Gå til innhold

Hvordan vil samfunnet tilpasse seg Robotene ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Sant nok, men det er jo gjerne sånn vi holdt på før, samfunn der vi er avhengige av hverandre og å bytte til seg det en trenger, sikkert utopisk det også, men det er jo de som mener at penger og lediggang er roten til alt ondt. 

I et samfunn er det alltid noe å gjøre og alltid noen som trenger hjelp. Penger gjør at man kan kontrollere menneskers adferd.
Et samfunn er troen på at man er sterkere sammen. Problemet er at kapitalismen gjør at det er alle hver for seg og om å gjøre å kare til seg mest mulig ut av FoMO.

Det hadde nok funket bedre å bo i landsbyer med noen hundre individer og man sørget for at man alltid hadde den nødvendige kompetansen (elektrikker, snekker, rørlegger, lege, osv) og at alle hadde det de trenger. Det er enklere å holde sammen i stammer og mennesker er stammedyr. Slik det er nå er alle man passerer på gata, fremmede. Få bryr seg om andre enn seg selv og sine nærmeste, få sier hei.

Problemet er ikke mangel på penger og arbeid, men samhold, tilhørighet og samarbeid. Det folk tenker på er om de har penger og hva de kan kjøpe. Samme årsaken til at 20k biler kjører forbi her hver dag og svært mange uten passasjer. Alle driver kun med seg og sitt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutes ago, WiiBoy said:

Det er nok ressurser for at alle i verden skal ha det bra, men det må fordeles "rettferdig". Overgangen blir mørk, blodig og stygg er jeg redd 😕

Omfordeling under trusler om vold er ikke hva man bør søke.

"For to everyone who has, more will be given, and he will have an abundance; but from the one who does not have, even what he does have will be taken away" (Matthew 25:29)

Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det hadde nok funket bedre å bo i landsbyer med noen hundre individer og man sørget for at man alltid hadde den nødvendige kompetansen (elektrikker, snekker, rørlegger, lege, osv) og at alle hadde det de trenger. Det er enklere å holde sammen i stammer og mennesker er stammedyr. Slik det er nå er alle man passerer på gata, fremmede. Få bryr seg om andre enn seg selv og sine nærmeste, få sier hei.

Bygdafolket blir jo sjokkert over byfolket, men det er jo ganske enkelt ikke mulig å hilse på hver eneste person som går forbi på gata i en by, det er ikke mulig, men det er klart grendekulturen lever jo fremdeles på bygda, om ikke i beste velgående så lever den da, det er vel ikke helt tilfeldig, at det er i de små bygder alle kjenner alle og folk bare går rett inn døra og blir servert kaffe og kaffemat helt automatisk, vi er kanskje ikke helt bygd for bylivet, men heller disse små gruppene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
30 minutes ago, BadCat said:

Omfordeling under trusler om vold er ikke hva man bør søke.

Det er jeg enig i, men færre og færre personer kontrollerer mer og mer av verdiene. 
Når Bezos kan kutte arbeidsstokken med 99,9% og erstatte med roboter og AI, blir han enda rikere og mektigere.
Når Musk kan styre X tilnærmet uten mennesker, så blir hans meninger enormt dominerende.
Osv.

Disse personene kommer ikke bare til å gi fra seg alt de har. Det kommer til å bli en superelite med mektige eiere, og all historie tilsier at det vil eksplodere i et blodig opprør. 

Det er ikke noe jeg ønsker, men da må politikkere over hele verden samles og sette i gang kursen for å trygge fremtiden til folket. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe jeg ønsker, men da må politikkere over hele verden samles og sette i gang kursen for å trygge fremtiden til folket. 

