ozone Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) bzzlink skrev (På 13.6.2026 den 9.14): Radio appen er ikke inkludert i stemmesøk etter det jeg kan skjønne... Mulig det har sammenheng med at DAB er en særeuropeisk greie. Med noen få andre land som også har "skjønt" at å lansere en radiostandard i disse dager basert på mp2, er lurt...😆 Tesla har vel bare slengt "DAB-appen" til som en ekstra ting de der europeerne må ha, og derfor ikke brydd seg med stemmestyring. DAB er faktisk påkrevd(!) i biler som selges i EU fant jeg ut nå... EDIT: Tenk hvor bra DAB kunne vært hvis de klarte å droppe mp2 og ta inn AAC etter de fastsatte DAB-standarden på 90 tallet! Den ble jo ikke til utbredt fysisk utstyr før ut på 2000 tallet så vidt jeg husker... Leste nå på Wikipedia at DAB+ bruker AAC... og at de fleste kringkastere og mottakere har DAB+ (uten at det hjalp på lydkvaliteten, åpenbart...) Splittet ut av: Endret 17. juni av Uderzo splittet ut fra en annen tråd 2
Complexity Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni (endret) DAB testa jeg vel en gang i teslan min. Er jo grusomt lydkvalitet. Synd de slutta med NRK på Tunein appen. Da slutta jeg omtrent helt å høre på radio i bilen. Spotify 98% av tiden. Endret 13. juni av Complexity 3
ozone Skrevet 13. juni Forfatter Skrevet 13. juni Complexity skrev (1 minutt siden): DAB testa jeg vel en gang i teslan min. Er jo grusomt lydkvalitet. Ja, den er grusom! Litt inni en blikkboks romklang fordi det er komprimert aaaaltfor kraftig! 1
frohmage Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Complexity skrev (1 time siden): DAB testa jeg vel en gang i teslan min. Er jo grusomt lydkvalitet. Beklager off topic, men overgangen fra FM til DAB var BARE negativt for forbrukerne. Norge skulle liksom være et foregangsland.. 4
Hanhijnn Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni frohmage skrev (På 13.6.2026 den 13.57): Beklager off topic, men overgangen fra FM til DAB var BARE negativt for forbrukerne. Norge skulle liksom være et foregangsland.. Fortsatt et "foregangsland", for det er vel fortsatt ingen andre land som har latt seg lure så til de grader av pengesterke lobbyister. 2 1
bzzlink Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni On 6/13/2026 at 1:57 PM, frohmage said: Beklager off topic, men overgangen fra FM til DAB var BARE negativt for forbrukerne. Norge skulle liksom være et foregangsland.. For den som har lyst til å fordype seg i den gjennomkorrupte og helt skandaløse slukkingen av FM nettet i Norge kan jeg anbefale denne podkasten. Også ganske mye radiohistorie her, klar over at det kanskje er nerdete, men dette har fått altfor lite oppmerksomhet. https://hvemslukketlyset.no/om-oss/ 4 1
Hanhijnn Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni bzzlink skrev (13 minutter siden): For den som har lyst til å fordype seg i den gjennomkorrupte og helt skandaløse slukkingen av FM nettet i Norge kan jeg anbefale denne podkasten. Også ganske mye radiohistorie her, klar over at det kanskje er nerdete, men dette har fått altfor lite oppmerksomhet. https://hvemslukketlyset.no/om-oss/ Ja dette var korrupsjon / svindel på høyt nivå. Ho som var minister som gikk inn for dette er slett ikke blant de skarpeste i AP-penalet. Ho kan man lure til hva som helst virker det som. 2 1
Kahuna Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Slutt å tull nå. DAB representerer ny teknologi. Spesielt i denne tråden skulle man tro at folk satt pris på sånt.. Og korrupsjon? Seriøst? At noen mener noe annet enn deg er *ikke* korrupsjon. Heller ikke om noen 'tar feil'. 6 1
Complexity Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 31 minutes ago, Kahuna said: Slutt å tull nå. DAB representerer ny teknologi. Spesielt i denne tråden skulle man tro at folk satt pris på sånt.. Og korrupsjon? Seriøst? At noen mener noe annet enn deg er *ikke* korrupsjon. Heller ikke om noen 'tar feil'. Ny teknologi ville jo vært å distribuert radioen på det allerede godt utbygget mobilnettet istedenfor ett eget DAB nett 2 1
Kahuna Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Complexity skrev (1 minutt siden): Ny teknologi ville jo vært å distribuert radioen på det allerede godt utbygget mobilnettet istedenfor ett eget DAB nett Men det er strømming, ikke kringkasting. Det krever vesentlig kraftigere infrastruktur, overalt. God dekning med DAB er ekstremt mye billigere enn med mobilnettet. 2
bzzlink Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) 1 hour ago, Kahuna said: Slutt å tull nå. DAB representerer ny teknologi. Spesielt i denne tråden skulle man tro at folk satt pris på sånt.. Og korrupsjon? Seriøst? At noen mener noe annet enn deg er *ikke* korrupsjon. Heller ikke om noen 'tar feil'. Anbefaler å lese denne boken før du avfeier det som tull. https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/dab-9788253040776 Den tidligere sjefredaktøren i NTB har arbeidet med i boken i flere år. Forfatteren, med 40 års fartstid i pressen, tar for seg hele utviklingen, fra den spede DAB-starten i 1991 frem til sommerens debatt om blant annet lyttertall. Endret 15. juni av bzzlink 3 1
Kahuna Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni bzzlink skrev (21 minutter siden): Anbefaler å lese denne boken før du avfeier det som tull. Hvorfor skal jeg lese en tilfeldig bok?
bzzlink Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 29 minutes ago, Kahuna said: Hvorfor skal jeg lese en tilfeldig bok? Du må ikke. Men selv liker jeg å ikke være skråsikker i saker jeg ikke har satt meg inn i. 4
frohmage Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Kahuna skrev (3 timer siden): Slutt å tull nå. DAB representerer ny teknologi. Spesielt i denne tråden skulle man tro at folk satt pris på sånt.. All ny teknologi er ikke fremskritt. DAB er dyrere med betydelig dårligere lyd og dekning enn det FM hadde. Det er en grunn til at ingen land valgte å følge etter med stengning av FM-nett. 4
Complexity Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) 4 hours ago, Kahuna said: Men det er strømming, ikke kringkasting. Det krever vesentlig kraftigere infrastruktur, overalt. God dekning med DAB er ekstremt mye billigere enn med mobilnettet. Nåja, de dab radioene har jo masse software. Ett form for gratis intern esim som kun benyttes til radio på noe vis ville vel vært mye billigere enn å bygge ett helt nytt bakkenett bare for dette. Tror ikke radioene ville blitt så mye dyrere heller. Også kunne man vel hatt vesentlig flere kanaler å velge mellom. På DAB i dag kan man jo enten lytte på NRK eller lytte på reklame.. reklame i dårlig bitrate.. Endret 15. juni av Complexity 2 1
Jalla21 Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni frohmage skrev (1 time siden): All ny teknologi er ikke fremskritt. DAB er dyrere med betydelig dårligere lyd og dekning enn det FM hadde. Det er en grunn til at ingen land valgte å følge etter med stengning av FM-nett. Kvalitet på DAB+ kommer litt an på mottageren din, men mest med hvilken bitrate som leverandører sender med. Med høy bitrate er DAB+ mye bedre enn det du kan oppnå med FM-radio. Skal du ha kvalitet fra Nrk må du høre på internettradio som fra NRK kommer i inntil 320 kbps. Nrk sender typisk DAB+ med 64 - 96 kbps, mens Bauer Media / Viaplay typisk er 56 - 72 kbps. Lavere bitrate gir flere kanaler i samme frekvensblokk, og er dermed billigere for avsender. 1
Kahuna Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni bzzlink skrev (3 timer siden): Du må ikke. Men selv liker jeg å ikke være skråsikker i saker jeg ikke har satt meg inn i. Men du gir meg ingen grunn til å lese denne boka. 2
Kahuna Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni frohmage skrev (1 time siden): All ny teknologi er ikke fremskritt. DAB er dyrere med betydelig dårligere lyd og dekning enn det FM hadde. Det er en grunn til at ingen land valgte å følge etter med stengning av FM-nett. Om jeg ikke husker feil var mange av FM-senderne våre på slutten av sin tekniske levetid. Det vil si at med mindre vi brukte mye penger på på å bytte de ut, så ville det falle fra hverandre. Det er ikke vanskelig å drive gammelt utstyr 'billig' når du ikke lenger bruker penger på vedlikehold, siden det uansett snart skal skrotes. Som nevnt er kvalitet et valg hos kringkaster, du kan få både vesentlig bedre og vesentlig dårligere lyd enn FM. Hva med denne 'korrupsjonen'? Er noen dømt eller tiltalt? 1
ozone Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni (endret) Kahuna skrev (6 timer siden): Slutt å tull nå. DAB representerer ny teknologi. Spesielt i denne tråden skulle man tro at folk satt pris på sånt.. Og korrupsjon? Seriøst? Nå er du veldig naiv. Sluker du "ny teknologi" agnet så lett? Dette var "forbruker-teknologi" på sitt verste! Foran CompactCassette" til og med! Dessverre. De høye herrer som tjener penger på oss "forbrukere" har ingen incentiver for å gi oss kvalitet. Det er bare å innsé det. De vil ha mest mulig penger, for minst mulig penger. Hadde publikum vært viktigst, så hadde LP platen rotert i et par hundre RPM, Kassetten hatt dobbelt så bredt bånd, og gått forbi lydhodet med minst 19"/s, ...og DAB hadde brukt FLAC med 24/48. Joda: Det hadde krevd mye mer båndbredde... Og Den finnes! ...men andre aktører betaler mer for å bruke den. Vi får alle kanalene vi "må" ha skvist og komprimert inn på den tilgjengelige båndbredden. Når DAB+ kom så ble ikke lydkvaliteten bedre, fordi all "gevinsten" ble brukt til mer komprimering for å få plass til enda flere kanaler, med samme elendige lydkvalitet. Endret 15. juni av ozone 1 1
frohmage Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jalla21 skrev (1 time siden): Kvalitet på DAB+ kommer litt an på mottageren din, men mest med hvilken bitrate som leverandører sender med. Med høy bitrate er DAB+ mye bedre enn det du kan oppnå med FM-radio. Skal du ha kvalitet fra Nrk må du høre på internettradio som fra NRK kommer i inntil 320 kbps. Nrk sender typisk DAB+ med 64 - 96 kbps, mens Bauer Media / Viaplay typisk er 56 - 72 kbps. Lavere bitrate gir flere kanaler i samme frekvensblokk, og er dermed billigere for avsender. Det er teoretisk mulig å få ok lyd på DAB+, ja. Dessverre er det langt ifra hva vi får her i landet. Hvor høy bitrate mener du man må ha på DAB for å oppnå høyere opplevd lydkvalitet enn FM? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå