Enceladus Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai 9 hours ago, agvg said: Er dette ett privat eller bedriftsab? Kan den ha blitt satt i bridge-modus? privat.
Enceladus Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai 9 hours ago, barfoo said: Kan du screenshot av innstillingene for nettverk på den? Nøyaktig hvor?
strike_ Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai 15 minutes ago, Enceladus said: Slik mener du? Nei, mente der du satt opp manuelt i sta. Det funket jo med det her sa du: Om du endrer DNS-serverene til IP-en du har på gatewayen (192.168.80.1), om du får problemer igjen da, så er det dns som er problemet, og du kan kanskje endre disse på routeren til 1.1.1.1 og 1.0.0.1. Slik at alle klienter får dem i stedet for dem du får fra din leverandør. Verdt et forsøk.
Enceladus Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai 16 hours ago, strike_ said: Nei, mente der du satt opp manuelt i sta. Det funket jo med det her sa du: Om du endrer DNS-serverene til IP-en du har på gatewayen (192.168.80.1), om du får problemer igjen da, så er det dns som er problemet, og du kan kanskje endre disse på routeren til 1.1.1.1 og 1.0.0.1. Slik at alle klienter får dem i stedet for dem du får fra din leverandør. Verdt et forsøk. Slik? Ja det funker fortsatt. Skjønner ikke hvor jeg kan skrive inn DNS på routeren. Burde hatt et mer brukt router merke slik at det var mulig å finne hjelp på internett. Dette føles jo håpløst med en sånn nisje router.
Enceladus Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai 17 hours ago, agvg said: Og den står ikke i bridge? Har du noen DHCP-config i setup? Står bridge her. Betyr det da at den er i bridge? Kan jeg endre på noe her som vil hjelpe meg? I så fall hva og hvordan?
barfoo Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 2 minutes ago, Enceladus said: Skjønner ikke hvor jeg kan skrive inn DNS på routeren. Burde hatt et mer brukt router merke slik at det var mulig å finne hjelp på internett. Dette føles jo håpløst med en sånn nisje router. Kontakt ISPen din. Du bruker CPE fra dei, og da gir dei normalt support på det.
Enceladus Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai (endret) 17 hours ago, strike_ said: Nei, mente der du satt opp manuelt i sta. Det funket jo med det her sa du: Om du endrer DNS-serverene til IP-en du har på gatewayen (192.168.80.1), om du får problemer igjen da, så er det dns som er problemet, og du kan kanskje endre disse på routeren til 1.1.1.1 og 1.0.0.1. Slik at alle klienter får dem i stedet for dem du får fra din leverandør. Verdt et forsøk. Men alle PCene i huset fungerer nå med dette oppsettet. Så da er egentlig problemet løst der, om enn litt midlertidig. Android dingsene gjenstår. Går utifra at jeg kan finne noe tilsvarende der og gjøre samme endringer? Ellers har jeg et annet problem nå og det er Minecraft serverene mine som ikke kan joines da jeg byttet til IPv4. Jeg kan verken joine lokalt eller andre utenfra kan koble til. Er det så at jeg nå ikke bruker IP adressen min som vises ut på nettet til å joine? For den funger jo ikke lengre. Hvilken adresse bruker jeg da? Men vil tro det er en lett fiks. Vet dere hvordan? Endret 15. mai av Enceladus
AndersT2 Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Enceladus skrev (17 timer siden): Hvis IP adressene du har sensurert starter på 192, så er det ikke noe vits å sensurere, da det er lokalt. Mye verre å ha MAC adressene åpne, da man kan bruke de til å hacke seg inn på enkelte komponenter. Problemet ditt har egentlig en veldig enkel løsning. Siden du har hatt 192.168.80.1 som IP range, så er det å kun koble en PC direkte i ruteren, få logge inn slik du nok har gjort for å få det bildet over, og finne HovedLAN settingene som normalt vil være 192.168.1.1, og endre den til 80.1 Bildet ditt viser klientene på nettet som har tatt til seg ny IP adresse automatisk. Det er normatl på nivået over, kun på LAN setings det bør være 2 1
strike_ Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 11 minutes ago, Enceladus said: Ja det funker fortsatt. Skjønner ikke hvor jeg kan skrive inn DNS på routeren. Burde hatt et mer brukt router merke slik at det var mulig å finne hjelp på internett. Dette føles jo håpløst med en sånn nisje router. Om det fortsatt funker så er ikke DNS problemet. Enig, det burde vært ulovlig å levere en router som har så få konfigureringsmuligheter. Dette er grunnleggende ting som man burde kunne endre på. Er enig i at du burde kontakte ISP som @barfoo sier. Ang minecraft så må du åpne porter i routeren, evt bruke ipv6 ip adressen for å koble til om den har en ipv6 adresse. Mulig åpne i brannmur også. Men konatkt ISP så kan de hjelpe deg. Mulig routeren står i bridge mode siden det kommer opp det på lan settings der også, men jeg ser ikke noe sted du kan endre på det, så da må ISP kontaktes uansett.
barfoo Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 4 minutes ago, strike_ said: Om det fortsatt funker så er ikke DNS problemet. Det visste vi heile vegen at ikkje var problemet For ting som brukte IPv6 som transport fungerte, dvs. at DNS fungerte. Og du kan fint utføre DNS-lookups for A-records (IPv4) over IPv6, og motsatt. Problemet er at DHCP-serveren ikkje gir ut default gateway, og i så måte ville eg satt penga på bug, og ikkje feilkonfigurasjon e.l.
Enceladus Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai 24 minutes ago, AndersT2 said: Hvis IP adressene du har sensurert starter på 192, så er det ikke noe vits å sensurere, da det er lokalt. Mye verre å ha MAC adressene åpne, da man kan bruke de til å hacke seg inn på enkelte komponenter. Problemet ditt har egentlig en veldig enkel løsning. Siden du har hatt 192.168.80.1 som IP range, så er det å kun koble en PC direkte i ruteren, få logge inn slik du nok har gjort for å få det bildet over, og finne HovedLAN settingene som normalt vil være 192.168.1.1, og endre den til 80.1 Bildet ditt viser klientene på nettet som har tatt til seg ny IP adresse automatisk. Det er normatl på nivået over, kun på LAN setings det bør være Takk! Da vet jeg det, viser jo bare hvor grønn jeg er på nettverk og cyber Security. Blir vel hacket nå da 😕 Hvordan forsikrer jeg meg mot det da nå da?
Enceladus Skrevet 15. mai Forfatter Skrevet 15. mai Fikk forresten en med litt peil på besøk her. Han kikket kjapt på det og fant heller ikke ut av det. Sa at ruteren virket veldig begrenset og at det mangler menyvalg. Middag nå. Vi fortsetter senere. Takk for meget god hjelp!
agvg Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai strike_ skrev (34 minutter siden): Men konatkt ISP så kan de hjelpe deg. Mulig routeren står i bridge mode siden det kommer opp det på lan settings der også, men jeg ser ikke noe sted du kan endre på det, så da må ISP kontaktes uansett. Regner med denne laster inn konfig fra ISP, hvis denne konfigurasjonen er feil så spiller det ingen rolle hva han gjør. Da er det bare support hos ISP som kan fikse det 1
barfoo Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai 45 minutes ago, AndersT2 said: Mye verre å ha MAC adressene åpne, da man kan bruke de til å hacke seg inn på enkelte komponenter Nei, det er feil. Macadresser er ikkje globalt tilgjengelege. I praksis fullstendig harmlaust å poste begge deler. 2
Chris93 Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Hadde vært artig å få sett på en pcap med DHCP. Hvis denne ruteren er levert av ISP, og de gir support på den er det nok lurt å høre med dem. Det er nok mulig at webinterfacet ditt er låst ned pga dette. Om ruteren blir konfigurert med TR-069 eller TR-369 er ikke det usannsynlig. Godt mulig at noen hos din ISP har knekt provisjoneringsprossesen
toralfb Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai En løsning kan være å kjøpe egen router og sette ISP router i bridge (om den støtter det..) Da unngår en at ting slutter å virke pga. ISP endrer noe, eller bestemmer seg for å bytte ruteren på et tidspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå