Mykesider Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Hvilke regler finnes det å hurtiglade bilen. Jeg har forstått det slik at 12v batteriet lades ikke når du bare hurtiglader. Når lades egentlig 12V batteriet. Hvilke kræsj tilfører elbilen når 12v er svakt? Finnes det eksempler der ute? Nylig erfaring er at dashbord formidler begrenset ytelse når jeg kjører, med varslinger. Jeg vet ikke årsak
Thor. Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Du kan hurtiglade uansett prosent, forstår ikke hva du egentlig spør om (første spm). Noen biler så lader 12V på når du bruker "hjemmelader" (lading der du bruker egen kabel). Andre modeller så lader bilen på hurtiglading eller uavhengig av hvilken type lader du bruker. Alle biler lader 12V under kjøring. Tom for strøm på 12V=du får ikke brukt bilen. Sentrallås, vindusheis, "engine start", lys, infotainment osv.. slutter å virke. Da må du lade 12V batteriet på samme måte som på en bensin/dieselbil. Begrenset ytelse varsel kan du få når batteriet er under en viss prosent, eller temperaturen er veldig lav eller høy for kjørebatteriet. Min bil taper ytelse under 15% eller deromkring.
del_diablo Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Eneste virkelige spørsmålet er hvordan batteriet oppfører seg. Og så lenge de oppfører seg fint, så lader man. Har kjørt biler hvor man får treg ladefart under 20%, og biler som lader bedre jo mer du bunner ut batteriet. Det er og det evige spørsmålet om hvor mye liver bilen om batteriestatus, om du f.eks kan kjøre til -4% eller -5% ved at den slutter å tele regen oppover på lavere %. Eller om bilen stanser ved 1% og risikerer og ikke gi ut de siste kilometerne.
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli Thor. skrev (15 timer siden): Thor. skrev (15 timer siden): Du kan hurtiglade uansett prosent, forstår ikke hva du egentlig spør om (første spm). Noen biler så lader 12V på når du bruker "hjemmelader" (lading der du bruker egen kabel). Andre modeller så lader bilen på hurtiglading eller uavhengig av hvilken type lader du bruker. Alle biler lader 12V under kjøring. Tom for strøm på 12V=du får ikke brukt bilen. Sentrallås, vindusheis, "engine start", lys, infotainment osv.. slutter å virke. Da må du lade 12V batteriet på samme måte som på en bensin/dieselbil. Begrenset ytelse varsel kan du få når batteriet er under en viss prosent, eller temperaturen er veldig lav eller høy for kjørebatteriet. Min bil taper ytelse under 15% eller deromkring. Da havner ikke svaret ditt til det jeg trenger å forstå med bilen. Iallfall bilen kunne kjøres. Ingen instrumenter stoppet. Men hele bilen stoppeted 80 % på batteriet. Jeg undrer hvorfor.
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli barfoo skrev (15 timer siden): Du overtenker ting. Stapp i laderen og lad. Jeg hurtigladet og bilen stoppet helt etterhvert. Men beskrev ytelsen begrenset.
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli del_diablo skrev (15 timer siden): Eneste virkelige spørsmålet er hvordan batteriet oppfører seg. Og så lenge de oppfører seg fint, så lader man. Har kjørt biler hvor man får treg ladefart under 20%, og biler som lader bedre jo mer du bunner ut batteriet. Det er og det evige spørsmålet om hvor mye liver bilen om batteriestatus, om du f.eks kan kjøre til -4% eller -5% ved at den slutter å tele regen oppover på lavere %. Eller om bilen stanser ved 1% og risikerer åe gi ut de siste kilometerne. Nå er bilen blitt hurtigladet og ladet på veggen sist. Men plutselig i dashbord ytelsen begrenset. Er det 12 v som er deffekt? Ganske ny bil. Xpeng
Svein M Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Om det er snakk om å hurtiglade elbilens batteri for fremdrift så vil vel mange stoppe hurtiglading på ca 80% for at ladefarten blir lavere til fullere batteri er. Når batteri har lite strøm igjen, f.eks 15% så kan det tenkes at bilens ytelse er redusert.
Simen1 Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Hvis jeg bare hadde hatt 3% igjen, så ville jeg skyndet meg og ladet den så hurtig som mulig. Batteriet kan svekkes og ta skade om den selvutlader til 0% eller lavere. Så det er ingenting å vente på. Bare plugg inn. Selve ladesyklusen på cellenivå blir optimalisert av ladesystemet/BMS, så det er ikke noe du som bruker skal behøve å tenke over. 2
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli Simen1 skrev (1 minutt siden): Hvis jeg bare hadde hatt 3% igjen, så ville jeg skyndet meg og ladet den så hurtig som mulig. Batteriet kan svekkes og ta skade om den selvutlader til 0% eller lavere. Så det er ingenting å vente på. Bare plugg inn. Selve ladesyklusen på cellenivå blir optimalisert av ladesystemet/BMS, så det er ikke noe du som bruker skal behøve å tenke over. Var det at jeg ventet å lade bilen til det kun var 3 prosent som bidro til at bilen nå er sendt til verksted ? Jeg vet ikke, men jeg kan i nåværende situasjon skape trafikale problemer for andre når bilen ikke klarer å yte sånn den pleier. Jeg fikk dagen før utfordrende erfaringer da bilen stoppet helt. Men reddet meg at jeg kunne rygge og snu og kjøre nedover igjen. Altså bilen ga null respons. Bergingsbil hentet bilen nå.
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli Svein M skrev (1 time siden): Om det er snakk om å hurtiglade elbilens batteri for fremdrift så vil vel mange stoppe hurtiglading på ca 80% for at ladefarten blir lavere til fullere batteri er. Når batteri har lite strøm igjen, f.eks 15% så kan det tenkes at bilens ytelse er redusert. Stopper på 90 prosent her. I mitt tilfelle så hadde jeg 80 prosent på batteriet, men likefullt begrenset ytelse på bilen. Spent å se hva som har blitt feil og hvorfor
Simen1 Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli (endret) Nå kjenner jeg ikke det bilmerket spesifikt og du har ikke skrevet konkret modell, så jeg blir pent nødt til å gjette. På normale elbiler skal det være sånn at bilen fungerer med 3% igjen, men ikke med fulle ytelser (motoreffekt, hastigheter, varme/AC etc). Videre kan jeg bare spekulere i at det du opplever har noe å gjøre med sekkebetegnelsen/skjellsordet kinakvalitet. Endret 4. juli av Simen1
Svein M Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Bilen skal i hvertfall ikke stoppe helt når du har strøm på batteri. Når det gjelder melding om redusert ytelse så er jeg litt usikker på om dette er noe en kan utløse ved f.eks høy temperatur på batteri, eller ved lite strøm igjen. Kan også komme av en feil.
freedomseeker Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Mykesider skrev (2 timer siden): Var det at jeg ventet å lade bilen til det kun var 3 prosent som bidro til at bilen nå er sendt til verksted ? Jeg vet ikke, men jeg kan i nåværende situasjon skape trafikale problemer for andre når bilen ikke klarer å yte sånn den pleier. Jeg fikk dagen før utfordrende erfaringer da bilen stoppet helt. Men reddet meg at jeg kunne rygge og snu og kjøre nedover igjen. Altså bilen ga null respons. Bergingsbil hentet bilen nå. Nei, 3 prosent er uproblematisk, og du vil kun merke redusert akselerasjon/ytelse. Om det faktisk var medvirkende, tyder det på at det var stor ubalanse i cellene, men dette skal BMS fange opp.
Mykesider Skrevet 4. juli Forfatter Skrevet 4. juli freedomseeker skrev (12 minutter siden): Nei, 3 prosent er uproblematisk, og du vil kun merke redusert akselerasjon/ytelse. Om det faktisk var medvirkende, tyder det på at det var stor ubalanse i cellene, men dette skal BMS fange opp. Har levert bilen til verksted.
obygda Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Generelt skal batterier holdes mellom 20% og 80%. Lengre perioder utenfor disse grensene sliter på batteriet. På noen elbiler med LFP,slik xpeng har,så anbefales man lade til 100% minst en gang hver 14 dag for å holde BMS oppdatert slik at rekkevidde og % på batteriet viser korrekt. Skal bilen stå lenge anbefales 50% ladenivå. Det er noen forskjeller mellom LFP og NMC og det er dessverre ikke alt man som eier blir opplyst om. Men det viktigste er nevnt over. Å kjøre elbilen ned under 20% er nok vanlig,men anbefales ikke om man vil begrense slitasjen.. Å la spesielt NMC stå lenge på 100% er ikke å anbefale...på samme måte liker ikke LFP batterier å lades langt ned..Så LFP sin svake side er lavt ladenivå,mens NMC sitt er høyt..LFP liker heller ikke kulde og er noe mer krevende der enn NMC. F.eks vil en del energi kunne brukes til å holde LFP batterier varme under lading i kulde..mer enn f.eks NMC. Forøvrig er ingen batterier glade i hverken kulde eller varme...foruten Sodium batterier da..men biler med dette er ennå ikke kommet for salg i Norge. 2
Mykesider Skrevet 6. juli Forfatter Skrevet 6. juli Leste et sted oljepumpe kunne ryke. Iallfall de varslingene jeg hadde fått var røde. Og da skal man stoppe bilen. Og få den hentet og levert til verksted. Gul farge. Så kan man kjøre forsiktig selv til verksted.
barfoo Skrevet 6. juli Skrevet 6. juli 1 hour ago, Mykesider said: Leste et sted oljepumpe kunne ryke. Iallfall de varslingene jeg hadde fått var røde. Og da skal man stoppe bilen. Og få den hentet og levert til verksted. Gul farge. Så kan man kjøre forsiktig selv til verksted. Oljepumpe? På elbil?
sedsberg Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli (endret) 11 hours ago, barfoo said: Oljepumpe? På elbil? Flere elbiler har oljepumpe. Ikke helt samme som fossilbiler, men mange har oljesmurte og oljekjølte elmotorer. Bl.a. Tesla. Edit: Men det har lite med hurtilading å gjøre. Endret 7. juli av sedsberg 1
barfoo Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli 1 hour ago, sedsberg said: Flere elbiler har oljepumpe. Ikke helt samme som fossilbiler, men mange har oljesmurte og oljekjølte elmotorer. Bl.a. Tesla. Edit: Men det har lite med hurtilading å gjøre. Jada, men det er elektrisk pumpe som har veldig lite med oljepumpa i ICE å gjere... Og trådstarter har hatt bilen på verksted, men tråden er jo usammenhengande ræl om lading, gule og røde lamper, internettsøk og feilmeldinger. Akkurat kva som har skjedd er veldig uklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå