Snikpellik Skrevet onsdag kl 07:24 Skrevet onsdag kl 07:24 (endret) Helt greit og i utgangspunktet er det positivt å henge ut rasister som har kommet med grov rasisme, nazi-hyllest, antisemittisme og annen hets i det offentlige rom, som internett faktisk er. Det er bare bra at flere av disse får kjenne på konsekvenser for det. Men det må gjøres på en annen måte, og som ikke fører til mer hets. Veldig langt fra greit å henge ut mindreårige uansett, og måten denne fyren gjør det på er også ganske uspiselig og lite konstruktivt. Det er også måten han begrunner og svarer for seg på. Han fremstår for meg omtrent som en slags psykopat. Endret onsdag kl 07:31 av Snikpellik 2
Jeezebel Skrevet onsdag kl 07:43 Skrevet onsdag kl 07:43 Snikpellik skrev (14 minutter siden): Helt greit og i utgangspunktet er det positivt å henge ut rasister som har kommet med grov rasisme, nazi-hyllest, antisemittisme og annen hets i det offentlige rom, som internett faktisk er. Det er bare bra at flere av disse får kjenne på konsekvenser for det. Men det må gjøres på en annen måte, og som ikke fører til mer hets. Veldig langt fra greit å henge ut mindreårige uansett, og måten denne fyren gjør det på er også ganske uspiselig og lite konstruktivt. Det er også måten han begrunner og svarer for seg på. Han fremstår for meg omtrent som en slags psykopat. Helt enig. Hadde vært interessant å høre ham ringe en viss tidligere trimdronning og hørt med henne hva hun mener med en av de siste raljeringene hun har begått på FB, som inneholder antisemittisk konspi-vrøvl. Hun har faktisk et publikum, i motsetning til 15-åringer. Men nei, det gjør han ikke. Enten så er han feig, eller så er han enig, eller ev så forstår han ikke alvoret. 2
ZiggyStar Skrevet onsdag kl 07:59 Forfatter Skrevet onsdag kl 07:59 1 hour ago, Kjøleskap said: Hvordan går det an å ta denne kommentaren oppriktig? Er denne generasjonen så hjelpesløs at de må ha en /s bak alt som er ironisk ment? Dette er jo et godt eksempel på hvorfor en folkedomstol på internett ikke virker. Ting kan enkelt plukkes ut av kontekst. Ser noen driver å mener det skal være greit så lenge det er "opplagt" noe fæle greier som blir sagt. Men det endelig svaret er nei, bare nei. Man anmelder det til de instansene vi har, også bare slutter man å leke politi. Det vil aldri føre til noe godt. Man får heller diskutere prioriteriting, innstramming av lovverk eller hva det måtte være i det systemet vi har. 1 1
Snikpellik Skrevet onsdag kl 08:01 Skrevet onsdag kl 08:01 Jeezebel skrev (8 minutter siden): Helt enig. Hadde vært interessant å høre ham ringe en viss tidligere trimdronning og hørt med henne hva hun mener med en av de siste raljeringene hun har begått på FB, som inneholder antisemittisk konspi-vrøvl. Hun har faktisk et publikum, i motsetning til 15-åringer. Men nei, det gjør han ikke. Enten så er han feig, eller så er han enig, eller ev så forstår han ikke alvoret. Litt av greia hans med dette har vel vært å ta de i kommentarfeltene slik jeg har skjønt det, ikke de mest kjente kokofolka/rasistene som Kari Jaquesson, Espen Teigen, Lise Sørensen, Lysglimt og så videre. I utgangspunktet en god ting og helt greit, men ja, det er ikke denne måten man gjør det på for å si det sånn. En måte man kunne gjort det på var å ta en rolig telefonsamtale for å høre hva de mener, og anonymisere alt. Har sett flere slike tidligere i en del medier. Noen stod for hva de skrev, mens de fleste la seg flate. 2
Espressivo Skrevet onsdag kl 14:22 Skrevet onsdag kl 14:22 Tror jeg leste i dag at han har anmeldt en Document journalist for "trakassering". Merkelig logikk 3
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 14:38 Skrevet onsdag kl 14:38 Espressivo skrev (15 minutter siden): Tror jeg leste i dag at han har anmeldt en Document journalist for "trakassering". Merkelig logikk Jeg så det, til og med venstrekontoer på X ler av det. Nå har fyren bare mistet det helt. 2
Duriello Skrevet onsdag kl 14:40 Skrevet onsdag kl 14:40 Kjøleskap skrev (8 timer siden): Er denne generasjonen så hjelpesløs at de må ha en /s bak alt som er ironisk ment? Jepp, og ofte er ikke det nok heller.. 👍 1
Espressivo Skrevet onsdag kl 15:00 Skrevet onsdag kl 15:00 DukeNukem3d skrev (20 minutter siden): Jeg så det, til og med venstrekontoer på X ler av det. Nå har fyren bare mistet det helt. Ser også ut som han har slettet noen av videoene på Instagram. Inkludert den kjempeskumle elokvente teksten om at han kommer for å ta deg 1
Neptun1 Skrevet onsdag kl 15:15 Skrevet onsdag kl 15:15 (endret) Interessant hvordan tråden utviklet seg. Enkelte avslørte seg selv umiddelbart ved å trykke denne fyren med åpenbare personlighetsforstyrrelser til seg - fordi han talte et språk de kjenner seg igjen i - og forstår. - det går i "rasser", "nazzer", "altrightere", "snowflake" og andre uttrykk de fleste forbinder med ytterliggående som ser "rasisme" overalt. Enhver kritikk av innvandringspolitikken og fremmed kultur er "rasisme" og må slås hardt ned på. Endret onsdag kl 16:02 av Neptun1 5
Pop Skrevet onsdag kl 15:29 Skrevet onsdag kl 15:29 Noen (stort sett alle) blir jo litt farget av det man leser og når media da trodde at denne fyren var det samme som ethical hacker (overhodet ikke det samme da en ethical hacker heller samler bevis som overlates til politiet for videre etterforskning og evt tiltale). Det var i hvertfall mitt inntrykk fra noen av artiklene der saken var omtalt. 3
PosteMonopolet Skrevet onsdag kl 16:25 Skrevet onsdag kl 16:25 Ikke ok å henge ut folk på den måten i SoMe eller offentlig. Det er ikke uten grunn at "seriøse medier" har dette punktet i Vær varsom-plakaten: Sitat Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans for de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke. https://www.presse.no/vaer-varsom-plakaten/4-7
herzeleid Skrevet onsdag kl 21:22 Skrevet onsdag kl 21:22 Neptun1 skrev (6 timer siden): Interessant hvordan tråden utviklet seg. Enkelte avslørte seg selv umiddelbart ved å trykke denne fyren med åpenbare personlighetsforstyrrelser til seg - fordi han talte et språk de kjenner seg igjen i - og forstår. - det går i "rasser", "nazzer", "altrightere", "snowflake" og andre uttrykk de fleste forbinder med ytterliggående som ser "rasisme" overalt. Enhver kritikk av innvandringspolitikken og fremmed kultur er "rasisme" og må slås hardt ned på. "Det gode hatet" Jeg synes også det er foruroligende med alle de som mener det "i utgangspunktet er positivt", men at utførelsen bare ikke traff helt, eller er raske til å forsvare ham i samme øyeblikk som han selv skryter av å skulle være "utspekulert og kynisk" mot barn og foreldrene deres. Her må vi kunne samles om at denslags ikke er positivt, heller ikke i utgangspunktet. Ellers stiller det hele den opprinnelige "gladsaken" til VG i et underlig lys. En burde kunne forvente mer kritisk dekning av slik oppførsel. En kan jo bare se for seg dekningen om politisk fortegn var motsatt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå