Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum egen konto, melde fra?

Gjest ae64e...741

Anbefalte innlegg

Gjest ae64e...741
Skrevet

Hva kan man gjøre dersom man vet om en huseier som nekter å ta inn leietakere dersom leietakeren krever lovlig depositumskonto, fordi, "da har han kontroll over egne penger og kan trekke det han mener er rett". 

Prøvde å lese litt, men ser ut som det er leietaker selv som må melde fra til HTU. Da er det jo typisk at huseier peiler seg inn mot de litt mer svake i samfunnet, som ikke kjenner til norske lover. 

Akkurat nå gjelder dette 3 huseiere, virker som de har funnet tonen med hverandre, og målrettet svindler sine leietakere. 

Anonymous poster hash: ae64e...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er egentlig ganske utrolig at det ikke finnes en oversikt over utleiere med rating. Er vell noe personvern som setter en stopper for slikt... men ingen tvil at det er mange som offentlig burde ha 0 stjerner 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det man som leietaker kan gjøre er å ikke betale inn de siste leiene ved oppsigelse, tilsvarende det beløpet depositumet er på. 

Jeg gjorde det en gang,  men det var fordi jeg virkelig ikke stolte på denne utleieren,  det var vanvittig mye psykodrama med henne. (Det ble et kort leieforhold på bare 4 måneder). 

Det du evt kan gjøre er å snakke med de som leier hos vedkommende og gjøre dem oppmerksom på dette. 

Edit: Jeg har hatt  2 andre utleiere som heller ikke har hatt lovlig depositumskonto, men de var mer fair i oppførselen så jeg følte ikke behov for å sikre meg mot dem. 

Endret av leticia
edit
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Tips de tre leietakerne, sett de i kontakt med HTU osv.

Jeg tror det fantes en sånn rangeringstjeneste av utleiere og leietakere for mange år siden, men så vidt jeg husker ble det lagt inn falske dårlige anmeldelser og hele greia kokte av løgner og sannheter om hverandre og så ble tjenesten lagt ned på grunn av personvern. Det er vel noe av det samme leger, advokater og tannleger har vært borti. 

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Den enklaste løysinga er at du som leigetakar reknar det ulovlege depositumet som forskuttert husleige, og at du dei siste månedane av leigeforholdet sluttar å betale inn husleige, då utleigar kan hente det manglande husleiga frå depositumskontoen.

Om du gjer det på den måten så er det utleigar som må ta aktivt grep for å gå til sak mot leigetakaren.

Ein slik framgangsmåte er ikkje heilt risikofri, for dersom det er avtalt at det skal betalast depositum for å dekke skader og manglar etter utflytting så vil det utgjer eit avtalebrot om leigetakaren unnlater å betale husleige og tvinger utleigar til å tære av depositumet, som igjen medfører at utleigaren ikkje har den sikkerheita for dekking av skader og manglar ved utflytting.
Reint praktisk er det likevel lite utleigaren kan gjere anna enn å starte ein utkastingssak som normalt sett tek lengre tid enn det som er igjen av oppseiingstida.

• Liker 1
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (34 minutter siden):

Ein slik framgangsmåte er ikkje heilt risikofri, for dersom det er avtalt at det skal betalast depositum for å dekke skader og manglar etter utflytting så vil det utgjer eit avtalebrot om leigetakaren unnlater å betale husleige og tvinger utleigar til å tære av depositumet, som igjen medfører at utleigaren ikkje har den sikkerheita for dekking av skader og manglar ved utflytting.

Vil ikke risikoen først og fremst være på utleiers side? Han mangler lovlig depositumskonto som kan brukes til sikkerhet og  på dekning av skader.

Jeg kan ikke forstå at det kan være lovlig å kreve trekk fra en ulovlig depositumskonto. Ei heller at avtalebruddet skal være leietakers skyld. Det er vel utleier som har valgt å ikke ha lovlig depositumskonto, og da må det vel bli utleiers risiko?

Jeg som utleier ser bare potensielle problemer, for meg, ved å ikke ha lovlig depositumskonto. Ekte depositumskonto har jo også en andre fordeler i forhold til banken, så jeg forstår ikke at noen utleiere kan vegre seg for å gjøre det trygt og skikkelig.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...