sykkeljon Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hei Noen som vet om en som driver et bilverksted kan jobbe og bråke til alle døgnets tider også i helger, eller om det er noen lover som regulerer når det bilverksted kan være åpent? Dette bilverkstedet er kilder til konflikter i nabolaget og politiet har vært der flere ganger på grunn av konflikt mellom de som bor her og de som driver dette lille bilverkstedet. Noen som vet om det er mulig å få stoppet dette med loven i hånd? Skulle ønske det ikke var bilverksted der i det hele tatt, eller i det minste at det var kun på dagtid og hverdager...
toralfb Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Ikke helt svar på spørsmål, men du kan kan sjekke på kommunekart.com hva tomten / bygget er regulert til Alle verksteder skal være godkjent av Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/ Usikker på hvor mye åpningstidene kan begrenses så lenge verkstedet driver i godkjente lokaler og har nødvendige godkjenninger? 1
krikkert Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Et bilverksted må ha godkjenning fra Statens vegvesen etter vegtrafikkloven § 19b. Et verksted som driver slik at man til stadighet havner i konflikt med naboene har større sannsynlighet for å ha uorden i andre ting også, og kan dermed risikere å bli møtt med sanksjoner fra vegvesenet. Helligdagsfredloven § 3 fastslår at på søndager og andre helligdager skal det ikke støyes utilbørlig. Straffeloven § 181 bestemmer at ingen skal forstyrre omgivelsenes nattero (vanligvis 23:00 - 06:00) ved utilbørlig adferd. Dine lokale kommunale politivedtekter kan også ha relevante bestemmelser om dette.
Gjest a486f...e00 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Ironisk nok jobber vi i et industriområde som for det meste sover på nattestid, men to boliger som for lengst er fraflyttet (men ikke revet enda) skaper utrolig nok støy for oss som jobber nattevakt. Midt på natten halv to i helger opplever vi at bil med henger og bil på hengeren kommer og setter fra seg bilene ved garasjen til den ene boligen. Så kommer det enda en bil midt på natten. Så kommer det person kjørende natt til søndag, parkerer, setter opp flombelysning og radio på full guffe for å mekke på bilen fra halv 2 til 3 og så reiser han igjen (og uken etterpå forsvinner bilen som ble mekket på). Vi er eneste på bygget om natten (og vi har 20+ kameraer så vi vet nøyaktig hva som foregår på alle sider av bygget), men selvfølgelig er vår operasjonssentral sin venstre vegg (med splintsikre vinduer) klin inntil denne "tidligere" eneboligen som støyer mest av alt. Så bare vær klar over at slik frustrasjon går begge veier. 😂 Gleder meg til de to eneboligene blir revet så jeg ikke blir forstyrret på rolige og koselige 12 timers nattevakter. Anonymous poster hash: a486f...e00
SpecialForce Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Statens vegvesen kan iverksette tilsyn, og kommunen har nok også mulighet til å gi noen advarsler mtp unødig støy. 1
sykkeljon Skrevet 31. mai Forfatter Skrevet 31. mai toralfb skrev (På 27.5.2026 den 19.41): Ikke helt svar på spørsmål, men du kan kan sjekke på kommunekart.com hva tomten / bygget er regulert til Alle verksteder skal være godkjent av Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/ Usikker på hvor mye åpningstidene kan begrenses så lenge verkstedet driver i godkjente lokaler og har nødvendige godkjenninger? På kommunekart så står det at bygget er regisrert som butikkbygg. Har tidligere vært matbutikk her. Finner ikke ut om det er godkjent da dette bilverksted ikke har noe navn som jeg kjenner til. Finner det ikke på google-søk.
sykkeljon Skrevet 31. mai Forfatter Skrevet 31. mai krikkert skrev (På 27.5.2026 den 19.48): Et bilverksted må ha godkjenning fra Statens vegvesen etter vegtrafikkloven § 19b. Et verksted som driver slik at man til stadighet havner i konflikt med naboene har større sannsynlighet for å ha uorden i andre ting også, og kan dermed risikere å bli møtt med sanksjoner fra vegvesenet. Helligdagsfredloven § 3 fastslår at på søndager og andre helligdager skal det ikke støyes utilbørlig. Straffeloven § 181 bestemmer at ingen skal forstyrre omgivelsenes nattero (vanligvis 23:00 - 06:00) ved utilbørlig adferd. Dine lokale kommunale politivedtekter kan også ha relevante bestemmelser om dette. Problemet er at dette bilverkstedet ikke har noe navn som jeg kjenner til. 1
toralfb Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni sykkeljon skrev (7 timer siden): På kommunekart så står det at bygget er regisrert som butikkbygg. Har tidligere vært matbutikk her. Finner ikke ut om det er godkjent da dette bilverksted ikke har noe navn som jeg kjenner til. Finner det ikke på google-søk. Nettsiden til Vegvesenet lar deg søke på adresse, eller deler av adresse: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/ 1
agvg Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni sykkeljon skrev (På 1.6.2026 den 0.14): Problemet er at dette bilverkstedet ikke har noe navn som jeg kjenner til. Er det ett offentlig bilverksted eller er det ett sted man driver med biler?
sykkeljon Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni agvg skrev (På 3.6.2026 den 6.08): Er det ett offentlig bilverksted eller er det ett sted man driver med biler? Jeg vil si sistnevnte. Finner det ikke i google-søk etc. og vet ikke hva det heter da det ikke er noe skilt eller noe reklame for verkstedet.... Men han har jo kunder da.
sykkeljon Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni toralfb skrev (På 1.6.2026 den 7.36): Nettsiden til Vegvesenet lar deg søke på adresse, eller deler av adresse: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/finn-godkjent-verksted/ Desverre så dukker det ikke opp noe når jeg søker der...
toralfb Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni sykkeljon skrev (32 minutter siden): Desverre så dukker det ikke opp noe når jeg søker der... Om det drives som et bilverksted som reparasjon mot betaling kan det tyde på det drives uten godkjenning. Benyttes lokalet som privat verksted på egne biler vil det ikke være krav om godkjenning fra Statens vegvesen. Det enkleste er å kontakte de som driver og spørre om de tar oppdrag mot betaling. 1
toralfb Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni sykkeljon skrev (38 minutter siden): Jeg vil si sistnevnte. Finner det ikke i google-søk etc. og vet ikke hva det heter da det ikke er noe skilt eller noe reklame for verkstedet.... Men han har jo kunder da. Det er ikke lov å ta reparasjon eller services oppdrag på bil for andre privat. Å hjelpe til når naboen bytter bremseskiver på egen bil er neppe noe problem så lenge en ikke tar betalt. Men, å ta på seg oppdrag krever godkjenning. Oppdrag som bilpleie, hjulskift og hjullagring krever godkjenning fra Arbeidstilsynet. Du kan søke her om de er godkjent av Arbeidstilsynet: https://www.arbeidstilsynet.no/bilpleievirksomhet/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå