Lars - Nils Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Hei, Jeg ønsker noen juridiske vurderinger fra advokater eller andre med erfaring innen forvaltningsrett, personvern/GDPR eller utdanningsrett. Uavhengig/tips. Jeg har stått i en svært belastende sak mot et universitet over flere måneder. Jeg ble mistenkt for fusk i forbindelse med eksamen, noe jeg hele tiden bestridte. Saken utviklet seg svært alvorlig for meg personlig, og jeg fikk underveis klare signaler om at jeg måtte forberede meg på mulig utestengelse fra skolen. Universitet holder jeg anonymt av naturlige grunner. Etter hvert kom det frem interne dokumenter som viste at sensor hadde brukt et eksternt KI-deteksjonsverktøy uten dokumentert behandlingsgrunnlag, uten databehandleravtale og uten at studentene var informert. Det kom også frem intern kommunikasjon om at omtale av dette verktøyet skulle fjernes fra rapporten videre i prosessen. Personvernombud vurderte senere flere forhold som brudd på GDPR, blant annet knyttet til: manglende behandlingsgrunnlag manglende informasjon til studenten manglende databehandleravtale manglende DPIA/personvernvurdering Fuskemisstanken ble til slutt henlagt. Situasjonen har hatt store konsekvenser for meg: sterk psykisk belastning over lang tid angstplager dokumentert av lege påvirket studieprogresjon mistede frister og muligheter til å forbedre karaktergrunnlag - andre skoler (melde meg naturligvis ikke opp, da jeg hadde blitt utestengt om jeg ikke var så heldig få dette dokumentet feilsendt..) usikkerhet rundt fremtidig utdanning og arbeid Jeg vurderer nå sammen med advokat videre håndtering av saken, herunder mulig erstatningskrav og eventuelt forlik. Jeg ønsker derfor noen ærlige vurderinger rundt følgende: Hva fremstår som et realistisk erstatningsnivå i en slik sak i Norge, gitt dokumentert psykisk belastning (verre for meg enn andre pga helse), GDPR-brudd og konsekvenser for studieprogresjon? Ville det være realistisk eller juridisk mulig å be universitetet om en særskilt vurdering/opptak til et annet masterprogram ved samme universitet, hvor jeg oppfyller fagkravene men ligger litt under karakterkravet, sett i lys av at situasjonen påvirket progresjon og muligheten til å forbedre snittet mitt? Dette jeg ønsker. Fremstår dette som en sak som bør forsøkes løst gjennom forlik/dialog, eller er dette noe man realistisk burde vurdert å ta videre rettslig? Hva vinner på det/ konsekvener om jeg taper. Ønsker ærlige og realistiske vurderinger, både juridisk og strategisk. Takk på forhånd. Endret 13. mai av Lars - Nils
Evil-Duck Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai (endret) Holder med 1 tråd så denne stenges. Om trådstarter ønsker å endre første innlegget i den opprinnelige tråden til det som er skrevet her så er det bare å sende meg en PM å skal jeg ordne det. Endret 15. mai av Evil-Duck
Anbefalte innlegg