Gå til innhold

Får jeg flaskehals med nytt skjermkort

Kensle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker nytt skjermkort, sikler etter nye Rtx 5060 serien. 

hovedkort: msi z390 pro a

intel core i5 8600k 

32gb ddr4 ram

det jeg ikke klarer og finne ut av er om skjermkortet blir for nytt eller tungt for cpu eller hovedkort? Redd for flaskehals i spill og mediebruk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags skjermkort oppgraderer du i fra? Du kan sette inn hva du vil. Gjerne et 5090 om du absolutt vil det. Flaskehalsen minker du ved å oppgradere CPU. Ikke ved å kjøpe svakere skjermkort.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvert spill har en maximal fps som CPU klarer. Dette kan en teste ut ved å sette grafikk settingene til lavest mulig.

Et kraftigere grafikkort vil gjøre at en kan øke grafikk settingene mer enn for et svakere kort.

Jeg tror det går fint med både RTX 5060, 5060Ti 8GB og 5060Ti 16GB.

Og også Radeon RX 9060 XT 8GB og RX 9060 XT 16GB.

RTX 5060 kan holde fint på 1080p skjerm. Mens 16GB kortene er bedre spesielt på 1440p skjerm.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er noen beregninger for bottleneck her:

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0O01sm/core-i5-8600k/geforce-rtx-5060/1920x1080/

https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/0O01Bm/core-i5-8600k/geforce-rtx-5060-ti/1920x1080/

Men jeg vil si det er bedre fps for 1080p enn høyere skjermoppløsning.

Det de sier er at selv med RTX 5060 på 1920x1080 så er det 17.9% bottleneck fordi CPU er så mye for svak til å utnytte GPU fullt ut. Men jeg tror en kan si at det er bedre at GPU er litt kraftigere enn den trenger å være i følge disse tallene.

Endret av Svein M
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...