Gå til innhold

Hvor anbefales det å kjøpe "nesten ny" mobil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes flere steder som selger "nesten ny" mobiler (bla. Tele outlet og PhoneCircle samt teleoperatører som Telenor og Telia), men skulle gjerne hørt om noen her har førstehåndserfaringer med disse og andre som selger pent brukte, fullt fungerende mobiltelefoner.

Tenker spesielt på om de leverer det de lover (f.eks. om de spesifiserer den som "som ny" så dukker den allikevel opp med riper og småskader, om de bruker originaldeler ved evt. utbedringer (f.eks. nytt batteri eller erstattet knust skjerm) og om dette blir gjort profesjonelt). Og selvsagt pris da.
Vurderer å skifte ut min eldgamle iPhone med en litt nyere modell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle skal uansett ha profitt. Hadde vurdert å kjøpe for en privatperson på Finn som har gode karakterer fra tidligere handler?

Eventuelt kjøpe billigere merker enn Samsung og iPhone. Jeg har snart hatt en Xiaomi i snart 5 år, og jeg har aldri vært mer fornøyd.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
minimax skrev (1 time siden):

Det finnes flere steder som selger "nesten ny" mobiler (bla. Tele outlet og PhoneCircle samt teleoperatører som Telenor og Telia), men skulle gjerne hørt om noen her har førstehåndserfaringer med disse og andre som selger pent brukte, fullt fungerende mobiltelefoner.

Tenker spesielt på om de leverer det de lover (f.eks. om de spesifiserer den som "som ny" så dukker den allikevel opp med riper og småskader, om de bruker originaldeler ved evt. utbedringer (f.eks. nytt batteri eller erstattet knust skjerm) og om dette blir gjort profesjonelt). Og selvsagt pris da.
Vurderer å skifte ut min eldgamle iPhone med en litt nyere modell.

Hva mener du med nesten ny? Tid i bruk? 

Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (8 timer siden):

Hva mener du med nesten ny? Tid i bruk? 

Et begrep de bruker i butikker som selger brukte telefoner. Høres vel litt mer fancy ut enn "brukt" 😉
Forskjellen på dette og kjøp fra en privatperson på Finn er såvidt meg bekjent at de skal være profesjonelt testet, evt. slitte deler skiftes ut og man får med en garanti.

Går ut fra at man også slipper å risikere tyvgods (det er ikke mange selgere på Finn som kan levere ved original kjøpskvittering som de har tatt vare på), men alle disse fordelene er det jeg lurer på om noen her vet mer om.
I verste fall er det bare butikker som samler opp alt av brukttelefoner og selger disse videre uten noen form for ekstra fordeler, og jeg like godt kunne kjøpt direkte fra en privatperson.

Endret av minimax
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (9 timer siden):

Alle skal uansett ha profitt. Hadde vurdert å kjøpe for en privatperson på Finn som har gode karakterer fra tidligere handler?

Ja, det var et godt tips.
Hadde en tanke om å kjøpe fra butikk så er man tryggere, men en Finn karakter sier jo litt om selgeren ja.

 

Skrevet
minimax skrev (2 timer siden):

Et begrep de bruker i butikker som selger brukte telefoner. Høres vel litt mer fancy ut enn "brukt" 😉
Forskjellen på dette og kjøp fra en privatperson på Finn er såvidt meg bekjent at de skal være profesjonelt testet, evt. slitte deler skiftes ut og man får med en garanti.

Går ut fra at man også slipper å risikere tyvgods (det er ikke mange selgere på Finn som kan levere ved original kjøpskvittering som de har tatt vare på), men alle disse fordelene er det jeg lurer på om noen her vet mer om.
I verste fall er det bare butikker som samler opp alt av brukttelefoner og selger disse videre uten noen form for ekstra fordeler, og jeg like godt kunne kjøpt direkte fra en privatperson.

Du mener en refurbished mobil, det er nok helt greit, mut at du betaler litt mer. Fordelen er at de ofte bytter batteri osv eller ting som er slitt.

Litt garanti får du også.

Skrevet

Det vil nok være til dels store variasjonar, ikkje berre frå selskap til selskap men også frå telefon til telefon.

Som alt mogleg anna så får du det du betalar for, jo billegare den brukte telefonen er, jo større risiko er det for at det er lagt lite ressursar i å gjere telefonen klar for salg, herunder å bruke originaldelar.

Dei største aktørane i Norge som selger "nesten ny" mobiltelefon henter telefonane frå bedriftsmarkedet som av ulike grunnar har stor utskiftning av mobiltelefonar samtidig som at mobiltelefonane då ofte berre er brukt forsiktig på eit kontor. Slik som eg forstår det så er det relativt få mobilar som kjem frå privatmarkedet.

Om det er eit godt tilbod å kjøpe "nesten ny" mobil blir ei vurderingssak. Den store fordelen med å kjøpe brukt er at største verdireduksjonen skjer i løpet av fyrste året, så ved å kjøpe 1 år gamal telefon så får du som oftast telefonen til det telefonen er verdt utan all opphausinga og prissettinga som stammer frå at det er er årets modell.

Du får brukte mobilelefonar billegare ved å kjøpe telefonen direkte frå den som har brukt den, som t.d. på Finn.no. Men det du får igjen ved å kjøpe via ein teleoperatør er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett, noko som gjer at det er tryggare å kjøpe mobiltelefon via ei "nesten ny" ordning framfor å kjøpe mobiltelefonen frå ein privatperson.

Eg har også inntrykk av at mange også ser verdien av gjenbruk, og derfor kjøper slike mobiltelefonar ikkje berre utifrå eit økonomisk synspunkt, men også utifrå eit miljøperspektiv.

Mest populært virker det å være å kjøpe "nesten ny" mobiltelefon til barn og ungdom, som gjerne vil ha gode mobiltelefonar utan å betale ein formue, men som samtidig har såpass stor utbytting av mobiltelefonane at det ikkje gir økonomisk meining å investere i ein heilt ny mobiltelefon.

  • Liker 1
Skrevet

Det er ganske mange som gjør "bomkjøp", og selger helt nye mobiler for en hyggelig pris på finn. Her bør det foreligge kvittering.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...