Gå til innhold

Når man har unik og verdifull men uventet kort arb erfaring. Beholde på CV eller fjerne?

Gjest 4e52b...bfd

Anbefalte innlegg

Gjest 4e52b...bfd
Skrevet

Et spørsmål jeg har tenkt en del på... 

1. Jeg har landa en jobb i offentlig sektor hvor jeg lærte utrolig mye, så jeg har fått innsikt i en god del i det som er overførbar erfaring. At det viser min evne til å sette meg inn i komplekse ting. Men jeg har jobbet der i kun 1 mnd dessverre, det var faktorer som ikke var som forventet, og jeg måtte fratre rollen. 

2. Kort tid etter fratreden landet jeg en ny rolle, men dette var et av mine "panikksøk" da jeg søkte på både kontorroller og butikkroller.. jeg endte opp med å få tilbud i denne butikkjobben, i en bransje som faktisk krever vanvittig mye opplæring.... denne jobben er innenfor noe helt annet enn hva jeg hadde satt for meg som mål , og det er ikke her jeg har brukt lang tid som arbeidsledig på å forsøke å lande... men jeg hadde ingen valg til slutt. 

Så mitt spørsmål er; når det gjelder fremtidige jobbsøk; (som mest sannsynlig blir i privat sektor) 

Spm 1. Bør jeg beholde den nest siste jobben hvor jeg jobbet i bare 1 mnd? Har ingen planer om å ha denne som referanse, og er redd arbeidsgiver tenker at jeg er en "job-hopper" - og det er jeg så absolutt ikke :) Hva er egentlig best å gjøre her .... ? 

Anonymous poster hash: 4e52b...bfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel.. Hvis du hadde vært på intervju hos meg, og hadde satt opp 1 måneds kjemperelevant arbeidserfaring før du hoppa videre til noe som var helt urelevant, så ville jeg nok sagt noe tilsvarende: det var interessant, spennende felt a gitt, og veldig relevant..  hvorfor ble du bare en måned?

Og da må du forklare hvorfor du bare ble en måned. 

Her har du 3 måter du vil bli oppfattet på etter at du har svart:

1. Du virker som du gir lett opp

2. Du virker som om du stiller for høye krav til arbeidsgiver

3. Du samarbeider ikke så bra med andre ansatte

Hvilke av de tre som treffer deg bestemmes jo av hva du svarer, men det skal godt gjøres å unngå alle 3. 

Unntaket er selvsagt hvis man er syk eller lignende, men jeg tipper at du kanskje faller innunder alternativ 2 siden du er litt vag om hvilke faktorer det er snakk om. 

Og med en gang en intervjuer har fått det inntrykket har de lett for å pirke borti flere slike ting, eventuelt bare avskrive deg. 

Jeg ville ikke tatt det med dersom du ikke har en veldig god forklaring på hvorfor du bare ble en måned.

Skrevet (endret)
9 hours ago, Guest 4e52b...bfd said:

Et spørsmål jeg har tenkt en del på... 

1. Jeg har landa en jobb i offentlig sektor hvor jeg lærte utrolig mye, så jeg har fått innsikt i en god del i det som er overførbar erfaring. At det viser min evne til å sette meg inn i komplekse ting. Men jeg har jobbet der i kun 1 mnd dessverre, det var faktorer som ikke var som forventet, og jeg måtte fratre rollen. 

2. Kort tid etter fratreden landet jeg en ny rolle, men dette var et av mine "panikksøk" da jeg søkte på både kontorroller og butikkroller.. jeg endte opp med å få tilbud i denne butikkjobben, i en bransje som faktisk krever vanvittig mye opplæring.... denne jobben er innenfor noe helt annet enn hva jeg hadde satt for meg som mål , og det er ikke her jeg har brukt lang tid som arbeidsledig på å forsøke å lande... men jeg hadde ingen valg til slutt. 

Så mitt spørsmål er; når det gjelder fremtidige jobbsøk; (som mest sannsynlig blir i privat sektor) 

Spm 1. Bør jeg beholde den nest siste jobben hvor jeg jobbet i bare 1 mnd? Har ingen planer om å ha denne som referanse, og er redd arbeidsgiver tenker at jeg er en "job-hopper" - og det er jeg så absolutt ikke :) Hva er egentlig best å gjøre her .... ? 

Anonymous poster hash: 4e52b...bfd

Skal du ha denne jobben på CV-en din, må du kunne beskrive den som en midlertidig stilling og oppgi den tidligere arbeidsgiveren som referanse. Det er ikke ordentlig arbeidserfaring, men det er fortsatt positivt at du har arbeidet i sektoren du ønsker å få jobb i.

Hvis du ikke bruker dem som referanse fordi du forlot jobben på grunn av en konflikt, vil diskusjonen på et intervju bare handle om hva som gikk galt, og ikke om hvor mye du lærte. Da er det bedre å ikke inkludere den på CV-en din.

Endret av Camlon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...