Gouldfan Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Elbolag och andra operatörer slutar sälja Sony Xperia främst på grund av ytterst låg marknadsandel (under 1 % globalt), vilket gör dem olönsamma att lagerhålla. Sonys strategiska skifte mot att outsourca produktionen, minskad närvaro i Europa och tekniska problem med nyare modeller har lett till att fokus flyttats till direktförsäljning. Här är huvudorsakerna till att Sony Xperia försvunnit från operatörernas sortiment: Extremt låg efterfrågan: Sony har tappat mark i både USA, Japan och Europa. Konsumenter väljer i stället Apple, Samsung och Xiaomi, vilket gör att operatörer inte ser det som lönsamt att lagerhålla Sonys telefoner. Outsourcing och minskad produktion: Sony har slutat tillverka sina egna premiumtelefoner och överlåter produktionen till tredjepartstillverkare, vilket indikerar en förändring i affärsmodell där de inte längre satsar på bred distribution. Tekniska problem och stoppad försäljning: Nya modeller som Xperia 1 VII har haft problem, vilket lett till att försäljningen tillfälligt stoppats i vissa regioner. Fokus på egna kanaler: Sony säljer nu sina telefoner främst genom sin egen webbplats (Sony.se) och utvalda nätbutiker, snarare än via fysiska operatörsbutiker. Nischad produktstrategi: Sony har haft svårt att konkurrera på bred front och deras telefoner har blivit mer nischade (fokus på kamera/ljud), vilket ger en mindre målgrupp. Det innebär inte att varumärket är dött, men telefonerna är numera mer sällsynta i det vanliga utbudet hos elbolag och mobiloperatörer. Är det specifikt en nyare modell som Xperia 1 VI eller 10 VI du letat efter hos din operatör? SITAT SLUTT unnskyld svensk AI. Nå produserer ikke lenger Sony mobilen på sine fabrikker i Thailand? De har outsourced mobilene sine, og driver kun design og overseing... Det gjør jo Apple og andre også da.. For min del tror jeg at jeg kjøper iPhone neste gang, jeg vil ha noe bra, og jeg er allergisk liker ikke Samsung...
Fatninja Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar On 5/28/2025 at 8:16 PM, ilpostino said: Håper ikke Sony gir seg med telefoner. Har de gitt uttrykk for det? Det er vel et knallhardt marked med minimal profitt, med mindre man er apple. Jeg liker ihvertfall sony xperia 10 VI. Den er slankere enn andre telefoner og har bra batteritid, sikkert grunnet bra optimalisering. Jeg håper de ikke gir seg.
Gouldfan Skrevet 30. januar Forfatter Skrevet 30. januar (endret) De gir seg ikke med det første, men prisene fyker i været, bare de forbedrer seg så. Byggkvalitet i en topp Iphone er litt bedre, samt fungerer bedre intuitivt til mobilbruk. Kamera og lydkvalitet samt skjermen, er vel selgepointet til Xperia, jeg synes den jeg har er veldig bedre og mer solid dvs 1VI iforhold til 1III og Xperia 5 som jeg hadde før. Samt batteri tid er helt sykt bra. Slik prisene ser ut nå så er en iPhone 17 Pro med greit lagring, billigere enn Xperia 1VII, med unntak om du kjøper kommende siste med hodetelefoner innbakt i prisen. Endret 30. januar av Gouldfan 1
ilpostino Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Fatninja skrev (17 timer siden): Har de gitt uttrykk for det? de har vel egentlig ikke det, men selger de de nyeste telefonene i færre land blir det antageligvis mindre markedsndeler og mindre omsetning og fortjeneste. Jeg vil absolutt ikke ha Apple eller Samsung, så hva sitter vi igjen med hvis Sony slutter å selge telefoner? 1
Gouldfan Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar (endret) AI svar Sony har ikke planer om å slutte med mobiltelefoner. Tvert imot har selskapet nylig bekreftet at smarttelefoner fortsatt er en “svært viktig” del av virksomheten, og at de vil fortsette å utvikle Xperia‑serien. Hva Sony faktisk har sagt - Sony Groups CFO Lin Tao uttalte i 2025 at smarttelefonvirksomheten er “ekstremt viktig” for selskapet, og at de vil “fortsette å utvikle og vokse denne virksomheten”. Dette kom i forbindelse med spørsmål rundt en produksjonsfeil på Xperia 1 VII, som førte til spekulasjoner om Xperia‑seriens fremtid. - Sony understreket også at teknologien de utvikler til mobilene brukes i andre deler av konsernet (kamera, sensorer, telekom), noe som gjør mobilene strategisk viktige. Hvorfor ryktene om nedleggelse oppstår - I 2023–2024 sirkulerte det rykter om at Sony kunne være i ferd med å avslutte Xperia‑merket, blant annet etter kryptiske meldinger fra lekkere og svakere salgstall. Disse ryktene ble aldri bekreftet av Sony. Hva som peker fremover - Sony jobber videre med nye teknologier, inkludert under‑skjerm‑kameraer og mer avanserte bildesensorer i kommende modeller. - I selskapets bredere strategi mot 2030 er mobilteknologi fortsatt en del av deres digitale økosystem, sammen med kameraer, PlayStation og profesjonelle sensorer. Kort oppsummert Sony har ingen planer om å avslutte mobilproduksjonen nå. De selger færre telefoner enn konkurrentene, men de har en lojal nisje og bruker mobilteknologien i mange andre produkter. Offisielle uttalelser peker tydelig på at Xperia‑serien skal leve videre. Hvis du vil, kan jeg også gi en vurdering av hvor Xperia‑serien står i markedet i dag – og om det er lurt å kjøpe en Sony‑mobil i 2026. Sitat slutt, selvom det er irritasjon i Norge at man må importere en Sony Xperia med toll osv fra EU, så har de ingen planer om å gi seg. Jeg selv vurderer om jeg skal kjøpe neste Xperia eller iPhone Pro.. Er ting jeg liker og misliker på begge, pluss at jeg er så vant med Xperia og Android brukergrensesnitt. Men byggkvalitet og som tåler mest juling og bruk, er nok iPhone Pro endel bedre, det er en solid konstruksjon. Endret 31. januar av Gouldfan 1 1
ilpostino Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Gouldfan skrev (46 minutter siden): AI svar Jeg får fortsatt være naiv optimist. 1
Trond HB Skrevet 29. april Skrevet 29. april https://www.techadvisor.com/article/3124847/sony-xperia-1-viii-full-design-leaked.html?fbclid=IwY2xjawRfWDpleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEe6sOfxmLl9UCW3NIuUFQcOitcFH6ie4mP-ZXoVlW8cteIt9mp4Pj2BXCJnns_aem__XmJncOcL-D0SWJpmLpinQ
Gouldfan Skrevet 2. mai Forfatter Skrevet 2. mai Det ryktes fra noen jeg hører er et troverdig nettside at nye Sony Xperia 1VIII vil droppe ned til ca 8000kr og et enda større batteri og mer megapixel i cameraene… Samtidig holder den på de kjente funksjonene. Om de også gir med noen hodetelefoner i pre order så ser dette ut som en ganske bra deal. 3
larris Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai https://m.gsmarena.com/the_sony_xperia_1_viii_is_coming_on_may_13-news-72734.php Om prisen her stemmer så blir den latterlig dyr....... 1
Trond HB Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Fikk en mail fra Sony om produktlansering av nye produkter 13/5. Tviler dessverre på at telefonen kommer til Norge.
ilpostino Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Hvis den ikke blir til salgs i Norge, men i Sverige lurer jeg på om det er mulig å bestille den på nettet og for eksempel plukke den opp i Strømstad eller Gøteborg.
freedomseeker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Kommer den til Sverige kommer den nok til Norge også, siden tech-bransjen ser på Norden som ett felles marked.
freedomseeker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Ja, det ser ikke ut som om Sony selger mobiltelefoner i Norge lenger. Det var kanskje mer før i tiden at Norden ble sett på som et marked.
Trond HB Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Da er den lansert. Ikke i Norge dessverre. https://www.youtube.com/watch?v=fQAQR5qOPfw https://www.youtube.com/watch?v=vyChYLWn078 Endret 13. mai av Trond HB
Trond HB Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai On 5/10/2026 at 1:03 PM, ilpostino said: Hvis den ikke blir til salgs i Norge, men i Sverige lurer jeg på om det er mulig å bestille den på nettet og for eksempel plukke den opp i Strømstad eller Gøteborg. Burde være mulig. Da 1 VII kom i Sverige var det kun mulig med bestilling på nettet. Da jeg sjekket nå la jeg inn Arvika og da dukket Euronics Arvika opp som Sony butikk.
Gouldfan Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) Ute nå i rød svart og sølv med 12gb ram 256gb .. og gull med 16gb ram 1tb minne som koster litt mer... Med X6 hodetelefoner på kjøpet https://www.sony.se/smartphones/products/xperia-1m8?sku=xqge54s.gc Endret 13. mai av Gouldfan 1
ilpostino Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Gouldfan skrev (28 minutter siden): Med X6 hodetelefoner på kjøpet Hvor lenge pleier det tilbudet å vare. Tror jeg husker at Sony har hatt tilsvarende kampanjer på tidligere mobiltelefoner. frister litt å skaffe denne. edit: Det virker som Xperia 1 VIII har fått en del fancy funksjoner for fotografering og video. Endret 13. mai av ilpostino
Gouldfan Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) ilpostino skrev (5 timer siden): Hvor lenge pleier det tilbudet å vare. Tror jeg husker at Sony har hatt tilsvarende kampanjer på tidligere mobiltelefoner. frister litt å skaffe denne. edit: Det virker som Xperia 1 VIII har fått en del fancy funksjoner for fotografering og video. Bare ut mai. Lurer på om jeg skal kjøpe, er kjempefornøyd med Xperia 1VI jeg har, men samtidig er det nå jeg kan få litt igjen for å selge den. Usikker på farge.. sølv eller rød eller svart. Tror jeg tar 4000sek for min Xperia 1VI, med to kvalitet deksler fra Spigen og Sony og en ubrukt Spigen Glass beskyttelse.. Vet ikke om det er en ok pris på Facebook, blocket og finn, ikke farlig om det blir litt mindre. Er usikker, men har veldig lyst på ny mobil. EDIT, kona hadde veldig lyst til at jeg skulle kjøpe en rød, så da blir det den med full godkjenning i Stortingets kone "Waf" Departemang. 😉♥️ Endret 13. mai av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå