Gå til innhold

Låst disk sperrer BIOS og alternativ booting.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en Lenovo W520 laptop som jeg prøver å boote med en brukt mSSD som jeg har kjøpt.

Greia er at den med denne i maskinen ikke lar meg starte fra CD, USB eller annen harddisk fordi den hopper inn i dette bildet. Alle andre forsøk på normalt fungerende alternativer for booring og tilgang til BIOS ignoreres med denne SSDen i maskinen. Brukerikonet kommer ikke opp før man trykker F1 tror jeg det var (personen er borte når bildet først kommer, slik som på det nederste bildet). Bildet er lite og kommer opp øverst i venstre hjørne. Siste tegnet er en blinkende cursor.

small.JPG.f1d92d1d895217341f51159395bc6685.JPG

Hadde jeg kommet videre kunne jeg blanket ut disken fra forrige bruker. Kjøpte disken av en som hadde fått den, så vet ikke hvem som er egentlig eier.

Tenkte jeg skulle spørre her først før jeg starter etterforskning.

På bildesøk på nettet ser det ut som noe som er en egenskap til Lenovo i BIOS. Samme ikon-stilen brukes også for å låse hele maskinen, men da er det en skjerm/PC i stedet for disk. AI bare babler om BitLocker og et mulig versjonesnummer på den, noe som ganske åpenbart forteller om gjenværende passord-forsøk, tenker jeg.

wi-poweron-password.gif

Endret av vidor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm, om jeg ikke husker feil så var jeg borte i noe lignende med mSATA? ssd og en lenovo laptop for ca 10 år siden. Den nektet å boote mSATA, jeg fant ut etter mye feilsøking at sloten for mSATA var låst til å bare fungere med andre type m kort, som wifi osv. Jeg fikk også opp en slik hengelås ved boot

Skrevet
vidor skrev (33 minutter siden):

Hadde jeg kommet videre kunne jeg blanket ut disken

Jeg tror at dette ikke er mulig uten å ta ut fisken og koble den til en annen maskin med f.eks. et usb adapter.

Hvem har produsert ssd'n. Sto den noen modell informasjon på den?

Skrevet (endret)
11 hours ago, mobile999 said:

Jeg tror at dette ikke er mulig uten å ta ut fisken og koble den til en annen maskin med f.eks. et usb adapter.

Hvem har produsert ssd'n. Sto den noen modell informasjon på den?

Det er en Kingston 60 GB mSSD, men den er sannsynligvis helt grei, tror det er snakk om software som tolker lagrede data som lager problemer her. Dette er nok 99,9% sannsynlig på nivå over disken.

Har faktisk en mSSD til SATA i handlekurven på AliExpress, og den tipper jeg fikser biffen. mSSD er jo rimelig godt beskyttet om en kun hadde hatt tilgang til den på Lenovo.

Maskinen er jo noen år da. Tipper 2011, men den har 16 GB RAM, kort-SSD-støtte og en i7-2860 4-kjernes CPU med HyperThreading, så den er godt sammenlignbar med ca midrange laptoper selv i dagens marked, så derfor jeg gidder legge tid i den.

Endret av vidor
Skrevet (endret)
9 hours ago, vortex said:

hmmm, om jeg ikke husker feil så var jeg borte i noe lignende med mSATA? ssd og en lenovo laptop for ca 10 år siden. Den nektet å boote mSATA, jeg fant ut etter mye feilsøking at sloten for mSATA var låst til å bare fungere med andre type m kort, som wifi osv. Jeg fikk også opp en slik hengelås ved boot

Har to stk mSSD, og den andre på 128 GB fungerer helt fint i maskinen, og den er solgt som kompatibel med mSSD. Så vidt jeg vet er denne basert på SATA.

Har også en Lenovo W500 som har samme slotten (levert med WIMAX-kort i sin tid), men den plukker ikke opp disker i slotten.

Endret av vidor
Skrevet (endret)
11 minutes ago, vidor said:

Har to stk mSSD, og den andre på 128 GB fungerer helt fint i maskinen, og den er solgt som kompatibel med mSSD. Så vidt jeg vet er denne basert på SATA.

Har også en Lenovo W500 som har samme slotten (levert med WIMAX-kort), men den plukker ikke opp disker i slottet.

Var dette jeg tenkte på ja, men mulig det ikke er samme problem. Vet hvertfall Lenovo har låst ut visse ting fra mSATA slotten på mange maskiner, hardkodet i bios, blant annet ssd disker. Derfor jeg kom på lignende situasjon for mange år tilbake. Det kan være den ssd disken ikke er kompatibel med akkurat den Lenovo maskinen

Husker bare den hengelåsen med mSATA installert, om jeg ikke husker feil var det en Lenovo V480 jeg hadde den gangen

Endret av vortex
Skrevet (endret)
vidor skrev (2 timer siden):

Bare et dumt spørsmål. Du har forsøkt å trykke Enter da du fikk padlock og blinking cursor?

Endret av mobile999
Skrevet (endret)

Nei, har ikke gjort det. Liker å holde ting safe når jeg er i ukjent farvann. Disken tenkte jeg å bruke til Windows XP, så er ikke noe hast, da det er mest fordi jeg har en ekstra mSSD jeg ikke kan bruke andre steder foreløpig. Tenker jeg bestiller adapteret jeg linket til som sikkert ordner dette, fordi det kan kobles til etter booting og derfor ikke kan stoppes av BIOS.

Så liten denne er i størrelse fungerer den nok best i maskinen med mSSD-støtte.

Endret av vidor
Skrevet (endret)
9 hours ago, vortex said:

Var dette jeg tenkte på ja, men mulig det ikke er samme problem. Vet hvertfall Lenovo har låst ut visse ting fra mSATA slotten på mange maskiner, hardkodet i bios, blant annet ssd disker. Derfor jeg kom på lignende situasjon for mange år tilbake. Det kan være den ssd disken ikke er kompatibel med akkurat den Lenovo maskinen

Husker bare den hengelåsen med mSATA installert, om jeg ikke husker feil var det en Lenovo V480 jeg hadde den gangen

mSATA er sikkert den mest riktige benevnelsen. mSSD var det selger omtalte det som.

Tror nok dette er en Lenovo-greie, ja. Fant veldig lite om det på nettet.

Er jo laget custom BIOS for W500, men ingen som åpner for mSATA, men CPU og WIFI åpnes i whitelist og kan byttes. CPU krever dog hardware modifisering av maskinen for quadcore.

Endret av vidor
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Curuion said:

Ser ut som harddisk passord. Ser ut som usb adapter på en annen lenovo ikke vil funk heller. Men kan vist lås opp via en pc med annet merke. 

https://download.lenovo.com/pccbbs/pubs/t590_p53s/html_en/en/Password_types_(topic)_T0000718225.html#TypingPasswords-E8D6328C

https://superuser.com/questions/1562921/hard-disk-password-in-thinkpad-bios

Takk for litt mer info om dette. Nyttig lesing.

Litt interessant at passordet ligger på harddisken. Sikkert derfor ting er såpass strikt.

Endret av vidor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...