Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må slutte med energidrikk, noen som kan gi meg en "moralpreken"?

Gjest 2f23e...6c1

Anbefalte innlegg

Gjest 2f23e...6c1
Skrevet

Jeg vil innerst inne, men disiplinen er ikke sterk nok - eller, den har ikke vært det tidligere, men jeg håper det skal gå denne gangen. Sitter med min siste boks (forhåpentligvis) for øyeblikket. Jeg syns ikke det smaker godt lenger, jeg drikker det mest for vane, og jeg merker at den gir ikke meg den samme gleden som tidligere. Jeg drikker Monster med sukker og jeg har gjort det daglig i snart ett år. Jeg husker når jeg begynte, og det nærmer seg året, og tanken på at jeg har fått i meg så mye sukker over lang tid gjør meg vondt. Det går også utover tennene mine, jeg har i utgangspunktet ganske strøkne tenner men tannlegen min sa sist at det begynner å bli litt syreskade her. 

Noen som har råd, tips, kunnskap å dele som kan hjelpe meg å forstå hvor ille dette faktisk er for kroppen min og at jeg virkelig bør slutte? Å gå for sukkerfritt er ikke et alternativ da jeg syns det smaker fælt. Jeg vil bare bli kvitt denne avhengigheten, den er dyr, den er dårlig for meg og jeg trenger råd til hvordan jeg kan overkomme disse "bare en siste, helsa di er så ødelagt fra før at du kan likevel fortsette" tankene. 

Anonymous poster hash: 2f23e...6c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk mye av dette over mange år. Spyttet til slutt blod.  Følte meg også dårlig når jeg ikke fikk min daglige dose..så dette blir man avhengig av. Ta heller en kopp kaffe er mitt råd. 

Gjest 2f23e...6c1
Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Jeg drakk mye av dette over mange år. Spyttet til slutt blod.  Følte meg også dårlig når jeg ikke fikk min daglige dose..så dette blir man avhengig av. Ta heller en kopp kaffe er mitt råd. 

Jeg har ofte hjertebank og hjertet mitt slår ofte dobbeltslag samtidig som det hopper over, og jeg tror absolutt det har noe med energidrikken å gjøre. Hvor lenge har du vært uten og hvordan klarte du å slutte? Kaffe er jeg ikke så glad i, liker det kun om det er tilsatt melk og sukker. 

Skrevet

Energidrikk sliter mye på nyrene dine og de trenger du når du blir eldre. Kapasiteten på de er relativt god, men de tåler ikke det konsumet mange har av energidrikker i dag.

Energidrikk av og til er greit, men ikke opp til flere bokser daglig. Da er man avhengig og får det bedre over tid om en slutter helt.

• Liker 2
Skrevet

image.png.5a78de600b975e574b826462fbf07668.png

Er et godt alternativ til energidrikk. Du får koffein, sukker - og den er kald. 

Jeg tror det verste med Monster ikke nødvendigvis er koffein og sukkeret. Men syre og alt det kunstige de putter i boksen. Sukkeret alene, tilsvarer ikke noe mer enn vanlig brus - eller et kakestykke til dagen om man vil. Men det er surt som fy, og koffein-innholdet er ikke ekstremt. Folk drikker 1 liter kaffe til dagen, uten stress. Så du oppnår en toleranse for det. Selv om mange selvsagt er litt mer følsomme for koffein enn andre.

Spørsmål:

Hvordan er matvanene dine? Når på dagen drikker du Monster? Drikker du på tom mage? Til en fast tid? Hvor lange tid bruker du på å tømme en boks? Hvor gammel er du? 

Veldig mye er psykisk. Jeg hadde først byttet ut boksen med noe litt mer naturlig, slik som Iskaffe fra Tine. Et veldig godt og sunnere alternativ til energidrikk...

Gjest 5f7b7...4a0
Skrevet
Gjest 2f23e...6c1 skrev (3 timer siden):

Jeg vil innerst inne, men disiplinen er ikke sterk nok - eller, den har ikke vært det tidligere, men jeg håper det skal gå denne gangen. Sitter med min siste boks (forhåpentligvis) for øyeblikket. Jeg syns ikke det smaker godt lenger, jeg drikker det mest for vane, og jeg merker at den gir ikke meg den samme gleden som tidligere. Jeg drikker Monster med sukker og jeg har gjort det daglig i snart ett år. Jeg husker når jeg begynte, og det nærmer seg året, og tanken på at jeg har fått i meg så mye sukker over lang tid gjør meg vondt. Det går også utover tennene mine, jeg har i utgangspunktet ganske strøkne tenner men tannlegen min sa sist at det begynner å bli litt syreskade her. 

Noen som har råd, tips, kunnskap å dele som kan hjelpe meg å forstå hvor ille dette faktisk er for kroppen min og at jeg virkelig bør slutte? Å gå for sukkerfritt er ikke et alternativ da jeg syns det smaker fælt. Jeg vil bare bli kvitt denne avhengigheten, den er dyr, den er dårlig for meg og jeg trenger råd til hvordan jeg kan overkomme disse "bare en siste, helsa di er så ødelagt fra før at du kan likevel fortsette" tankene. 

Hei
Ett år er ingenting. Flere av oss gamliser som har drukket databrus i årevis og som har store skader på tennene. Jeg drikker selv redbull fordi den har lavest syrenivå.

Det du trenger er:
1 - Bryte vanene
2 - Komme over abstinensne.

Her er #1 den absolutt vanskeligste (for mag i hvertfall). Man må styre unna eller endre de vanene som gjorde at redbull havna i handlevognen. Dvs ikke innom butikken på tur til jobb, ikke i kantina klokka 13 på jakt etter no for å holde deg våken. Ikke innom rema i lunsjen for mat og drikke. Ha noe å erstatte "kosen" med om det er en del av kveld/helgerutinen.

Jeg klarte å slutte i fjor sommer da vi var på hytta. Og det var ganske digg. Det smakte jo dritt etterpå men så havna jeg tilbake pga rutinene i hverdagen. Abstinensene var borte på noen dager, hjelper litt med kaffe og paracet. Jeg drikker ca 2 bokser daglig.

Anonymous poster hash: 5f7b7...4a0

Gjest 2f23e...6c1
Skrevet
Milhouse85 skrev (31 minutter siden):

image.png.5a78de600b975e574b826462fbf07668.png

Er et godt alternativ til energidrikk. Du får koffein, sukker - og den er kald. 

Jeg tror det verste med Monster ikke nødvendigvis er koffein og sukkeret. Men syre og alt det kunstige de putter i boksen. Sukkeret alene, tilsvarer ikke noe mer enn vanlig brus - eller et kakestykke til dagen om man vil. Men det er surt som fy, og koffein-innholdet er ikke ekstremt. Folk drikker 1 liter kaffe til dagen, uten stress. Så du oppnår en toleranse for det. Selv om mange selvsagt er litt mer følsomme for koffein enn andre.

Spørsmål:

Hvordan er matvanene dine? Når på dagen drikker du Monster? Drikker du på tom mage? Til en fast tid? Hvor lange tid bruker du på å tømme en boks? Hvor gammel er du? 

Veldig mye er psykisk. Jeg hadde først byttet ut boksen med noe litt mer naturlig, slik som Iskaffe fra Tine. Et veldig godt og sunnere alternativ til energidrikk...

Det er absolutt et godt alternativ. Jeg kan prøve. 

Problemet er at jeg spiser generelt for mye sukker, men jeg kutter over halvparten av det daglige inntaket om jeg kutter ut energidrikken. Det er 52 g sukker i energidrikken, som betyr at jeg får i meg 416 g sukker i uka. Det er rett og slett for mye. Koffein er jo litt omdiskutert hvorvidt det er så dårlig for deg eller ikke, men gitt at jeg har hjerterytmeforstyrrelser så tror jeg ikke akkurat koffein er kjempe bra for meg. Skal også sies at jeg kan drikke en boks energidrikk og bli søvnig kort tid etter, koffein har ingen "effekt" på meg. 

Matvanene mine er dårlige, men jeg jobber med å få bedre vaner. Drikker det som oftest i løpet av de første timene etter jeg har stått opp, det er ingen fast tid, og jeg drikker på tom mage. Noen dager kan jeg vente helt til ettermiddagen med å drikke, så jeg har ingen fast rutine rundt når jeg drikker den. Jeg bruker faktisk en stund på å tømme boksen, tar vell en times tid før den blir tom. De siste par ukene så har faktisk drikken blitt romtemperert før jeg har tømt den, tror jeg underbevisst har tenkt en del på at jeg burde slutte å drikke det, og ikke hatt like lyst på det når jeg har drukket det en stund. Jeg er i begynnelsen av 30-årene. 

Skulle ønske disse 500 ml boksene kom som 250 ml eller noe i stedet.. 

Gjest 5f7b7...4a0 skrev (25 minutter siden):

Hei
Ett år er ingenting. Flere av oss gamliser som har drukket databrus i årevis og som har store skader på tennene. Jeg drikker selv redbull fordi den har lavest syrenivå.

Det du trenger er:
1 - Bryte vanene
2 - Komme over abstinensne.

Her er #1 den absolutt vanskeligste (for mag i hvertfall). Man må styre unna eller endre de vanene som gjorde at redbull havna i handlevognen. Dvs ikke innom butikken på tur til jobb, ikke i kantina klokka 13 på jakt etter no for å holde deg våken. Ikke innom rema i lunsjen for mat og drikke. Ha noe å erstatte "kosen" med om det er en del av kveld/helgerutinen.

Jeg klarte å slutte i fjor sommer da vi var på hytta. Og det var ganske digg. Det smakte jo dritt etterpå men så havna jeg tilbake pga rutinene i hverdagen. Abstinensene var borte på noen dager, hjelper litt med kaffe og paracet. Jeg drikker ca 2 bokser daglig.

Anonymous poster hash: 5f7b7...4a0

Det skal sies at jeg har drukket sukkerfri energidrikk i mange år, men så sluttet, og så begynte jeg å drikke energidrikk med sukker igjen. Synd at du havna tilbake! 

Gjest 2f23e...6c1
Skrevet
vidor skrev (2 timer siden):

Energidrikk sliter mye på nyrene dine og de trenger du når du blir eldre. Kapasiteten på de er relativt god, men de tåler ikke det konsumet mange har av energidrikker i dag.

Energidrikk av og til er greit, men ikke opp til flere bokser daglig. Da er man avhengig og får det bedre over tid om en slutter helt.

Ja, og nyrene mine vil jeg jo beholde! Jeg tenker også at av og til er helt greit, men med tanke på at jeg drikker det daglig og i blant kan jeg til og med drikke to bokser daglig - det går ikke, jeg syns ikke et er greit for min del. Og jeg tviler på at jeg klarer å drikke det bare "en gang i blant". Det klarer jeg med vanlig brus. Men ikke dette. 

Skrevet

Jeg ble svimmel av Red Bull til slutt og da sa legen at det var slutt. Etter det drakk jeg ikke mer energibrus.

Drikker kun kaffe, jeg vet ikke.. Avhengighet er forskjellig for alle sammen.

Motivasjon for meg var at legen ba meg slutte, og da viste jeg at det var farlig.

Når man blir dårlig av noe så var det ikke så vanskelig å slutte typ.

Kanskje bytte ut psykisk med cola zero eller Pepsi Max. Eller mineralvann med smak, ikke bra for tenna det heller men mindre syre og koffein enn Monster etc.

Gjest 2f23e...6c1
Skrevet
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Jeg ble svimmel av Red Bull til slutt og da sa legen at det var slutt. Etter det drakk jeg ikke mer energibrus.

Drikker kun kaffe, jeg vet ikke.. Avhengighet er forskjellig for alle sammen.

Motivasjon for meg var at legen ba meg slutte, og da viste jeg at det var farlig.

Når man blir dårlig av noe så var det ikke så vanskelig å slutte typ.

Kanskje bytte ut psykisk med cola zero eller Pepsi Max. Eller mineralvann med smak, ikke bra for tenna det heller men mindre syre og koffein enn Monster etc.

Jeg har faktisk opplevd en del svimmelhet i det siste. For eksempel nå når jeg bare sitter foran pcen, så kommer det og går sånne små bølger med svimmelhet. Nå kan jo det være andre grunner til det naturligvis. 

Nå har jeg såpass mange grunner at jeg er idiot om jeg ikke slutter, sånn oppriktig. 

Skrevet (endret)

Høres ut som du bør kutte det helt og ikke se deg tilbake.

Enkelte som drikker Pepsi MAX må også gjøre det samme for å kverke avhengigheten.

Når du avvennes Pepsi MAX merker man hvor utrolig kvalmende kjemikalisuppe det egentlig smaker hvis man prøver senere etter at en har kuttet.

Endret av vidor
Skrevet

Hva koster en sånn boks, 40 kr ish? Er det noe annet du kunne tenkt deg å bruke 14 000 kr i året på? Grei gulrot det. 

Skrevet (endret)

Jeg er heller ikke så glad i kaffe - så når jeg sluttet med energidrikkene så lagde jeg ofte en kald kaffedrikk slik:

• 2-3 teskje pulverkaffe i en kopp
  • 2-3 teskje med sukker
  • Dekke det til med kald melk (bare noen dråper)
  • 15 sek i mikro - rør med teskje for å blande pulveret godt
  • Fyll koppen med kald melk

En slik kopp om morgen var alt som skulle til for å bli kvitt suget etter energidrikken. Ja det er litt sukker i denne drikken, men ikke mye. Og det er vesentlig billigere enn disse ferdige drikkene som det ble henvist til over her. 

Jeg er helt overbevist at du klarer å slutte med energidrikker om du f.eks bare dytter på litt kaffe om morgenen - da merker du snart ikke denne avhengigheten. Og når du er over på kaffedrikken som beskrevet over - så er det også lett å hoppe helt av en del dager med denne også.

Lykke til!

Endret av obygda
Skrevet
11 minutes ago, :utakt said:

Hva koster en sånn boks, 40 kr ish? Er det noe annet du kunne tenkt deg å bruke 14 000 kr i året på? Grei gulrot det. 

Derfor tar du logistikken med å kjøpe brett.

Skrevet (endret)
Gjest 2f23e...6c1 skrev (31 minutter siden):

Jeg har faktisk opplevd en del svimmelhet i det siste. For eksempel nå når jeg bare sitter foran pcen, så kommer det og går sånne små bølger med svimmelhet. Nå kan jo det være andre grunner til det naturligvis. 

Nå har jeg såpass mange grunner at jeg er idiot om jeg ikke slutter, sånn oppriktig. 

Det er blodtrykket og hjerte mener jeg å huske legen min sa, kanskje best du sjekker dette du også om du ikke er ungdom lenger/tenåring.

Du er ikke idiot, avhengighet er vanskelig ofte, og du er modig og flink som søker hjelp på forumet, Norge har ett bra helsevesen, og kontakt fastlegen din og spør om å få hjelp til å slutte. Det er mulig å få samtaler og oppfølging osv.

Du er det motsatte av å være idiot, du ser problemet og søker hjelp med det, og du voksen nok til å innse og innrømme at du har et problem/avhengighet,

Endret av Gouldfan
Skrevet
4 hours ago, Guest 2f23e...6c1 said:

Jeg har ofte hjertebank og hjertet mitt slår ofte dobbeltslag samtidig som det hopper over, og jeg tror absolutt det har noe med energidrikken å gjøre. Hvor lenge har du vært uten og hvordan klarte du å slutte? Kaffe er jeg ikke så glad i, liker det kun om det er tilsatt melk og sukker. 

Det høres jo ikke bra ut.  Les hva du nettopp skrev her av symptomer, så burde nå vel det være avskrekking nok i seg selv.

Forøvrig tenker jeg nå at energidrikk er mindre dårlig enn f.eks røyk, alko og andre laster.   Jeg tenker at man kan ikke være helt monk.  Pick your poison.

Selv har jeg dramatisk trappet ned på kaffe og erstattet det med te i stedet.  Det gir fortsatt en oppkvikkende effekt, men jeg blir ikke så stressa av det.   Jeg veksler mellom svart og grønn te.  Billig er det også.  ca 100 kr kiloen.   Jeg gidder ikke poser.  Jeg syns de er uapetittelige.   Te inneholder koffein og tein.  

Når jeg er lei av svart te -> grønn te, lei av grønn te -> svart te.

Litt klipp fra AI her:  

1. L-teanin gjør teen annerledes

Den største forskjellen er at te inneholder aminosyren L-teanin.

L-teanin kan:

• gi en roligere og mer fokusert følelse
  • dempe noe av nervøsiteten som koffein kan gi
  • bidra til at mange opplever teen som “mykere”

Derfor sier mange at:

• kaffe = mer energi og “kick”
  • te = våkenhet med roligere fokus
Skrevet
Gouldfan skrev (1 time siden):

Kanskje bytte ut psykisk med cola zero eller Pepsi Max.

Cola Zero da, i så fall. Av en grunn blir folk ekstremt avhengige av Pepsi Max... og det er i hvert fall ikke på grunn av smaken. Hold dere LANGT unna det skvipet. Jeg drakk to 0,33 bokser i løpet av et par timer en gang, og følte meg svimmel og nesten rusa etterpå. Og jeg drikker til normalt mer sukkerfri cola i løpet av samme tid.

Eventuelt Grans Cola X... har vunnet smakstester i konkurranse med blant annet Cola Zero og Pepsi Max, og mye billigere.

Ellers kan man jo prøve å ha en halvannen liters flaske med vann i kjøleskapet (gjerne fra springen om du har godt springvann der du bor... Oslo-vannet er for eksempel godt, og uten klor). Kaldt vann kan faktisk være overraskende godt. Ha en rutine på kvelden før du legger deg med å bytte ut vannet så du har friskt, kaldt vann dagen før. Og gratis.

Skrevet

Et trygt alternativ er vann med kullsyre. Kjøp enn kullsyremaskin (for eksempel sodastream), så får du billig kullsyrevann hjemme. Unngå smakstilsetninger da det er skadelig for tennene.

Skrevet

SodaStream er litt oppskrytt for kullsyrevann. Det smaker rett og slett ikke i nærheten av godt kommersielt kullsyrevann som f.eks grønn Farris. Har begge stående og velger som regel Farris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...