Gå til innhold

Default Gateway borte etter en tilbakestilling av router - Hvordan fikse?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Glemte passordet på routeren min så jeg tilbakestilte den.

Det førte til at en rekke tjenester ikke lengre fungerer på samtlige PCer, android telefoner og nettbrett her i huset. 

Jeg har internett tilgang men diverse tjenester fungerer ikke på enkelte av dingsene. For å ta noen eksempler; NRK appen fungerer eksempelvis på android mobilen min men ikke på android nettbrett. Discord fungerer ikke på windows PC men fungerer via appen på andorid mobilen min. Jeg kan ikke laste ned Firefox på PC. 

CMD - ipconfig viser at deafault gateway er borte:

missingdefaultgateway.jpg.5f11dbe2578a127a8aedd41f02fab189.jpg

Der skal det egentlig stå 192.168.80.1 ifølge et screenshot jeg har fra tidligere da det fungerte.

Jeg kan fortsatt logge inn på router med den IP adressen.

Har forsøkt diverse forslag jeg fikk når jeg har feilsøkt problemet, men alt har vært forgjeves. Har tatt strømmen på modem og router i 10 minutter. prøvd ipconfig /release og renew uten resultater. Dette av forslag fra gemini. Har også prøvd følgende fra copilot:

image.thumb.jpeg.a45eb5f26d79d5dd26565f43a722eedc.jpeg

Fungerer heller ikke.

 

Noen som kan forstå hva problemet er her?

Endret av Enceladus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsak til at gateway mangler kan være:

- pc har flere interface, wifi / kablet?
- DHCP ikke er satt opp korrekt
- Pc er satt opp til fast IP,
- du må må starte pcen på nytt?

De fleste enklere routere sender automatisk sin egen IP som gateway, skal ikke trenge noen ekstra konfigurasjon. 
Hvilken modell router er det?

Om du har internett tilgang er det en gateway på plass, du kan ikke nå internett uten. 

Mottar pc DNS adresse?
Om router sin adresse benyttes til DNS kan være aktiv DNS filtrering i WiFi ruteren? 

Skrevet

Det virker nok på mobilen din fordi den faller tilbake på mobilnettet.

Hvis du klarer å logge inn på ruteren betyr det at IP i riktig subnett allerede er konfigurert på PC-en din, men sider du har kuttet bort nesten all info fra ipconfig er det vanskelig å si noe om. Ta "ipconfig /all" og post alt som hører med til det interfacet som du bruker. eks image.thumb.png.98c0d6098b78a114d5eab10c4b132841.png

Siden du kan logge inn på ruten din kan du også sjekke hvordan DHCP er konfigrert der og dele dette

Skrevet

Det største problemet ditt når du prøver å finne ut av dette er at du skriver feil når du prøver å feilsøke dette. Du skriver at default gateway er borte, men det er jo slettes ikke tilfelle. Det står en IP-adresse der, en IPv6-adresse. Om du stiller routeren din til å slå av IPv6 under DHCP, hva skjer da? Mulig du må restarte alt av PC-er og andre dingser etter å ha gjort dette.

Skrevet
25 minutes ago, strike_ said:

Det største problemet ditt når du prøver å finne ut av dette er at du skriver feil når du prøver å feilsøke dette. Du skriver at default gateway er borte, men det er jo slettes ikke tilfelle. Det står en IP-adresse der, en IPv6-adresse. Om du stiller routeren din til å slå av IPv6 under DHCP, hva skjer da? Mulig du må restarte alt av PC-er og andre dingser etter å ha gjort dette.

Alle os eg har sett har dual stack, og det er bekrefta av at han har v4 nettmaske... Så å disable ipv6 vil ikkje endre på ting.

Skrevet (endret)
11 hours ago, toralfb said:

Årsak til at gateway mangler kan være:

- pc har flere interface, wifi / kablet?
- DHCP ikke er satt opp korrekt
- Pc er satt opp til fast IP,
- du må må starte pcen på nytt?

De fleste enklere routere sender automatisk sin egen IP som gateway, skal ikke trenge noen ekstra konfigurasjon. 
Hvilken modell router er det?

Om du har internett tilgang er det en gateway på plass, du kan ikke nå internett uten. 

Mottar pc DNS adresse?
Om router sin adresse benyttes til DNS kan være aktiv DNS filtrering i WiFi ruteren? 

Er koblet til med ethernet kabel

DHCP instillinger: (dette er hva som var satt som default))

image.thumb.jpeg.f9c044cb1b2140336252f8ab7c611b9e.jpeg

Kan du utdype "- Pc er satt opp til fast IP" Hvor sjekker jeg dette?

PCen er startet på nytt. Jeg tilbakestilte også hele PCen da jeg hadde et håp om at det vile fikse problemet. Men nei. Problemet er jo også på alle de andre dingsene i huset så det tyder vel på at problmet ligger et annet sted? At problemet er med instillinger i routeren kanskje?

Router modell er Tilgin AB Model: HG2501

Hvordan sjekker jeg om PC mottar DNS adresse? 

Hjelper følgende info?

image.thumb.jpeg.ff8aec94ed1a3e6e1db7ceb90d991148.jpeg

image.jpeg.c450d2edd04217315c3849101e49cd75.jpeg

 

Jeg er helt grønn på sånne nettverk ting, så bekalger alle dumme spørsmål.

Endret av Enceladus
Skrevet
11 hours ago, Chris93 said:

Det virker nok på mobilen din fordi den faller tilbake på mobilnettet.

Hvis du klarer å logge inn på ruteren betyr det at IP i riktig subnett allerede er konfigurert på PC-en din, men sider du har kuttet bort nesten all info fra ipconfig er det vanskelig å si noe om. Ta "ipconfig /all" og post alt som hører med til det interfacet som du bruker. eks image.thumb.png.98c0d6098b78a114d5eab10c4b132841.png

Siden du kan logge inn på ruten din kan du også sjekke hvordan DHCP er konfigrert der og dele dette

Mobilnett er ikke satt på, kun wi-fi.

IP config all postet ovenfor :)

Under LAN clients når jeg logger inn på routeren står dette om DHCP

DHCPingenklienter.jpg.41c273559dc7f26c3f0e51897c8972f3.jpg

 

Skrevet
9 hours ago, strike_ said:

Det største problemet ditt når du prøver å finne ut av dette er at du skriver feil når du prøver å feilsøke dette. Du skriver at default gateway er borte, men det er jo slettes ikke tilfelle. Det står en IP-adresse der, en IPv6-adresse. Om du stiller routeren din til å slå av IPv6 under DHCP, hva skjer da? Mulig du må restarte alt av PC-er og andre dingser etter å ha gjort dette.

Default gateway adressen som tidligere sto under Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::6620:9fff:fe1c:1502%9 før jeg resatte routeren er nå borte. Var det jeg mente.

Jeg finner ikke noen instillinger for DHCP på routeren min. Alle dingsene mine som er tilkoblet står oppført med DHCP

LANclients.jpg.2eb1e296b50e3ee2fbbf7435be4d71e6.jpg

Og så er det dette:

DHCPingenklienter.jpg.838b3ddffe8a1511025764050e0ce46e.jpg

Ellers er det lite annet om DHCP å spore der.

Er de noen andre måter å slå av IPv6 under DHCP?

Er det her kanskje?

containerlan.jpg.d55686e3ca815746808d3dbd7329f6c5.jpg

 

 

Skrevet
38 minutes ago, barfoo said:

Alle os eg har sett har dual stack, og det er bekrefta av at han har v4 nettmaske...

Joa,sant nok. Nå bruker ikke jeg ipv6 i mitt hjemmenettverk, men for meg ser dette ut som en konflikt av noe slag. Han har en ipv4 som DHCP server,men en ipv6 som gateway, disse burde jo være lik. Funker kanskje sånn også uten at jeg vet det, siden jeg ikke bruker ipv6. 

Skrevet
10 minutes ago, Enceladus said:

Er de noen andre måter å slå av IPv6 under DHCP?

Ingen aning, men det burde være mulig å slå det av en plass.

Skrevet
13 minutes ago, strike_ said:

men for meg ser dette ut som en konflikt av noe slag. Han har en ipv4 som DHCP server,men en ipv6 som gateway, disse burde jo være lik.

Dual stack vil sei at du har to uavhengige protokoller. Ipv6 er itrrlevant; det er feil med ipv4-oppsettet, og det må fiksast . Ikkje ipv6.

Skrevet
Enceladus skrev (4 minutter siden):

Kan det hjelpe om jeg tilbakestiller routeren enda en gang?

Du kan teste å deaktivere IPv6 og se om det endrer noe. Om du kommer på nett med IPv4 har du funnet årsaken til feilen ligger i IPv6 ikke er konfigurert riktig.

Skrevet

@Enceladus Du kan jo som en test gå til nettverksinnstillinger på PC-en din og sette dhcp til manuell og under ipv4 sette inn 192.168.80.249 som IP-adresse, 255.255.255.0 som subnetmaske og 192.168.80.1 som gateway. DNS kan du sette til 1.1.1.1 og 1.0.0.1 på alternativ. IPv6 kan du slå av. Funker alt som det skal på pc'en da?  I så fall ville jeg definitivt ha prøvd å finne hvor du skrur av ipv6 på DHCP-serveren på routeren.

Skrevet

Skru av ipv6 på pcen om du vil teste det. Men igjen, problemet er jo at du ikkje får default gw på ipv4, ikkje ipv6...

Skrevet

Mulig routeren hans ikke fungerer optimalt på ipv6, hva vet vi. Det var jo et helt ukjent merke for meg hvertfall. Problemet ligger hvertfall på routeren. Og jeg tror at å skru av ipv6 under dhcp serveren vil løse det, men jeg kan ta feil.

Skrevet
strike_ skrev (9 minutter siden):

Det var jo et helt ukjent merke for meg hvertfall.

Tilgin brukes av noen fiberleverandører, Sogne Nett blant annet, IPen ligner også på den som de bruker ut mot LAN.

Skrevet
11 minutes ago, strike_ said:

Mulig routeren hans ikke fungerer optimalt på ipv6, hva vet vi. Det var jo et helt ukjent merke for meg hvertfall. Problemet ligger hvertfall på routeren. Og jeg tror at å skru av ipv6 under dhcp serveren vil løse det, men jeg kan ta feil.

Ok, tingen er at det er to forskjellige protokoller. Dei har ingenting med kvarandre å gjere. Ikkje bruker du dhcp til ipv6 heller.

Det du driv er med er famling i blinde. 

Det du må er jo år sjekke om ruteren har korrekt oppsett for ipv4, og at PC har det, f.eks. at det ikkje er satt statisk oppsett. Ipconfig /renew er også verdt å forsøke...

  • Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, toralfb said:

Du kan teste å deaktivere IPv6 og se om det endrer noe. Om du kommer på nett med IPv4 har du funnet årsaken til feilen ligger i IPv6 ikke er konfigurert riktig.

Mistet nettet da.

disableipv6.thumb.jpg.4ed052a7f809db180373ee6dbae8a3dc.jpg

 

Endret av Enceladus
Skrevet (endret)
17 minutes ago, barfoo said:

Ok, tingen er at det er to forskjellige protokoller. Dei har ingenting med kvarandre å gjere.

Det vet jeg veldig godt. Men du ser jo ut til å glemme all info som står i tråden. Hans pc er satt til automatisk DHCP. Og det er mest sannsynlig alle andre dingser også. Vi ser at han får en ipv6 adresse som default gateway(han mangler den ikke), men ipv4 på dhcp sereveren, disse burde være like (om han ikke har en annen router eller noe sånt da som tar over.) Og han mister nett når han skrur av ipv6, fordi den står som default gateway. Det er routeren som sender ut denne adressen, ikke noe annet.

Vi vet han har nett, men alle ting fungerer ikke etter resetting av routeren. Noe som tyder på en konflikt et sted.

Om gateway blir satt til router ipv4 adressen manuelt burde han få nett igjen. Men det blir mye styr å sette opp dette manuelt på hver dings, så skru derfor av ipv6 i routeren. Da burde han få en IPv4-adresse som gateway automatisk,om dhcp blir satt tilbake itl automatisk på pc.

Endret av strike_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...