixel refresh om natten og snakker med en server i USA? Hvorfor må den snakke med en server i USA om natten? Det er på en måte en liten datamaskin i TVen forholdsvis likt det som er i en smarttelefon. Jeg vil tro at den spør server om oppdateringer om natten.
obygda Skrevet 16. august Skrevet 16. august Svein M skrev (38 minutter siden): Det er på en måte en liten datamaskin i TVen forholdsvis likt det som er i en smarttelefon. Jeg vil tro at den spør server om oppdateringer om natten. Godt mulig..men jeg har ikke gitt den tilatelse til å virre rundt på nettet når tv'n ikke er i bruk. Jeg kan lage en firewall regel som sperrer den..og jeg vil trolig gjøre det her.
Bjerknez Skrevet 16. august Skrevet 16. august Svein M skrev (2 timer siden): Jeg søkte opp TVer på prisjakt. Her er har jeg søkt etter OLED": https://www.prisjakt.no/c/tv?113496=113497|113508|113500&rg_89=65|70|75|77|83&sort=price Her har jeg søkt etter MiniLED, "QLED" og diverse annet: https://www.prisjakt.no/c/tv?113496=113501|113505|113504|113502|113499|113503&r_197=2025-2026&rg_89=65|70|75|77|85&sort=price Det virker som om MiniLED kan være alt fra forholdsvis rimelige modeller til dyre modeller. Jeg vil tro at OLED har best bildekvalitet. Mens MiniLED kan i enkelte tilfeller være bra og med god lysstyrke. Det kan være stor forskjell mellom MiniLED tver. Jeg tenker at det er verdt å gi litt ekstra med tanke på skjermkvalitet/bildekvalitet (hvis mulig) på en TV som de dleste av oss sitter å glaner på 20 år av livet. Her skinner solen delvis inn i stuen gjennom et stort stuevindu og min LG OLED TV er ikke engang stilt inn til det lyseste. Den står i såkalt "filmmaker modus" som skal være en litt dempet innstilling. Er ikke anntydning til at skjermen føles dårlig belyst. Jeg har også sett på TV med direkte solskinn inn i stua uten problemer. Uten å øke lysstyrken.
Gengar_Geng Skrevet 16. august Skrevet 16. august Svein M skrev (3 timer siden): Det virker som om MiniLED kan være alt fra forholdsvis rimelige modeller til dyre modeller. Jeg vil tro at OLED har best bildekvalitet. Mens MiniLED kan i enkelte tilfeller være bra og med god lysstyrke. Det kan være stor forskjell mellom MiniLED tver. Mini-LED kan være alt fra billig til dyrt. Det generelle rådet er: - Hvis penger ikke er en begrensning og du skal ha det absolutt beste, Mini-LED - Skal ikke bruke flere månedslønner på TV, OLED. OLED har godt svartnivå, men de aller dyreste Mini-LEDene på markedet matcher OLED på sortnivå med minimal blooming. Fordelen med Mini-LED er lysstyrke, vanlig HDR10 er remastered opp til 4000 nits, så et OLED panel vil ikke kunne klare å nå maks lysstyrke for filmer med vanlig HDR implementering. HDR10+ og Dolby Vision har en øvre grense på 10000 nits, her er ikke OLED i nærheten (heller ikke rimeligere Mini-LED). OLED topper seg på rundt 2000 nits for de dyreste modellene, så om man bruker like mye penger eller mer på en Mini-LED TV med mange dimming zoner så vil Mini-LED utklassere OLED i HDR. OLED er bra som allrounder, Mini-LED er absolutt best på HDR dersom man har penger til det. Rimeligere OLED modeller som LG B5 har ikke engang nok nits til å kunne vise HDR på en adekvat måte, for det kreves minimum 1000 nits, hvor denne og tilsvarende priset OLEDer ligger på rundt 600 nit. Man kjøper ikke Mini-LED kun fordi man har mye vinduer i stuen, Mini-LED er noe man kjøper fordi man vil ha best mulig HDR. Men skal du ha en billig eller normalpriset TV er Mini-LED noe man må styre langt unna, da de rimeligere modellene verken har nok dimming zones eller lysstyrke til å konkurrere med OLED. At OLED har så mye bedre farger er en sannhet med modifikasjoner. Er flere Mini-LED TVer som har 14-bit, slik som toppmodellene til Samsung, som overgår fargene på rimeligere OLED TVer som LG B5 som kun er 10-bit. Mini-LED ligger ikke på noen måter bak OLED i bildekvalitet, men Mini-LED er vesentlig dyrere om man skal ha bildekvalitet som matcher eller overgår OLED.
Bjerknez Skrevet 16. august Skrevet 16. august Det med at OLED ikke passer til rom med mye lys forstår jeg bare ikke. Jeg føler at den biten er hauset opp rundt om eller kanskje det er noe som henger igjen fra tidligere? Når det er sagt, hvem sitter vel å ser en film eller annet med solen skinnende rett på skjermen? De fleste av oss ser på TV kveldstid etter jobb og noe sier meg at direkte solskinn neppe er noe stort problem i virkeligheten for dem fleste. De fleste har gardiner, markiser eller noe som kan blokkere for direkte sollys. Plasseringen av TV er selvsagt også viktig. Når jeg setter på en film i 4K og slår på JBL 1300 MK2 lydplanken med suroound høytalerne bak og subwoofer på full guffe så skinner virkelig LG 77" OLED TVen til de grader. Spesielt litt mystiske mørke filmer ser utrolig bra ut. Bildet er såpass klart at det nesten ser uekte ut. Helt fantastisk. Jeg har vært hos kompiser og sett filmer også som har den samme størrelsen på TV som jeg har men som ikke har OLED. Slett ikke dårlig bilde på dem heller, men man ser forskjell. Vertfall på de tvene jeg har sett på. Men dem er nok ikke dem aller dyreste modellene skal sies. Jeg ga vertfall 19.990,- for min TV. Om det var dyrt eller ikke vet jeg ikke, men i følge Elkjip sin førpris så kostet denne 39.990 kroner når jeg kjøpte den. Jeg så også på en del andre TVer fra TLC etc. å dem kostet jo omtrent det samme som 75 tommere. Dette var da Mini LED tver. Da var ikke valget vanskelig for meg vertfall. Uansett, så er sjansen stor for at man blir dornøyd hvis man sammenligner med den gamle 15 år gamle tven man har. Oppturen blir ganske massiv okke som. Uansett skjermtype.
vidor Skrevet 16. august Skrevet 16. august Husk at produsentene pusher OLED ganske hardt for å kompensere for begrenset lys. Dette er noe av grunnen til slikt som Bjerknez sier. Sammenligner du med en miniLED og OLED side om side ser du den virkelige effekten.
Gengar_Geng Skrevet 16. august Skrevet 16. august 20K for 77" er ikke et dumT tilbud. Dette er hva jeg vil betegne som prisen man må ut med for en god TV med godt bilde: 65" fra 35 000+ 75"/77" fra 50 000+ 83"/85" fra 70 000+ 98" fra 100 000+ Man kan få brukbare TVer under og eller om man er våken for salg rundt nyttår når nye modeller kommer ut, for da går fjorårets modeller vesentlig ned i pris. Men TVer som opprinnelig ligger godt under dette prisnivået er triste greier
Olsenhower Skrevet 16. august Skrevet 16. august Er en redd for at stua er alt for lys og en vil ha oled, kan en sikre seg litt ved å kjøpe LG G5 eller G6. De har enda mer lysstyrke og antirefleks i skjermen
vidor Skrevet 16. august Skrevet 16. august Det er to egenskaper som vesentlig bedrer egenskapene, ja Teknisk sett er OLED veldig tynne skjermer i forhold til miniLED, så en bør plukke OLED mer med omhu for lyse stuer.
Nimrad Skrevet 17. august Skrevet 17. august Gengar_Geng skrev (16 timer siden): Fordelen med Mini-LED er lysstyrke, vanlig HDR10 er remastered opp til 4000 nits, så et OLED panel vil ikke kunne klare å nå maks lysstyrke for filmer med vanlig HDR implementering. HDR10+ og Dolby Vision har en øvre grense på 10000 nits, her er ikke OLED i nærheten (heller ikke rimeligere Mini-LED). OLED topper seg på rundt 2000 nits for de dyreste modellene, så om man bruker like mye penger eller mer på en Mini-LED TV med mange dimming zoner så vil Mini-LED utklassere OLED i HDR. Ehm. Dette er teoretiske maksimumstall. Dagens OLED-skjermer er blitt så lyssterke disse dager at dette poenget knapt står seg lenger. HDR-filmopplevelse er mer enn bare mest mulig lys, og OLED er mye bedre på fargegjengivelse. Testmetodikken til Rtings har definert kriterier for filmbruk/hjemmekino: 35%: Sortnivå 25%: Fargegjengivelse 20%: Lysstyrke 10%: Prosessering 10%: Motion handling I de nyeste testene av BRAVIA 9 vs f.eks. S95H så er det ikke forskjell i lysstyrke i reelle HDR-scener. Og selv om Braviaen knuser Samsung i å vise små hvite firkanter så er totalscoren på lysstyrke 9.4 vs 9.2 i fordel Sony. 1
Pop Skrevet 17. august Skrevet 17. august 5 minutes ago, Nimrad said: Ehm. Dette er teoretiske maksimumstall. Dagens OLED-skjermer er blitt så lyssterke disse dager at dette poenget knapt står seg lenger. HDR-filmopplevelse er mer enn bare mest mulig lys, og OLED er mye bedre på fargegjengivelse. Testmetodikken til Rtings har definert kriterier for filmbruk/hjemmekino: 35%: Sortnivå 25%: Fargegjengivelse 20%: Lysstyrke 10%: Prosessering 10%: Motion handling I de nyeste testene av BRAVIA 9 vs f.eks. S95H så er det ikke forskjell i lysstyrke i reelle HDR-scener. Og selv om Braviaen knuser Samsung i å vise små hvite firkanter så er totalscoren på lysstyrke 9.4 vs 9.2 i fordel Sony. Ja, enig. Over her er det flere utdaterte meninger om lysstyrken i nye OLED-skjermer. Jeg har 3 store sørvendte vinduer i stua og med en oled med max ca 3700 nits er det rent solarium på full pupp. Umulig å se på på kveldstid om man ikke har sterkt redusert syn eller liker tv-titting med solbriller. Har tandem-oled. Lysstyrke har vi normalt på rundt 60% om jeg ikke husker feil.
TheKims Skrevet 17. august Skrevet 17. august Mange ser seg helt blind på nits. Kontrastforhold har mer å si for en god HDR opplevelse enn maks lysstyrke, og der kan ikke Mini LED konkurrere med OLED som har uendelig kontrastforhold. https://hdr10plus.org/contrast-ratio-hdr10-plus/
Bjerknez Skrevet 17. august Skrevet 17. august TheKims skrev (Akkurat nå): Mange ser seg helt blind på nits. Kontrastforhold har mer å si for en god HDR opplevelse enn maks lysstyrke, og der kan ikke Mini LED konkurrere med OLED som har uendelig kontrastforhold. https://hdr10plus.org/contrast-ratio-hdr10-plus/ Det er min opplevelse også. Føler vel det er mye hysteri rundt dette med OLED og lysstyrke...
xRun Skrevet 17. august Skrevet 17. august Bjerknez skrev (1 time siden): Føler vel det er mye hysteri rundt dette med OLED og lysstyrke... Jeg hører fra min søster at hun er happy med sin 55" LG B5 (som gjerne er den minst lyssterke i serien) i en lys stue med store vestvendte vinduer, hvor det blir ganske lyst på sene ettermiddager/kveld som er da hun bruker TV'en mest. Hun er begeistret for den gnistrende klarheten og at svart er svart, happy camper. For de som husker forrige side så syns hun krim på 65" på 5 meter avstand er for skummelt, men er altså happy med 55" rimelig OLED, selv på avstand i ettermiddagssolen. Og ja, jeg skal innrømme at jeg gjorde henne oppmerksom på at B5 går for å være mindre lyssterk enn både C5 og G5 i den rekkefølgen, men det har ikke vært noe problem.
Bjerknez Skrevet 17. august Skrevet 17. august xRun skrev (4 minutter siden): Jeg hører fra min søster at hun er happy med sin 55" LG B5 (som gjerne er den minst lyssterke i serien) i en lys stue med store vestvendte vinduer, hvor det blir ganske lyst på sene ettermiddager/kveld som er da hun bruker TV'en mest. Hun er begeistret for den gnistrende klarheten og at svart er svart, happy camper. For de som husker forrige side så syns hun krim på 65" på 5 meter avstand er for skummelt, men er altså happy med 55" rimelig OLED, selv på avstand i ettermiddagssolen. Og ja, jeg skal innrømme at jeg gjorde henne oppmerksom på at B5 går for å være mindre lyssterk enn både C5 og G5 i den rekkefølgen, men det har ikke vært noe problem. Dette er også som du sier en rimeligere utgave som i dag koster ned mot 10.000 kr. som 65 tommer. Bare tull at oled TV'er er et problem i lyse stuer. Bare se på mobilskjermen feks. Kan vel aldri huske at jeg har satt denne på full lysstyrke, noen gang. Ikke iPaden heller. Den har jeg brukt ofte ute i solen også.
Zaboreka Skrevet 17. august Forfatter Skrevet 17. august Er denne da et veldig godt kjøp til en nokså lys stue? og som gir skarpe bilder? vil kunne spille PlayStation på den også gjerne noen ganger https://www.komplett.no/product/1323707/tv-lyd-bilde/tv-er/60-69-tommer-tv/tcl-65-c8k-4k-qd-mini-led-google-tv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå