ilpostino Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Jeg har et strømmestudio som jeg bruker til å strømme at jeg enten bygger ting i Lego eller at jeg lager ting i skinn og lær. Jeg kan koble til telefonen og spille musikk fra Tidal, men ettersom disse sangene er beskyttes av opphavsrett kan dette sette begrensninger på hva jeg kan tjene på reklameinntekter på disse videoene. Noen tips til artister eller steder som legger ut copyright-free musikk som jeg kan bruke? Gjerne litt ambient eller stille musikk.
Atib Azzad Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni 16 minutes ago, ilpostino said: Jeg har et strømmestudio som jeg bruker til å strømme at jeg enten bygger ting i Lego eller at jeg lager ting i skinn og lær. Jeg kan koble til telefonen og spille musikk fra Tidal, men ettersom disse sangene er beskyttes av opphavsrett kan dette sette begrensninger på hva jeg kan tjene på reklameinntekter på disse videoene. Noen tips til artister eller steder som legger ut copyright-free musikk som jeg kan bruke? Gjerne litt ambient eller stille musikk. Archive.org har mengder av musikk uten lisens, eller som har gått inn i såkalt public domain. 1
Wheeljack Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Epidemic Sound kanskje? Usikker på om det er en betalt abonnementstjeneste eller ikke.
awesnes Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Har du sjekket lydbiblioteket på youtube? Der er det en del musikk tilgjengelig https://studio.youtube.com under lydbibliotek. 1
Llandari Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) Wheeljack skrev (1 time siden): Epidemic Sound kanskje? Usikker på om det er en betalt abonnementstjeneste eller ikke. 170-ish euro i året, om du betaler for et helt år i slengen. Ellers 22 euro i mnd. Endret 14. juni av Llandari
BadCat Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Mekke musikken selv, så slår du to fluer i en smekk. Muligens ikke det beste å kombinere hvis man har jobb, kone og unger.
Fatninja Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni 4 hours ago, ilpostino said: Jeg har et strømmestudio som jeg bruker til å strømme at jeg enten bygger ting i Lego eller at jeg lager ting i skinn og lær. Jeg kan koble til telefonen og spille musikk fra Tidal, men ettersom disse sangene er beskyttes av opphavsrett kan dette sette begrensninger på hva jeg kan tjene på reklameinntekter på disse videoene. Noen tips til artister eller steder som legger ut copyright-free musikk som jeg kan bruke? Gjerne litt ambient eller stille musikk. Bruk Suno. Jeg hater dette alternativet, men det er vel fortsatt lovmessig innafor?
ilpostino Skrevet 15. juni Forfatter Skrevet 15. juni Fatninja skrev (8 timer siden): Bruk Suno. Jeg hater dette alternativet, men det er vel fortsatt lovmessig innafor? Ukjent med den tjenesten, skal sjekke. BadCat skrev (10 timer siden): Mekke musikken selv, så slår du to fluer i en smekk. Muligens ikke det beste å kombinere hvis man har jobb, kone og unger. Kan være et alternativ. Prøvde meg på det på begynnelsen av 2000-tallet, men tror ikke genrene jeg prøvde å lage musikk innen er så veldig mainstream. 🤣 Atib Azzad skrev (13 timer siden): Archive.org har mengder av musikk uten lisens, eller som har gått inn i såkalt public domain. Takk, skal sjekke. awesnes skrev (11 timer siden): Har du sjekket lydbiblioteket på youtube? Der er det en del musikk tilgjengelig https://studio.youtube.com under lydbibliotek. kjente bare til YouTube music, men skal sjekke.
vortex Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni 20 minutes ago, ilpostino said: Ukjent med den tjenesten, skal sjekke. Kan være et alternativ. Prøvde meg på det på begynnelsen av 2000-tallet, men tror ikke genrene jeg prøvde å lage musikk innen er så veldig mainstream. 🤣 Takk, skal sjekke. kjente bare til YouTube music, men skal sjekke. Anders Enger Jensen har mye bra
ole_marius Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Googlet enkelt og greit free music licence. Fant blant annet denne siden. Noe for deg? https://freetouse.com/music https://pixabay.com/music/ 1
Gavekort Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni vortex skrev (29 minutter siden): Anders Enger Jensen har mye bra Han er for all del flink, men det er greit med litt variasjon og ikke bare bitpop. Du kan søke på nett etter "stream friendly artists" og bygge deg en spilleliste på Spotify. Det er mange store artister med kontroll på kopirettigheter som lar deg bruke musikken til bla. Twitch streaming. 1
joandreas Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni (endret) Må være både gratis og royalty free. Om man ikke vil ha copyright strike der. Er en del gratis som 3 måneder etterpå bytter til betalte rettigheter. https://www.reddit.com/r/NewTubers/s/kfqdWQ6BBM Endret 15. juni av joandreas
BadCat Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Jeg pleier som regel å kjøpe lisens for musikken jeg bruker i prosjekter. Da slipper jeg som oftest å gi attribution og det følger med verktøy for å verifisere videoer. Ellers bruker jeg en del egenprodusert.
ilpostino Skrevet 24. juni Forfatter Skrevet 24. juni Jeg har funnet noen spillelister i Tidal som påstås å væe royalty free, men streamene blir like fult ut tagget av YouTube.
Rune_says Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli (endret) Suno Pro (gir kommersiell lisens for å bruke musikken du lager ca 80-100 kr/mnd + mva) som nevnt over og lage egen musikk/bakgrunnsmusikk, men vær obs på flg: 1) Musikken du lager kan brukes av Suno og andre Suno Pro abonnenter til remixing - Men motsatt kan du remixe andres Suno-musikk, ettersom det ikke er copyright i den forstand, bare en kommersiell lisens til å bruke musikken du lager/remixer. Dvs du og alle andre kan bruke den. Helt greit for bakgrunnsmusikk, ikke så greit om du har ambisjoner for å lage hitlåt som du tjener penger på. 2) Suno kommer nå med mulighet til å sample din egen stemme som vokal (dvs trenes til å synge med din stemme) Men husk forrige punkt, da kan Suno og andre også bruke din stemme. 3) Suno tar ingen part i copyright-disputter dersom det viser seg at en artist finner ut at Suno bruker / plagierer artisten. (Rettssaker nå hvor det kreves at Suno opplyser om alle (copyrightede) sanger den er trent på), så man kan gå på en smell her. Er helt nybegynner selv og har lastet opp noen få til youtube, og ingen flagging (opplyser selvfølgelig om AI-generert etc ved opplastet, og YT gjør vel også en innledende rask sjekk på at det ikke er copyrighted musikk fra kjente artister). Youtube og andre har regler ift monetisering at videoene; at innholdet må i hovedsak være laget av deg (dvs bakgrunnsmusikk OK men for rene musikkvideoer så må du gjøre nok menneskelige endringer/tillegg til at det blir noe _du_ kan ta copyright på. Endret 3. juli av Rune_says 1
BadCat Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Problemet er at hvis du har en lisens gjennom tredje part kan den bli "revoked" og føre til at en suksessfull video havner i limbo. Jeg har lisensiert den musikken jeg bruker, som jeg ikke har laget selv. Da står betingelsene svart på hvitt og det er langt mindre sjanse for at lisensen noen gang bortfaller. 1
kremt Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli NCS på YT er ganske bra. Veldig vanlig at disse brukes i div videoer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå