TheodorBjork Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Jeg jobber som lastebilsjåfør men begynner å bli lei av stresset med distribusjonskjøring, de lange dagene og en jobb som er en rar blanding av kjedelig og stressende/angst-skapende med konstant usikkerhet hvor lenge du jobber og hvor du blir sendt og hvor mye som skal magisk presses inn i et lasterom på kort tid. Når jeg tok lappen ble jeg advart mot distribusjonskjøring men trodde ikke på læreren. Å jobbe som bussjåfør virker veldig tiltrekkende ettersom du vet nøyaktig hvor du skal, ingen konstant lasting og lossing og ingen konstant navigering av svære lastebiler inn på trange områder og rotete lasteområder. Men hvordan er yrket for de som har erfaring? Lønn er ikke et problem personlig. Hva er positivt og negativt? Sure passasjerer? For lite do-pauser? Splitt-skift? Får man god opplæring i hver rute? Blir det lett en stressende hverdag? 1
kremt Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Turbuss kan sikkert være fint, eller flybuss. Rutebuss i byer er mye dårlige turnuser. Må jobbe f.eks 6-10 og 14-18. Ganske lite gunstig for mange. 1
TheodorBjork Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli kremt skrev (4 timer siden): Turbuss kan sikkert være fint, eller flybuss. Rutebuss i byer er mye dårlige turnuser. Må jobbe f.eks 6-10 og 14-18. Ganske lite gunstig for mange. Ugunstige tider er ikke et stort problem så lenge jobben er grei. Og dette går vel også på ansiennitet? Tenker mer på hvordan jobben oppleves iht stress og arbeidsmiljø.
FrihetensRegn Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Mange sure bussjåfører dee jeg bor, lurer på om det er pga yrket med mye stopp i dårlig vær og bybusser av dårlig kvalitet og fremkommelighet om vinteren. Og så kan det være delte skift med 4 timer arbeid, 4 timer venting uten lønn eller redusert lønn, så 4 timer arbeid igjen. Det blir jo i praksis et 12 timer skift med betaling for bare en vanlig dag. Langturer høres mye mer behagelig ut med færre stopp og busser av bedre kvalitet.
TheodorBjork Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli FrihetensRegn skrev (1 time siden): Mange sure bussjåfører dee jeg bor, lurer på om det er pga yrket med mye stopp i dårlig vær og bybusser av dårlig kvalitet og fremkommelighet om vinteren. Og så kan det være delte skift med 4 timer arbeid, 4 timer venting uten lønn eller redusert lønn, så 4 timer arbeid igjen. Det blir jo i praksis et 12 timer skift med betaling for bare en vanlig dag. Langturer høres mye mer behagelig ut med færre stopp og busser av bedre kvalitet. Langturer involverer vel ofte, har jeg hørt, veldig lange arbeidsdager (12-13 timer) men kortere arbeidsuke noe som er vanskelig siden jeg har en hund hjemme. Delte skift er ubeleilige men mer praktisk. Hvordan merker du at sjåførene er sure? Har alltid lagt merke til humøret til en bussjåfør ettersom jeg bare setter meg ned på setet og går av på stoppet mitt…
:utakt Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Syns stadig jeg leser klager fra rutebussjåfører (by) om at rutetidene er urealistisk korte, så de rekker ikke engang innom toalettet på endestasjonen. Det er bare å snu bussen og kjøre tilbake, tre minutter forsinket fra start. Langdistanse eller turbuss er sikkert bedre sånn sett.
Sovna Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli :utakt skrev (11 timer siden): Syns stadig jeg leser klager fra rutebussjåfører (by) om at rutetidene er urealistisk korte, så de rekker ikke engang innom toalettet på endestasjonen. Det er bare å snu bussen og kjøre tilbake, tre minutter forsinket fra start. Langdistanse eller turbuss er sikkert bedre sånn sett. Den gangen da bybussene(Oslo) var kommunale var det inntaksstopp. Det var ingen som sluttet i jobbene sine. Jeg møtte opp for sommervikarer sammen med ca 400 andre. 20 ble plukket ut til testkjøring, jeg var heldigvis én av dem. 5 av oss fikk 50% stilling. Den beholdt jeg i 4 år. Fantastiske betingelser den gangen. Før delt-vakt dritten kom. Tror ikke dagens betingelser eller miljø er mye å stå etter. Det virker i alle fall ikke sånn på kjøringa. Av/På bryter med pedaler og sure tryner.
Femtekolonne Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Hvis du trives med folk, og takler folk som er sure eller gretne og som da kanskje tar det ut på deg uten at du er skyld i noe eller kan hjelpe dem på noen måte. De aller fleste av passasjerene er bare interessert i å komme seg ett sted og de fleste av dem har minimum med sjåføren å gjøre så det er svært lite tyn og få, men jeg vet en del følte det som ett ensomt yrke. Men det takler du nok som lastebilsjåfør. Jeg kjørte buss i Oslo i 4,5år før jeg gikk over til å kjøre lastebil, nær-distribudisjon, i samme by. Etter ett år var jeg på jakt etter ny jobb. Jeg vet ikke om det sier noe om lastebil?... Skulle jeg kjørt lastebil i dag så ville det vært noe hvor ikke kjøringa er all jobben, men hvor lastebilen er en del av verktøyet for å gjøre en annen jobb. Renovasjon har fristet i den byen jeg bor nå, kommunalt og ordnede former. Å levere på en masse ymse steder, en masse greier som skulle vært levert i går og hvor man er i konstant kamp med klokka og trafikken kan ta livet av alle og enhver. Buss er mer regulert sånn. Du fikser nok buss godt, men det hjelper deg å ha humor, et lyst syn på livet og ett avslappet forhold til ting du ikke kan gjøre noe med, som forsinkelser pga stramt ruteopplegg. De som lager ruter kjører ikke buss og tar ikke buss så det blir som det blir. 1
onkel_jon Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli Rutebuss sjåfør i en større by vil jeg ikke anbefale, når du starter opp så ender du som regel opp med rush tid turnus som betyr man jobber fra 5 til 9 så fri til 13-14 og jobbe igjen til 18-19, da er hele dagen ødelagt for da sover man mellom de 2.
Femtekolonne Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli 1 hour ago, onkel_jon said: Rutebuss sjåfør i en større by vil jeg ikke anbefale, når du starter opp så ender du som regel opp med rush tid turnus som betyr man jobber fra 5 til 9 så fri til 13-14 og jobbe igjen til 18-19, da er hele dagen ødelagt for da sover man mellom de 2. Deltvakt burde vært fullt ut lønnet, ikke noe tullete 250kr for en masse dødtid og 16t lange dager. Ev kompensert med fridager. Da kunne det vært attraktivt for de som vil ha en annen jobb eller reise. 1
TheodorBjork Skrevet 6. juli Forfatter Skrevet 6. juli Femtekolonne skrev (10 timer siden): Hvis du trives med folk, og takler folk som er sure eller gretne og som da kanskje tar det ut på deg uten at du er skyld i noe eller kan hjelpe dem på noen måte. De aller fleste av passasjerene er bare interessert i å komme seg ett sted og de fleste av dem har minimum med sjåføren å gjøre så det er svært lite tyn og få, men jeg vet en del følte det som ett ensomt yrke. Men det takler du nok som lastebilsjåfør. Jeg kjørte buss i Oslo i 4,5år før jeg gikk over til å kjøre lastebil, nær-distribudisjon, i samme by. Etter ett år var jeg på jakt etter ny jobb. Jeg vet ikke om det sier noe om lastebil?... Skulle jeg kjørt lastebil i dag så ville det vært noe hvor ikke kjøringa er all jobben, men hvor lastebilen er en del av verktøyet for å gjøre en annen jobb. Renovasjon har fristet i den byen jeg bor nå, kommunalt og ordnede former. Å levere på en masse ymse steder, en masse greier som skulle vært levert i går og hvor man er i konstant kamp med klokka og trafikken kan ta livet av alle og enhver. Buss er mer regulert sånn. Du fikser nok buss godt, men det hjelper deg å ha humor, et lyst syn på livet og ett avslappet forhold til ting du ikke kan gjøre noe med, som forsinkelser pga stramt ruteopplegg. De som lager ruter kjører ikke buss og tar ikke buss så det blir som det blir. Hvorfor sluttet du med buss? Jeg setter pris på kjøringen men ikke den konstante lossingen og lastingen. Sure og empatiløse butikksjefer irriterer meg (jeg bestemmer ikke når jeg får beskjed om at oppdrag skal lastes så tidsskjemaet er ikke min feil) men ikke særlig ettersom jeg har gjort alt jeg kan. Å bli ignorert eller behandlet som dritt plager meg ikke men jeg setter pris på dem som er i godt humør når leveringene kommer.
Femtekolonne Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 13 hours ago, TheodorBjork said: Hvorfor sluttet du med buss? Jeg setter pris på kjøringen men ikke den konstante lossingen og lastingen. Sure og empatiløse butikksjefer irriterer meg (jeg bestemmer ikke når jeg får beskjed om at oppdrag skal lastes så tidsskjemaet er ikke min feil) men ikke særlig ettersom jeg har gjort alt jeg kan. Å bli ignorert eller behandlet som dritt plager meg ikke men jeg setter pris på dem som er i godt humør når leveringene kommer. Jeg hadde ikke fast rute, var såkalt disponibelt på 7-8 ruter. Jeg visste 3 dager i forveien hvordan jeg jobbet, tidspunkt og oppmøtested, og så visste jeg hele tiden hvilke helger jeg jobbet, men ikke hvilken rute eller tidspunkt på dagen. Min nærmeste leder hadde ett horn i siden til meg og benyttet enhver anledning til å være spydig og frekk. Mulig hun forsøkte å være morsom, jeg aner ikke. Hun hadde ikke noe på meg, verken på meg som person eller med tanke på kjøring, så jeg aner ikke. Det bygget seg i hvert fall opp ett sinne hos meg. Bilen min gikk i stykker plutselig og når jeg spurte om jeg kunne slippe å slutte på Alnabru på natten en ukes tid, til jeg hadde fått kjøpt en ny, så kom svaret fra henne raskt som ett pistolskudd: "Det er ikke vårt problem hvordan du kommer deg hjem fra jobb. Hvis du er misfornøyd kan du si opp." Jeg ba da om ett blankt ark og en kulepenn, Reidun, som hun het, smilte og rakte meg begge deler. Så da var det gjort. Jeg er fortsatt i transportbransjen, men driver med den delen som går på skinner. Mye bedre. Livet er bedre når det går på skinner..
The Avatar Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Eg har ikkje erfaring frå yrket, men eg må seie at arbeidstidsordningane skremmer meg litt. Du er i stor grad avhengig av å ha litt flaks på at du får tildelt greie vakter. Typisk vil det være slik at dei sjåførane med lengst ansiennitet får velge fyrst, og så må dei ferskaste sjåførane ta dei vaktene som blir igjen. Du får litt ekstra betalt for å ha delt skift, men med ei tariffavtale som regulerer at samla utstrekking av eit skift kan være opp til 12 timar, og kortaste skifta ikkje skal være under 2 timar, så kan du potensielt få veldig upassande skiftdeling. Med slik ordning kan du potensielt få heile 4 timar med avbrekk i arbeidsdagen. Det er kanskje greit nok om du bur så nært oppmøteplassen at du har reell muligheit til å bruke "fritida" slik som du vil. Mange bussjåførar ender opp med å bli på jobben fram til neste del av skiftet sidan det å reise heim tek både tid og kostar pengar. Ein bussjåfør har gjerne litt andre stressfaktorar, som at ein heile tida har presset om at busselskapet får mange tusen i gebyr frå fylkeskommunen kvar gong bussen køyrer nokre sekund for tidleg, og held du ikkje ruta så risikerer du å få påpakning frå sjefen. Særleg ved køyring i by så er marginane små i forhold til at det kan ta lengre tid med av- og påstigning når det er mange passasjerar, at trafikkale forhold forsinker ruta, og at det enkelte stadar er slik at bussar på ulike ruter må køyre inn på busshaldeplassen i ei bestemt rekkefølge for å ikkje sperre kvarandre inne og lage kaos. Dersom du får køyre ekspressbuss, eller køyrer i ruter i meir grisgrente strøk så er det nok meir levelige arbeidsforhold ved at det er mindre stressande køyring, og mindre litt mindre fare for at du får delte skift sidan mange av langrutene foregår slik at du fyrste halvdel av skiftet køyrer i ei retning, og at du i neste halvdel av skiftet byttar buss og køyrer tilbake igjen. Lønnsmessig er yrket som bussjåfør grei nok sett opp mot kompetansekrav/utdanningslengde. Det er også ein del ulempetillegg å hente som gir litt ekstra i lønningsposen. Du må likevel ta ei konkret avvegning på om lønna står i stil med ulempane. Det at du kan risikerer å være på jobb i 12 timar sjølv om du berre blir lønna for 8 av dei, medfører at jobben tek mykje av tida som du kunne brukt til sosiale aktivitetar med vennar og familie. Du vil typisk enten starte å jobbe veldig tidleg om morgonen, eller du vil jobbe utover kvelden, kanskje også natta alt etter kva rute du får. Sjølv med tidlegskift slik at du har fri på kvelden så er det sterkt avgrensa kva du får ut av kvelden om du må i sengs kl 21 fordi du skal stå opp kl 03. Nå er du sjølvsagt mykje vekke frå vennar og familie som langtransportsjåfør også, men ein slik arbeidsrytme er det ikkje alle som lærer seg å trives i. Mitt klare inntrykk er at dersom du skal jobbe i kollektivtransporten så er det betre forhold å jobbe som lokkfører. Eg vil råde deg til at dersom du søker jobb som bussjåfør så bør du tørre å være litt på med å kreve å få forklart kva du kan forvente av ein arbeidsdag slik at du veit kva du går til før du takkar ja. Du bør også vurdere å sette krav om å få individuell arbeidsavtale der du konkret avtalar forhold som er viktig for deg, og at du ikkje berre signerer ein standard arbeidsavtale der arbeidsgivar i stor grad kan kan bestemme korleis du skal jobbe. Særleg sidan det mange stadar er mangel på bussjåførar så er det ikkje gitt at du nødvendigvis skal akseptere å jobbe på "standardvilkår".
Sjørøver Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Kjør lastebil på anlegg. Bedre betalt, godt samhold og 8-4 eller fast turnus. Som bussjåfør må du forholde deg til folk som du ofte ikke ønsker å forholde deg til.
kremt Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Kranbil eller betongbil kanskje et alternativ. Vil tro det er bedre arbeidstider og betalt enn bussjåfør. Her i området søker de konstant etter nye sjåfører. Det er stort sett menn på 60 samt nye landsmenn som kjører. Vilkår og arbeidstid er nok ganske dårilg. 1
PosteMonopolet Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli FrihetensRegn skrev (På 5.7.2026 den 18.23): Mange sure bussjåfører dee jeg bor Jeg synes bussjåførene stort sett er sure og stresset over alt. Sangen om at bussjåfør er en mann med godt humør synes jeg er veldig ironisk.
Femtekolonne Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 1 hour ago, kremt said: Kranbil eller betongbil kanskje et alternativ. Vil tro det er bedre arbeidstider og betalt enn bussjåfør. Her i området søker de konstant etter nye sjåfører. Det er stort sett menn på 60 samt nye landsmenn som kjører. Vilkår og arbeidstid er nok ganske dårilg. Anleggskjøring, tømmer, sugebil etc er bedre betalt da de ikke konkurrerer med utenlandske firmaer. Men de har da en større andel fornøyde sjåfører som blir i jobbene sine. Så ikke bare krever det en litt over gjennomsnitt god sjåfør, men det er også få ledige stillinger. Jobb som bussjåfør får du kastet etter deg selv om du er totalt uegnet for yrket, men lønn og arbeidsvilkår blir deretter.
TheodorBjork Skrevet 12. juli Forfatter Skrevet 12. juli Sjørøver skrev (På 7.7.2026 den 13.25): Kjør lastebil på anlegg. Bedre betalt, godt samhold og 8-4 eller fast turnus. Som bussjåfør må du forholde deg til folk som du ofte ikke ønsker å forholde deg til. Tidligere jobben min var kjøring på anlegg og elsket det. Fast arbeidstid og null stress. Del av et fast team på en felles arbeidsplass med god betingelser. Distribusjonskjøring gjør meg suicidal med konstant stress, mas, sure kunder og uforutsigbare dager. Sure kollegaer pga konstant press og dårlig arbeidsmiljø ettersom nye sjåfører som meg er treigere som betyr mer arbeid for de andre sjåførene. Men lite ledige stillinger i anleggskjøring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå