Gå til innhold

Reklamasjon integrert batteri Asus laptop Vestby Elkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Tar kontakt her for å høre deres mening om service og reklamasjon av integrert laptop batteri.

Er snakk om en Asus Zeenbook 13 UX325 laptop. Latopen har integrert batteri og har fulgt Asus anbefaling om max lading til 80 %. Windows batterirapport viser at batteriet har blitt ladet 52 ganger og har nå i underkant av 63 % av original kapasitet. Laptopen er rett i underkant av 4 år gammel (22.07.2022).

Vanlig reklamasjon for utskiftbare batteri er 2 1/2 til 3 år.

Men for integrerte batteri som ikke kan skiftes av forbruker følger reklamasjon på hovedproduktet som er 5 år.

Reklamasjon ble avvist med at garanti var utløpt og at dette var normal slitasje for batteri og ble lagt ved en kostnad for batteri bytte.

Takker for bistand og tanker rundt reklamasjon.

Endret av ThunderBox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som det er slik butikkene praktiserer dette med defekt/dårlig batteri.

Det virker som 2, 2.5 eller 3 år brukes som grense for reklamasjon.

Men egentlig så burde en lav ladesykel antall som her (52), være grunn nok til å si at der er unormal lav holdbarhet.

• Liker 1
Skrevet

https://www.diskutopia.no/t/4586/batteri-bærbar-pc/

Sitat

Legg spesielt merke til punkt 2 i siste bilde, om Forbrukertilsynet.
«Forbrukertilsynet forklarer at varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, har en reklamasjonstid på fem år. Imidlertid gjelder dette som regel ikke for batterier, da de er ansett som forbruksmateriell med en forventet levetid som normalt er kortere enn fem år.»

Skrevet (endret)

Reklamasjonsrett har du uansett.

Det virker her som forhandler ikke er  klar på forskjellen mellom garanti og reklamasjon. Uansett er batteriet ment å var vesentlig lenger enn 2 år, og du har dermed 5 års reklamasjonsfrist. Jeg vil også tro det er forhandler som her har nevisbyrden med å påvise hvorfor det er normalt med så dårlig batteri etter bare 52 ladinger.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mulig å bytte selv, eller et data-verksted kan gjøre det. Batterier selges i Norge også. Men det er vel ikke beregnet på å bytte selv.

Endret av Svein M
Skrevet

Batteriet er integrert og ikke ment å byttes av forbruker. 
Med det regnes ikke batteriet som en slitedel men som en del av hovedproduktet.
Men skulle likt å funnet noen referanser på det men google vil ikke samarbeid, noen som har mer info?

Skrevet

Det store spørsmålet er vel om det er mangel. Eg er freista til å svare nei; det fungerer, men kapasiteten har gått ned. Det er normal slitasje.

Skrevet

Siden batteriet kun er ladet 52 ganger på 4 år, har den blitt stående med strøm på over lang tid? Det kan være årsaken.

Hadde en Lenovo Thinkpad bærbar med utbyttbart batteri, den var koblet i docking stasjonen 99% av tiden, med maks grense på 80%, og der var batteriet dødt på under 2 år. Siden det var jobb PC så var det ikke garanti lenger enn 1 år, og ingen reklamasjon. Kjører stasjonær i dag

Har en Acer billig bærbar med integrert batteri som nå er 7-8 år gammel, og den lades fra 0/10/20% til 100% hver gang den lades, og der virker batteriet like godt i dag som når den var ny etter min erfaring. Brukes kun noen ganger i måneden, og ikke daglig. (Var den billigste 1080p bærbare jeg fant den gangen, var kun 5000,-).

• Liker 1
Skrevet

Ser der er en mulighet til å kalibrere batteriet

Sitat
Calibrate your laptop by doing the following:
  1. Plug in your laptop and charge it to 100%. Keep it plugged in for at least 30 extra minutes.
  2. Unplug the charger and use the laptop normally until it drops to 5% and shuts down automatically.
  3. Leave the laptop powered off and unplugged for 1 hour.
  4. Plug it back in and charge it back to 100% without interruption.

Skrevet
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Siden batteriet kun er ladet 52 ganger på 4 år, har den blitt stående med strøm på over lang tid? Det kan være årsaken.

