nVIDIAsucks Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli krikkert skrev (1 time siden): For min del hadde jeg trukket fakturaen og sendt deg kontrollsanksjon i stedet. Værsågod, du kan velge mellom å gi oss opplysningene eller å betale mange ganger så mye. Men har de anledning til det da? Hvis ja, hvorfor gjorde de ikke det med Tesla?
Vokteren Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Vokteren skrev (1 time siden): Parkeringsselskaper er useriøse snyltere som har fått altfor frie tøyler Jeg sto nylig på en 2 timers gratis parkeringsplass som forutsatte at man tastet inn reg.nummeret på bilen ved ankomst. Berøringsskjermen sto i sterkt sollys og jeg tastet muliges ett siffer feil på skjermen. Da jeg kom tilbake i god tid før 2 timer, lå det lapp i ruta med gebyr pga manglende registrering. Hallo hvor grisk går det an å bli på en parkeringsplass som i utgangspunktet er gratis ?? Aldri mer parkering på områder som administreres av dette møkkafirmaet….. I dette tilfellet heter møkkafirmaet Aimo Park. Jeg har sendt inn klage, men må påregne 6 ukers behandlingstid !! Telefonhenvendelser var selvfølgelig ikke mulig, kun epost. Parkeringsvakten som skrev ut gebyret var naturlig nok blek etter at jeg hadde tømt meg for edder og galle.
Rune_says Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Snylter skrev (12 timer siden): Som om det blir lovlig å gjøre det på denne måten i det hele tatt, jeg tenker datatilsynet vil komme med noen innsigelser der. Neida, vi kommer til å få bommer i alle anlegg igjen. Kostnadene til videoopptak er nok ikke så høye da det tekniske utstyret i stor grad allerede er på plass. Kostnadene til fysiske bommer (service og vedlikehold bl.a. hver gang de kjøres ned) og gamle typer automater er større enn de nye kameraene - så gratulerer, det borger for enda høyere parkerings-priser og mer plunder og heft enn automatisk skilt-registrering. Kostnader til videoopptak, om man velger at fører må identifiseres blir nok vesentlig høyere. Film blir fort 10x mer data enn foto og det skal prosesseres av CPU/GPU lagres sikkert (pga bevis), indekseres (for å finnes fram igjen). Lisenskostnader til databaser + cpu/gpu og minnebruk følger med. Ikke logisk å bruke ekstremt mye ressurser og kostnader på å identifisere fører eller gå tilbake til gamle mekaniske bommer. Vi kan dra paralellen til fotobokser, der skal fører kunne identifiseres. Andre land løser dette ved at det er bilens eier som får gebyr, uansett hvem som kjørte - enkelt og greit. (Sannsynligvis med unntak om den er stjålet). 1
Snylter Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Løsningen er veldig enkel, innfør regulering av priser til et sånt nivå at det ikke fremstår urimelig dyrt å parkere. I dag kan man en del steder oppleve å betale mer i parkering enn det mange ville tjent på å jobbe en tilsvarende tidsperiode. 1
barfoo Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 43 minutes ago, Snylter said: Løsningen er veldig enkel, innfør regulering av priser til et sånt nivå at det ikke fremstår urimelig dyrt å parkere. I dag kan man en del steder oppleve å betale mer i parkering enn det mange ville tjent på å jobbe en tilsvarende tidsperiode. Det er forsåvidt ok - så lenge det er transparent. Problemet er at priser er ikkje transparente. Det kjem gebyr på toppen, og prisopplysninga er mange plasser mildt sagt elendig. I tillegg er det fjorten hundre apper å forholde seg til. Få det inn i f.eks. entur-appen som samferdsledepartementet har laga, og standardiser prisopplysninger i appen. 1
Snylter Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 33 minutes ago, barfoo said: Det er forsåvidt ok - så lenge det er transparent. Problemet er at priser er ikkje transparente. Det kjem gebyr på toppen, og prisopplysninga er mange plasser mildt sagt elendig. I tillegg er det fjorten hundre apper å forholde seg til. Få det inn i f.eks. entur-appen som samferdsledepartementet har laga, og standardiser prisopplysninger i appen. Regulering av priser=Sette satser som de må holde seg innenfor 1
barfoo Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 19 minutes ago, Snylter said: Regulering av priser=Sette satser som de må holde seg innenfor Nei, parkering bør prisast ut frå markedet. men opplysningar og vilkår bør regulerast strengare enn i dag.
Nedward Skrevet 30. juli Forfatter Skrevet 30. juli (endret) krikkert skrev (19 timer siden): Nå er det ikke gitt at utfallet vil være likt for deg som for Tesla. Avtalebindingsutfallet blir nok likt, men erstatningsutfallet kan bli et annet - rett og slett fordi klanderverdighetsvurderingen (avsnitt 52) og dine grunner til å ikke gi opplysningene (avsnitt 58) faller annerledes ut for deg enn for Tesla. For min del hadde jeg trukket fakturaen og sendt deg kontrollsanksjon i stedet. Værsågod, du kan velge mellom å gi oss opplysningene eller å betale mange ganger så mye. Det første avsnittet er jo forsåvidt interessant. Jeg har jo bare oppgitt grunnen som "ønsker ikke". Det siste punktet høres ut som tynn is. Jeg må ha brutt villkårene deres. Hvis vilkåret om en avtale er ugyldig, så kan dem jo ikke påberope seg retten til å ilegge meg en kontrollsanksjon for brudd. Da tar jeg heller boten og klager den inn til parkeringsklagenemnda på det grunnlaget. Endret 30. juli av Nedward 1
^fmj Skrevet 5. august Skrevet 5. august Vokteren skrev (På 29.7.2026 den 18.49): I dette tilfellet heter møkkafirmaet Aimo Park. Jeg har sendt inn klage, men må påregne 6 ukers behandlingstid !! Telefonhenvendelser var selvfølgelig ikke mulig, kun epost. Parkeringsvakten som skrev ut gebyret var naturlig nok blek etter at jeg hadde tømt meg for edder og galle. Vel, du sier du slo inn feil nummer, du har åpenbart ingen sak.
krikkert Skrevet 5. august Skrevet 5. august nVIDIAsucks skrev (På 29.7.2026 den 17.17): Men har de anledning til det da? Hvis ja, hvorfor gjorde de ikke det med Tesla? Fordi utgangspunktet er at kontrollsanksjon for ikke-betaling skal festes på kjøretøyet. Det er kun hvis det er "særlig grunn" at kontrollsanksjonen kan ettersendes. Nedward skrev (På 30.7.2026 den 10.30): Det første avsnittet er jo forsåvidt interessant. Jeg har jo bare oppgitt grunnen som "ønsker ikke". Det siste punktet høres ut som tynn is. Jeg må ha brutt villkårene deres. Hvis vilkåret om en avtale er ugyldig, så kan dem jo ikke påberope seg retten til å ilegge meg en kontrollsanksjon for brudd. Da tar jeg heller boten og klager den inn til parkeringsklagenemnda på det grunnlaget. Siden det ikke er betalt for parkeringen er vilkårene for å parkere der brutt. Da er grunnlaget for å ilegge kontrollsanksjon til stede, og det er kun hvis fører er kjent at de plikter å kreve fører før eier. Siden du ikke vil opplyse om hvem fører er kan de forholde seg til eier hva gjelder kontrollsanksjonen.
nVIDIAsucks Skrevet 5. august Skrevet 5. august @krikkert Det hadde vært interessant å se utfallet av en slik sak i HR. 1
Føniks Skrevet 6. august Skrevet 6. august krikkert skrev (9 timer siden): Fordi utgangspunktet er at kontrollsanksjon for ikke-betaling skal festes på kjøretøyet. Det er kun hvis det er "særlig grunn" at kontrollsanksjonen kan ettersendes. Siden det ikke er betalt for parkeringen er vilkårene for å parkere der brutt. Da er grunnlaget for å ilegge kontrollsanksjon til stede, og det er kun hvis fører er kjent at de plikter å kreve fører før eier. Siden du ikke vil opplyse om hvem fører er kan de forholde seg til eier hva gjelder kontrollsanksjonen. Om dette faktisk blir en vei utenom kan ikke da parkeringsselskapene nå begynne å sende kontrollsanksjoner til Tesla i kjølvannet av denne dommen? Da blir det vel en ny runde i retten, og vi vil etter hvert få et svar på om dette er lovlig eller ei også.
Vokteren Skrevet 6. august Skrevet 6. august ^fmj skrev (14 timer siden): Vel, du sier du slo inn feil nummer, du har åpenbart ingen sak. Jeg sier at jeg kan ha tastet feil på en berøringsskjerm midt i sterkt sollys. Jeg har ikke forsøkt å unndra meg betaling, svindle eller tatt meg til rette på en i utgangspunktet gratis parkeringsplass. Hvis en evt. tastefeil skal koste hundrelapper, er parkeringsregimet pill råttent og useriøst.
Gjest 839a4...a39 Skrevet 6. august Skrevet 6. august Vokteren skrev (På 29.7.2026 den 18.49): Parkeringsvakten som skrev ut gebyret var naturlig nok blek etter at jeg hadde tømt meg for edder og galle. Hvorfor kjefte på folk som gjør jobben sin? Her er de jo du som ikke har greid å taste inn riktig skiltnummer. At du ikke greier å skygge for solen for å se bedre på en skjerm viser bare ren og skjer uduglighet. Eneste vil være om du mangler en arm, og da ikke har mulighet å skygge for skjermen samtidig som man trykker. Du får heller takke de som utnytter gratis parkerigner, og har gjort at de må innføre slike tiltak. Du har driti deg ut, "ta det som en mann" som det sies. Hvordan mener du at de skal skjønne at du har tastet feil? Det kan være andre biler på plassen med ca lik nummer Anonymous poster hash: 839a4...a39
Vokteren Skrevet 6. august Skrevet 6. august Gjest 839a4...a39 skrev (24 minutter siden): Hvorfor kjefte på folk som gjør jobben sin? Her er de jo du som ikke har greid å taste inn riktig skiltnummer. At du ikke greier å skygge for solen for å se bedre på en skjerm viser bare ren og skjer uduglighet. Eneste vil være om du mangler en arm, og da ikke har mulighet å skygge for skjermen samtidig som man trykker. Du får heller takke de som utnytter gratis parkerigner, og har gjort at de må innføre slike tiltak. Du har driti deg ut, "ta det som en mann" som det sies. Hvordan mener du at de skal skjønne at du har tastet feil? Det kan være andre biler på plassen med ca lik nummer Anonymous poster hash: 839a4...a39 Og hva hvis betalingsautomaten eller selskapets datasystem har tekniske feil ? Det er i så fall ikke første gang. PS Jeg har bedt om komplett liste over parkerte biler på det angitte tidspunktet i klagen min.
Snylter Skrevet 6. august Skrevet 6. august 15 hours ago, krikkert said: Siden det ikke er betalt for parkeringen er vilkårene for å parkere der brutt. Da er grunnlaget for å ilegge kontrollsanksjon til stede, og det er kun hvis fører er kjent at de plikter å kreve fører før eier. Siden du ikke vil opplyse om hvem fører er kan de forholde seg til eier hva gjelder kontrollsanksjonen. Hvorfor har ikke da Riverty sørget for at det sendes noen tusen kontrollsanksjoner til Tesla? Tror de ikke de vil vinne frem med det kanskje? Siden betaling kan skje etterskuddsvis og parkeringsselskapet ikke bare har akseptert dette men på sett og vis ønsker dette kan man vel ikke se for seg at det er bare å konvertere en parkeringsavgift til en kontrollsanksjon bare fordi parkeringsavgiften er omtvistet?
Matsemann Skrevet 6. august Skrevet 6. august krikkert skrev (16 timer siden): Siden det ikke er betalt for parkeringen er vilkårene for å parkere der brutt. Da er grunnlaget for å ilegge kontrollsanksjon til stede, og det er kun hvis fører er kjent at de plikter å kreve fører før eier. Siden du ikke vil opplyse om hvem fører er kan de forholde seg til eier hva gjelder kontrollsanksjonen. Hva om man betaler for parkeringen, men ikke de andre gebyrene ("oppslag" og det tullet)? Da kan de jo ikke ilegge kontrollsanksjon, og så blir det deres problem å drive inn de gebyrene fra noen andre. Kan det funke? 1
^fmj Skrevet 6. august Skrevet 6. august Vokteren skrev (5 timer siden): Jeg sier at jeg kan ha tastet feil på en berøringsskjerm midt i sterkt sollys. Jeg har ikke forsøkt å unndra meg betaling, svindle eller tatt meg til rette på en i utgangspunktet gratis parkeringsplass. Hvis en evt. tastefeil skal koste hundrelapper, er parkeringsregimet pill råttent og useriøst. Du kan ikke se hva du har tastet i ettertid? Det er i så fall merkelig. Parkeringsvakten kan ikke drive å gjøre unntak, utskjelling er ikke ok.
Føniks Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) Vokteren skrev (5 timer siden): Jeg sier at jeg kan ha tastet feil på en berøringsskjerm midt i sterkt sollys. Jeg har ikke forsøkt å unndra meg betaling, svindle eller tatt meg til rette på en i utgangspunktet gratis parkeringsplass. Hvis en evt. tastefeil skal koste hundrelapper, er parkeringsregimet pill råttent og useriøst. Kjære tid, noe ansvar må man forvente at voksne mennesker tar selv. Om du taster feil skiltnummer får du nesten ta det på din egen kappe. Får være grenser for hva man skal fraskrive seg ansvar for. De fleste parkeringsplasser har også apper hvor du kan lagre skiltnummeret slik at du slipper å taste dette inn flere ganger. Kjefte på parkeringsvakten som bare gjør jobben sin, du bør ta et oppgjør med dine egne holdninger heller tenker jeg. Endret 6. august av Føniks 1
wampster Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) Vokteren skrev (5 timer siden): PS Jeg har bedt om komplett liste over parkerte biler på det angitte tidspunktet i klagen min. Og du mener du har rett til å få utlevert det med tanke på gdpr og alt? Hva mer har du bedt om, personnr til folkene som eier bilene som var parkert der på det angitte tidspunktet? edit: Noe spesielt å be om liste over andre sine parkerte biler fordi man selv ikke klarer å taste inn noe så enkelt som sitt eget reg.nr... 🙄 edit2: Dersom du hadde fått det (noe jeg virkelig ikke håper du gjør) hva faen er det du hadde tenkt å gjøre med den infoen? Stalke/ringe rundt til folkene som eide bilene? Endret 6. august av wampster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå