Gå til innhold

Hvilken TV bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet
vidor skrev (På 6.8.2026 den 23.25):

Ingen er perfekte. Du kan sannsynligvis finne det samme om mange av de andre også. Sony er en av de få igjen som satser på langvarig kvalitet, men disse må en vanligvis betale godt for. Ellers, som  jeg har sagt før ,TCL i miniLED sjiktet er presumptiv et godt valg.

Hva med denne?

https://www.komplett.no/product/1338637/tv-lyd-bilde/tv-er/70-79-tommer-tv/tcl-75-q6c-premium-qd-miniled-tv-2026?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMax-Sale&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=19663890135&gbraid=0AAAAAD-qII92cYXqA3IE3KDZKhVsu730I&gclid=CjwKCAjwyuDTBhB-EiwANCQhLFBkeu0FfihFrXcwuILkvYRVfHwdr0Pj3HBAU0I-cpRNQ5MZ-DMJ0hoCgw0QAvD_BwE

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har LG 77 C5 og er veldig fornøyd. Ingen problemer med at skjermen er for mørk eller at dte blir problematisk i en solrik stue. Sammenlignet med min 15 år gamle LG 55" LCD TV virker den mer lyssterk.

TV OS synes jeg ikke noe om, men det gjelder nok alle TV'er. Jeg bruker Apple TV uansett så det bryr ikke meg. 

Dette var en real opptur fra min 15 år gamle LCD TV med tanke på bildekvalitet. Ren utklassing.

Endret av Bjerknez
Skrevet
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg har LG 77 C5 og er veldig fornøyd. Ingen problemer med at skjermen er for mørk eller at dte blir problematisk i en solrik stue. Sammenlignet med min 15 år gamle LG 55" LCD TV virker den mer lyssterk.

TV OS synes jeg ikke noe om, men det gjelder nok alle TV'er. Jeg bruker Apple TV uansett så det bryr ikke meg. 

Dette var en real opptur fra min 15 år gamle LCD TV med tanke på bildekvalitet. Ren utklassing.

Har 65" av samme modell. En helt fantastisk TV som jeg ikke har noe negativt å si om. Jeg bruker kun LG Web OS og synes det fungerer fint. Er kjekt å slippe å ha enda en fjernkontroll og boks stående ved TVen.

Skrevet

Bruker bare Apple tv fjernkontrollen jeg. Tv fjernkontrollen har ligget i skuffen siden jeg hang tven på veggen :) 

Bortsett fra TV OSet som jeg mener suger eselballe, så er tven ellers helt super. :)

Skrevet

Min drømmetv er en som har null smartTV funksjoner.  Bare ren TV, ikke noe spionware.   Fins det overhodet lenger?  Jeg bruker en TV fra 2007 av den grunn.

Skrevet
Fatninja skrev (38 minutter siden):

Min drømmetv er en som har null smartTV funksjoner.  Bare ren TV, ikke noe spionware.   Fins det overhodet lenger?  Jeg bruker en TV fra 2007 av den grunn.

Er ikke det bare å la være å koble TV på nett?

Skrevet

En bør ikke koble en moderne TV direkte til nettet. En kan vurdere å sette den på et selektivt nett som gir begrenset tilgang. Husk på at de mest sannsynlig har mottrekk også, og vær spesielt forsiktig om du også vil bruke av produsentens tjenester som f.eks gratis TV-kanaler.

• Liker 1
Skrevet

Marker teksten, så blir det lesbart. Fjernes formatering blir det dårlig.

The Samsung 75" QN70F features a VA panel with good contrast and smooth image quality, making it suitable for gaming and sports, while the TCL 75" Q6C utilizes mini-LED backlighting for better brightness and contrast, enhancing movie viewing experiences. Overall, the TCL may offer superior picture quality in darker scenes due to its advanced backlight technology.

www.choose.tv.ico choose.tv

Overview of Samsung QN70F and TCL Q6C

The Samsung 75" QN70F and TCL 75" Q6C are both popular choices for large-screen TVs, each offering unique features that cater to different viewing preferences.

Key Specifications

Feature Samsung QN70F TCL Q6C
Panel Type VA Panel Mini-LED Backlighting
Contrast Good contrast Superior contrast
Brightness Decent brightness Enhanced brightness
Best Use Gaming and sports Movies and dark scenes
Image Quality in Dark Scenes Moderate performance Excellent performance

Performance Comparison

Image Quality

• Samsung QN70F: The VA panel provides good contrast, making it suitable for bright environments. It performs well for gaming and sports due to its smooth image quality.
  • TCL Q6C: The mini-LED backlighting allows for better control of brightness and contrast, particularly in darker scenes. This results in a more immersive viewing experience for movies.

Viewing Experience

• Samsung QN70F: Ideal for users who prioritize gaming and fast-paced content, thanks to its smooth image rendering and low input lag.
  • TCL Q6C: Best for movie enthusiasts who enjoy rich colors and deep blacks, especially in dimly lit rooms.

Conclusion

Both TVs have their strengths. The Samsung QN70F excels in gaming and sports, while the TCL Q6C offers superior picture quality for movies, particularly in darker scenes. Your choice should depend on your primary viewing habits.

Skrevet

TCL produserer nå paneler som både Samsung og Sony bruker, bare dem tar seg av bildeprosesseringen med egne komponenter osv.

TCL sine paneler får mye skryt, men det er bildeprosesseringen som får litt hard kritikk. Jeg har ikke noe erfaring av TCL, men vurderer en til TV stuen på sikt.

Skrevet (endret)
sir-alex skrev (2 timer siden):

Har du vurdert TCL C8K? Opp mot den du ser på? 

Ja, den er litt dyrere. Men denne får jo helt sinnsykt bra i tester osv.

https://www.komplett.no/product/1323705/tv-lyd-bilde/tv-er/70-79-tommer-tv/tcl-75-c8k-4k-qd-mini-led-google-tv?queryid=c45e76ef28525f3e627a64eb2eaef62b&sort=None

Takk, er denne bedre da? Skarpe bilder? Er det vits å kjøpe kalibrering?

Hvordan vurderer du denne opp mot f.eks. LG OLED C5 Pro? 

Endret av Zaboreka
Skrevet
Zaboreka skrev (12 minutter siden):

Takk, er denne bedre da? Skarpe bilder? Er det vits å kjøpe kalibrering?

Hvordan vurderer du denne opp mot f.eks. LG OLED C5 Pro? 

Q6C er i praksis den europeiske versjonen av TCL C6K-serien og har Mini-LED, opptil 512 dimmingsoner og 144 Hz panel. 
C8K har derimot langt flere dimmingsoner (fra 1680 til 3480 avhengig av størrelse), betydelig høyere lysstyrke.

Egenskap TCL Q6C (C6K) TCL C8K
Teknologi QD Mini-LED QD Mini-LED
Oppdatering 144 Hz 144 Hz
Lysstyrke Betydelig lavere Opptil 5000 nits
Dimmingsoner Opptil ca. 512 soner 1680-3480 soner avhengig av størrelse
Kontrast/Halo-kontroll Bra Mye bedre
Gaming HDMI 2.1, VRR, ALLM HDMI 2.1, VRR, ALLM, mer avansert gaming

I praksis

Velg Q6C hvis:

• Du vil ha mest TV for pengene.
  • Du ser mye vanlig TV, Netflix og sport.
  • Budsjettet er viktig.

Velg C8K hvis:

• Du ser mye film i HDR.
  • Du spiller PS5, Xbox eller PC.
  • Du ønsker svartnivå og kontrast som nærmer seg OLED uten OLED-prisen.
  • Rommet er lyst og du trenger høy lysstyrke.

Bildekvaliteten er merkbart bedre, spesielt på HDR-film, mørke scener og gaming.

LG OLED C5 er den beste TV-en totalt sett for bildekvalitet.

TCL C8K er den beste TV-en hvis du vil ha mye lysstyrke og mest mulig TV per krone.

Skrevet
sir-alex skrev (2 timer siden):

Q6C er i praksis den europeiske versjonen av TCL C6K-serien og har Mini-LED, opptil 512 dimmingsoner og 144 Hz panel. 
C8K har derimot langt flere dimmingsoner (fra 1680 til 3480 avhengig av størrelse), betydelig høyere lysstyrke.

I praksis

Velg Q6C hvis:

• Budsjettet er viktig.

Velg C8K hvis:

• Du ser mye film i HDR.

Bildekvaliteten er merkbart bedre, spesielt på HDR-film, mørke scener og gaming.

TCL C8K er den beste TV-en hvis du vil ha mye lysstyrke og mest mulig TV per krone.

Takk

kun komplett som har denne? 

Skrevet
sir-alex skrev (3 timer siden):

I praksis

Velg Q6C hvis:

• Budsjettet er viktig.

Velg C8K hvis:

• Du ser mye film i HDR.

Er dette samme TV?

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-75-c8k-4k-mini-led-tv-2025/899861?qid=c3ec7f86f73cc008584f73db8db2e77a

Skrevet

Står mellom 85 tommer TCL 85" Q6C Premium QD-MiniLED eller 75 tommer C8K. De koster da det samme. Ca 3.5 meter avstand fra sofa til tv. Tips? 

Skrevet

bare vente til hosten , elers jul tilbud, har altid beste priser i År..   TLC  er best i hva du far for pengene,  skal kommer 165 mhz paneler  tlc modeler,  MHz  er viktigste- eyes

https://www.komplett.no/product/1338634/tv-lyd-bilde/tv-er/over-80-tommer-tv/tcl-x11l-85-sqd-mini-led-4k-smart-tv-2026?utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_TV

blackfriday eller cyber jeg vente -30% fra prisene  på alle TLC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...