Hadde en Lenovo Thinkpad bærbar med utbyttbart batteri, den var koblet i docking stasjonen 99% av tiden, med maks grense på 80%, og der var batteriet dødt på under 2 år. Siden det var jobb PC så var det ikke garanti lenger enn 1 år, og ingen reklamasjon. Kjører stasjonær i dag

Har en Acer billig bærbar med integrert batteri som nå er 7-8 år gammel, og den lades fra 0/10/20% til 100% hver gang den lades, og der virker batteriet like godt i dag som når den var ny etter min erfaring. Brukes kun noen ganger i måneden, og ikke daglig. (Var den billigste 1080p bærbare jeg fant den gangen, var kun 5000,-).

Den har kun vært tilkoblet lader for lading, etter opplading er den blitt koblet fra.

Skrevet (endret)

Slike batteriet slites mer til nærmere de er enten 0% eller 100%.

Derfor anbefales slike områder:

ideelt: 40-60%

bra: 20-80%

greit: 10-90%

sjelden: 0-100%

Lagring med tomt eller fulladet batteri sliter på batteriet.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det jeg tror er at det er vanskelig å få godtatt reklamasjon. Det sies at forventet levetid på batteri er 2-3 år. Og etter 2 år tror jeg det er vanskeligere å få gjennom noe da det er kjøper som må sannsynliggjøre at feil ikke skyldes normal slitasje.

Det beste var om det var nok å henvise til antall ladesykluser og begrenset bruk. Det virker også som forbrukermyndighet ikke ser på lav tilstand på batteri som en feil etter 3 år.

Batteriene har vel en spec på 500 ladesykluser.

Endret av Svein M
Skrevet

Det skal være fem år når batteriet ikke kan byttes. Uhyre få ladesykluser, har PCen vært lagret med tomt batteri?

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig at butikker prøver seg med å henvist til at garantitiden er gått ut i et forsøk på å sno seg unna reklamasjonssaker. Jeg ville svart at du er klar over at garantitiden er utløpt, men at du her ønsker å reklamere på varen og at reklamasjontiden her er 5 år. Videre ville jeg spesifisert at batteriet er blitt lite brukt og allikevel nå har mistet nærmere 40% av sin originale kapasitet, med skjermdump fra hva batterirapporten viser. I tillegg ville jeg henvist til at det for batterier generelt er etablert at man vil kalle det en mangel når et batteri har mistet rundt 30% av sin kapasitet før forventet levetid er utløpt, samt at forventet antall ladesykluser et slikt batteri bør tåle er 3-500, altså vesentlig mer enn hva du har utsatt dette batteriet for.

• Liker 2
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (På 14.5.2026 den 21.16):

Det er veldig vanlig at butikker prøver seg med å henvist til at garantitiden er gått ut i et forsøk på å sno seg unna reklamasjonssaker. Jeg ville svart at du er klar over at garantitiden er utløpt, men at du her ønsker å reklamere på varen og at reklamasjontiden her er 5 år. Videre ville jeg spesifisert at batteriet er blitt lite brukt og allikevel nå har mistet nærmere 40% av sin originale kapasitet, med skjermdump fra hva batterirapporten viser. I tillegg ville jeg henvist til at det for batterier generelt er etablert at man vil kalle det en mangel når et batteri har mistet rundt 30% av sin kapasitet før forventet levetid er utløpt, samt at forventet antall ladesykluser et slikt batteri bør tåle er 3-500, altså vesentlig mer enn hva du har utsatt dette batteriet for.

Er det som har blitt gjort, og bedt om at de tar kontakt for å forklare seg. Ikke hørt noe enn så lenge. Hører jeg ikke noe over helga så er det vel å foreslå at det gjøres som en sak for forbrukermyndighetene.

Skrevet

Laptop er snart 4 år gammel, og batteri har fortsatt igjen >60% av kapasitet.
Det er ingen gode grunner for at du skal komme noen vei med reklamasjon her.

Skrevet
Jalla21 skrev (10 timer siden):

Laptop er snart 4 år gammel, og batteri har fortsatt igjen >60% av kapasitet.
Det er ingen gode grunner for at du skal komme noen vei med reklamasjon her.

Basert på magefølelse?

Fått med deg at batteriet kun er ladet 52 ganger og er integrert og ikke utskiftbart for forbruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...