Chris93 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai i går mottak jeg en SMS fra utleier der jeg har blitt fortalt at de ønsker i si meg opp på bakgrunn at huset skal selges. Etter hva jeg ser så oppfyller denne SMS-en ikke formkravene for oppsigelse. Altås den inneholder ikke, opplysinger om mulighet for å kunne protestere. I følge HTU https://www.htu.no/vanlige-uenigheter/utleier-har-sagt-opp-leiekontrakten kan jeg bare ignorere dette? Hvordan ellers går jeg frem for å sikre at prossesen går riktig? Aller heslt vil jeg kunne bli boende her og kunne flytte ut på mine egne premisser. Av diverse årsaker så er dette leieforholdet tidsubestemt. Alle råd mottas med takk! 1
Markiii Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Du bør vel svare da? Si at du ønsker en formell og korrekt utformet oppsigelse. Du tenker at du skal hale ut tiden slik at han ikke får solgt boligen sin, og dermed potensielt påføre ham økonomisk tap? Endret 25. mai av Markiii
Populært innlegg Vanagandr Skrevet 25. mai Populært innlegg Skrevet 25. mai Jeg råder deg til å oppføre deg som folk, og flytte ut. Folk snakker om husvert fra helvete innimellom, men jeg mistenker mange har blitt sånn etter å ha hatt leietagere som deg. 25
barfoo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 6 minutes ago, Vanagandr said: Jeg råder deg til å oppføre deg som folk, og flytte ut. Det er to parter her. Ein som bryt lovverket, og ein som ønskjer på følgje lovverket. Du ber den som vil følgje lovverket om å oppføre seg, og føye seg etter den som bryt lovverket? Imponerande gangsyn. 8
Vanagandr Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai barfoo skrev (Akkurat nå): Det er to parter her. Ein som bryt lovverket, og ein som ønskjer på følgje lovverket. Du ber den som vil følgje lovverket om å oppføre seg, og føye seg etter den som bryt lovverket? Imponerande gangsyn. Tydeligvis så er leietager klar over at det har skjedd en feil, er klar over hvor man klager og kun vil utnytte situasjonen for egeninteresse, og samtidig muligens pågøre utleier tap, men han ikke en gang vil opplyse utleieren om feilen. Synes du virkelig dette er innafor? Selv synes jeg det oser selvopptatt bortskjemt drittunge. 8
Populært innlegg barfoo Skrevet 25. mai Populært innlegg Skrevet 25. mai (endret) 5 minutes ago, Vanagandr said: Synes du virkelig dette er innafor? Ja. Husleigelova er ganske enkel, og vil du ikkje sette deg inn i jussen rundt utleige bør du avstå frå å leige ut. Det er heller ikkje leigetakar som påfører utleigar utgift; det er utleigar som påfører seg sjølv kostnad ved å ikkje følgje regelverket. Det er totalt innanfor, og huseigar har seg sjølv å takke. Endret 25. mai av barfoo 10
The Avatar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Ein slik SMS oppfyller ikkje formkrava til ei oppseiing, og må då sjåast på som eit forvarsel om oppseiing. Etter rettspraksis så er salg av bustaden ansett som sakleg grunnlag for oppseiing av leigeavtale på bakgrunn av at bustaden ofte er meir verdt ved salg utan leigebuar. Det må likevel gjerast ei konkret vurdering på saklegheita. 1
Femtekolonne Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Han vil vel lure på hvorfor du ikke svarer all den tid han har gyldig grunn for å si opp kontrakten. Ved å ikke gi beskjed så "kjøper" du deg vel bare en ekstra måned. Men du setter deg selv i ett dårlig lys ved ikke å opplyse om at du vil ha korrekt oppsigelse hvis det har noe å si med referanse etc til neste leieforhold. Personlig ville jeg aldri ha leid ut. Har hørt nok historier om dårlige leietakere og ser med egne øyne at naboers leietakere er en egen rase. 2
Lenvar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Chris93 skrev (1 time siden): kan jeg bare ignorere dette? Svar at melding er mottatt, og at du avventer formell oppsigelse før du foretar deg noe mer i saken. Deretter behøver du ikke tenke noe mer på saken, før du får denne formelle oppsigelsen. 5 1 1
mobile999 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Hvis man ikke vil flytte så spør man ikke om korrekt oppsigelse. 3
Lenvar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Femtekolonne skrev (2 minutter siden): Har hørt nok historier om dårlige leietakere Jeg bor i en blokk der det bor en del leietakere. Og har hørt en del historier om hvordan leiligheter ser ut når eier enten skal leie ut til noen andre eller selge leiligheten. Skrekk og gru... 1
Lenvar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) mobile999 skrev (3 minutter siden): Hvis man ikke vil flytte så spør man ikke om korrekt oppsigelse. Man unngår i hvert fall at utleier tror at riktig oppsigelse er gitt, og plutselig står på døra og krever at du flytter ut. Det blir det bare bråk av, og også for leietaker sin del er det et stort stressmoment. Ved å svare at man ikke gjør noe før formell oppsigelse har kommet, så unngår man dette stressmomentet. Det er dumt å "stå på krava" om det gjør ditt eget liv surt. Omtrent som å se at en bil ikke er i ferd med å overholde vikeplikten, men du kjører på likevel fordi det er ikke din feil om bilen blir vraka og du havner på sykehus. Endret 25. mai av Lenvar 5
Vanagandr Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai barfoo skrev (8 minutter siden): Ja. Husleigelova er ganske enkel, og vil du ikkje sette deg inn i jussen rundt utleige bør du avstå frå å leige ut. Det er heller ikkje leigetakar som påfører utleigar utgift; det er utleigar som påfører seg sjølv kostnad ved å ikkje følgje regelverket. Det er totalt innanfor, og huseigar har seg sjølv å takke. Det han har mottatt er et varsel på oppsigelse, å må sees på den måten. Men tydligvis går alt bra om man stikker fingrene i øret å later som ingenting. 1
barfoo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 6 minutes ago, Lenvar said: Man unngår i hvert fall at utleier tror at riktig oppsigelse er gitt, og plutselig står på døra og krever at du flytter ut. Det har sjølvsagt utleigar ingen heimel for å gjere. 1
Chris93 Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai Lenvar skrev (Akkurat nå): Det er dumt å "stå på krava" om det gjør ditt eget liv surt. Det er er et godt poeng, og er også strengtatt hvorfor jeg har lagd tråden. Om det er noe hensikt å gjøre det slik eller ikke. Jeg vil jo gjerne at ting går for seg skikkelig, og det har andre ting under leieforholdet blitt gjort, som f.eks øking av leiepris, depostitum konto osv. Så igjen, jeg spør om råd om hva jeg kan gjøre, men også hva jeg bør gjøre. 2 1
barfoo Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Just now, Chris93 said: Så igjen, jeg spør om råd om hva jeg kan gjøre, men også hva jeg bør gjøre. Det kjem an på om du vil bu der så lenge som råd, eller ikkje. Om du uansett vil flytte så kan du svare at det ikkje er korrekt utforma, men at du godtar varselet. Om du ikkje vil så gjer du det HTU skriv du kan gjere: ignorerer det. 1 1
mobile999 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Chris93 skrev (1 time siden): de ønsker i si meg opp på bakgrunn at huset skal selges. Noen spørsmål som kan være relevant: Bor utleier i huset? Deler du kjøkken og/eller bad med utleier? Hvor mange utleiedeler består huset av? Endret 25. mai av mobile999
Lenvar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Chris93 skrev (14 minutter siden): Så igjen, jeg spør om råd om hva jeg kan gjøre, men også hva jeg bør gjøre. Som jeg skrev: "Svar at melding er mottatt, og at du avventer formell oppsigelse før du foretar deg noe mer i saken. Deretter behøver du ikke tenke noe mer på saken, før du får denne formelle oppsigelsen." Fordelen ved det er at du ikke gir utleier noen grunn til å bli sur på deg, du unngår bråk, du får en formell oppsigelse og kan planlegge når du skal flytte og slippe å gå rundt og engste deg og vente på at dagen kommer da utleier plutselig krever at du flytter på noen få dager. 3 1
Chris93 Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai mobile999 skrev (1 minutt siden): Noen spørsmål som kan være relevant: Bor utleier i huset? Deler du kjøkken og/eller bad med utleier? Hvor mange utleiedeler består huset av? 1. Ja og nei. Separert ektepar 2. Nei 3. Kun 1, leiligheten jeg leier 1
Simen1 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Hva med å gi beskjed om at du ønsker å fortsette leieforholdet hos de nye eierne? Det er jo ikke uvanlig med salgsannonser der det står at leietaker følger i utgangspunktet med på kjøpet eller at leietaker er interessert i å fortsette leieforholdet, men at dette er opp til kjøper å ta stilling til. Uansett er det vanlig å gi en formell oppsigelse med orientering om at bakgrunnen for oppsigelse er salget og at ny eier gis mulighet til å ta stilling til evt videreføre leieforholdet. Samt at leietaker bes å ta stilling til om den ønsker videreføring selv. Endret 25. mai av Simen1 3
Anbefalte innlegg