Spillredaksjonen Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Subnautica 2 har ingen planer om å la spillere ta livet av fisk Les hele saken på Gamer.no»
Gavekort Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jeg tror det kan være en lurt designvalg i kjølvannet av forgjengeren. Man kan ikke gjenskape den "liten fisk" følelsen man har i early game når man allerede har vært hersker i det første spillet, så da er det lurere å designe spillet slik at makt og mot er meningsløst. 1
Tooldaddy Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Valgfrihet er en uting, virker det som. Spill som tvinger deg til å spille på en spesifikk måte, taper anseelse i mine øyner.
Gavekort Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Tooldaddy skrev (24 minutter siden): Valgfrihet er en uting, virker det som. Spill som tvinger deg til å spille på en spesifikk måte, taper anseelse i mine øyner. Valgfrihet er noe du får, ikke noe som tas bort. Hvor mange spill i Steam biblioteket ditt lar deg drepe fisk med kniv? 1 1
Kombucha Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Tooldaddy skrev: Valgfrihet er en uting, virker det som. Spill som tvinger deg til å spille på en spesifikk måte, taper anseelse i mine øyner. Helt enig med dette. Vår helligste Gabe har uttalelige ganger snakket om "Agency", altså handlingsdybde, og Interaksjonsgraden, og hvor viktig disse er. ... Spill og spilling er i bunn og grunn en form for rollefantasering og -inntagelse. Det at noen fjerner nærmest naturlig handling, innsnevrer frihetsgraden i fantaseringen. Det må ha en god systematikk og mekanikk bak seg. Det kan og vil ellers fort bli oppfattet som politisk påvirkning.
Gavekort Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Kombucha skrev (12 minutter siden): Helt enig med dette. Vår helligste Gabe har uttalelige ganger snakket om "Agency", altså handlingsdybde, og Interaksjonsgraden, og hvor viktig disse er. ... Spill og spilling er i bunn og grunn en form for rollefantasering og -inntagelse. Det at noen fjerner nærmest naturlig handling, innsnevrer frihetsgraden i fantaseringen. Det må ha en god systematikk og mekanikk bak seg. Det kan og vil ellers fort bli oppfattet som politisk påvirkning. Handlingsdybde må fortsatt spore deg på et narrativ. Half Life 2 er jo et ekstremt lineært spill med lite frihet sammenlignet med Subnautica, men det betyr ikke at det ene er bedre enn det andre. Det spørs helt hva slags opplevelse man ønsker spilleren skal ha. Derfor er det totalt meningsløst å si at et spill har blitt dårligere fordi man har tatt bort én mekanikk. 1 1
Kombucha Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Gavekort skrev: Kombucha skrev (12 minutter siden): Helt enig med dette. Vår helligste Gabe har uttalelige ganger snakket om "Agency", altså handlingsdybde, og Interaksjonsgraden, og hvor viktig disse er. ... Spill og spilling er i bunn og grunn en form for rollefantasering og -inntagelse. Det at noen fjerner nærmest naturlig handling, innsnevrer frihetsgraden i fantaseringen. Det må ha en god systematikk og mekanikk bak seg. Det kan og vil ellers fort bli oppfattet som politisk påvirkning. Handlingsdybde må fortsatt spore deg på et narrativ. Half Life 2 er jo et ekstremt lineært spill med lite frihet sammenlignet med Subnautica, men det betyr ikke at det ene er bedre enn det andre. Det spørs helt hva slags opplevelse man ønsker spilleren skal ha. Derfor er det totalt meningsløst å si at et spill har blitt dårligere fordi man har tatt bort én mekanikk. Nå har jeg ikke brukt ordet dårlig eller bra. Du som dømmer nå. Det kan vise seg at Unknown worlds har en fantastisk begrunnelse for dette og da er det bare fint. ..... Half life 2 har en lineær verdensbygging hvilket er ingen overraskelse (jf. Elden ring som er ekstremt åpent), men det ga spilleren mye forventet interaksjonsfrihet. Jeg tenker nå på fysisk motor og mulighet til å interagere med verdenens innhold på, noe som var kult i 2004. Det er viktig å forstå at interaksjon ikke er det å komme bort i en usynlig verdensgrense, selv om det kanskje er det for enkelte. ..... Som Gabe sa det, hvis en spiller, innenfor spillets verden, forventer å gjøre handling A og får til å gjøre handling A, da er det BRA spilldesign. Motsatt er DÅRLIG spilldesign. Et eksempel: lager man mange fancye dørhåndtak i spill A, og så er det ikke mulig å bruke disse håndtakene på et forventet fancy vis, da er det bad design. Da må man tydeligvis sette seg ned å begynne å spinne opp en "plausibel" forklaring på hvorfor håndtakene plutselig er fancye, men at det ikke er lov å interagere med dem på hva som er nærliggende å forvente. 1
Gunfreak Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Folk kommer til å modde at man kan drepe farlige dyr. I mine 2 gjennomspillinger av Subnautica og min ene gjennsomspilling av Below zero. Drepte jeg ikke et eneste farlig dyr. I andre gjennomspilling gadd jeg ikke brule den stunn rifle saken en gang. 2
Sirius Cobra Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Så lenge de som biter stikker etter man klasker dem med multitoolen så bryr jeg meg ikke. Grunnen virker da litt tullete da man kan fange fisk med hendene allerede og lage mat av de.
Tåka Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Gunfreak skrev: Folk kommer til å modde at man kan drepe farlige dyr. I mine 2 gjennomspillinger av Subnautica og min ene gjennsomspilling av Below zero. Drepte jeg ikke et eneste farlig dyr. I andre gjennomspilling gadd jeg ikke brule den stunn rifle saken en gang. Samme her men Sub2 er fiskene mere innpåslitne og flere så har vi jo elektrosjokk i spillet allerede med fast forward mekanikken og i Sub 1 og Below Zero her vi jo "elektrosjokk" mod til ubåtene noe som bør komme in Sub 2 også man dreper ingen ting med dette bare skremmer de vekk!
Gunfreak Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 6 minutes ago, Tåka said: 2 hours ago, Gunfreak said: Folk kommer til å modde at man kan drepe farlige dyr. I mine 2 gjennomspillinger av Subnautica og min ene gjennsomspilling av Below zero. Drepte jeg ikke et eneste farlig dyr. I andre gjennomspilling gadd jeg ikke brule den stunn rifle saken en gang. Samme her men Sub2 er fiskene mere innpåslitne og flere så har vi jo elektrosjokk i spillet allerede med fast forward mekanikken og i Sub 1 og Below Zero her vi jo "elektrosjokk" mod til ubåtene noe som bør komme in Sub 2 også man dreper ingen ting med dette bare skremmer de vekk! Har ikke prøvd 2eren, venter på full release, i håp om at historien er like flott og kul som i eneren og jeg vil oppeleve hele på en gang, pluss VR mod. 2
Tåka Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Gunfreak skrev: 6 minutes ago, Tåka said: 2 hours ago, Gunfreak said: Folk kommer til å modde at man kan drepe farlige dyr. I mine 2 gjennomspillinger av Subnautica og min ene gjennsomspilling av Below zero. Drepte jeg ikke et eneste farlig dyr. I andre gjennomspilling gadd jeg ikke brule den stunn rifle saken en gang. Samme her men Sub2 er fiskene mere innpåslitne og flere så har vi jo elektrosjokk i spillet allerede med fast forward mekanikken og i Sub 1 og Below Zero her vi jo "elektrosjokk" mod til ubåtene noe som bør komme in Sub 2 også man dreper ingen ting med dette bare skremmer de vekk! Har ikke prøvd 2eren, venter på full release, i håp om at historien er like flott og kul som i eneren og jeg vil oppeleve hele på en gang, pluss VR mod. Tar nok sikkert over 1 år eller mere før spillet er ferdig utviklet men kan si slik det er i dag så er det fult spillbart og mye å gjøre alikevel og billig er det også, og det vil bli dyrere med et ferdig utviklet spill :) Så kan anbefale spillet.
Tooldaddy Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Gavekort skrev: Tooldaddy skrev (24 minutter siden): Valgfrihet er en uting, virker det som. Spill som tvinger deg til å spille på en spesifikk måte, taper anseelse i mine øyner. Valgfrihet er noe du får, ikke noe som tas bort. Hvor mange spill i Steam biblioteket ditt lar deg drepe fisk med kniv? Subnautica 1 og dave the diver sånn utfra toppen av skallen uten noe nevneverdig energi brukt på research annet enn dette.
Gavekort Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Tooldaddy skrev (23 minutter siden): Subnautica 1 og dave the diver sånn utfra toppen av skallen uten noe nevneverdig energi brukt på research annet enn dette. Poenget mitt var ikke at du skulle liste opp Steam biblioteket ditt. Poenget mitt er at Half Life 2 eller GTA 5 ikke er dårligere spill fordi du ikke har valgfrihet til å drepe fisk med kniv. 1
Gunfreak Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Det var jo aldri meningen at man skulle drepe de i Subnautica 1, det var en exoploit, men kunne utnytte om man absolutt ville. Men du basically broke the game. Nå har de tettet de hullet, og nå må "gasp" laste ned en mod om du vil ødlegge spillet 1
The Avatar Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai No er ikkje spelet ferdig enda, så mykje kan fortsatt endre seg. Eg synes likevel at det virker litt rart å skulle være prinsippfast på at spelaren ikkje skal kunne drepe fisk i havet, når du uansett kan fange fisk til mat, noko som sjølvsagt medfører at fisken dør. Eg forstår også at ein ikkje ønsker at spelet skal bli ein grafisk fiske-dreper simulator der du kan knivstikke fisk slik at blod og innvolver flyter rundt, men det finnes ein mellomting. Om spelet er tenkt å være pasifistisk så burde ein vel også fjerne fisk som ei kilde for mat? Det kan ikkje være spesielt vanskeleg å dikte opp ein grunn til at spelaren i Subnautica 2 ikkje kan drepe fisk? Det kan jo være alt frå at fiskeproteinane er giftige til at spelaren har ein slags æreskodeks om å gjere minst mogleg endringar i økomiljøet. Og om grunnen til at utviklarane ikkje vil at spelaren skal kunne drepe fisk er å oppretthalde vanskelegheitsgrada i spelet, så kunne ein vel fiksa dette enkelt med å gjere fisken meir motstandsdyktig mot kniv angrep, gjere aggresiv fisk raskare, gjere det slik at det å drepe småfisk tiltrekker seg større og farlegare fiskar, eller tilsvarande spelmekanismer som gjer at det å slakte ned heile fiskebestanden ikkje er ein hensiktsmessig måte å fullføre spelet på.
sedsberg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 21 hours ago, LampeLars94 said: Bra. Alt for lett å bare drepe ting i spill. Kan til tider være enig. Men da går jeg inn på instillingene og setter opp vanskelighetsgraden.
Tooldaddy Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Gavekort skrev: Tooldaddy skrev (23 minutter siden): Subnautica 1 og dave the diver sånn utfra toppen av skallen uten noe nevneverdig energi brukt på research annet enn dette. Poenget mitt var ikke at du skulle liste opp Steam biblioteket ditt. Poenget mitt er at Half Life 2 eller GTA 5 ikke er dårligere spill fordi du ikke har valgfrihet til å drepe fisk med kniv. Var jo også en ting å bli sur for når man får et veldig kortfattet svar på nøyaktig det man spør etter. Alt bra hjemme? Half Life 2 og/eller Gta5 er ikke basert under vann. En tomat er heller ikke et eple. Kommenterer du bare for å kommentere?
Heradon Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Åh? Så når jeg drepte Reaper Leviathan med et bor og grappling hook ble de permanent borte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå