Gå til innhold

Hvilken TV bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Zaboreka skrev (14 timer siden):

Står mellom 85 tommer TCL 85" Q6C Premium QD-MiniLED eller 75 tommer C8K. De koster da det samme. Ca 3.5 meter avstand fra sofa til tv. Tips? 

85" har optimal avstand 3.51 m. Mens 75" optimale avstand er 3.10 m.

Så om en tenker at blide kvalitet er grei på Q6C så tror jeg at jeg ville valgt den. Men det går nok begge deler. En vil kanskje føle at 75" er litt lite.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

edit: Jeg blir ikke helt enig med meg selv, jeg kjenner på at jeg heller ville valgt 75" med bedre bildekvalitet. På en annen side så tror jeg Q6C er bra nok, og det er en fordel med 85" på 3.5m avstand.

Endret av Svein M
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid en liten forbedring man kan gjøre. Holder du på sånn blir du aldri fornøyd og blir TV-løs.

En gang må man bare sette strek og kjøpe et apparat.

Skrevet (endret)

Noen betrakninger om størrelse.

I dette tilfelle (3.51cm avstand) så er 85" det som gir 30 graders bilde størrelse.

85" skjermer er ca 188 cm bred. 75" er ca 166 cm bred, 65" er ca 144 cm bred. (i følge rting.com)

Hva er størrelse forholdene for de mindre skjermene sammenlignet med 85":

75": 75/85 = 0.882  En kan kanskje si at 75" er nær nok 85" til at det fortsatt gir en tilnærmet samme følelse.

65": 65/85 = 0.765  Dette vil være en betydelig mindre skjerm. Men fortsatt innenfor det jeg kunne valgt.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Man blir vant til det meste vedrørende størrelse på skjermen. For 30 år siden satt mange forran 25 tommere og når jeg var liten hadde jeg en 14" på rommet. I dag sitter jeg omtrent like langt fra TV'en og har en 77 tommer og før denne hadde jeg en 55 tommer. 

Ingen av TV'ene jeg har hatt har virket for "små" men man blir jo litt godt vant og mye vil ha mer etc. Dessuten blir jo kinofølelsen bedre med større skjerm etc. 

Vi sitter vel kun ca. 3 meter fra TV'en og har som nevnt en 77 tommer. En massiv oppgradering med tanke på skjermstørrelse fra vår gamle 55 tommer som slett ikke virket liten når vi hadde den. 

Skal man ha noe som river skinnet av pølsa og som får en til å skille seg ut i dag er vel rundt 80 tommer det minste man bør kjøpe. Altså hvis det estetiske er viktig. Klart sitter man 10 meter unna TV'en bør man velge en større kanskje med tanke på dagens norm.

65 tommer i dag går vel for å være en typisk "budsjett størrelse". Mer en nok for dme aller fleste og man får dem kastet etter seg for 5-10k. 

Men sitter man 3 meter fra TV'en og den er 77" stor, så har man en massiv TV vegg for å si det sånn :) 

Men jeg hadde strekt meg langt for å velge en OLED TV. En helt annen verden spør du meg.

Endret av Bjerknez
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Man blir vant til det meste vedrørende størrelse på skjermen. For 30 år siden satt mange forran 25 tommere og når jeg var liten hadde jeg en 14" på rommet. I dag sitter jeg omtrent like langt fra TV'en og har en 77 tommer og før denne hadde jeg en 55 tommer. 

Ingen av TV'ene jeg har hatt har virket for "små" men man blir jo litt godt vant og mye vil ha mer etc. Dessuten blir jo kinofølelsen bedre med større skjerm etc. 

Vi sitter vel kun ca. 3 meter fra TV'en og har som nevnt en 77 tommer. En massiv oppgradering med tanke på skjermstørrelse fra vår gamle 55 tommer som slett ikke virket liten når vi hadde den. 

Skal man ha noe som river skinnet av pølsa og som får en til å skille seg ut i dag er vel rundt 80 tommer det minste man bør kjøpe. Altså hvis det estetiske er viktig. Klart sitter man 10 meter unna TV'en bør man velge en større kanskje med tanke på dagens norm.

65 tommer i dag går vel for å være en typisk "budsjett størrelse". Mer en nok for dme aller fleste og man får dem kastet etter seg for 5-10k. 

Men sitter man 3 meter fra TV'en og den er 77" stor, så har man en massiv TV vegg for å si det sånn :) 

Men jeg hadde strekt meg langt for å velge en OLED TV. En helt annen verden spør du meg.

Helt enig, vi sitter vel omtrent 2.5 til 3m ifra vår 85", til å begynne med synes jeg det var litt rart men nå kunne jeg aldri gått ned i størrelse, jeg tror dog neste størrelse som er 98" hadde blitt litt for stort for stua.

Klipsch RP260F på siden av tv som en sammenligning (Skulle også vært større 😂🙈)

Tv benk, Ikea Bestå 3 moduler.

IMG20260801121312.thumb.jpg.d5d00c8aec344d00cc6a9b8a3880c5a8.jpg

Endret av Dragonlove
Skrevet
Svein M skrev (12 timer siden):

85" har optimal avstand 3.51 m. Mens 75" optimale avstand er 3.10 m.

Så om en tenker at blide kvalitet er grei på Q6C så tror jeg at jeg ville valgt den. Men det går nok begge deler. En vil kanskje føle at 75" er litt lite.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

edit: Jeg blir ikke helt enig med meg selv, jeg kjenner på at jeg heller ville valgt 75" med bedre bildekvalitet.

Optimal avstand er kino standard som er 40 FOV.

Optimal avstand for 85" er 2.59 meter.

Optimal avstand for 75" er 2.28 meter.

Siden trådstarter har ca. 3.5 meter fra sofa til TV, er optimal størrelse 115", eller flytte sofa en halv meter nærmere og gå for 98".

85" absolutt minimum for 3.5 meter.

Oversikt fra Rtings:

IMG_4011.thumb.jpeg.3db77d0a3d5bd4ddc8eede354b955bce.jpeg

Skrevet (endret)

En liten kommentar på den 30 graders anbefalingen som rtings.com siden har.

Sitat:

Sitat

The Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) recommends sitting at a distance where the screen fills up a minimum of 30° of your field of vision for a good experience with mixed usage. That's a good baseline that works well for most setups, but depending on your specific needs and how you plan on using the TV, you might want to go even closer. A 40° field of view is the recommended distance for a more immersive cinematic experience, and it's also fantastic for more immersive story-driven games.

At tabellene så ser en at 85" gir 30 grader ved 3.51m. Og 40 grader ved 2.59m.

Så om en velger 75" så blir skjermen litt mindre enn denne anbefalingen for 3.5m avstand.

Endret av Svein M
Skrevet

Kjøpte ny tv litt før sommeren og skulle jeg valgt igjen nå hadde det nok blitt den samme, Philipsen som er nevnt tidligere her (OLED+ 910/912).

Den kommer med LG G5 panelet (et hakk over C5), men i tandem, altså dobbelt panel for ca dobbel lysstyrke. Har sørvendt stue med store vinduer og selv om tv er en halvmeter rundt hjørnet fra de store vinduene er det et mindre vindu tv-kroken. Og denne tven har ingen problemer med nok lys likevel. Den er faktisk skrudd langt ned på lys, for å slippe solariumfølelsen.

Lyden er meget bra med Bowers&Wilkins-listen nederst og den har sub-utgang for rask tilkobling av ekstra bass. Veldig rask i alle handlinger jeg har prøvd og jeg sliter med å finne noe negativt på den. Det eneste jeg kommer på er at fruen noen ganger klager på at den har lys på baksiden.... ("kjære, klikk på Ambilight-knappen ffs...").

Fikk tipset om denne tven fra dette forumet og brukte sikkert 2 dager på å søke opp tester og analyser, i hovedsak om hva som ble oppfattet som negativt. Men det var lite i forhold til alle andre modeller og valget var til slutt mellom C5/G5, Q95 og denne.

Kjøpte en TCL til mine foreldre og har vært langt ifra imponert. Alt av software er lottotrekning på daglig basis, bildekvalitet er bra.

Skrevet
Pop skrev (53 minutter siden):

Kjøpte ny tv litt før sommeren og skulle jeg valgt igjen nå hadde det nok blitt den samme, Philipsen som er nevnt tidligere her (OLED+ 910/912).

Veldig rask i alle handlinger jeg har prøvd og jeg sliter med å finne noe negativt på den. Det eneste jeg kommer på er at fruen noen ganger klager på at den har lys på baksiden.... ("kjære, klikk på Ambilight-knappen ffs...").

Man kjøper jo Philips for ambilight, har man ikke interesse av ambilight kan man like gjerne kjøpe LG.

Har Philips oled 809 selv, og ingen planer med å bytte ut denne

Skrevet

Får man forresten tak i TV som bare er en "dum" skjerm?
Antar mange kjører apple-tv eller google-tv, da er det ikke noe vits med fordyrende elementer i tv´en.

Skrevet
1 minute ago, OC-Freak said:

Man kjøper jo Philips for ambilight, har man ikke interesse av ambilight kan man like gjerne kjøpe LG.

Jeg må vel innrømme hun ikke var veldig involvert i kjøpsprosessen.... kall det gjerne soloshow. :D 

Skrevet

Vi har brukt 55 tommer på ca 3 m avstand fra før og synes det er greit. 
er redd 75 tommer vil ta for mye plass? tar nok uansett ikke 85 tommer.

Står mellom 65 og 75.

Skrevet (endret)
Zaboreka skrev (1 time siden):

Vi har brukt 55 tommer på ca 3 m avstand fra før og synes det er greit. 
er redd 75 tommer vil ta for mye plass? tar nok uansett ikke 85 tommer.

Står mellom 65 og 75.

55 tommer på 3 m avstand vil tilsvare 64 tommer på 3.5 m avstand.

55 * 3.5 / 3 = 64.2

Så 65" vil føles som samme størrelse som den dere hadde. 75" vil være bedre.

Endret av Svein M
Skrevet
sk0yern skrev (13 timer siden):

Får man forresten tak i TV som bare er en "dum" skjerm?
Antar mange kjører apple-tv eller google-tv, da er det ikke noe vits med fordyrende elementer i tv´en.

Det tror jeg ikke, men bruker du Apple TV eller andre ting spiller det jo,liten rolle hvordan OSet på tven er. Man trenger kun å bevege seg inn der hvis man skal endre instillinger etc. dette er noe man leker seg litt med de første dagene, men som ganske kjapt blir trøttsomt. 

Jeg bruker Apple TV til alt og Apple TV fjernkontrollen er den eneste jeg bruker. Også for å slå av/på TV. Jeg har også automatisert en del her hjemme slik at TV slår seg på automatisk når jeg kommer hjem fra jobb samt slår seg av automatisk når jeg legger meg for kvelden. 

Anbefaler seg også en gid lydplanke da lyden fra selve TVen er ganske dårlig sammenlignet med det enormt store og klare bildet og kinoopplevelsen man får. 

Jeg kjøpte vertfall JBL 1300 MK2 lydplanke og lyden i denne er ganske sinnsyk, størrelsen tatt i betrakning. Guffer jeg opp favorittlåtene mine og justerer opp bassen, så detter det ting ned fra veggene for å si det sånn. 

Skrevet (endret)
Svein M skrev (På 13.8.2026 den 6.23):

75": 75/85 = 0.882  En kan kanskje si at 75" er nær nok 85" til at det fortsatt gir en tilnærmet samme følelse.

65": 65/85 = 0.765  Dette vil være en betydelig mindre skjerm. Men fortsatt innenfor det jeg kunne valgt.

Den matematikken går ikke opp. Den er 10 tommer lengre fra hjørne til hjørne, du kan ikke sammenligne det på den måten. Å gå opp fra 75 til 85 tommer gir deg nesten 30% mer areal.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Den matematikken går ikke opp. Den er 10 tommer lengre fra hjørne til hjørne, du kan ikke sammenligne det på den måten. Å gå opp fra 75 til 85 tommer gir deg nesten 30% mer areal.

Det er nok riktig ja. 

Vi gikk fra 55 til 77 ganske nylig og forskjellen var enorm. Føltes som om skjermen var dobbelt så stor. 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det er nok riktig ja. 

Vi gikk fra 55 til 77 ganske nylig og forskjellen var enorm. Føltes som om skjermen var dobbelt så stor. 

77 er faktisk ganske nøyaktig dobbelt så stort areal som 55.

Skrevet
Nimrad skrev (54 minutter siden):

Det er riktig å bruke diagonalen, fordi dobbel avstand vil kreve dobbel høyde og bredde.

Fra tabellen for 30 grader anbefalingen så vil f.eks 55" vil gi 2.27m avstand, mens 110" gir 4.55m avstand. Altså dobbel avstand for dobbelt så stor (lang og høy) skjerm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...