Er det ikke de som har bygget i utgangspunktet? Problemet med politikere er at de har en politikk, en ideologi, en de gjerne personlig tror på, til tross for bevisene mot, kanskje vi trenger en mer diversifisert form for ledere, kanskje vi trenger langt flere innspill fra vitenskapen, kanskje KI er en bedre leder enn ett menneske, at disse maktmenneskene uten kontakt med virkeligheten skal lede oss fyller meg ikke akkurat med håp for fremtiden.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
19 minutes ago, skaftetryne32 said:

Er det ikke de som har bygget i utgangspunktet? Problemet med politikere er at de har en politikk, en ideologi, en de gjerne personlig tror på, til tross for bevisene mot, kanskje vi trenger en mer diversifisert form for ledere, kanskje vi trenger langt flere innspill fra vitenskapen, kanskje KI er en bedre leder enn ett menneske, at disse maktmenneskene uten kontakt med virkeligheten skal lede oss fyller meg ikke akkurat med håp for fremtiden.

Jo, politikerne er absolutt delaktige i å ha løftet verden og samfunnet opp det desidert beste og tryggeste samfunnet som noen sinne har eksistert. De har gjort en formidabel jobb og lykkes ekstremt mye bedre enn alle andre samfunn tidligere.

Alle de som rakker ned på politikerne som gruppe har rett og slett sett seg helt blinde på hvor vanvittig bra vi har det nå målt mot 30-50-100 år tilbake. Dette har ikke skjedd av seg selv.

Nå er det dog sånn at det som var riktig og bra for 30-20-10 år siden ikke lenger er oppskriften og den riktige veien videre.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Er ikke noe nytt at arbeidslivet endrer seg etterhvert som ny teknologi kommer. Denne bekymringen har alltid eksistert selv om arbeidsledigheten stort sett har gått i bølgedaler.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Automatisering og robotisering av svært mye har gått sin gang i lang tid. Det er ingenting som tyder på at noen hypede (men tidvis imponerende) språkmodeller og fjernstyrte menneskelignende roboter skal gjøre så mye til og fra på den fronten. Men økt produktivitet pga økt automatisering er noe Europa virkelig bør omfavne, da vår demografi ikke akkurat tilsier økt tilgang på arbeidskraft. Dessuten har senere tids hendelser vist at vi bør bli mer selvhjulpne.

Endret av Smule8o
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 hours ago, skaftetryne32 said:

folket sin utdanning innen feilinformasjon, uvitenhet og polarisering.

Mennesker har drevet med dette i minst 10000 år. Det kommer ikke til å forsvinne.

Media før SOME var fylt av alle de 3 ordene du nevnte.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Skrivemaskinen - "å nei, hva vil skje med alle de som jobber med å skrive??" -> Mange flere fikk jobb rundt det å lage dokumenter, sekretærer osv...

Telefonen - "å nei hvem vil ha oss telegrafer og budbringere nå??" -> alt mulig jobber for montering og håndtering av telefonlinjer ble skapt.

Samlebånd - "Dette er grusomt! Hvem vil trenge oss håndtverkere og mekanikere nå??" -> Prisen på produkter gikk drastisk ned, og mange mange flere fikk jobb med å holde tritt.

Traktor - "Nå vil ingen arbeide på bygda lenger!!" -> Mat ble laget i drøssevis og folk kunne bli ansatt i mange andre yrker, og mange jobber for å holde traktorer gående og logistikk rundt all matproduksjonen.

Minibank - "nei! nå mister vi alle jobbene våre i banken!!" -> Mange nye småbanker kunne bli satt opp og bankene kunne tilby andre tjenester istedet for å hele tiden kaste bort tid med kjedelige pengeoverføringer.

Datamaskin - "Nå er det gjort! Kontorarbeid kommer til å bli utradert!" -> Ett helt nytt marked ble skapt som hadde svært mange nye jobber, og folk kunne fremdeles jobbe på kontoret sitt, nå enda mer effektivt.

Excel - "Ingen vil ha noe som helst nytte av oss regnskapsførere lenger. Akk! Dette blir dystert!" -> Bedrifter ville ha langt flere analyser og rådgivning nå som det ble så effektivt.

Strekkoden - "Huff og huff! Hva skal jeg gjøre når jeg blir overflødig som kassadame!??" -> Alt ble billigere når det ble så effektivt, og langt flere jobber ble skapt for å holde styr på alt av varepåfylling og diverse service.

Industriroboter - "Mennesker kommer aldri igjen til å arbeide i en farbrikk! Veldig mange jobber er nå tapt!" -> Mere produktivitet og kvalitet gjorde produktene billigere, som da utkonkurrerer andre fabrikker internasjonalt. Og enda flere jobber ble skapt for å holde robotene ved like, og også designe dem.

Internett - "Ingen trenger post eller vanlig varehandel lenger!!" -> Ekstremt mange nye jobber, og ett system som komplimenterer bortimot alt i verden.

Menneskelige roboter - "Vi kommer til å miste jobbene våre!! Hør på meg! Dette blir dystert!" -> ...

• Liker 3
Skrevet
WiiBoy skrev (16 timer siden):

Jo, politikerne er absolutt delaktige i å ha løftet verden og samfunnet opp det desidert beste og tryggeste samfunnet som noen sinne har eksistert. De har gjort en formidabel jobb og lykkes ekstremt mye bedre enn alle andre samfunn tidligere.

Alle de som rakker ned på politikerne som gruppe har rett og slett sett seg helt blinde på hvor vanvittig bra vi har det nå målt mot 30-50-100 år tilbake. Dette har ikke skjedd av seg selv.

Nå var ikke poenget å rakke ned på politikere, men å skape noe bedre, klart de er delaktige i å skape noe bedre, men også i å ødelegge,  legge i grus, selge ut våre verdier til høystbydende, og forpeste vår natur, og det er klart vi er delaktige også, vi stemmer for dette, men når du ser en valgt politiker som med viten og vilje lyver for sin ideologi hadde det ikke vært fint om den løgneren på et eller annet vis ble brutalt straffet? Personlig er jeg pisslei av politikere som ikke bare er for dumme til å være politikere, men også er uærlige, kombinasjonen er brutal, den oransje idioten er et godt eksempel. 

Selfuniverse skrev (10 timer siden):

Mennesker har drevet med dette i minst 10000 år. Det kommer ikke til å forsvinne.

Media før SOME var fylt av alle de 3 ordene du nevnte.

Ja vi hadde det før, men nå er det overalt, løgnene piper i lommene våre og enkelte lepjer det opp, vi hadde langt mer balanse før SOME, det er det ikke noen tvil om. 

• Liker 2
Skrevet

Det nytter i alle fall ikke å stritte imot ny teknologi. Foreløpig synes jeg ikke AI skiller seg fra andre teknologier som har gjort enkelte jobber overflødige. Det er foreløpig og i overskuelig fremtid kun et verktøy som mennesker kan bruke.

Jeg tror at her i Norge må vi være åpne, men edruelige. Vi må lære å bruke det effektivt. Verken få panikk eller ha urealistiske ideer om at "Norge skal bli et KI-fyrtårn" og presse det inn over alt.

• Liker 3
Skrevet

Det går nok fortsatt for sakte, altså tilpassingen. Men det er bedre. Jeg begynte å jobbe med det noen vill kalle roboter i 2013. Andre mener de er for enkle til å kalles slik, men en ting er sikkert > de tar over jobber samt lager nye. 

Jeg husker jeg "advarte" venner og bekjente om dette i 2013, stort sett til latter og humor tilbake. Tonen er endret hos de fleste nå. 

Men, det akselererer for tiden. Både fysiske roboter tar over jobber, samt software som AI agenter og annet. Det går veldig fort og det kommer stadig nytt. 

En ting er sikkert, det kommer ikke til å stagnere så en må bare stålsette seg. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Det går nok fortsatt for sakte, altså tilpassingen. Men det er bedre. Jeg begynte å jobbe med det noen vill kalle roboter i 2013. Andre mener de er for enkle til å kalles slik, men en ting er sikkert > de tar over jobber samt lager nye.

Har jobbet med dette tidligere, og kan bare si meg enig. Robotiseringen i Norge går alt for sakte, og vi hører fortsatt med til de minst robotiserte landene i Europa.

https://www.plastforum.no/article/view/1075646/landene_som_bruker_flest_roboter_norge_ikke_pa_topp_20listen

Andre skandinaviske land som Sverige og Danmark ligger godt foran.

Norge har en typisk råvareprofil på sin utenrikshandel, der det man ekporterer hovedsaklig er råvarer som olje, gass og fisk. Så importerer man det aller meste av indiustriprodukter og også store deler av maten.

Man hadde en målsetting noen år tilbake om at Norge skulle øke sin grad av vareproduksjon, slik at den norske økonomien får flere bein å stå på, men dette har vel bare vært en begrenset suksess.

Det er jo også en definisjonssak av hva man setter navnet "robot" på. Noen "produksjonsroboter" ser jo ikke ut som en "robot" i det hele tatt, men de sørger for å automatisere automasjonen. 

De fleste industriroboter ser jo heller ikke ut som noen "humanoidroboter" heller, kanskje med et lite unntak for denne trivelige karen her, da: https://www.abb.com/global/en/areas/robotics/products/robots/collaborative-robots/dual-arm-yumi

Endret av arne22
  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, arne22 said:

Norge har en typisk råvareprofil på sin utenrikshandel, der det man ekporterer hovedsaklig er råvarer som olje, gass og fisk. Så importerer man det aller meste av indiustriprodukter og også store deler av maten.

Men på den fronten er vi lagt fremme på automatiserte og fjernstyrte subsea-løsninger. Uvisst om dette regnes med på ymse oversikter.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, arne22 said:

Man hadde en målsetting noen år tilbake om at Norge skulle øke sin grad av vareproduksjon, slik at den norske økonomien får flere bein å stå på, men dette har vel bare vært en begrenset suksess.

Men hvordan skulle vi fått til det?

Vi har ikke nevneverdig høy arbeidsledighet og for lav arbeidsledighet er farlig (fører til eksplosiv vekst i lønn og at endel udugelige personer blir satt i arbeid).

Skulle vi da satt masse hender i produksjonsarbeid måtte vi gjort det ved å masse importere arbeidskraft (i langt større grad enn vi har gjort). Alternativt måtte vi flyttet arbeidskraft internt i landet, fra "høyere" stillinger til lavere stillinger. Det er vel heller ikke ønsket utvikling?

• Liker 3
Skrevet
arne22 skrev (2 timer siden):

Har jobbet med dette tidligere, og kan bare si meg enig. Robotiseringen i Norge går alt for sakte, og vi hører fortsatt med til de minst robotiserte landene i Europa.

https://www.plastforum.no/article/view/1075646/landene_som_bruker_flest_roboter_norge_ikke_pa_topp_20listen

Andre skandinaviske land som Sverige og Danmark ligger godt foran.

Det er jo også en definisjonssak av hva man setter navnet "robot" på. Noen "produksjonsroboter" ser jo ikke ut som en "robot" i det hele tatt, men de sørger for å automatisere automasjonen. 

De fleste industriroboter ser jo heller ikke ut som noen "humanoidroboter" heller, kanskje med et lite unntak for denne trivelige karen her, da: https://www.abb.com/global/en/areas/robotics/products/robots/collaborative-robots/dual-arm-yumi

Ja over mine år har jeg møtt masse forskjellige definisjoner av roboter, det varierer veldig. Men det vi egentlig snakker om er automasjon, hva som gjøres eller hvordan det ser ut er likegyldig for meg.

I dag har jeg brukt flere ting innenfor spekteret, som rema sin handleapp der en slipper å forholde seg til de som jobber i butikken. Vekt som detekterer hva som skal måles. bredt spekter ila arbeidsdagen som stort sett omhandler logistikk bransjen. Mangfoldige produkter hjemme osv.

Det er stadig nye ting som automatiseres, og det er stadig flere roller som blir redundant. Noe nytt oppstår, men stort sett så går en nok i minus. I alle fall for de jobbene som krever lite til ingen forkunnskap. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg oppfattet trådtittelen på bakgrunn i at vi skriver året 2026. Automasjon, industriroboter, plenklipper tror jeg neppe var i trådstarterens tanker (og grenser da mot avsporing) - men humanoide roboter.

Alt det andre har vi allerede tilpasset oss. Når begynte vi med det? Kanskje 20 år siden? Eller tidligere? KUKA begynte i 1956 med sveiseautomater https://www.kuka.com/en-de/company/about-kuka/history

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...