Vokteren Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Antallet ADHD-diagnoser øker sterkt, og særlig etter covid. https://www.fhi.no/he/fr/barn-og-unges-psykiske-helse/del-1-7/del-3-tidstrender-i-adhd-diagnoser-i-norge/ I stedet for å sykeliggjøre og medisinere er det kanskje på tide å se mer på bakenforliggende årsaker ?
Gavekort Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Du er i et hypotesestadie med påstanden din. Jeg tror ikke det har noe med stress å gjøre. Jeg tror det er forårsaket av at samfunnet er tilpasset individer med et rolig og fokusert sinn, og dette blir stadig verre når barn blir overstimulert på fritiden med sosiale medier og understilmulert på skolebenken. 4
Vokteren Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Gavekort skrev (3 minutter siden): Du er i et hypotesestadie med påstanden din. Jeg tror ikke det har noe med stress å gjøre. Jeg tror det er forårsaket av at samfunnet er tilpasset individer med et rolig og fokusert sinn, og dette blir stadig verre når barn blir overstimulert på fritiden med sosiale medier og understilmulert på skolebenken. Det er min hypotese ja, men sannsynligheten er stor. Overstimulering/understimulering som du nevner, skaper også stress/utrygghet. Normer i fritt fall, overfladisk materialisme, krav om «vellykkethet», polarisering, familierelasjoner i oppløsning osv likeså. Å leve med disse stressmomentene over lang tid, kan umulig være sunt for den psykiske helsen..
Gavekort Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Vokteren skrev (3 minutter siden): Det er min hypotese ja, men sannsynligheten er stor. Overstimulering/understimulering som du nevner, skaper også stress/utrygghet. Hypoteser måles ikke i sannsynlighet. Jeg prøver ikke å kverulere. Det er bare litt viktig å identifisere tyngden til et argument når man går mot flere tiår med forskning. Sitat Normer i fritt fall, overfladisk materialisme, krav om «vellykkethet», polarisering, familierelasjoner i oppløsning osv likeså. Å leve med disse stressmomentene over lang tid, kan umulig være sunt for den psykiske helsen.. Tror ikke en hyperaktiv 7-åring bryr seg om suksess og polarisering. 8
Vokteren Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Gavekort skrev (4 minutter siden): Tror ikke en hyperaktiv 7-åring bryr seg om suksess og polarisering. Men en 7-åring fanger opp at foreldre, kamerater eller familie sliter pga nevnte stressfaktorer. En 7-årig hjerne klarer nok ikke å resonnere og sette saker i perspektiv, noe som gjør barnet ekstra utsatt for utrygghet.
ole_marius Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Skummet gjennom artikkelen. Mine kommentarer som er beskrevet der er at man har fått mer forskning på diagnosen, endret kriterier fra diagnosemanualen DSM-III. Her fremkommer det både endring av hvilken alder man skal bruke verktøyet på, samt hvor mange kriterer skal innfries før man har misstanke. Herunder fra seks til fem symptomer. Ved å løst interpolere noe her, så er det nok mer nærtanligende å anta at man ikke har fanget opp alle som burde hatt diagnosen. Her legger jeg da vekt på befolkningen naturlig har et noe høyere andel ADHD kandidater enn først antatt nettopp på grunn av mangel på kunnskap og diagnosering. Ang. demografi og forskjell på diagnose kan være så enkelt som mer kompetanse i større byer, enn små tettsteder. Legg også vekt på at man kanskje har og deler av befolkning med annen sosioøkonomisk bakgrunn (innvandrere og lavt lønnede) som neglisjerer dette med helsesjekk, så får vi nok enn del falsk positive resultater ved å se på ren statistikk over befolkningen som helhet. 3
Vokteren Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Vokteren skrev (4 minutter siden): Men en 7-åring fanger opp at foreldre, kamerater eller familie sliter pga nevnte stressfaktorer. En 7-årig hjerne klarer nok ikke å resonnere og sette saker i perspektiv, noe som gjør barnet ekstra utsatt for utrygghet. Dette underbygges også av at barn ble mer påvirket av corona. Mens de mer erfarne av oss klarte å distansere seg, gi litt f*** eller å le av problemene, ble barna sittende igjen med uro, tanker og utfordringer.
The Avatar Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Eg trur nok at den viktigaste grunnen til at fleire blir diagnostisert er som det står i artikkelen at kriteriane har blitt endra slik at det er fleire som får diagnosen i vaksen alder. I tillegg så er det nok slik at samfunnet har utvikla seg ganske mykje, der det å blir stimulert heile tida har blitt så vanleg at sjølv det å vente på bussen i 5 minutt utan å gjere anna enn å stirre ut i lufta har blitt nesten ei umogleg oppgåve sjølv for dei utan ADHD. Dette medfører som Gavekort skriv, at kontrasten blir stor når ein i klasserommet er forventa å skulle sitte stille og konsentrere seg om ein ting i 45 min om gangen, særleg om lærestoffet er litt tørt. Dette er ein av grunnane til at eg trur det er hensiktsmessig å ha undervisning på nettbrett, nettopp for å lære seg å bruke digitale hjelpemiddel som eit verktøy, sjølv om fristinga til å spele eit spel eller scrolle på TikTok ligg der berre eit tastetrykk unna.
Sjørøver Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai ole_marius skrev (28 minutter siden): Ved å løst interpolere noe her, så er det nok mer nærtanligende å anta at man ikke har fanget opp alle som burde hatt diagnosen. Her legger jeg da vekt på befolkningen naturlig har et noe høyere andel ADHD kandidater enn først antatt nettopp på grunn av mangel på kunnskap og diagnosering. Ang. demografi og forskjell på diagnose kan være så enkelt som mer kompetanse i større byer, enn små tettsteder. Legg også vekt på at man kanskje har og deler av befolkning med annen sosioøkonomisk bakgrunn (innvandrere og lavt lønnede) som neglisjerer dette med helsesjekk, så får vi nok enn del falsk positive resultater ved å se på ren statistikk over befolkningen som helhet. Jeg har diagnosen. Jeg og flere andre voksne får ikke utredning av det offentlige, fordi vi klarer oss i jobb. Det er jo litt merkelig, synes jeg. 1
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai The Avatar skrev (5 minutter siden): Dette er ein av grunnane til at eg trur det er hensiktsmessig å ha undervisning på nettbrett, nettopp for å lære seg å bruke digitale hjelpemiddel som eit verktøy, sjølv om fristinga til å spele eit spel eller scrolle på TikTok ligg der berre eit tastetrykk unna. Men dette er jo blitt helt fy, man ønsker og returnere til fortiden, i håp om at alt skal bli bra, en helt håpløst naiv tankegang. Er som alltid, og løse dagens og fremtidens problemer med og se bakover er meningsløst.
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Sjørøver skrev (3 minutter siden): Jeg har diagnosen. Jeg og flere andre voksne får ikke utredning av det offentlige, fordi vi klarer oss i jobb. Det er jo litt merkelig, synes jeg. Nei, det er slik systemet virker, selv folk med store utfordringer får svært lite hjelp til og mestre hverdagen og ikke minst forstå seg selv. Greier du og stå i jobb får du hvertfall ikke noe før du møter veggen såpass at faller ut av arbeidslivet. Særdeles lite fornuftig tankegang.
Rhabagatz Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 1 hour ago, Vokteren said: Antallet ADHD-diagnoser øker sterkt, og særlig etter covid. https://www.fhi.no/he/fr/barn-og-unges-psykiske-helse/del-1-7/del-3-tidstrender-i-adhd-diagnoser-i-norge/ I stedet for å sykeliggjøre og medisinere er det kanskje på tide å se mer på bakenforliggende årsaker ? Her du egne, personlige erfaringer med folk med ADHD? For med en slik påstand mistenker jeg at fenomenet er ganske fjernt for deg. 1 1
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Vokteren skrev (1 time siden): I stedet for å sykeliggjøre og medisinere er det kanskje på tide å se mer på bakenforliggende årsaker ? Selvsagt, men utviklingen i samfunnet blir sett på som en naturlov, fullstendig umulig og endre, i store deler av verden har vi samme utviklingen som i norge, vi har det i Europa, USA og mange steder i Asia. Noe med samfunnet i dag går dårlig sammen med menneskelig psyke kan det se ut som. 1 1
Subara Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Det kan være en økning i ADHD fordi man har oppdaget jentene: https://site.uit.no/ler3001-3002/2024/11/15/jenter-med-adhd-misforstatt-og-oversett/ Jenter med ADHD – misforstått og oversett Mangel på kunnskap om hvordan ADHD utarter seg hos kvinner har ført til at flere, rett og slett har trodd at jenter ikke har ADHD. --- Jeg mener derfor at det er viktig at lærere har kunnskap om både jente- og gutte-ADHD. AI sammendrag fra lenken over. ADHD hos jenter arter seg ofte annerledes enn hos gutter. De har oftere den uoppmerksomme typen og fremstår mer dagdrømmende, sjenerte eller distré. Fordi de sjeldnere forstyrrer undervisningen, går de ofte "under radaren" og blir diagnostisert mye senere i livet. 3
Vokteren Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Rhabagatz skrev (3 timer siden): Her du egne, personlige erfaringer med folk med ADHD? For med en slik påstand mistenker jeg at fenomenet er ganske fjernt for deg. Joda, jeg har både venner, kollegaer og familie med klare ADHD-trekk. Noen er diagnostiserte og går på medisin, andre uten diagnose, men tydelig stressa/ ustrukturerte og klare i tankegangen på noen snevre felt. Felles for dem alle er en uryddig oppvekst med utrygge rammer.
ole_marius Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Vokteren skrev (12 minutter siden): Felles for dem alle er en uryddig oppvekst med utrygge rammer. Korrelasjon og årsakssammenheng er ikke det samme, bare så det fremlagt og påpekt. Så her må vi sammen bevege diskusjonen til noe mer håndfast, f.eks. genetik og genetisk arvematerial. Dette er nok lettere å diskutere i og med noe av familiemedlemmene dine har ADHD trekk, og om det er påfallende samme med søsken og foreldre så har dette mer å si enn uryddig oppvekst som er et for vidt begrep. 1
Vokteren Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai ole_marius skrev (1 minutt siden): Korrelasjon og årsakssammenheng er ikke det samme, bare så det fremlagt og påpekt. Så her må vi sammen bevege diskusjonen til noe mer håndfast, f.eks. genetik og genetisk arvematerial. Dette er nok lettere å diskutere i og med noe av familiemedlemmene dine har ADHD trekk, og om det er påfallende samme med søsken og foreldre så har dette mer å si enn uryddig oppvekst som er et for vidt begrep. Genetikk er det neppe så lenge ADHD øker plutselig i omfang, særlig etter corona. Derfor heller det mot miljø og ytre påvirkning
ole_marius Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Må da stille oppfølgende spørsmål for å få klarhet i ditt standpong. Du avviser forskningsartikkelen du selv har fremlagt, mhp. mer kompetanse og justert kriterier for å få ADHD diagnosen ikke er relevant? I tillegg så vet vi at økt befolkning = økt antall mennesker med og uten diagnose. 1
vidor Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai (endret) Biokjemisk senker faktisk Covid kroppens produksjon av nitrogenoksid, og det kan føre til en haug med problemer og en definerer gjerne dette som en konsekvens av Long-Covid. Nitrogenoksid er helt essensielt for å ha god blodsirkulasjon, og problemer med dette kan manifestere seg som hva som helst fordi det kommer an på hva som sultefores for blodsirkulasjon. En kobler også dette til ADHD. Ting som reduserer produksjonen av helseoptimaliserende nitrogenoksid er Munnskyll - Dette dreper 99+% av munnhule-bakterier som medvirker i produksjonssykelen til nitrogenoksid og bør absolutt kuttes. Ultraprosesser mat - Dette er noe nymotens greier kroppen rett og slett ikke tåler særlig godt. Sukker blokkerer funksjonen til enzymer (som er en viktige akseleratorer for biokjemiske prosesser som får kroppen til å fungere) og det igjen hemmer produksjonen av nitrogenoksid. Mangel på fysisk aktivitet - Sedate folk sliter med betydelig mindre nitrogenoksid, spesielt etter 50-60 årenen. En har en reduksjon av rundt 50% da. Det som er bra for å øke produksjonen er først å fremt å kutte ut munnskyll om du bruker det. Edit: Bruk tungeskrape for å bedre miljøet i munnen for de bakteriene som er med å bedre produksjonen av nitrogenoksid. Grunnen for at man vet dette er at de som gjør dette i tillegg til å bruke munnskyll får enda lavere produksjon av nitrogenoksid. Utfold deg fysisk om du ikke gjør dette. Trenger ikke være direkte trening, bare du får litt puls og er aktiv. Kutt ut dårlig ultraprosessert mat og spis ren, hel og naturlig mat. Mye blir bedre av å fjerne ting som ikke er godt for deg og få i seg ting som kroppen har godt av. Bruk f.eks et vannfilter for å få rent drikkevann og installer et luftfilter da inneklima er langt dårligere enn å puste luft ut(!) Har du høyt blodtrykk blir dette som regel betydelig redusert om du får i gang blodsirkulasjonen på et optimalt nivå, så da må man passe på blodtrykket sånn at man ikke overmedisinerer seg. Blir du svimmel er dette et typisk tegn på at medisiner bør reduserer, så snakk med legen din. Alzheimers og demens er også knyttet opp mot mangel på nitrogenoksid, da som en konsekvens av dette langvarig over mange 10-år. Dette er altså superviktig for å beholde helsa ved økende alder. Endret 29. mai av vidor 2
Hansien Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Vokteren skrev (51 minutter siden): Felles for dem alle er en uryddig oppvekst med utrygge rammer. Høres ut som foreldre med adhd. Kanskje det går i arv.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå