Gå til innhold

Har fått et jobbtilbud jeg ønsker å takke ja til, men lønnen er lavere enn ventet. Hvordan forhandle?

Gjest 22f92...70d

Anbefalte innlegg

Gjest 22f92...70d
Skrevet

Jeg har fått et nytt jobbtilbud som jeg i utgangspunktet tenker takke ja til, men lønnen er litt lavere enn ventet. Håper på å få økt den med 30-50 000. 

Noen spilleregler her for hvordan man legger opp til å forhandle lønn uten at det blir dårlig stemning? Er det så enkelt som å skrive en høflig mail og høre om de har noe å gå på når det gjelder lønn? Kan man komme med konkrete forslag? 

Spør for en venn, faktisk. Har ikke forhandlet lønn selv på lenge (foruten vanlige lønnsforhandlinger i eksisterende jobb), så tenkte jeg kunne høre her om noen har gode råd. 

Et annet spørsmål som har meldt seg er hvor lang betekningstid som er akseptabel når man får et tilbud. Har selv brukt å takke ja dagen etter, typisk, så er litt på tynn is her selv med å dele råd. Synes at å vente en uke virker litt lenge, skjønt det ble sagt at det ikke hastet. 

Anonymous poster hash: 22f92...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbtilbud er en forhandling. Det er helt normalt å gå litt frem og tilbake på lønn og andre vilkår. 

Det kan dog stå en fagforening i veien eller lønnstabell i staten osv men da kan en ofte justere litt på tittel osv.

Gjest 22f92...70d
Skrevet

Takk for svar!

Min venn fikk forhandlet opp lønnen med cirka 5 %. Ikke noe å rope hurra for, men bedre enn først tilbudt. 

Ingen avansert taktikk utover å spørre om de hadde noe mer å gå på når det gjelder lønn. Det er nok enklere å forhandle litt hardere om man har blitt forsøkt rekruttert og ikke selv er aktiv søker som i utgangspunktet svært gjerne vil ha jobben uansett.

Anonymous poster hash: 22f92...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...