Gå til innhold

Anmeldelse: Spider-Man: Brand New Day

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt Marvel-fatigue i minst fem år nå. Hva er vitsen med disse filmene, når alt kan retconnes via multivers-forklaringer? Ingen handlinger eller hendelser har noen tyngde eller konsekvenser. 

• Liker 1
Skrevet
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt Marvel-fatigue i minst fem år nå. Hva er vitsen med disse filmene, når alt kan retconnes via multivers-forklaringer? Ingen handlinger eller hendelser har noen tyngde eller konsekvenser. 

Eg har samme fatigue, men eg vil likevel kome med motargument. Er det ein film som får meg opp på Marvel-hesten igjen så er det nok Spiderman. Ein fordel med multiverset er at eg fint kan sjå denne filmen utan å å ha sett alt av det som har komt ut siste 5 åra. På mange måtar er det ein ny start. 

Tanken om multiverset som mogleggjer "umulige" kombinasjonar er i utgangspunktet tiltalande, men det krever sjølvsagt at historien er rett fortalt. På samme måte som historier om tidsreiser, det er ein rett måte å gjere det på, og definitiv ein feil måte også. 

Det store problemet med Marvel-filmane er at produksjonen tek så lang tid at skodespelarane blir eldre enn karakterane. I ein slik situasjon så hat produsentane to valg, enten fylle på med nye karakterar spelt av yngre skodespelarar, eller gå for de-aging spesialeffektar for å kunne tviholde på dei originale skodespelarane. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, KarvaBlad said:

Det er mitt hovedproblem med alle filmer som inkluderer multiverse eller tidsreiser. Det er svært sjelden det blir reellt bra da du bare sitter å venter på at alt skal snus igjen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bra film, liker sepsielt karakteren the punisher. For en perfekt casting. Vitsen med filmene er for min del at de leverer underholdning og veldig gode scener, som mange andre må se langt etter.
  • Liker 1
Skrevet
GnilreG skrev:
Bra film, liker sepsielt karakteren the punisher. For en perfekt casting. Vitsen med filmene er for min del at de leverer underholdning og veldig gode scener, som mange andre må se langt etter.
Hvis du likte the Punisher, burde du sjekke ut Daredevil og Punisher-seriene. Samme casting.
Skrevet
Erlink skrev (23 timer siden):
GnilreG skrev (23 timer siden):

Hvis du likte the Punisher, burde du sjekke ut Daredevil og Punisher-seriene. Samme casting.

Takk for tipset, har sett dem :)

Skrevet
KarvaBlad skrev (På 31.7.2026 den 22.40):

Denne hadde heldigvis ikke noe med Multiverse å gjøre direkte (Utenom en kjapp kommentar til forrige film). Tror de fleste ga litt opp når det kommer. Dessverre så blir nok Doomsday multivers deluxe.

Ett spørsmål jeg satt igjen med etter filmen: Hvor får Peter Parker penger fra til alt utstyr osv? Skimmer han litt av toppen når han stopper bankran osv.? (Vet man ikke skal tenke så dypt i disse filmene).

NB for de som ikke har sett den: De er ingen grunn til å sitte igjennom rulleteksten for å se scenen på slutten, det er bortkastet tid, var en av de dårligste end-credits "scener" til nå i MCU filmene. Hadde forventet noe mer enn Spider-Man appen til Ned som piper.

• Liker 1
Skrevet

Har vell fått mye hjelp fra ironman og diverse labber han selv har jobbet i. Usikker på hvor god han er med penger ellers. Kan jo være en aksjehai han, selv om de ikke har fokus på det i filmene 😛

Skrevet
2 hours ago, IcedStrider said:

Ett spørsmål jeg satt igjen med etter filmen: Hvor får Peter Parker penger fra til alt utstyr osv? Skimmer han litt av toppen når han stopper bankran osv.? (Vet man ikke skal tenke så dypt i disse filmene).

NB for de som ikke har sett den: De er ingen grunn til å sitte igjennom rulleteksten for å se scenen på slutten, det er bortkastet tid, var en av de dårligste end-credits "scener" til nå i MCU filmene. Hadde forventet noe mer enn Spider-Man appen til Ned som piper.

Jeg tror det er så enkelt som at han hadde igjen noe penger etter Aunt May og leiligheten hennes. Kanskje noe penger via Tony Stark også. Føler ikke det er et så stort spørsmål egentlig.

Jeg tror både slutten til filmen, og end crediten ble endret til filmen fordi Avengers: Doomsday ble utsatt. Originalt skulle Doomsday kommer før Brand New Day.

Skrevet
Likte denne veldig godt. Mer som de filmene med Tobey Maguire der handlingen skjer i New York med mer "realisme". Selv om ikke handlingen og premisset kan sammenlignes, så tenkte jeg flere ganger at det var slikt de skulle ha laget Spider-Man 3 med Tobey. Tom Holland var god i denne, og Jon Bernthal er bestandig en fornøyelse. Handlingen litt tynn, stemningen topp.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 8/5/2026 at 11:29 AM, IcedStrider said:

Denne hadde heldigvis ikke noe med Multiverse å gjøre direkte (Utenom en kjapp kommentar til forrige film). Tror de fleste ga litt opp når det kommer. Dessverre så blir nok Doomsday multivers deluxe.

Han kan vel gjøre alle jobber som krever styrke, og mange som krever intelligens, samt er ved god helse, så skulle vel ikke være noe problem med penger.

Skrevet (endret)
Reg2000 skrev (På 1.8.2026 den 1.40):

Det er mitt hovedproblem med alle filmer som inkluderer multiverse eller tidsreiser. Det er svært sjelden det blir reellt bra da du bare sitter å venter på at alt skal snus igjen.

Et problem jeg har med veldig mange filmer og serier (og til og med spill) som handler spesifikt om tidsreiser, er at de slutter på samme måte. Hovedrollefigurene må drepe seg selv for å løse tidsparadokset, eller dra enda lengre bak i tid for å nullstille hele handlingen, slik at alt av karakterutvikling og relasjoner man har investert tid i, har vært for ingen nytte.

Det har kommet til et punkt der jeg tenker "åh, kommer dette til å ende på den samme måten som alltid", når det dukker opp et nytt underholdningsprodukt som handler om tidsreiser.

Endret av AtterEnBruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...