Spillredaksjonen Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Ingen flere PlayStation-spill på fysisk disk fra 2028 Les hele saken på Gamer.no»
Nimrad Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli RIP. Håper EU-forslaget blir gjenopptatt på noe vis med noen justeringer, for nå blir det fritt frem å legge ned gamle spill og helt slutt på å eie noe som helst.
BadCat Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Ikke overraskende siden SONY offisielt gikk ut av markedet for opptakbare optiske forbukermedier i februar 2025. At de korrigerer resten av porteføljen sin er logisk.
BadCat Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli (endret) 14 minutes ago, Nimrad said: RIP. Håper EU-forslaget blir gjenopptatt på noe vis med noen justeringer, for nå blir det fritt frem å legge ned gamle spill og helt slutt på å eie noe som helst. Selv går jeg tilbake til løsninger som greier å levere offline spillkassetter, i første omgang de systemene jeg allerede har i eie og nyanskaffelse av AES+ mot slutten av dette året (lansering 12. november). Digitale- nedlastninger og plattformer var greit i starten, men det har gått alt for langt og det går ut over forbrukerrettighetene. Unntaket et fåtall DRM-frie plattformer, hvor man får laste ned og arkivere installasjonsfiler som vil virke også etter at tjenesten eventuelt blir stengt ned. Endret 1. juli av BadCat
Skurupu Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli (endret) Det er minst 10 år siden sist jeg kjøpte noe fysisk. Endret 1. juli av Skurupu 1 2
Nimrad Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli BadCat skrev (2 minutter siden): Selv går jeg tilbake til løsninger som greier å levere offline spillkassetter, i første omgang de systemene jeg allerede har i eie og nyanskaffelse av AES+ mot slutten av dette året (lansering 12. november). Det er jo litt for spesielt interesserte da. De fleste spiller nyere spill, og da er det trist å se denne utviklingen.
Nimrad Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Skurupu skrev (21 minutter siden): Det er minst 10 år siden sist jeg kjøpte noe fysisk. Vent noen år så kan du kanskje ikke kjøpe digitalt en gang. Du må ha abonnement på sony, microsoft, rockstar, ubisoft, hva nå enn. Grunnen til at disse selskapene tar disse valgene er at de vil tjene mer penger.
LarZen Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Ingen burde være overrasket over dette. Rart det ikke skjedde for ~10 år siden egentlig. Men nå er det slutt på plast skrotet.
Bananababb Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Da håper jeg de innfører en sånn "låne bort"-funksjon som nå finnes på nintendo. Håpløst om alle husholdninger med flere konsoller må kjøpe mange kopier. Spesielt med tanke på hvordan prisene utvikler seg.
Gringorilla Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Bananababb skrev (3 minutter siden): åpløst om alle husholdninger med flere konsoller må kjøpe mange kopier. Er jo ikke slik i dag. Om jeg eier et digitalt spill på Playstation kan jeg logge inn på en hvilken som helst maskin og spille det. Og en hvilken som helst konto kan spille det samme spillet på maskina jeg har satt som hovedmaskin. Men det endrer ikke det faktum at hele denne greia er en uting, spesielt satt i lys av at de nå stenger PS3 Store. 1
Bananababb Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Gringorilla skrev: Bananababb skrev (3 minutter siden): åpløst om alle husholdninger med flere konsoller må kjøpe mange kopier. Er jo ikke slik i dag. Om jeg eier et digitalt spill på Playstation kan jeg logge inn på en hvilken som helst maskin og spille det. Og en hvilken som helst konto kan spille det samme spillet på maskina jeg har satt som hovedmaskin. Men det endrer ikke det faktum at hele denne greia er en uting, spesielt satt i lys av at de nå stenger PS3 Store. Joa, men blir uansett ikke det samme som å bare flytte en disc fra en stasjon til en annen. Ikke verdens undergang, men blir en liten fartsdump ekstra hvis man må bytte konsoller.
thomasenger Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Skurupu skrev: Det er minst 10 år siden sist jeg kjøpte noe fysisk. Så fint for deg da!
thomasenger Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Dette er ikke annet enn dårlig nytt. Det blir mindre konkurranse og du eier rett og slett 0% av spillet. Dette vil nok flytte meg og flere andre over til PC. De som er for dette forslaget kan ta seg en bolle og stappe den rett bak. 1
thomasenger Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli LarZen skrev: Ingen burde være overrasket over dette. Rart det ikke skjedde for ~10 år siden egentlig. Men nå er det slutt på plast skrotet. Det skjedde ikke fordi mange fortsatt kjøper fysisk fordi vi faktisk ønsker å eie produktet våres. Var selv der hvor jeg bare handlet digitalt men så innså jeg det kosta som regel 20-50% mer enn fysisk. I tillegg så kan det selges eller være fin pynt. 1
FrihetensRegn Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Er det egentlig noe poeng med disk? Kjøper man et spill på disk i dag, blir det til at man uansett må laste ned mye data for å fullføre installasjonen og installere oppdateringer. Noen spill til PS5 som for eksempel COD har bare hatt selve installasjonsprogrammet på disken og så må hele spillet på 200 GB lastes ned via internett. 1
thomasenger Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli FrihetensRegn skrev: Er det egentlig noe poeng med disk? Kjøper man et spill på disk i dag, blir det til at man uansett må laste ned mye data for å fullføre installasjonen og installere oppdateringer. Noen spill til PS5 som for eksempel COD har bare hatt selve installasjonsprogrammet på disken og så må hele spillet på 200 GB lastes ned via internett. Det er faktisk et poeng. Du eier spillet fysisk og kan selge det. Vil også legge til at alle spillene som PS studios har kommet med har vært på disken uten noe behov for internett. 2
Skurupu Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli 4 minutes ago, FrihetensRegn said: Er det egentlig noe poeng med disk? Kjøper man et spill på disk i dag, blir det til at man uansett må laste ned mye data for å fullføre installasjonen og installere oppdateringer. Noen spill til PS5 som for eksempel COD har bare hatt selve installasjonsprogrammet på disken og så må hele spillet på 200 GB lastes ned via internett. Enig. De aller fleste disker er helt verdiløse. De fungerer ikke uten serverne til distributøren uansett. Dersom dette endres, slik at spillene er helt spillbare og komplette i den fysiske utgaven, da skal jeg begynne å kjøpe det. For jeg liker faktisk å samle på fysiske ting. 2 1
Zeph Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Kanskje spelbransjen på sikt går over til konseptet som strøyming av TV/film har gjort. Du abonnerer på ei teneste og får tilgang til ein katalog med spel. Seier du opp abonnementet mister du tilgangen. Eg ser ikkje for meg at denne trenden med kun digitalt vil snu, og som nemnd er det utfordringar med fysiske spel òg, sidan dei treng oppdateringar. Det burde heller vore lagt rette for eit system som sikrer deg tilgang på spelet sjølv om den forsvinn frå klienten (Steam, Epic Store osv.), med siste oppdatering. At alle skal kunne laste det ned og ha på eigen harddisk fører til mykje unødvendig lagring, og spel byrjar bli ganske store i GB.
LarZen Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli thomasenger skrev (37 minutter siden): LarZen skrev (1 time siden): Ingen burde være overrasket over dette. Rart det ikke skjedde for ~10 år siden egentlig. Men nå er det slutt på plast skrotet. Det skjedde ikke fordi mange fortsatt kjøper fysisk fordi vi faktisk ønsker å eie produktet våres. Var selv der hvor jeg bare handlet digitalt men så innså jeg det kosta som regel 20-50% mer enn fysisk. I tillegg så kan det selges eller være fin pynt. Du kan spare mye ved å kjøpe på salg digitalt også. Det er millioner fysiske kopier som blir solgt hvert år, det er bare det at digitalt overgår det noe så voldsomt nå. En trend som har økt år over år, Sony burde ha kuttet ut disk allerede med PS5 for nå sitter folk som deg med skjegget i postkassa mens vi som så hvor dette var på vei vil fortsatt ha tilgang til spillene våres på PS6…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå