Gå til innhold

Skatt på selveierleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en leilighet for fem år siden og vi bor selv hele tiden. Aldri leid ut. Dette er en selveierleilighet eller rekkehus. Hvis vi selger og tjener litt penger, hvor mye blir skatten på fortjenesten på selveierleiligheten ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
peterjohn skrev (17 timer siden):

Vi kjøpte en leilighet for fem år siden og vi bor selv hele tiden. Aldri leid ut. Dette er en selveierleilighet eller rekkehus. Hvis vi selger og tjener litt penger, hvor mye blir skatten på fortjenesten på selveierleiligheten ?

Ved salg av bolig der du selv har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene før salget er det ingen gevinst beskatning.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/

• Liker 1
Skrevet

Selve utleien kan være skattbar. Det kommer an på utleieform. Hvis jeg har forstått rett så vil utleie gjennom de vanlige korttidsutleie-plattformene automatisk kreve inn skatt på inntektene, også i tilfeller der det ville vært skattefritt med langtidsutleie. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan de reglene godt nok, så ta det som et innspill til videre undersøkelser.

• 2 uker senere...
Gjest ea633...060
Skrevet
Simen1 skrev (På 4.7.2026 den 14.29):

Selve utleien kan være skattbar. Det kommer an på utleieform. Hvis jeg har forstått rett så vil utleie gjennom de vanlige korttidsutleie-plattformene automatisk kreve inn skatt på inntektene, også i tilfeller der det ville vært skattefritt med langtidsutleie. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan de reglene godt nok, så ta det som et innspill til videre undersøkelser.

Hva er det med "Aldri leid ut." som er vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: ea633...060

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...