Gå til innhold

Hvilken TV bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Svein M skrev (22 minutter siden):

Det er riktig å bruke diagonalen, fordi dobbel avstand vil kreve dobbel høyde og bredde.

Fra tabellen for 30 grader anbefalingen så vil f.eks 55" vil gi 2.27m avstand, mens 110" gir 4.55m avstand. Altså dobbel avstand for dobbelt så stor (lang og høy) skjerm.

Det er riktig det, men det underspiller hvor mye større en TV er ved en økning av diagonale tommer. Det var det som var casen her, du presenterte 75 tommer som 88,2% av en 85, mens faktisk areal er nesten 30% større. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jeg gå for 65 eller 75 tommer på ca 3.5 m avstand? Vil ikke at tv skal dominere hele rommet da, men vil samtidig ha god tv opplevelse.

Skrevet (endret)

Den rtings siden anbefalte 85" på 3.5 meter. Jeg mener at 75" kan fortsatt gi en bra opplevelse, mens 65" blir for lite i sammenligning.

En kan selvfølgelig bruke en på 65" også. Poenget er at det gjør en forskjell hvor stor skjermen er.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (9 timer siden):

Det er riktig å bruke diagonalen, fordi dobbel avstand vil kreve dobbel høyde og bredde.

Fra tabellen for 30 grader anbefalingen så vil f.eks 55" vil gi 2.27m avstand, mens 110" gir 4.55m avstand. Altså dobbel avstand for dobbelt så stor (lang og høy) skjerm.

110" er fire ganger så stor som 55" da…

Skrevet
Svein M skrev (4 timer siden):

Den rtings siden anbefalte 85" på 3.5 meter. Jeg mener at 75" kan fortsatt gi en bra opplevelse, mens 65" blir for lite i sammenligning.

En kan selvfølgelig bruke en på 65" også. Poenget er at det gjør en forskjell hvor stor skjermen er.

Rting skriver: «A 40° field of view is generally the safest way to go, and it strikes a comfortable balance between immersiveness and comfort.»

Får linke til denne igjen:

IMG_4011.thumb.jpeg.ccfe3da6560aa2dccaaf308c43a4a0db.jpeg

2.59 meter er det de anbefaler for 85".

For 75" anbefaler de 2.28 meter.

Jeg kjøpte først en 75" med avstand 3.5 meter for 2 år siden. Den gikk rett på retur etter 1 uke.

Ommøblerte og endte opp med 85" og ca. 2 meters avstand, som putter meg litt mellom cinema og immersive, som er ganske perfekt. Poenget med å kjøpe stor TV forsvinner helt når man må sitte på avstand med kikkert.

Personlig syns jeg 3.5 meter og 75" er så håpløst ar man likegodt kunne sett film på mobilen.

Skrevet (endret)
Gengar_Geng skrev (57 minutter siden):

Poenget med å kjøpe stor TV forsvinner helt når man må sitte på avstand med kikkert.

Min søster kjøpte 65" men syns krimmen ble for skummel med så stor skjerm, byttet til 55".
Hennes avstand: ca. 5 meter. :p

Min egen er 65" på 2 meter avstand, akkurat passe.

Endret av xRun
Skrevet (endret)

Jeg prøver dette på en 48". Jeg liker godt 2 meter avstand som er det som 30 graders tabellen anbefaler. Om jeg øker avstand til 3 meter så ser en fortsatt bra. Om en går opp til 4 meter så blir det vanskelig å lese de minste bokstavene NRK bruker på sports grafikken, og jeg må si det er for stor avstand.

Så for min del så kan jeg gå ned til 20 grader, altså 40 graders avstandene ganger to. For en 75" så tilsvarer det en avstand på 4.56m.

Men jeg ser at en har mer kino følelse om en kommer opp  i 30 grader og mer.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg prøver dette på en 48". Jeg liker godt 2 meter avstand som er det som 30 graders tabellen anbefaler. Om jeg øker avstand til 3 meter så ser en fortsatt bra. Om en går opp til 4 meter så blir det vanskelig å lese de minste bokstavene NRK bruker på sports grafikken, og jeg må si det er for stor avstand.

Så for min del så kan jeg gå ned til 20 grader, altså 40 graders avstandene ganger to. For en 75" så tilsvarer det en avstand på 4.56m.

Men jeg ser at en har mer kino følelse om en kommer opp  i 30 grader og mer.

For 20 grader, hva blir avstand til 65 tommer?

Skrevet
Zaboreka skrev (4 minutter siden):

Jeg tar da tallet for 40 grader som er 1.98m, og ganger med to så ca 4 meter. 

Skrevet
xRun skrev (5 timer siden):

Min søster kjøpte 65" men syns krimmen ble for skummel med så stor skjerm, byttet til 55".

55 tommer og 5 meter er diabolsk 🤯

65 og 2 meter er innafor 🫡

Skrevet

En kan se på TV på 3.5m avstand på en 55", men jeg tror jeg vil beskrive det slik: 

65" vil være bedre enn 55".

75" vil være bedre enn 65".

Skrevet (endret)
Zaboreka skrev (2 timer siden):

Hvis du vil regne alle avstander, med størrelse og fov så er dette formelen:

AVSTAND = BREDDE / ( 2x (TAN(FOV/2) )

Man må bruke kalkulator satt til DEG for å regne ut TANgens.

F.eks.

En 65" er 144cm i bredde.

Avstand = 144 / ( 2 x TAN(20/2) )

Avstand = 144 / ( 2 x TAN10) )

Avstand = 144 / 2 x 0.176

Avstand = 144 / 0.352

Avstand = 409

20 FOV avstand på 65 tommer blir 4.09 meter.

Formelen funker med alle mål, kan f.eks. ta 85 tommer og 62 FOV.

En 85" er 189cm i lengde.

A = 189 / (2x (TAN(62/2) )

A = 189 / (2x (TAN(31) )

A = 189 / (2x (0.60) )

A = 189 / 2 x 0.60

A = 189 / 1.2

A = 157.5

Som stemmer med rtings sin tabell over.

xRun skrev (6 timer siden):

Kan ta denne for de som vet avstand og størrelse, men som vil regne ut FOV isteden.

55" = 122cm

Avstand = 500

500 = 122 / (2 x (TAN(FOV/2) )

Når Tangens bytter fortegn må man bruke invert tangens, TAN^-1

Formelen for FOV blir derfor slik:

FOV = 2 x TAN^-1( BREDDE / (2x AVSTAND) )

FOV = 2 x TAN^-1(122 / (2x500) )

FOV = 2 x TAN^-1(122 / 1000) 

FOV = 2 x TAN^-1(0.122)

FOV = 2 x 6.95

FOV = 13.9 

Avrundet så ser søsteren din på TV med 14 FOV.

Endret av Gengar_Geng
Skrevet
Svein M skrev (På 13.8.2026 den 14.03):

55 tommer på 3 m avstand vil tilsvare 64 tommer på 3.5 m avstand.

55 * 3.5 / 3 = 64.2

Så 65" vil føles som samme størrelse som den dere hadde. 75" vil være bedre.

Har su råd så gå opp i størrelse. Du vil ikke angre. Du får en helt annen TV opplevelse med større skjerm. Det er ikke noe som heter "for stor" skjerm mener jeg. Så lenge det er plass til skjermen fysisk. 

Klart du klarer seg med en 55 eller 65 tommer siden det er det du er vant til, men så lenge ikke det finnes andre hindringer som økonomi og en hustru/samboer spåom setter seg på bakbeina så kjøp så stor skjerm som mulig. 

jeg var egentlig ute etter en ny 55 tommer i starten. Jeg forhlrte meg rundt og fikk skjermer ned i rundt 5.000 kroner i den størrelsen. Men så begynte jeǥ å sjekke litt mer og fant ut at "standarden" i dag har dorflyttet seg en del de siste 15 årene og virderte derfor en 65 tommer. 

Prisene opp til rundt 75 tommer er jo ganske like eller kan bli like hvis man går litt ned på teknologi etc. Kun noen få tusenlapper. Jeg tok til slutt mål av veggen og kjøpte tv etter hva jeg hadde plass til. Dermed ble det en 77 tommer på meg. Jeg kunne hatt 85 tommer til nød, men ladammen krever plass til et bilde på hver side av skjermen og siden kravet mitt var OLED teknologi så sparte jeg vel rundt 20k på og velge en 77 tommer når jeg kjøpte tven. 

Men en ting er sikkert. Skulle jeg fukgt etbstramt budsjett hadde jeg heller gått ned i skjermstørrelse enn å bytte ut OLED biten. LCD tvene jeg så på når jeg var i butikken så ganske like ut hekt til man satt på skikkelig HD innhold med kontraster. En helt annen verden. Det som er svart er svart. Min gamle LG LCD TV var jeg fornøyd med, men når jeg satt på den nye skjlnte jeg hvor mye ting hadde forandret seg de siste 15 årene på den biten. 

Så kjøp OLED og så stor TV du føler dunhar råd til. Merke spiller vel mindre rolle vil jeg mene. Software og OS driter jeg egentlig i siden jeg bruker utelukkende Apple TV. :)

Skrevet
xRun skrev (På 14.8.2026 den 19.23):

Med 27 tommer hadde nok den skumle krimmen blitt komedie. Vinn vinn :)

Skrevet

Mini LED er vist ganske bra, og det er vel derfor det anbefales tidligere i tråden her. Det har også med pris å gjøre da OLED er dyrere.

Skrevet
Svein M skrev (15 minutter siden):

Mini LED er vist ganske bra, og det er vel derfor det anbefales tidligere i tråden her. Det har også med pris å gjøre da OLED er dyrere.

OLED trenger ikke nødvendigvis være dyrere. Man får en LG C5 77" til 20K. Litt lengere bak ble det anbefalt en 75" Mini LED til 25K.

Man skal ha en bra lys stue visst man har behov for en TV med opptil 6000 nits maks lysstyrke.

Skrevet

Jeg har hatt litt dårlig erfaring med disse nye smart tv'ene. Tiden det tar før du får problemer blir tilsynelatende kortere og kortere - gjerne 4-5 år.  Den nyeste er en LG C5 - den fungerer, men den er jo helt vill på servere deg bullshiit reklame og annet via den innebygde smart tv funksjonen. Ikke bare det - den "lever" i bakgrunnen mens du sover også... Akkurat som flere her har jeg koblet tv'n til en tv streamer/smart løsning.  Er defintivt IKKE fornøyd med hvordan denne tv'n oppfører seg - dog noe man ikke tenker på så lenge boksen er koblet til Apple TV eller Android TV - men det er jo satans inngripende disse nye boksene er i ferd med å bli - de forsyner seg også av båndbredden om man kobler den til nettet i huset og i praksis er det ikke slik at den er av når man har skrudd av tv bildet.....

Her et et eksempel på aktivitet natt til i i dag - selvfølgelig var tv'n av her..alle lå og sov :

image.png.2567b7a3644fb6b18b1c42a50309b859.png

Har vurdert å kjøpe en sånn infoskjerm istedenfor tv neste gang da levetiden visstnok skal være lengre på disse. Og man får ikke all denne smart tv funksjonene som i praksis "overvåker" deg.........De nyeste tv'ene har man jo gjerne stappet full av AI og annet dritt som i bunn og grunn ønsker å levere deg reklame og for alt jeg vet..spise opp levetiden på tv'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...