Gå til innhold

Default Gateway borte etter en tilbakestilling av router - Hvordan fikse?


Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, strike_ said:

Det største problemet ditt når du prøver å finne ut av dette er at du skriver feil når du prøver å feilsøke dette. Du skriver at default gateway er borte, men det er jo slettes ikke tilfelle. Det står en IP-adresse der, en IPv6-adresse. Om du stiller routeren din til å slå av IPv6 under DHCP, hva skjer da? Mulig du må restarte alt av PC-er og andre dingser etter å ha gjort dette.

fe80: er link-local address. Samme som 169.254 på ipv4 https://en.wikipedia.org/wiki/Link-local_address

Som typisk kommer når det er null kontakt med en router 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 hours ago, strike_ said:

@Enceladus Du kan jo som en test gå til nettverksinnstillinger på PC-en din og sette dhcp til manuell og under ipv4 sette inn 192.168.80.249 som IP-adresse, 255.255.255.0 som subnetmaske og 192.168.80.1 som gateway. DNS kan du sette til 1.1.1.1 og 1.0.0.1 på alternativ. IPv6 kan du slå av. Funker alt som det skal på pc'en da?  I så fall ville jeg definitivt ha prøvd å finne hvor du skrur av ipv6 på DHCP-serveren på routeren.

Har nett nå ja.

IPv4manuell.thumb.jpg.d2dd066e243d061589c86b0a002100da.jpg

Quote

I så fall ville jeg definitivt ha prøvd å finne hvor du skrur av ipv6 på DHCP-serveren på routeren.

Gir det et forsøk, men blir tricky å finne ut av... Virker som det er begrenset med innstillinger på routeren. 

Er det i det hele tatt mulig på enkelte routere? Denne er en enkel en som er levert av operatør.

Endret av Enceladus
Skrevet
7 minutes ago, strike_ said:

Hvordan får han nett da mener du?

Jeg bare formidler fakta om IP-protokollen.

Og jeg så at du mener fe80: adressen var bevis for router - noe det nettopp ikke er.

Skrevet

Med disse instillingene funker forresten alt som normalt på PCen her. Kommer inn på alle tjenetser, Discord, NRK etc.IPv4manuell.thumb.jpg.7254c23a99650c60fbc7aa73dd792fb1.jpg

 

Men blir jo et styr å gjøre dette manuelt for alle de andre dingsene i huset... 

Og hva bruker en egentlig IPv6 til? Hvis IPv4 fungerer like bra?

Jeg har bla to minecraft servere jeg har satt opp. Vil disse påvirkes når jeg bruker IPv4 og ikke IPv6?

 

Skrevet
11 minutes ago, ZiggyStar said:

Jeg bare formidler fakta om IP-protokollen.

Og jeg så at du mener fe80: adressen var bevis for router - noe det nettopp ikke er.

Jeg så det bare var en ipv6 adresse der, jeg bruker som sagt ikke ipv6 i mitt nettverk så det tenkte jeg ikke over en gang. Men kontakt med router har han jo så problemet ligger ikke der. Men ifølge ditt resonnement har han jo ikke det.

Og det er vel heller ikke unormalt at man får opp en link lokal ipv6 adresse på et normalt fungerende oppsett, eller?

Skrevet

Å ha Link Local som gateway på IPv6 er fullstendig normalt. Det er red herring. 

32 minutes ago, strike_ said:

Vi ser at han får en ipv6 adresse som default gateway(han mangler den ikke),

Ja. Og dual stack vil sei at du har to IP-protokoller, og kvar av dei vil ha default gateway. Dvs. at vi kan forvente å sjå både IPv4-GW og IPv6-GW lista. At det kun finst IPv6 indikerer at IPv6 er konfigurert, og seinare i tråden bekrefter han jo at han har nett via IPv6. Altså... vi kan slutte å fokusere på IPv6; den biten er OK.

33 minutes ago, strike_ said:

Vi vet han har nett, men alle ting fungerer ikke etter resetting av routeren. Noe som tyder på en konflikt et sted.

Nei, det tyder på feil. Det er ingenting som tyder på konflikt. Fordi det gir ikkje meining med konflikt mellom to forskjellige protokoller. 

34 minutes ago, strike_ said:

Om gateway blir satt til router ipv4 adressen manuelt burde han få nett igjen. Men det blir mye styr å sette opp dette manuelt på hver dings, så skru derfor av ipv6 i routeren. Da burde han få en IPv4-adresse som gateway automatisk,om dhcp blir satt tilbake itl automatisk på pc.

Og her er den logiske bristen: kvifor skal det å skru av IPv6 føre til at IPv4 begynner å fungere igjen? Det er to uavhengige protokoller. Det er ikkje enten eller; det er begge. Og dei er uavhengige.

Han burde i alle tilfeller få IPv4 gateway via DHCP, men får det ikkje av en eller anna grunn. Du vil ikkje feilsøke på det, du vil mase om IPv6. Som du innrømmer at du ikkje kan.

 

  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Enceladus said:

Med disse instillingene funker forresten alt som normalt på PCen her.

Det kan jo for så vidt også være DNS-serverene, men det vil jo være litt merkelig sett info fra ipconfig. Bare for å teste en ting ,prøv å sette DNS på pc til samme ip som du har på gateway. Får du problemer igjen da? I så fall kan du endre DNS serverene på router til 1.1.1.1 og 1.0.0.1. Hvis du ikke får problemer, så mener jeg fortsatt at det kan løses ved å skru av ipv6 på routeren, selv om flere mener at det ikke vil løse noen ting. Men jeg har tatt feil før jeg så det gjør ikke noe.

3 minutes ago, barfoo said:

Han burde i alle tilfeller få IPv4 gateway via DHCP, men får det ikkje av en eller anna grunn.

Det er jeg enig i. Hvor vil du si problemet ligger da? Jeg tenker routeren, hva tenker du? Hva slags innstillinger på router kan påvirke det vi ser?

3 minutes ago, barfoo said:

Du vil ikkje feilsøke på det, du vil mase om IPv6. Som du innrømmer at du ikkje kan.

Det er mitt steg 1 i feilsøkinga, siden vi vet at problemet ligger i IP-assignment på routeren. Så er det enkleste å skru av ipv6. Dette sier du jo selv, han SKAL få en en ipv4 gateway, men det gjør han ikke. Så hvorfor skjer ikke det? 

Skrevet
Just now, strike_ said:

Det er jeg enig i. Hvor vil du si problemet ligger da? Jeg tenker routeren, hva tenker du? Hva slags innstillinger på router kan påvirke det vi ser?

Det er to alternativer: DHCP-server sender ikkje GW, eller klient appliserer ikkje det. Første er litt krevande å avdekke, og vil typisk kreve bruk av wireshark, eller at du sjekker innstillingene på anna dings. Om anna dings (f.eks. mobiltelefon) får GW satt korrekt veit vi at problemet er på klienten. Eg ville imidlertid ikkje blanda inn IPv6, fordi det ikkje er relevant for IPv4-oppsettet. De

1 minute ago, strike_ said:

Det er mitt steg 1 i feilsøkinga, siden vi vet at problemet ligger i IP-assignment på routeren. Så er det enkleste å skru av ipv6. Dette sier du jo selv, han SKAL få en en ipv4 gateway, men det gjør han ikke. Så hvorfor skjer ikke det? 

Veit ikkje, men svaret er neppe IPv6, fordi det som poengtert et par ganger er uavhengige protokoller, med forskjellige adressemekanismer. 

Skrevet
4 minutes ago, barfoo said:

Om anna dings (f.eks. mobiltelefon) får GW satt korrekt veit vi at problemet er på klienten

Dette vil jo være litt merkelig når det er mange klienter vi snakker om, alle klientene har sannsynligvis ikke problem, det er jo isåfall veldig merkelig.

7 minutes ago, barfoo said:

Veit ikkje, men svaret er neppe IPv6, fordi det som poengtert et par ganger er uavhengige protokoller, med forskjellige adressemekanismer

Det vet ikke jeg heller. Men det er begrenset hvor mange innstillinger det er på en DHCP server.. Så det ville ikke falle deg inn å skru av ipv6 som en del av feilsøkinga gitt hvor få innstillinger det er å gjøre her? Du sier jo selv at det peker mot DHCP-serveren (eller klienten, noe jeg mener er veldig usannsynlig da det ikke bare er en klient som har problem). Det er lenge siden jeg har lekt med ipv6 men jeg husker en gang i tiden jeg ikke hadde nett og når jeg skrudde av ipv6 så fikk jeg nett. Det er vel der det kommer fra..

Skrevet
5 minutes ago, strike_ said:

Dette vil jo være litt merkelig når det er mange klienter vi snakker om, alle klientene har sannsynligvis ikke problem, det er jo isåfall veldig merkelig.

Einig. Og da er et godt spørsmål korleis oppsettet på ruteren ser ut, om restart av den er forsøkt, og eventuelt resetting.

6 minutes ago, strike_ said:

Det vet ikke jeg heller. Men det er begrenset hvor mange innstillinger det er på en DHCP server.. Så det ville ikke falle deg inn å skru av ipv6 som en del av feilsøkinga gitt hvor få innstillinger det er å gjøre her?

For det første bruker stortsett ikkje IPv6 DHCP, og om det er konfigurert har det ingenting med oppsettet for IPv4. Vi kan gjette oss til at det er configfeil (sannsynlegvis på grunn av bug i ruteren ettersom den neppe eksponerer innstillinger for gateway), men et utgangspunkt er altså å spørre om restart av ruter, og evt. ekstra resett av ruter.

Skrevet
2 minutes ago, barfoo said:

Einig. Og da er et godt spørsmål korleis oppsettet på ruteren ser ut, om restart av den er forsøkt, og eventuelt resetting.

For det første bruker stortsett ikkje IPv6 DHCP, og om det er konfigurert har det ingenting med oppsettet for IPv4. Vi kan gjette oss til at det er configfeil (sannsynlegvis på grunn av bug i ruteren ettersom den neppe eksponerer innstillinger for gateway), men et utgangspunkt er altså å spørre om restart av ruter, og evt. ekstra resett av ruter.

Japp, jeg sier meg også enig i det. På de fleste routere jeg har hatt, så har jeg dog hatt muligheten for ipv6 DHCP, men jeg lar den alltid være av, da jeg ikke har bruk for det for øyeblikket.

Skrevet
9 hours ago, agvg said:

Kan kanskje prøve og resette den en gang til, kan jo være en korrupt config.

Resatte den nå enda en gang. Samme problemet.

Skrevet
6 minutes ago, Enceladus said:

Resatte den nå enda en gang. Samme problemet.

Kan du screenshot av innstillingene for nettverk på den?

Skrevet (endret)
9 minutes ago, strike_ said:

Japp, jeg sier meg også enig i det. På de fleste routere jeg har hatt, så har jeg dog hatt muligheten for ipv6 DHCP, men jeg lar den alltid være av, da jeg ikke har bruk for det for øyeblikket.

Du kan bruke DHCPv6, men i praksis er det nesten ikkje i bruk, og SLAAC er dominerande. I alle tilfeller bruker ikkje IPv6 DHCP for gateway; det går via Router Advertisement (RA).

Endret av barfoo
Skrevet
59 minutes ago, strike_ said:

Jeg så det bare var en ipv6 adresse der, jeg bruker som sagt ikke ipv6 i mitt nettverk så det tenkte jeg ikke over en gang. Men kontakt med router har han jo så problemet ligger ikke der. Men ifølge ditt resonnement har han jo ikke det.

Og det er vel heller ikke unormalt at man får opp en link lokal ipv6 adresse på et normalt fungerende oppsett, eller?

som barfoo så melodramatisk påpeker, er det normalt med link-local som ipv6 gateway visstnok. Så det var ei raud sild.

Skrevet
9 hours ago, strike_ said:

Det kan jo for så vidt også være DNS-serverene, men det vil jo være litt merkelig sett info fra ipconfig. Bare for å teste en ting ,prøv å sette DNS på pc til samme ip som du har på gateway. Får du problemer igjen da? I så fall kan du endre DNS serverene på router til 1.1.1.1 og 1.0.0.1. Hvis du ikke får problemer, så mener jeg fortsatt at det kan løses ved å skru av ipv6 på routeren, selv om flere mener at det ikke vil løse noen ting. Men jeg har tatt feil før jeg så det gjør ikke noe.

Slik mener du?

preferredDNS.thumb.jpg.2aa5a0d7e6d22dc77f9f599d881914d7.jpg

Trykte save og det ga ingen virkning. Fortsatt problemer. Har bare begrenset netttilgang.

 

Jeg finner heller ikke instillinger for å skru av IPv6 i routeren. Jeg tror ikke det eksisterer, routeren virker å være for begrenset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...