Populært innlegg Fatninja Skrevet 4. juni Populært innlegg Skrevet 4. juni 4 hours ago, AtterEnBruker said: Jeg visste ikke at å simpelthen ønske at politiet ikke har fullmakt til å myrde personer når de føler for det, er "identitetspolitikk". Men responsen på hendelsen er tydelig rasistisk motivert. Det ser man bl.a. på sjarlatanen Tommy Robinsons agitering, og det ser man på det sinnsyke hvitforfølgelses-komplekset som dukker opp. Ikke minst i denne tråden. Som attpåtil ble opprettet av en som uttalte for en uke eller to siden at det skulle feires med vin over at en svart kriminell ble dømt. Og det har ikke vært mangel på tråder her inne med problemstilling "se, en svart mann gjorde noe kriminelt". Snarere tvert imot, det har nærmest gått inflasjon av de her inne. Og kun eksempler med svarte (og folk fra midtøsten, såklart). Og det er alltid de samme brukerne som deltar i disse trådene, pluss andre tråder som tar for seg å diskreditere alle former for menneskerettighetskamper, og ingen påpeker det. Svarte mennesker lever tydeligvis leiefritt oppi hodet for mange for tiden. Og tro det eller ei, det er faktisk valgfritt. Man kan faktisk velge å ikke være så laserfokusert på det. Å tilbringe dyrebar tid av livet sitt på å lete på internett etter eksempler på svarte menn som gjør kriminelle ting, er faktisk et bevisst valg man tar, uten noe tvang. Og ja, jeg vet "man kan ikke si noe som helst lenger uten å kalt en istofob". Men de folka sier jo ikke "noe som helst". De sier jo bare den samme greia ad hominem. "Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige. Svarte menn er farlige." Og de vil så gjerne ha ytringsfrihet (noe de har) til å si at svarte menn er farlige så mye de vil, men de skal helst ha seg frabedt av å få en merkelapp som en som hele tiden sier at svarte menn er farlige. Men man kan ikke alltid få i pose og sekk. Nå har vi spesielt siden det uaktsomme drapet på George Floyd fått tutet ørene fulle av at hvite menn er farlige og at hvite generelt er mindre verdt og farlige: Og ja, jeg vet "man kan ikke si noe som helst lenger uten å kalt en venstreekstrimist". Men de folka sier jo ikke "noe som helst". De sier jo bare den samme greia ad hominem. "Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige." 10 1
herzeleid Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni VifteKopp skrev (5 timer siden): George Floyd: Identitetspolitikk for venstresiden Henry Nowak: Identitetspolitikk for høyresiden Identitetspolitikk er en blindvei. Det begynner å bli en del år siden jeg advarte mot dette for første gang, men om en oppfordrer "alle andre" til å fokusere på og samle seg rundt gruppeidentitet er det en reell fare for at også hvite vil gjøre det samme. Jeg tror skadepotensialet da også er betraktelig større. Nettopp derfor advarte jeg den gang, bla. under BLM opptøyene. 3 2
torbjornen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni AtterEnBruker skrev (7 timer siden): Jeg visste ikke at å simpelthen ønske at politiet ikke har fullmakt til å myrde personer når de føler for det, er "identitetspolitikk". "Identitetspolitikk" er vel i dette tilfellet når ei enkelthending får større merksemd enn saka i seg sjølv tilseier, fordi saka blir brukt av folk som står langt ute på ein politisk ytterfløy. 4
torbjornen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni ps5 skrev (4 timer siden): Tja, se om du ser noen forskjell på disse. Den eine personen har meir melaninrik hud enn den andre. Begge knivane kan (i teorien) brukast til å skade- eller drepe nokon. Ville det ha noko å seie om den som bar bunaden tilfeldigvis var mørkhuda? 2
torbjornen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Fatninja skrev (3 timer siden): Nå har vi spesielt siden det uaktsomme drapet på George Floyd fått tutet ørene fulle av at hvite menn er farlige og at hvite generelt er mindre verdt og farlige: Og ja, jeg vet "man kan ikke si noe som helst lenger uten å kalt en venstreekstrimist". Men de folka sier jo ikke "noe som helst". De sier jo bare den samme greia ad hominem. "Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige." Nei. Dei seier at statistikken viser at politiet (i USA) gjer skilnad på folk og at politiet utgjer ein fare for ein del av befolkninga. Politiet må endrast slik at dei beskyttar befolkninga i staden for å utgjere ein trussel mot befolkninga. Politiet må kunne ha fleire tankar i hovudet på ein gong, og vurdere kvart enkelt tilfelle uavhengig av ingrodde haldningar. Ein del av dette er det same som vi diskuterer etter den stygge episoden i Storbritannia. Spørsmålet er om dette (berre) er ei enkeltsak, eller om politiet i Storbritannia gjer systematiske feil. Endret 4. juni av torbjornen 1 2
Red Frostraven Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Fatninja skrev (8 timer siden): Nå har vi spesielt siden det uaktsomme drapet på George Floyd fått tutet ørene fulle av at hvite menn er farlige Fatninja skrev (8 timer siden): Men de folka sier jo ikke "noe som helst". De sier jo bare den samme greia ad hominem. "Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige." Hvilke kilder er det du oppsøker som radikaliserer forestillingen din om hva som foregår til dette punktet? Hvem hauser folk opp til det punktet her? Ingen her på forumet kan på noen som helst måte ha gitt deg dette inntrykket -- uten at du misforstår hva de har sagt fundamentalt . Ei heller representative politikere i vestlige land på venstre side sine uttalelser eller politikk kan tolkes slik. Så det må være noen som innbiller deg noe, som ikke er representativt. 4 2
VifteKopp Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni torbjornen skrev (5 timer siden): Nei. Dei seier at statistikken viser at politiet (i USA) gjer skilnad på folk og at politiet utgjer ein fare for ein del av befolkninga. Politiet må endrast slik at dei beskyttar befolkninga i staden for å utgjere ein trussel mot befolkninga. Politiet må kunne ha fleire tankar i hovudet på ein gong, og vurdere kvart enkelt tilfelle uavhengig av ingrodde haldningar. Ein del av dette er det same som vi diskuterer etter den stygge episoden i Storbritannia. Spørsmålet er om dette (berre) er ei enkeltsak, eller om politiet i Storbritannia gjer systematiske feil. Det er mulig at dette tragiske dødsfallet er et resultat av systemisk anti-rasisme: https://spectator.com/article/the-treatment-of-henry-nowaks-killer-was-all-about-race/#comments-container Det blir interessant å se om en uavhengig kommisjon vil nå samme konklusjon. I så fall var det dette denne overreaksjonen mange advarte mot i kjølvannet av George Floyd. 5
AtterEnBruker Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Red Frostraven skrev (34 minutter siden): Hvilke kilder er det du oppsøker som radikaliserer forestillingen din om hva som foregår til dette punktet? Hvem hauser folk opp til det punktet her? Ingen her på forumet kan på noen som helst måte ha gitt deg dette inntrykket -- uten at du misforstår hva de har sagt fundamentalt . Ei heller representative politikere i vestlige land på venstre side sine uttalelser eller politikk kan tolkes slik. Så det må være noen som innbiller deg noe, som ikke er representativt. Du spør en som bokstavelig talt, helt uironisk, lagde en egen tråd om at det er dehumaniserende å kalle nazister nazister. 3 2
Snikpellik Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Fatninja skrev (9 timer siden): Nå har vi spesielt siden det uaktsomme drapet på George Floyd fått tutet ørene fulle av at hvite menn er farlige og at hvite generelt er mindre verdt og farlige Nei, det har vi ikke. 5
Tussi Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Red Frostraven skrev (11 timer siden): Jeg hører at du forsøker å fremstille det slik -- men tingen er jo at vi sjeldent eller aldri diskuterer tilfeller hvor minoriteter blir drept av hvite, med mindre det er noe kritikkverdig ved forholdet: Medier tar ikke tak i saker med mindre det er noe som er utenom det normale -- i motsetning til slik høyreradikale kilder gjør med alle saker som kan brukes politisk nyttig. Det ville vært utenkelig at vi diskuterte en lik sak hvor rollene var byttet om, fordi det aldri ville blitt opprettet en tråd om saken -- og det ville ikke vært noen som påstod rasisme med mindre det viste seg at det var høyreekstreme med et motiv som stod bak drapet. Jeg startet tråden der vi diskuterte drapet på hun som ble drept på jobb i Oslo herzeleid skrev (9 timer siden): Det begynner å bli en del år siden jeg advarte mot dette for første gang, men om en oppfordrer "alle andre" til å fokusere på og samle seg rundt gruppeidentitet er det en reell fare for at også hvite vil gjøre det samme. Jeg tror skadepotensialet da også er betraktelig større. Nettopp derfor advarte jeg den gang, bla. under BLM opptøyene. Akkurat! Gruppetenkning er ekstremt farlig, og når det skjer på ene siden VIL det skje på den andre. Jeg har alltid advart mot Gruppetenkning 1
Folkflesk Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) DukeNukem3d skrev (16 timer siden): FRP har for tiden 33.3% på målingene. Det ser ut til at du er i kraftig utakt med befolkningen her gitt. Nå tror jeg befolkningen som helhet er langt mer enig med meg enn deg om at en Trump-aktig klovn som Helgheim bør holdes langt unna en ansvarlig posisjon i styre og stell. Bare tanken på at en slik fjott skal sitte som statsråd er jo tragikomisk. Den store FrP-støtten akkurat nå er i stor grad en protest mot dyrtid og andre partier (AP, H) og ikke en ideologisk støtte til de bruneste elementene på Stortinget. Endret 5. juni av Folkflesk 3
Rhabagatz Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni 11 hours ago, Fatninja said: Nå har vi spesielt siden det uaktsomme drapet på George Floyd fått tutet ørene fulle av at hvite menn er farlige og at hvite generelt er mindre verdt og farlige: Og ja, jeg vet "man kan ikke si noe som helst lenger uten å kalt en venstreekstrimist". Men de folka sier jo ikke "noe som helst". De sier jo bare den samme greia ad hominem. "Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige. Hvite menn er farlige." Hvis dette er det du har fått ut av den saken, forstår jeg at du ikke forstår... 3 2
Snikpellik Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Folkflesk skrev (25 minutter siden): Nå tror jeg befolkningen som helhet er langt mer enig med meg enn deg om at en Trump-aktig klovn som Helgheim bør holdes langt unna en ansvarlig posisjon i styre og stell. Bare tanken på at en slik fjott skal sitte som statsråd er jo tragikomisk. Jeg tror det også er ganske stor enighet om det innad i Frp-ledelsen. Ikke en populær mann internt. Det er det mange grunner til, og når man tar loven i egne hender som leder for Stortingets justiskomité, er man enkelt og greit ikke egnet for noen statsrådpost. Nettavisen beskrev det greit synes jeg: Men å identifisere mindreårige uten at saken i det hele tatt er etterforsket, er et soleklart brudd på viktige rettsstatlige prinsipper. Det burde ikke minst lederen for Stortingets justiskomite vite. Enten kan det se ut som om Helgheim ikke skjønner dette. Eller så har så lav impulskontroll at han ikke tenker på det et avgjørende øyeblikk. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/helgheim-med-lav-impulskontroll/s/5-95-3050953 4 2
Rhabagatz Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) 1 hour ago, Snikpellik said: Enten kan det se ut som om Helgheim ikke skjønner dette. Eller så har så lav impulskontroll at han ikke tenker på det et avgjørende øyeblikk. Eller det tredje, og mest sannsynlige alternativet. Han vet det, og velger helt bevisst å fremme saken likevel for å derved skape et inntrykk av at "venstresiden" beskytter disse lovbryterne. Typisk FrP-spinn. Endret 5. juni av Rhabagatz 5 2
Snikpellik Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) Rhabagatz skrev (27 minutter siden): Eller det tredje, og mest sannsynlige alternativet. Han vet det, og velger helt bevisst å fremme saken likevel for å derved skape et inntrykk av at "venstresiden" beskytter disse lovbryterne. Typisk FrP-spinn. Vi snakker om en kreasjonist som ikke en gang har fullført videregående, men samtidig kritisert utdanning og "det lave faglige nivået på forskere og forskning", så jeg er neimen ikke helt sikker på om han vet dette. Når man ikke en gang tror på evolusjonsteorien så skurrer det en del. Det han gjør er typisk fra populister, og de finner man i flere partier. Men ja, det er mange av dem i Frp. Endret 5. juni av Snikpellik 3 2
Tussi Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Snikpellik skrev (6 minutter siden): Vi snakker om en kreasjonist som ikke en gang har fullført videregående, men samtidig kritisert utdanning og "det lave faglige nivået på forskere og forskning", så jeg er neimen ikke helt sikker på om han vet dette. Når man ikke en gang tror på evolusjonsteorien så skurrer det en del. Det han gjør er typisk fra populister, og de finner man i flere partier. Men ja, det er mange av dem i Frp. Akkurat, så i en debatt om dette er det negativt at han er kreasjonist.... 2
Sjørøver Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Uderzo skrev (På 4.6.2026 den 13.10): Han burde selvsagt ha fått umiddelbar helsehjelp, men så vidt jeg vet er det ikke dokumentert at det nødvendigvis ville ha reddet livet hans. Han ble knivstukket i hjertet og fikk omfattende indre blødninger. Jeg har sett noen påståtte leger, ambulanse og medicer som mener at han hadde overlevd om han var ved bevissthet når han kom til sykehuset. Flere mener at han døde av å bli lagt på siden, da løsnet nok mye koagulert blod. Jeg kan ikke nok om det til å mene noe om det, men det gjør situasjonen betydelig værre. Floyd ble kvalt av politiet, godt hjulpet av rusmidler. Forskjellen er at Floyd var en kjent kriminell, nowak var såvidt meg bekjent ikke kjent for politiet. Det var heller ingen grunn til å ikke tro på han. For oss i Norge må det værste være at vi nå sammenligner europeisk politi med amerikansk. Uderzo skrev (23 timer siden): Den mildt sagt oppsiktsvekkende påstanden må du kunne dokumentere med troverdige kilder, og nei, engelske tabloidaviser kvalifiserer ikke. Politiet selv har gått ut å skyldt på DEI trening nå. Det er helt absurd om dette stemmer. Uderzo skrev (På 4.6.2026 den 13.10): Forskjellen er at Floyd ble drept av en politimann. Det er mye som kan kritiseres ved håndteringen av denne saken, men det var ikke politiet som knivstakk ham. Om vi tar utgangspunkt i svaret mitt lenger oppe, så blir sakene brått mye likere. Å kalle åstedet for kaotisk er en fornemmelse. Det var rolig. Morderen var kjent for politiet tidligere. 2
Folkflesk Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni (endret) Ikke overraskende så blander det hvite hus og Elon Musk seg inn i saken og angriper det engelske politiet (og indirekte regjeringen, som de misliker sterkt). Akkurat som denne amerikanske fascist-banden har noen ting som helst med dette å gjøre: https://www.theguardian.com/uk-news/2026/jun/05/us-government-criticises-two-tier-uk-policing-henry-nowak Liten tvil om at disse folkene sitter klar for å pushe sin lugubre agenda. Endret 5. juni av Folkflesk 4 3
fredrik2 Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni Hur kom det sig at politiet kom dit? Ser ju merklig ut nu. Politiet kommer dit, sätter handklovar på en person som definitivt ikke var speciellt pigg eller aggressiv och snakker lite med han som sier att han blivit av med sin turban. Hade han som visade sig vara mördaren eller någon i hans grupp ringt politiet? 5
VifteKopp Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni fredrik2 skrev (24 minutter siden): Hur kom det sig at politiet kom dit? Ser ju merklig ut nu. Politiet kommer dit, sätter handklovar på en person som definitivt ikke var speciellt pigg eller aggressiv och snakker lite med han som sier att han blivit av med sin turban. Hade han som visade sig vara mördaren eller någon i hans grupp ringt politiet? Slik jeg har forstått det var det broren til morderen som ringte politiet. Politioperatøren var visstnok veldig opptatt av hvilke ord som ble brukt under angrepet. Da politiet ankommer har Nowak blødd i mer enn et kvarter uten å få hjelp. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå