Gå til innhold

Henry Nowak drept av politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ein stygg sak, men eg er usikker på kor godt eihna denne saka er som døme på kvifor det er nødvendig å få på plass endringar. 

Det er openbart mykje som skulle vært gjort på ein anna måte, men på eit grunnleggande plan så er det også mykje som er korrekt politiarbeid. Politiet skal ta kontroll på situasjonen og gjere det trygt på åstedet for både politiet, helsepersonell, og andre sivile. Ofte medfører det å sette handjern på alle fram til ein har fått avklart kven som er kven. Den måten å sikre folk fører til at framgangsmåten blir fyrst handjern, deretter helseundersøking. 

Feila som vart begått var mangelfull helseundersøking etter at handjerna vart satt på, og at dei gjorde den generaltabba å ikkje også sikre han som var gjerningsmannen med handjern, med påfølgande helseundersøking og visitasjon. 

At offeret hadde stor jakke som gjorde det vanskeleg å sjå at han var knivstukket er ein del av forklaringa, men ikkje ei unskulding for mangelfull helsesjekk. 

Det er også ei forklaring at "alle" klager over å bli påsatt handjern, for det er ikkje behageleg verken fysisk eller emosjonelt å bli satt i handjern. Men det er ingen unskulding for å ikkje sjekke at den som er satt i handjern er uskadd. 

 

Eg klarer likevel ikkje å sjå kva politiet skal endre i sin arbeidsmetode. Ein lærdom er sjølvsagt å ikkje tru blindt på det den eine parten påstår har skjedd, men heilt grunnlegande så er konklusjonen at begge skulle vært satt i handjern, og deretter skulle begge vært undersøkt på jakt etter skader, våpen, og bevis for kva som kan ha skjedd.

  • Liker 6
Skrevet

I kampens hete bør politiet ikke automatisk ha tiltro til den undertrykte minoritetens forklaring om at den priviligerte parten har vært rasistisk. De bør sjekke bedre, selv om det fremstår som rasistisk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

I kampens hete bør politiet ikke automatisk ha tiltro til den undertrykte minoritetens forklaring om at den priviligerte parten har vært rasistisk. De bør sjekke bedre, selv om det fremstår som rasistisk.

Politiet i England o.a. naive land som Norge har en lammende frykt for å bli kalt rasister.
Derfor griper de ikke inn. Rettsvesenet er også lammet av frykt - lar dem gå fri.
Hvordan kunne det gå så galt med Europa?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
35 minutes ago, Mannen med ljåen said:

I kampens hete bør politiet ikke automatisk ha tiltro til den undertrykte minoritetens forklaring om at den priviligerte parten har vært rasistisk. De bør sjekke bedre, selv om det fremstår som rasistisk.

Dette er jo ikke problemet i denne saken. Ja, det førte til at de feilaktig mistenkte han og satte på han håndjern. Men han døde ikke på grunn av det. Han døde fordi politifolka ikke hørte på hans rop om hjelp.

Helt hinsides dårlig politiarbeid.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, John-B said:

Nei, han døde fordi han var knivstukket. Det er svært lite trolig at politiet kunne gjort noe som helst for å hindre det selv om de umiddelbart iverksatte førstehjelp.

Overskriften i tråden bør endres, for det er jo 100% feil uansett hvordan du vrir og vender på det.

Kanskje like greit å se kildematerialet med lyd. Å ikke forstå hva som faktisk skjedde her er ren skjær galskap eller lite troverdig.

 

Endret av ps5
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Sjørøver said:

Bare vent, st vanlige hylekoret her på forumet kommer snart å forteller deg at du er en dust som sammenligner Floyd og Nowak. 😂 

Det lever jeg helt fint med. Jeg tåler det. Sannheten er at det er to identiske drap.

Endret av Van Der Linde
  • Liker 5
Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Dette er ein stygg sak, men eg er usikker på kor godt eihna denne saka er som døme på kvifor det er nødvendig å få på plass endringar. 

Det er openbart mykje som skulle vært gjort på ein anna måte, men på eit grunnleggande plan så er det også mykje som er korrekt politiarbeid. Politiet skal ta kontroll på situasjonen og gjere det trygt på åstedet for både politiet, helsepersonell, og andre sivile. Ofte medfører det å sette handjern på alle fram til ein har fått avklart kven som er kven. Den måten å sikre folk fører til at framgangsmåten blir fyrst handjern, deretter helseundersøking. 

Feila som vart begått var mangelfull helseundersøking etter at handjerna vart satt på, og at dei gjorde den generaltabba å ikkje også sikre han som var gjerningsmannen med handjern, med påfølgande helseundersøking og visitasjon. 

At offeret hadde stor jakke som gjorde det vanskeleg å sjå at han var knivstukket er ein del av forklaringa, men ikkje ei unskulding for mangelfull helsesjekk. 

Det er også ei forklaring at "alle" klager over å bli påsatt handjern, for det er ikkje behageleg verken fysisk eller emosjonelt å bli satt i handjern. Men det er ingen unskulding for å ikkje sjekke at den som er satt i handjern er uskadd. 

 

Eg klarer likevel ikkje å sjå kva politiet skal endre i sin arbeidsmetode. Ein lærdom er sjølvsagt å ikkje tru blindt på det den eine parten påstår har skjedd, men heilt grunnlegande så er konklusjonen at begge skulle vært satt i handjern, og deretter skulle begge vært undersøkt på jakt etter skader, våpen, og bevis for kva som kan ha skjedd.

Mener du virkelig at politiets første reaksjon på anklager om rasisme skal være å sette noen i håndjern????

  • Liker 9
Skrevet

Politiet i England gjør jo bare jobben politiet i Norge også skulle gjort i følge mange, så imens må vi ta til takke med Jørgen Riis-Gjertsen osv. 

Rip Henry Nowak. Måtte din død ikke bli forgjeves.

  • Liker 3
Skrevet
The Avatar skrev (3 timer siden):

Ofte medfører det å sette handjern på alle fram til ein har fått avklart kven som er kven. Den måten å sikre folk fører til at framgangsmåten blir fyrst handjern, deretter helseundersøking. 

Utfordringen her er jo at det ikke ble noen helsesjekk.. 

Et blodsøk tar deg 10-30 sekunder alt ettersom hvor drilla du er, at man ikke tar seg tid til det er ikke manglende opplæring, det er idioti.. 

Om du hadde spurt "hvor mener du at du er skadet, da tar søket ca 5 sekunder.. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...