Aqqua Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Jeg er nysgjerrig på hvor vanlig dette egentlig er. La oss si; du har i dine yngre år jobbet i butikk, så har du hustlet deg til å jobbe i flere år i kontor, og nå må du plutselig "nøye deg med" en butikkstilling igjen - i en bransje som krever vanvittig mye opplæring og kursing, mao må man investere helhjertet i dette og man vet jo ikke hvor lenge man skal bruke slik kompetanse.. Jeg er i en slik situasjon og jeg kjenner at dette krasjer så innmarrig med hvor jeg ønsker å være. Har du endt opp i en helt annen bransje enn du så for deg? Ble det tilfeldig, fordi du trengte en jobb der og da, eller oppdaget du at du faktisk trivdes bedre enn forventet? Og hvis du ble værende – hva var det som gjorde at du valgte å satse videre i en bransje du egentlig aldri hadde planlagt å jobbe i? Jeg er spesielt interessert i erfaringer fra dere som i starten tenkte: "Dette er bare en midlertidig løsning." Hva skjedde videre? Ble det en karriere, eller gikk du tilbake til det opprinnelige målet ditt? Del gjerne historien din – jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette. Personlig så gjennomgår jeg en utrolig tøff fase, og jeg trives faktisk ikke i dette... og jeg vet ikke hvem som kan bistå med å få foten inn i riktig selskap og riktig stilling, eneste jeg har inntrykk av er at man må fortsette å bare "søke"... Jeg har søkt iherdig i 2 år, landet en av de typiske "drømmejobbene" rett før dagpengene gikk ut,- men måtte kort fratre stillingen av svært rimelige grunner, begynte deretter å "panikksøke" på både de jobbene som hadde en "rød tråd" med min bakgrunn og de jobbene som var "hast" (mao butikk) , og landet da en jobb på bare noen dager,- og denne jobben strider imot det jeg har jobbet så hardt for i 2 år å prøve å nå... så jeg kjenner på en sterk indre uro, og har rett og slett ikke råd til å fratre denne også fordi jeg søkte jo under all hast... 1
Tailzo Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli (endret) Ja Som barn tenkte jeg at jeg måtte bare bli noe innen illustrasjon eller animasjon. Jeg tok utdannelsen, og fikk jobber. Men, det var så sykt slitsomt, at jeg sluttet etter kort tid, og tenkte at det måtte forbli en hobby. Så begynte jeg i en helt annen type jobb. Jeg la merke til at alle kollegene mine manglet kunnskap om klipp og lim hurtigtaster, og andre ting jeg var vant til å bruke innen ikt. Så når jeg hadde ledig tid, begynte jeg å lage enkle infographics med tips og triks på jobben. Da tok det ikke labg tid før det ble en del av jobben. 20 år senere er jeg fremdeles i en helt annen bransje enn jeg hadde trodd, mens jeg samtidig får brukt utdannelsen min. Jeg stortrives da, men hadde aldri trodd det. Endret 3. juli av Tailzo
Gjest 175ab...856 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Jeg er utdannet IT og jobber i og for seg med det fremdeles. Jeg har alltid likt å jobbe med serverdrift, men har fått færre og færre intervjuer på den type stillinger. Til slutt gikk det en f i meg, og jeg begynte å søke på en del "rare" stillinger, som jeg kom på intervju på. Kryptoforvaltning på satellitter og kontaktperson ovenfor EU på deres satellittprogram. Her fikk jeg tilbakemelding om at jeg var overkvalifisert og at de trodde jeg ville kjede meg i jobben. Stillinger innen SecOps var jeg på intervju på i flere store bedrifter. Nå jobber jeg i krysningspunktet mellom IT og EBA og jobber med forvaltning av datasentre. De fleste jeg jobber med er elektrikere. Anonymous poster hash: 175ab...856
Salvesen. Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Ja absolutt, eller jeg jobber innenfor yrket som jeg ønsket(Automasjon) men overhode ikke i bransjen(Logistikk/Varehandel) jeg så for meg og drømmet om(Olje/Gass). Jeg startet karrieren i Olje/Gass som lærling, lærte fort at dette var lite givende og i ett miljø jeg ikke trivdes i. Så ved en tilfeldighet fikk jeg min første jobb innenfor det jeg jobber med nå. Jeg vinglet dog i starten og tenkte mye på "offshore livet" som er så hypet her i Norge/Vestlandet så etter ett par år i min nåværende bransje ga jeg etter for de mange "innkasterne" fra oljebransjen og prøvde meg ett par år i "olja" som service ingeniør/Prosjekt ingeniør når jeg var på land. Igjen trivdes jeg ikke og det tok ikke lange tiden før jeg ba på mine knær om å komme tilbake til firmaet jeg jobbet for før. Det var dog ikke spreke tider i firma så det gikk vell ett års tid før de fikk budsjett til å hente meg tilbake. Etter at jeg kom meg tilbake har jeg fokusert på å spesialisere meg innenfor området og driver nå eget firma. Beste valget jeg har gjort og jeg planlegger å gjøre dette livet ut.
The Avatar Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Det er relativt vanleg at det er til dels mykje tilfeldigheiter som avgjer både kva utdanning du tek og kva jobb du ender opp i. Opplever ikkje at det er veldig mange som har eit heilt klart karrieremål frå starten av, og av dei som har hatt eit slikt klart karrieremål så er det mange som har endra kurs underveis. Erfaring og kunnskap du tar med deg er nesten alltid til nytte i ny jobb i ein eller anna grad, også når det er to heilt ulike jobbar. Nemte eksempel om å jobbe i butikk, deretter nokre år på kontor for så å kome tilbake til butikk er eit godt døme på ein karriereveg der kontorjobben gir deg ein heilt anna grunnkompetanse enn kollegaen din som har aldri har hatt anna enn kontorjobb. Du har kanskje mista nokre år med butikkerfaring ved å ha hatt jobb på kontor, men du kjem inn i butikkyrket igjen med ein datakompetanse og systematikk som også er relevant for butikkjobben. I tillegg vil du med litt kontorkompetanse være langt betre rusta til å ta på deg butikksjefoppgåver som varebestillingar, lønnskontroll, osv. Om ikkje anna så har du gjennom å ha prøvd ein heilt anna jobb ein litt anna bakgrunn enn alle dei andre som søker på stillinga som kanskje utelukkande har butikkerfaring. Veldig mange arbeidsgivarar verdsetter det å bygge sterke "team", om du på ein Kiwi butikk berre tilsetter folk som berre har erfaring frå Kiwi butikkar så får du tilsette som kan Kiwi systemet godt, men det gir nok også lite utvikling. Ved å også tilsette ein som har erfaring frå Rema 1000, ein annan som har erfaring frå Cubus, og ein tredje som har erfaring frå barnehage så får arbeidsplassen nye impulsar som kan føre til at både arbeidsmiljø og arbeidsflyt blir betre. Slik er det også i dei fleste andre bransjar. Bredde og variasjon er også nyttig kompetanse, og det er ikkje alltid at spesialisert utdanning er den beste vegen inn til drømmejobben. Eit advokatkontor beståande berre av dyktige advokatar kan ha store problem med å skaffe seg klientar om ikkje minst ein i firmaet har evne til å oversette fagspråket på ein slik måte at firmaet tiltrekker seg kundar. Mitt råd i tillegg til å fortsette å søke på aktuelle stillingar, er at du også gjer det beste ut av den jobben du no har. Det kan være nyttig å finne nokon du kan prate med og bruke som karriereveileder, for sjølv om du no har panikksøkt og endt opp i ein butikkjobb så vil det ofte være mogleg å bruke denne erfaringa til å stryke framtidige søknadar. I butikkjobben så skaffar du deg mykje kompetanse innan kundeservice, og det å ha lært seg god kundeservice er nytt i alle yrker der du må foholde deg til folk, enten det berre er kollegaen din på kontoret eller det er kundar/brukarar. Husk derfor å skrive nokre ord om kva du har lært i butikkjobben du har i dag og ikkje berre som eit kulepunkt på CVen. Om du ser at du blir lenge i butikkjobben, så bør du absolutt vurdere å gjere ein ekstra innsats og ta fagbrev i salgsfaget. Gjennom ordninga som heiter praksiskandidat så kan du etter tilsaman 5 år med relevant arbeidserfaring avlegge eksamen som privatist og gå opp til fagprøve. Sjølv om du frå før har tatt Mastergrad i jakta på drømmejobben, så er det berre positive ting å hente frå å også ha eit fagbrev. I tillegg til at du som nemt då kan dokumentere kundeservicekompetanse, så demonstrerer du også eit sterkt initiativ og stå-på-vilje til å gjere det beste ut av situasjonen. 1
obygda Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Har aldri hatt noen karrierremål - null. Jeg har derimot vært nysgjerrig hele mitt liv. Utdannet meg med flere universitetsgrader innen ingeniørfag,økonomi og IT - både før og mens jeg jobbet. Jeg har aldri hatt som mål å tjene masse penger, bli rik eller berømt - bare trives med det jeg gjør. Jeg har jobbet sammen og lært opp noen som nå gjør karriere og figuerer i ymse medier - men jeg har null interesse av å gjøre karriere selv - bare ha et godt liv og god helse. Lær å sette pris på det du har - dukker det opp noe spennende så grip sjansen...........
Gavekort Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Eneste aktive karriere-valget jeg gjorde var å studere datateknikk fordi jeg likte datamaskiner. For resten av reisen så har jeg bare flydd med vinden. Jeg er veldig tilfreds med hvor jeg er i dag som teknisk leder innenfor produktutvikling. Skal ikke se bort fra at vinden tar meg et annet sted en dag.
:utakt Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Jeg har heller aldri hatt noe tydelig mål, og da blir det tilfeldigheter som avgjør hva man jobber med. Når det er sagt, så tok jeg en utdannelse way back when og hadde egentlig sett for meg å jobbe innenfor det, men det viste seg vanskelig å finne relevant jobb. Jeg ble litt desperat etter hvert og tok en jobb i kundeservice. Siden har jeg drevet med det. Jeg er uendelig lei av å løse andres problemer, men etter så mange år blir jeg tydeligvis ikke lenger vurdert til noen andre roller, så jeg er stuck her da.
Aqqua Skrevet 14. juli Forfatter Skrevet 14. juli The Avatar skrev (På 7.7.2026 den 11.33): Det er relativt vanleg at det er til dels mykje tilfeldigheiter som avgjer både kva utdanning du tek og kva jobb du ender opp i. Opplever ikkje at det er veldig mange som har eit heilt klart karrieremål frå starten av, og av dei som har hatt eit slikt klart karrieremål så er det mange som har endra kurs underveis. Erfaring og kunnskap du tar med deg er nesten alltid til nytte i ny jobb i ein eller anna grad, også når det er to heilt ulike jobbar. Nemte eksempel om å jobbe i butikk, deretter nokre år på kontor for så å kome tilbake til butikk er eit godt døme på ein karriereveg der kontorjobben gir deg ein heilt anna grunnkompetanse enn kollegaen din som har aldri har hatt anna enn kontorjobb. Du har kanskje mista nokre år med butikkerfaring ved å ha hatt jobb på kontor, men du kjem inn i butikkyrket igjen med ein datakompetanse og systematikk som også er relevant for butikkjobben. I tillegg vil du med litt kontorkompetanse være langt betre rusta til å ta på deg butikksjefoppgåver som varebestillingar, lønnskontroll, osv. Om ikkje anna så har du gjennom å ha prøvd ein heilt anna jobb ein litt anna bakgrunn enn alle dei andre som søker på stillinga som kanskje utelukkande har butikkerfaring. Veldig mange arbeidsgivarar verdsetter det å bygge sterke "team", om du på ein Kiwi butikk berre tilsetter folk som berre har erfaring frå Kiwi butikkar så får du tilsette som kan Kiwi systemet godt, men det gir nok også lite utvikling. Ved å også tilsette ein som har erfaring frå Rema 1000, ein annan som har erfaring frå Cubus, og ein tredje som har erfaring frå barnehage så får arbeidsplassen nye impulsar som kan føre til at både arbeidsmiljø og arbeidsflyt blir betre. Slik er det også i dei fleste andre bransjar. Bredde og variasjon er også nyttig kompetanse, og det er ikkje alltid at spesialisert utdanning er den beste vegen inn til drømmejobben. Eit advokatkontor beståande berre av dyktige advokatar kan ha store problem med å skaffe seg klientar om ikkje minst ein i firmaet har evne til å oversette fagspråket på ein slik måte at firmaet tiltrekker seg kundar. Mitt råd i tillegg til å fortsette å søke på aktuelle stillingar, er at du også gjer det beste ut av den jobben du no har. Det kan være nyttig å finne nokon du kan prate med og bruke som karriereveileder, for sjølv om du no har panikksøkt og endt opp i ein butikkjobb så vil det ofte være mogleg å bruke denne erfaringa til å stryke framtidige søknadar. I butikkjobben så skaffar du deg mykje kompetanse innan kundeservice, og det å ha lært seg god kundeservice er nytt i alle yrker der du må foholde deg til folk, enten det berre er kollegaen din på kontoret eller det er kundar/brukarar. Husk derfor å skrive nokre ord om kva du har lært i butikkjobben du har i dag og ikkje berre som eit kulepunkt på CVen. Om du ser at du blir lenge i butikkjobben, så bør du absolutt vurdere å gjere ein ekstra innsats og ta fagbrev i salgsfaget. Gjennom ordninga som heiter praksiskandidat så kan du etter tilsaman 5 år med relevant arbeidserfaring avlegge eksamen som privatist og gå opp til fagprøve. Sjølv om du frå før har tatt Mastergrad i jakta på drømmejobben, så er det berre positive ting å hente frå å også ha eit fagbrev. I tillegg til at du som nemt då kan dokumentere kundeservicekompetanse, så demonstrerer du også eit sterkt initiativ og stå-på-vilje til å gjere det beste ut av situasjonen. Takk for innspill. Trenger ikke fagbrev når jeg er høyt utdannet. Så jeg kurser meg heller via jobb på det faglige. Angående karriereveiledere, jeg har snakka med den offentlige tjenesten som tilbys gratis,- men de er jo helt ubrukelige. Hverken kommer de med en forslag til retning eller forslag til replikk eller noe som helst, alt de gjør er å stille spørsmål slik at jeg kommer med mine egne svar på mine egne problemstillinger. Utrolig synd at det ikke finnes flere alternativer å velge mellom. Har nå prøvd 3 ulike ansatte ved den avdelingen, og alle har lik arbeidsmetodikk. Jeg er bare så lei meg for at jeg ser hvor mye nytt som må læres når jeg har den indre følelsen av at "jeg vil jo bare vekk herfra fortest mulig for å ikke kaste bort min eller arbeidsgiverens tid slik at jeg kan ha riktig jobb som tar meg til riktig spor i min karriere" og nå har jeg jobba der i bare noen uker, så jeg håper vel at fremtidige arbeidsgivere jeg søker jobber hos ikke reagerer negativt på det? For om jeg søker på kontorjobb som bedre matcher de siste årene av min CV så bør det si seg selv at det er god grunn for meg å søke? Vet du eller noen evt. om noen gode karriereveiledere / folk som jobber og brenner for å hjelpe dyktige folk ut i ønsket type arbeid ? Dette er en ubeskrivelig tung og kjip følelse fordi jeg trodde aldri jeg skulle stå i en slik situasjon, at dette skulle bli resultatet av en høyere utdannelse.. x ant. år senere står jeg her, på en helt annen type jobb i butikk fremfor kontor..
The Avatar Skrevet 14. juli Skrevet 14. juli Aqqua skrev (23 minutter siden): Trenger ikke fagbrev når jeg er høyt utdannet. Så jeg kurser meg heller via jobb på det faglige. Grunnen til at eg nemner denne muligheita for fagbrev er at formalutdanning veg tyngre på CV'en enn internopplæring. At mange arbeidigivarar i dag ønsker tilsette som har både fagbrev og høgare utdanning, typisk med ei grunngjeving på at fagbrevet er eit bevis for at du veit korleis det praktiske arbeidet foregår. Og fordi det kan fungere som "unskulding" dersom denne butikkjobben blir langvarig ved at du kan påstå at du gjekk tilbake til butikkjobben for å ta fagbrev i faget, og ikkje fordi det var einaste jobben du fikk tak i. Aqqua skrev (23 minutter siden): Angående karriereveiledere, jeg har snakka med den offentlige tjenesten som tilbys gratis,- men de er jo helt ubrukelige. Hverken kommer de med en forslag til retning eller forslag til replikk eller noe som helst, alt de gjør er å stille spørsmål slik at jeg kommer med mine egne svar på mine egne problemstillinger. Utrolig synd at det ikke finnes flere alternativer å velge mellom. Har nå prøvd 3 ulike ansatte ved den avdelingen, og alle har lik arbeidsmetodikk. [...] Vet du eller noen evt. om noen gode karriereveiledere / folk som jobber og brenner for å hjelpe dyktige folk ut i ønsket type arbeid ? Det treng ikkje nødvendigvis å være ein profesjonell karriereveileder, det kan også kome langt ved å "tenke høgt" saman med ein venn for å utforske ulike alternativ. Det kan også være veldig aktuelt å prate med nokon som kjenner ulike arbeidsmarkeder, til dømes kan du kanskje sjekke opp kvar dei du studerte saman med har enda opp. Eg er heilt sikker på at det ikkje er alle som har endt opp i A4 jobbar, det er heilt sikkert nokon som har brukt same utdanninga som du har til å finne jobb i bransjar du kanskje ikkje har tenkt over ein gong. Eit litt banalt eksempel er at dersom du er utdanna som geolog så treng du ikkje å jobbe for eit universitet med å forske på jordskjelv eller for ein utbygger med å kartlegge rasfare, det er nok nokre få geologar som har fått seg ei fagstilling i kripos og som jobber med å etterforske kriminalsaker ved å analysere jordprøver for å finne ut kvar den mistenkte har vært. Det er nok likevel ikkje alle geologar som i det heile tatt tenker på å søke ein slik jobb, og det er ikkje sikkert at ein arbeidsgivar som kripos i det heile tatt kjem på å søke etter geologar. Dersom du er medlem av ei fagforeining så kan det også være ein god stad for å få hjelp til å utvikle karrieren din, enten fordi fagforeininga har eigne karriereveiledarar, eller ved at du kjem i kontakt med andre personar som har lik utdanning som deg sjølv og som kanskje kan gi deg gode tips, elller endogtil kan skaffe deg ein relevant jobb gjennom at du har fått deg eit nettverk innafor fagområdet. Aqqua skrev (23 minutter siden): Jeg er bare så lei meg for at jeg ser hvor mye nytt som må læres når jeg har den indre følelsen av at "jeg vil jo bare vekk herfra fortest mulig for å ikke kaste bort min eller arbeidsgiverens tid slik at jeg kan ha riktig jobb som tar meg til riktig spor i min karriere" og nå har jeg jobba der i bare noen uker, så jeg håper vel at fremtidige arbeidsgivere jeg søker jobber hos ikke reagerer negativt på det? For om jeg søker på kontorjobb som bedre matcher de siste årene av min CV så bør det si seg selv at det er god grunn for meg å søke? Du treng ikkje å være 100% ærleg i møte med nye arbeidsgivarar, du kan fint servere nokre halvsannheiter. Så i staden for å seie at du ikkje klarte å få deg ein kontorjobb etter 2 år med søking og i panikk tok deg ein kontorjobb før dagpengane gjekk ut, så kan du legge det fram som at du på grunn av familieforhold trengte ein jobb med kort pendletid, som lå nært sjukeheimen, osv. Eller du kan legge det fram som at du tok på deg butikkjobben fordi du med din bakgrunn kunne stille opp når butikken hadde skrikande behov etter folk, og at grunnen til at du fortsatt har butikkjobben er at du har ein sterk lojalitet til jobben og ikkje ønskte å søke deg til anna jobb før du var sikker på at butikken kunne stå på eigne bein utan deg, osv. No når det er sommartid så kan du til dømes legge det fram for ein potensiell arbeidsgivar i kontorbransjen at einaste grunnen til at du no jobbar i butikk er fordi du ville hjelpe til med ferieavviklinga gjennom sommaren. Det å ha hol i CV'en er ikkje like farleg lenger som det var før, men det er fortsatt ein fordel å ha ei forklaring på kva du har brukt tida på. Den forklaringa treng ikkje å berre være jobberfaring for at du skal ha ein attraktiv CV, det kan også være heilt andre ting. Sjølv det å seie at du valde å ta ta eit friår kan være ei heilt OK forklaring, særleg om du ikkje legg det fram som at du lå på sofaen i eit heilt år. Til dømes så har det dei siste åra blitt meir populært og vanleg å ta seg eit friår etter studiane i staden for å gå rett i jobb, enten det er å ta seg eit år på folkehøgskule, backpacking i Asia, osv. Til dels er det kanskje fordi ein del som er nyutdanna ikkje får seg ein relevant jobb heilt med ein gong, men det er også eit signal om at fleire verdsetter fritid og eigenutvikling framfor eit reint karrierejag.
DukeRichelieu Skrevet lørdag kl 11:58 Skrevet lørdag kl 11:58 Hva med de av oss som jobber med det de er utdannet som, men som viste seg å være helt annerledes enn man trodde? 😂 Ellers morsomme historier å lese her.
Aqqua Skrevet lørdag kl 21:27 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:27 The Avatar skrev (På 14.7.2026 den 10.20): Grunnen til at eg nemner denne muligheita for fagbrev er at formalutdanning veg tyngre på CV'en enn internopplæring. At mange arbeidigivarar i dag ønsker tilsette som har både fagbrev og høgare utdanning, typisk med ei grunngjeving på at fagbrevet er eit bevis for at du veit korleis det praktiske arbeidet foregår. Og fordi det kan fungere som "unskulding" dersom denne butikkjobben blir langvarig ved at du kan påstå at du gjekk tilbake til butikkjobben for å ta fagbrev i faget, og ikkje fordi det var einaste jobben du fikk tak i. Det treng ikkje nødvendigvis å være ein profesjonell karriereveileder, det kan også kome langt ved å "tenke høgt" saman med ein venn for å utforske ulike alternativ. Det kan også være veldig aktuelt å prate med nokon som kjenner ulike arbeidsmarkeder, til dømes kan du kanskje sjekke opp kvar dei du studerte saman med har enda opp. Eg er heilt sikker på at det ikkje er alle som har endt opp i A4 jobbar, det er heilt sikkert nokon som har brukt same utdanninga som du har til å finne jobb i bransjar du kanskje ikkje har tenkt over ein gong. Eit litt banalt eksempel er at dersom du er utdanna som geolog så treng du ikkje å jobbe for eit universitet med å forske på jordskjelv eller for ein utbygger med å kartlegge rasfare, det er nok nokre få geologar som har fått seg ei fagstilling i kripos og som jobber med å etterforske kriminalsaker ved å analysere jordprøver for å finne ut kvar den mistenkte har vært. Det er nok likevel ikkje alle geologar som i det heile tatt tenker på å søke ein slik jobb, og det er ikkje sikkert at ein arbeidsgivar som kripos i det heile tatt kjem på å søke etter geologar. Dersom du er medlem av ei fagforeining så kan det også være ein god stad for å få hjelp til å utvikle karrieren din, enten fordi fagforeininga har eigne karriereveiledarar, eller ved at du kjem i kontakt med andre personar som har lik utdanning som deg sjølv og som kanskje kan gi deg gode tips, elller endogtil kan skaffe deg ein relevant jobb gjennom at du har fått deg eit nettverk innafor fagområdet. Du treng ikkje å være 100% ærleg i møte med nye arbeidsgivarar, du kan fint servere nokre halvsannheiter. Så i staden for å seie at du ikkje klarte å få deg ein kontorjobb etter 2 år med søking og i panikk tok deg ein kontorjobb før dagpengane gjekk ut, så kan du legge det fram som at du på grunn av familieforhold trengte ein jobb med kort pendletid, som lå nært sjukeheimen, osv. Eller du kan legge det fram som at du tok på deg butikkjobben fordi du med din bakgrunn kunne stille opp når butikken hadde skrikande behov etter folk, og at grunnen til at du fortsatt har butikkjobben er at du har ein sterk lojalitet til jobben og ikkje ønskte å søke deg til anna jobb før du var sikker på at butikken kunne stå på eigne bein utan deg, osv. No når det er sommartid så kan du til dømes legge det fram for ein potensiell arbeidsgivar i kontorbransjen at einaste grunnen til at du no jobbar i butikk er fordi du ville hjelpe til med ferieavviklinga gjennom sommaren. Det å ha hol i CV'en er ikkje like farleg lenger som det var før, men det er fortsatt ein fordel å ha ei forklaring på kva du har brukt tida på. Den forklaringa treng ikkje å berre være jobberfaring for at du skal ha ein attraktiv CV, det kan også være heilt andre ting. Sjølv det å seie at du valde å ta ta eit friår kan være ei heilt OK forklaring, særleg om du ikkje legg det fram som at du lå på sofaen i eit heilt år. Til dømes så har det dei siste åra blitt meir populært og vanleg å ta seg eit friår etter studiane i staden for å gå rett i jobb, enten det er å ta seg eit år på folkehøgskule, backpacking i Asia, osv. Til dels er det kanskje fordi ein del som er nyutdanna ikkje får seg ein relevant jobb heilt med ein gong, men det er også eit signal om at fleire verdsetter fritid og eigenutvikling framfor eit reint karrierejag. Takk for dette fine innlegget ❤️ Apropos karriereveiledning gjennom fagforening, spurte HK om de tilbyr det men selv de ansatte der er så inkompetente at de nølte og sa at det ikke er det de fokuserer på men mest andre ting som "trygghet på arbeidsplassen" osv . er en fast guttestemme jeg gjenkjenner gang på gang de tidiligere gangene jeg har ringt dem, skikkelig sær raring som alltid sier at han ikke kan oppgi info med mindre man er medlem... og gir alltid informasjon med teskje. hater han. Håper virkelig ikke at han blir den eneste kontaktpersonen ved diverse fagforeningsspørsmål dersom jeg skulle bli medlem i HK.. virker som at stor del av kjeden er medlemmer der, så ja.. Jeg har aldri gått rundt uten forsikring, og hater tanken på å gå enda en måned uten forsikring fordi jeg ikke har meldt meg før lønnslipp allerede er produsert .. Vet du om noen gode, rimelige forsikringer jeg kan ha evt i mellomtiden med gode vilkår ?
Salvesen. Skrevet søndag kl 08:01 Skrevet søndag kl 08:01 DukeRichelieu skrev (20 timer siden): Hva med de av oss som jobber med det de er utdannet som, men som viste seg å være helt annerledes enn man trodde? 😂 Ellers morsomme historier å lese her. Dette er vell Normalen for folk flest?😅 Jeg så iallefall aldri for meg å ende opp i bransjen jeg er i(hovedsakelig innenfor logistikk/varehandel). Som vestlending var det såklart 'oljå' som sto høyst på listen som ungfol. Jeg fant dog ut fort at det ikke var noe for meg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå