Gå til innhold

Tidligere arbeidsgiver referanse, ikke svar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i en jobbsøkingsprosess og lurer litt på hva jeg gjør dersom tidligere arbeidsgiver ikke svarer på forespørsel om å være referanse.

Jeg sendte henholdsvis en SMS og e-post til en arbeidsgiver jeg ikke har snakket med på 3 og en på 4 år i går rundt lunsjtider, og de har ikke svart nå på kveldstid dagen etter.

Det kan være mange grunner til det, men det har fått meg til å tenke hva gjør jeg som Plan B. Sender jeg dem en påminnelse? Evt. Når? Eller bare akseptere at de ikke vil på et eksakt tidspunkt?

Endret av Lemongrass
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med tidligere arbeidsgiver eller tidligere leder?
Din tidligere leder har ingen plikt til å være referanse om vedkommende ikke lengre jobber der.

Jeg fikk noen tidligere ansatte som vel 10-12 år etter jeg hadde vært leder for de som ville at jeg skulle være referanse. Da måtte jeg bare si at nok er nok. Jeg vet knapt hvem du er lengre og jeg jobber ikke for den bedrtiften, min referanse er ikke relevant og jeg kan ikke si noe fra eller til om deg. 

Om det er arbeidsgiver, så er de pliktig til å gi en referanse, men det kan fort bare bli en minimumsreferanse om ingen der kjenner til deg. "Ja, Per har jobbet her fra x til y. Han var da ansatt som Z. Ingen hadde noe å utsette på Per, han sa opp pga han fikk seg ny jobb."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...