Gå til innhold

På utkikk etter en 98" TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mye for pengene til den prisen ja.

Vi har en eldre 65" TCL miniled på hytta, og i forhold til pris mye for pengene.

Har selv oled til dobbel pris, og ja den er bedre, men om den er verdt dobbel pris er vel tvilsomt

Endret av OC-Freak
Skrevet
OC-Freak skrev (6 timer siden):

Vi har en eldre 65" TCL miniled på hytta, og i forhold til pris mye for pengene.

Har selv oled til dobbel pris, og ja den er bedre, men om den er verdt dobbel pris er vel tvilsomt

Ja slik jeg ser det, akkurat nå så ser det ut til å være ett godt kjøp. Til hans bruk, mener han selv at dette mest sannsynlig vil gjøre jobben :) 

Skrevet

TCL har gjort mye bra og er et merke i vekst og på tur oppover. Hadde ikke hatt noe problem med å satse på dem. Ville faktisk vært mer nøye med å sjekke opp en rimelig Samsung-modell nå for tiden.

Sony har gode MiniLED modeller, og LG er dyktige på OLED med sin C-serie.

OLED er vel litt «ut» av markedet p.g.a lavt lys gitt alternativer som MiniLED

Skrevet
vidor skrev (21 timer siden):

TCL har gjort mye bra og er et merke i vekst og på tur oppover. Hadde ikke hatt noe problem med å satse på dem. Ville faktisk vært mer nøye med å sjekke opp en rimelig Samsung-modell nå for tiden.

Sony har gode MiniLED modeller, og LG er dyktige på OLED med sin C-serie.

OLED er vel litt «ut» av markedet p.g.a lavt lys gitt alternativer som MiniLED

Er selv veldig fan av OLED, har ikke sett meg tilbake siden mitt første kjøp i 2018 i grunn. MiniLED ser ut til å passe bra for han i stuen mtp. lysforhold og slikt også, selv om det på sikt vil bli bedre lyskontroll der. 

Tror han vil bli fornøyd med denne 😃

Skrevet
On 7/25/2026 at 7:56 AM, OC-Freak said:

98 tommer oled koster vel en del mer enn 50000? Eller er prisene kommet sålangt ned? Da skal jeg handle!

Skrevet

Oppgraderte nettopp til en Samsung QLED QE65Q60RAT fordi jeg fikk den rimelig. Den var omentrent ubrukt fordi dama oppholdt seg mest i et annet rom med egen TV.

Oppgraderte fra en ca 2 år eldre Samsung UE65NU7025 med et 50 Hz panel som mangler QLED, og uten opptaksfunksjon i software, så en oppgradering fra 7000-serien til 6-serie.

Den nye kjører fra 48 - 140 Hz VRR (variable refresh rate), så perfekt til film og spill. På 4K er 60 Hz max, noe som holder for meg.

Bildebevegelse-kvalitet er 3000, noe som er helt greit og helt ok HDR som ikke blåser hodet av deg, men er behagelig.

Samsung er TV'er jeg sjelden tar meg bryet å kalibrere fargene på, da Movie-profilen allerede er temmelig spot on.

Specs på denne er helt ok, da kvaliteten også er topp for en 2019-modell. Samsung har gimpet før gode entry-modellene i nyere tid, så du blir pushet mot mer premium-skjermer for ok specs, så glad jeg fikk denne rimelig og tilnærmet ubrukt.

Samsung var bra på dette før, men valgte dessverre å joine enshitification-toget som så mange andre. Sad but true.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (2 timer siden):

Samsung var bra på dette før, men valgte dessverre å joine enshitification-toget som så mange andre. Sad but true.

Har samsung tv nå, og det blir siste gang.. de har blitt søppel dessverre

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vortex skrev (12 minutter siden):

Hvor mange av dere våger å koble smart-tven til internett?

Har man noe valg i dag om man ikke har bakkebasert TV?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
14 minutes ago, vortex said:

Egentlig bare Apple jeg stoler på når det gjelder hw og software som skal behandle personopplysningene mine

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (4 timer siden):

98 tommer oled koster vel en del mer enn 50000? Eller er prisene kommet sålangt ned? Da skal jeg handle!

Litt mer enn det, 97" koster 250 000kr.
Hvis man trenger en så stor TV så er OLED uaktuelt for de aller aller fleste, da er en LCD basert TV eneste valget.

Forøvrig så har ikke nye OLED paneler noe problem når det gjelder lysstyrke, jeg har en LG G5 77", null problemer med lysstyrken på dagtid. Den skinner, noe pun intended, bedre i totalt mørke men lysstyrken er mer enn god nok for vanlig stue bruk, og årets modeller er bedre enn noensinne men anbefaler heller å kjøpe fjorårets til en lavere pris, forbedringen er ikke så stor fra år til år :) 

Endret av Uderzo
skriveleif
Skrevet
12 minutes ago, bzzlink said:

Egentlig bare Apple jeg stoler på når det gjelder hw og software som skal behandle personopplysningene mine

Samme her, selv om det er helt nedlåst. Må jo ha en eller annen form for godkjent streaming boks for å utnytte 4K med HDR, Dolby Vision osv

Skrevet (endret)
On 7/26/2026 at 3:57 PM, vortex said:

Husker når jeg skulle sette opp NU7025. Navnene på signalinput måtte settes opp i en egen Android-app. Hele poenget med dette er å få tak i identiteten for å kunne samle info om deg ang bruk.

Samsung kom med ACR (automatic content recognition) i 2020, så om du har en slik TV eller senere modell, bør du se denne

https://www.youtube.com/watch?v=NNm-klrLOUs

Har du en annen TV bør du sjekke privacy-innstillingene og slå av skiten om du har TV'en tilkoblet nettet. Eller blir du garantert kartlagt og du lekker privatlivet ditt med TVen som en sil.

ACR er nyeste teknologi, men før dette logger de også ting som f.eks internettbruk og appbruk.

Posta en YT Short med litt ACR detaljer her;

https://www.diskusjon.no/topic/1266702-såpeboksen-når-du-har-noe-du-vil-si/page/1750/#findComment-27582242

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Mente at min oled kostet dobbelt av TCL miniled i samme størrelse. 😉

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, OC-Freak said:

Mente at min oled kostet dobbelt av TCL miniled i samme størrelse. 😉

Det siste og beste er alltid grisedyrt i starten. Takk for at sånne som deg kjøper det og bidrar til å senke prisen for oss andre.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

For de som vil hoppe fra OLED over til noe større som 98" uten å betale sinnsyke summer for en 97" OLED, så er TCL sin C8L det beste kjøpet du kan gjøre i 2026, uten å tømme lommeboka for toppmodellen X11L eller Sony sine nye RGB modeller.

C8L heter QM8L i USA.

https://www.csmegastore.no/i/25572722/tcl-98c8l-98-diagonalklasse-c8l-series-led-bakgrunnsbelyst-lcd-tv-sqd-mini-led-smart-tv-google-tv-4k-uhd-2160p-3840-x-2160?utm_source=prisjaktno&utm_medium=113-it-elektronik-skærme-tv-hifi-konsol-led-plasma-tv&utm_campaign=tcl&utm_content=96&pjclid=4f779341-097b-42d2-a963-696cea1ea912_9216ff527288d5cc

https://www.youtube.com/watch?v=-LwiQFK-AfU

Endret av Orix
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
On 7/26/2026 at 3:50 PM, Cyrio said:

Har samsung tv nå, og det blir siste gang.. de har blitt søppel dessverre

En kar snakket om at lysintensiteten over skjermen var litt bingolotto. Det var en 8000-serie, så burde ikke sluppet igjennom kvalitetskontroll. Vel å merke var denne kjøpt et å etter min 7000-serie. Altså 2018. Det værste var at ham fikk en autorisert servicemann hjem til seg og han nektet å se den åpenbare garantifeilen. Åpenbart betalt for å smoothe ting for Samsung. Trodde bare det var i USA sånt skjedde.

Hva slags modell har du og hva er problemet?

Endret av vidor
  • Liker 1
Skrevet
vidor skrev (På 29.7.2026 den 10.54):

Hva slags modell har du og hva er problemet?

Er en 98" som jeg mener heter q80 eller noe slikt. 

Jeg er ikke superopptatt av krystallklart bilde, utfordringen min ligger i at det er en veldig svak cpu i den og at det er en sinnsykt stor mengde telemetri som går via den. Forsøker du å blokkere dette på enten dns eller brannmur-nivå jobber tven beinhardt, blir lite responsiv og fryser med ujevne mellomrom frem til du tar strømmen. 

I tillegg er Tizen så nedlåst at du ikke kan gjøre noe særlig på den. F. Eks installering av Jellyfin ga jeg bare opp.

Har løst alt sammen ved å  kjøpe en nvidia shield og koble tven av nett, men skal ikke være nødvendig. 

Skrevet

Sønn til en kompis kjøpte TLC 85" for 1 år siden eller noe slikt, også satt ned veldig.

Var å hjalp å sette opp. Langt bedre bilde enn jeg hadde trodd.

Men ser du skal bruke streaming. Har du tenkt å bruke de innebygde appene, eller har du noe eget du koblet til? Grunnen til at jeg spør, var at selv kun under oppsett og småtesting, så var menysystemet irriterende tregt, slik at jeg hadde ikke orket å bruke TVen hvis jeg måtte bladde i menyer osv. daglig. Det var så tregt at man trykket ned, så skjedde ikke noe, så man trykket en gang til så hoppet den, og så når jeg trykket ok, så gikk den videre til neste for så å trykke ok, og dermed til feil meny. Min egen Sony så skjer ting med en gang.

TVen hans var ikke toppmodellen, men 1-2 hakk ned fra toppen, men underlig tregt for for det. Så de hadde spart mye på prossessor kraften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...