peterjohn Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Jeg har investert i fond. Jeg er ikke sikker på hva forskjellen er mellom totalverdien, skattebeløp og skattefrit uttak. Ta en titt på det vedlagte bildet og forklar. Takk.
Rhabagatz Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli 14 minutes ago, peterjohn said: Jeg har investert i fond. Jeg er ikke sikker på hva forskjellen er mellom totalverdien, skattebeløp og skattefrit uttak. Ta en titt på det vedlagte bildet og forklar. Takk. Du har ASK. Det betyr at du kan ta ut opprinnelig investert beløp uten å skatte av det. Deretter skatter du 37.84% av det du tar ut. 1
wampster Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Det er ikke helt korrekt. Du kan ta ut opprinnelig innbetalt beløp pluss opptjent skjermingsfradrag (et årlig "ekstra" beløp) skattefritt. F.eks. Satte du inn 1 million i 2024 kunne du i 2025 skattefritt tatt ut 1 million + skjermingsfradrag (som i 2024 var 3,5% tror jeg) som tilsvarer 1.035.000. 1 1
sk0yern Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Rhabagatz skrev (35 minutter siden): Du har ASK. Det betyr at du kan ta ut opprinnelig investert beløp uten å skatte av det. Deretter skatter du 37.84% av det du tar ut. Nesten. Man får også skjermingsfradrag https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteregler-for-gevinsttap-ved-realisasjoner-og-aksjeutbytte/skjermingsfradrag/ Eksempel: 1
peterjohn Skrevet 3. juli Forfatter Skrevet 3. juli Betyr det at "skattefritt uttak" (som viser i bilder) er skjermingsfradrag + opprinnelig investert beløp og mann trenger ikke å betale skatt på det, er det sant ? Betyr det "total verdi" minus "skattefritt uttak" er det fortjeneste mann betaler skatt på ?
peterjohn Skrevet 3. juli Forfatter Skrevet 3. juli Hvis der skriver "skattefritt uttak" er 60 000 kr og "total verdi" er 100 000 kr for eksampler. Betyr det at mann må betale skatt på "total verdi" - "skattefritt uttak" som blir 40 000 kr, er det sant ?
kremt Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Skjermingsfradrag skal tilsvare omtrentlig den årlige inflasjonen, sånn at man skal slippe å skatte bare for å gå i null på sin investering sett opp mot inflasjon.
sverreb Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli 1 minute ago, kremt said: Skjermingsfradrag skal tilsvare omtrentlig den årlige inflasjonen, sånn at man skal slippe å skatte bare for å gå i null på sin investering sett opp mot inflasjon. Nei, skjermingsfradraget er der for å likestille aksjeinvesteringer med bankinnskudd. Det er grunnen til at skjermingsfradraget følger rentene. Presumptivt følger avkastingen av aksjer av overskuddet til den undeliggende bedriften, de må betale samme skatt av dette overskuddet som du må betale av renteinntekter i bank. Så for å likestille de to investeringsformene får du på din hånd fradrag for den skatten bedriften alt har betalt opp til det et bankinnskudd ville gitt og du må kun skatte av den delen av avkastningen som overgår det du ville fått av bankinnskudd. M.a.o. hvis en bedrift du eier i kun har samme avkastning som bankrenter ender totalskatten med å bli den samme. 2
peterjohn Skrevet 3. juli Forfatter Skrevet 3. juli Beklager, jeg forstår det ikke. Jeg deler et eksempel. Ta en titt, og gi meg beskjed om det stemmer. Takk på forhånd.
sureup Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Ja hvis det er 100k totalt, 60k i skattefritt uttak, så må du skatte om du tar ut mer enn 60k. Skattefritt uttak er innskudd + skjermingsfradrag. Tar du ut alt, altså 100k så blir skattekostnaden: 40 000 * 37,84% = 15 136kr
Johan Kontant Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) peterjohn skrev (På 3.7.2026 den 12.27): Jeg har investert i fond. Jeg er ikke sikker på hva forskjellen er mellom totalverdien, skattebeløp og skattefrit uttak. Ta en titt på det vedlagte bildet og forklar. Takk. Totalverdien Dette er hva investeringene på ASK-kontoen din er verdt. Skattefritt uttak Hvor mye du kan ta ut av ASK-kontoen før du må betale skatt. Skattebeløp Hva du må betale i skatt. Eksempel: Du setter inn 100.000,- på ASK-kontoen og investerer i diverse fond. Fondene øker til 200.000,- og du bestemmer deg for å selge, ta ut pengene fra ASK-kontoen og kjøpe en bil. 100.000,- vil da være skattefritt uttak, mens 100.000,- vil være skattepliktig med en skatteprosent på 37,84%. Du skatter med andre ord kun skatt av overskuddet/verdiøkningen. (At uttak tilsvarende innskuddsbeløpet er skattefritt bør være relativt forståelig. Det ville vært svært urimelig hvis du setter 100.000,- inn på en konto og deretter må betale skatt når du tar 100.000,- ut igjen.) Som flere påpeker her er det en faktor til som spiller inn, skjermingsfradraget. Enkelt sagt vil skjermingsfradraget gjøre at det skattefrie uttaket vil være noe høyere enn innskuddet. Vær også oppmerksom på at skatt ikke blir utløst før du har tatt ut mer enn du har satt inn. Endret 4. august av Johan Kontant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå