Gå til innhold

Hvordan hindre at mobilen kobler seg til dyrt naboland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise i Tyskland nær grensen til Sveits hvor mange operatører krever ekstra betaling. Om mobilen slår over på en basestasjon i Sveits vil det koste minst 199,- per dag. 

Er det noen andre måter å forhindre dette enn å slå av automatisk valg av nettverk? Og må jeg oppdatere dette valget etter som jeg reiste rundt.

Da jeg reiste i Sveits og Frankrike like ved Sveits prøvde jeg meg med eSIM som skulle dekke både Frankrike og Sveits, men det virket så godt som ikke i begge landene. Har bruke eSIM i mange land, men her virket det ikke.

Å helt slå av mobildata er ikke aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel lokale sim-kort man kan kjøpe som bare opererer med en lokal teleoperatør med roaming slått av slik at det ikke kobler seg til andre operatører? Om ikke det krever tysk adresse og personalia.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Det finnes vel lokale sim-kort man kan kjøpe som bare opererer med en lokal teleoperatør med roaming slått av slik at det ikke kobler seg til andre operatører? Om ikke det krever tysk adresse og personalia.

I så fall vil det være eSIM for Tyskland.

Skrevet
Føniks skrev (5 minutter siden):

Kanskje operatøren din i Norge kan skru av tilgangen kun for sveits?

Det er jo slikt de tjener penger på. Biz Case for å implementere noe slikt kan ikke bli bra.

• Hjerte 1
Skrevet

Det enkleste så du slipper å stresse med dette vil jo bare være å velge en operatør som inkluderer Sveits. For eksempel Fjordkraft mobil.

• Liker 1
Skrevet
Føniks skrev (27 minutter siden):

Det enkleste så du slipper å stresse med dette vil jo bare være å velge en operatør som inkluderer Sveits. For eksempel Fjordkraft mobil.

Noen er i den uheldige situasjonen at arbeidsgiver velger mobiloperatør. Og slikt ekstra forbruk trekkes fra lønn.

I påsken hadde jeg satt opp eSIM som vanlig og satte over til data over eSIM ved landing. Merket at noe var galt og måtte google hva jeg kunne gjøre. Det var visst en setting som sa at mobilen likevel kunne velge en annen SIM om valgte SIM hadde dårlig forbindelse. Klarte fikse det før jeg var ute av flyet, men det ble likevel trekk i lønn.

"Data på Nederlandske Antiller  17,21 MB  452,22 Kr"

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
robertaas skrev (16 minutter siden):

"Data på Nederlandske Antiller  17,21 MB  452,22 Kr"

Det er svindel. Skulle vært forbudt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde dette problemet hver gang jeg besøkte den forrige kjæresten som bodde i Konstanz, som i praksis ligger på grensen mellom Tyskland og Sveits. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi gikk inn i Sveits og tilbake til Tyskland hver gang jeg besøkte henne. Lat som jeg er valgte jeg en tysk operatør manuelt og stilte inn telefonen til ikke å velge operatør selv. 

Jeg har Android som vel hopper automatisk over til nettverket som har best signaler (gitt at din operatør i Norge har avtale om bruk med operatøren). Løsningen som er beskrevet fungerte ok. Det var litt bob bob med dekning fra de tyske operatørene når vi sutter rundt "langt" inne i Sveits, men de gidder vel ikke bruke masse penger på gratis dekning langt inn i et annet land. 

Føniks skrev (4 timer siden):

Ulempen med dette er at Sveits ikke er med i EU, så man er ofte stuck med å kjøpe et eget SIM-kort for Sveits eller egne datapakker med operatøren en allerede har. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ilpostino skrev (9 minutter siden):

Ulempen med dette er at Sveits ikke er med i EU, så man er ofte stuck med å kjøpe et eget SIM-kort for Sveits eller egne datapakker med operatøren en allerede har. 

Telia og fjordkraft mobil har inkluder roaming i Sveits.

Andre steder som kan gi en roamingoverraskelse er Isle of Man, Jersey og Guernsey som man trodde var en del av Storbritannia.

Grønland og Færøyene som man trodde var en del av Danmark. 

Hurtigruten eller danskebåten kan også gi en dyr mobilopplevelse.

Skrevet
ilpostino skrev (6 minutter siden):

Jeg har Phonero gjennom jobben. Får sjekke om de også har innebygget roaming i Sveits før jeg skal dit i september. 

De har ikke det idag. Og de har heller ikke inkludert hele storbritannia.

Skrevet
ilpostino skrev (1 time siden):

Etter å ha brukt Phonero et par måneder har jeg ikke så mye å utsette på dekning, hastighet

De bruker Telias nett så det burde det være samme opplevelse som alle som bruker nettet.

Det ser ut til å være lett å finne folk som klager på mobilselskap.

https://no.trustpilot.com/review/www.phonero.no score 2,3/5

Til sammenligning 

ICE 1,4/5

Telia 1,2/5

Telenor 1,2/5

Skrevet (endret)
ilpostino skrev (På 3.6.2026 den 14.55):

Jeg har Android som vel hopper automatisk over til nettverket som har best signaler (gitt at din operatør i Norge har avtale om bruk med operatøren.

Din lokale operatør bestemmer rekkefølgen for prioritet av roamingnettverk dersom de har avtale med flere enn en operatør i landet du befinner deg i.

Endret av mandela
Skrevet

Fruen i huset var på tur til Kiel - hun brukte ikke telefonen, men svarte på en samtale mens hun var rett ved land.

Den varte i 5 minutter - og på et magisk vis havnet den på satelitt...495 kr kostet det..

Det burde være enklere å sperre for slikt på mobiler.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...