Gå til innhold

Microsoft tester ny funksjon som skal gjøre Windows 11 raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

litt hurtigdysseleksi fikk meg til å stusse over "nytelsesfunksjon" - måtte lese om igjen for å forsikre meg at det ikke var apotekprodukter 😂😜

Men fra spøk til rveolver - Jeg tenker at det trolig vil være MS sine egne apper, eller apper spesielt godkjent av MS som får en slik potensiell ytelsesforbedring.

Ellers så kan det jo veldig lett tenkes at det vil være et stort ønske fra enkelte produsenter å bruke denne fuksjonaliteteten til å presse flere prosesser inn under oppstart, slik at mere kan kjøre uten at det oppleves tregere fra brukerens perspektiv.

  • Liker 1
Skrevet
Quote

Ifølge kildene til Windows Central skrus CPU-en opp til maksimal frekvens imellom ett og tre sekunder når brukeren starter en oppgave som har høy prioritet.

Altså.... Windows bremser nå bevisst hastigheten på CPU for at det skal gå trægere? :dontgetit:

Jeg vet vi fleipa tidligere om at MS gjorde Windows treg med vilje så de kan komme med "optimaliseringer" senere. Ser ut til at det faktisk er sant.

  • Liker 2
Skrevet

Det er helt normalt at operativsystemet styrer oppgaver og CPU. Det nye her er vel en forbedring i forhold til hvordan Windows har gjort det før.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Svein M said:

Det er helt normalt at operativsystemet styrer oppgaver og CPU. Det nye her er vel en forbedring i forhold til hvordan Windows har gjort det før.

Ja, det er helt normalt at Windows ikke utnytter prosessorkrafta som er til rådighet.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (3 timer siden):

Ja, det er helt normalt at Windows ikke utnytter prosessorkrafta som er til rådighet.

Det er nok mer at Microsoft gjør shady business med prosessorkrafta og bare overlater resten av krafta til eieren av PCen.

W11 har fått sterk kritikk for en rekke ting så jeg vil si Microsoft har ødelagt rekken med OS som vi var så vante med i en hel generasjon. Litt som når de skjøt seg selv i foten med Xbox. Bare at nå har de skutt seg selv i foten en rekke ganger og jeg anser Windows som ikke reparerbart. Løpet er kjørt og noen patcher her og der for å løse noen få av problemene Microsoft har skapt for kundene løser egentlig ikke helheten av problemer.

Windows er et synkende skip og jeg har for latt for flere år siden. Stadig flere gjør det samme og ser seg ikke tilbake. Selv hele land, fylker og store bedrifter har forlatt Microsoft-skuta etter årevis med irritasjon. Trump fikk begret til å renne over blant annet i Danmark. I dag bruker jeg Linuxdistroen Pop! over hele linja her, inkludert spillmaskinen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ultra Kill!

 

Synkende skip når det kommer til OS, men infrastrukturen rundt datasentre er høyst levende, bare at *plot twist*
 

96% kjører på en eller annen form for linux

Skrevet (endret)
1 hour ago, Simen1 said:

W11 har fått sterk kritikk for en rekke ting så jeg vil si Microsoft har ødelagt rekken med OS som vi var så vante med i en hel generasjon. Litt som når de skjøt seg selv i foten med Xbox. Bare at nå har de skutt seg selv i foten en rekke ganger og jeg anser Windows som ikke reparerbart. Løpet er kjørt og noen patcher her og der for å løse noen få av problemene Microsoft har skapt for kundene løser egentlig ikke helheten av problemer.

Har gjennomført noenlunde "full debloating" av Windows 11 på et par PC'en, og når man fikk vekk alt "avfallet" så vil jeg faktisk si at det underliggende operativsystemet bak alt "rasket" fungerer meget bra.

Windows 11 har jo også som standard en "prefetch funksjon" som skal gjøre systemet raskere, og det samme har for eksempel Google Crome. De to funsjonene eter jo minne, slik at en PC med 8 GB RAM snart er oppe i max RAM forbruk.

Vil si at Windows 10 IOT LTSC og WIndows 11 IOT LTSC og også en WIndows 11 Home Debloat kjører veldig bra.

Også kjekt at man kan installere "Linux kjøremiljø", slik at man for eksempel har tilgang til alle PowerShell og Linux shell kommandoer.

Men Windos 11 i standardutgave, med værmelding og nyheter og Copilot og all mulig annen bloatware, det blir jo helt borte i veggene. For forholdvis lenge siden så startet man på utviklingen av et nytt operativsystem, Windows 12, som skulle ta tingene over i enda mer ekstrem retning enn Windows 11. Nå er dette prosjektet ganske mye forsinket. Skal tro hvorfor?

Å booste opp prosessoren i perioder, for å trekke hauger og lass med bloatware som aldri skulle vært der, det henger jo ikke på greip.

Det kan se ut som at Microsoft sin organiasjon består av minst to personer. Den ene er en tekniker som gjør en ganske utmerket jobb. Den andre er en økonom som legger til alle mulige tullefunksjoner som ingen vil ha, og som på sikt kan føre til at selskapet på sikt taper en del penger.

Microsoft har to fantastiske operativsystemer. Det ene er Windows 10 IOT. Det andre er Windows 11 IOT. Men de to operativsystemene vil man ikke selge til private sluttbrukere. 

Endret av arne22
Skrevet
vortex skrev (44 minutter siden):

Synkende skip når det kommer til OS, men infrastrukturen rundt datasentre er høyst levende, bare at *plot twist*
96% kjører på en eller annen form for linux

Hva er de siste fire prosentene da?

Av verdens 500 kraftigste superdatamaskiner kjører nøyaktig 100% av de med et eller annet Linux-basert OS, og sånn har det vært siden 2017. Link

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Hva er de siste fire prosentene da?

Av verdens 500 kraftigste superdatamaskiner kjører nøyaktig 100% av de med et eller annet Linux-basert OS, og sånn har det vært siden 2017. Link

Ikke godt å si helt nøyaktig hvordan de teller disse prosentene. Ser at Windows nå har ca ca 29% av antallet installasjoner.

https://gs.statcounter.com/os-market-share

Skrevet

Windows er dominerende på PC. Produsentene må ha avtale med Microsoft, og levere maskinene med Windows installert.

Mye av programmer som koster penger er bare for Windows og kanskje for MacOS. Få av slike programmer er på Linux. Nesten ingen bruker Linux på PC.

Så en er i en litt låst situasjon der PC produsenter tvinges til selge maskinene med Windows. Brukerene tvinges til å bruke Windows. Og program lagerene finner ikke interesse å levere software til Linux. Slik har det vært i hvertfall 25 år.

  • Liker 1
Skrevet
arne22 skrev (3 timer siden):

Ikke godt å si helt nøyaktig hvordan de teller disse prosentene. Ser at Windows nå har ca ca 29% av antallet installasjoner.

https://gs.statcounter.com/os-market-share

Nå svarte jeg på påstanden om bare 96% linuxbasert i datasentre og lurte på hva de siste 4% er..

Den statcount-siden teller ikke datasentre i det hele tatt. Bare desktop, tablet og mobil.

  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (37 minutter siden):

Windows er dominerende på PC. Produsentene må ha avtale med Microsoft, og levere maskinene med Windows installert.

Kan fort endre seg, mange land føler på at de sitter lenket til Microsoft og de er igjen lenket til USA sine myndigheter.

  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Quote

Funksjonen har fått navnet «Low Latency Profile», og skal gi prosessoren et kort, kraftig løft i hastighet når brukeren gjør vanlige handlinger – som å åpne apper, startmenyen eller høyreklikkmenyer.

Det er tydeligvis så langt utenfor kunnskapsnivået til dagens utviklere i Microsoft å lage effektiv kode, at de løser problemet med å overklokke prosessoren når man høyreklikker? Jeg vet ikke om dette er en spøk eller ikke? Ingen av de eksemplene burde brukt vesentlig prosessorkraft i utgangspunktet.

Endret av likferd
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Sitat fra artikkelen: "Microsoft jobber med en ny ytelsesfunksjon for Windows 11 som skal få operativsystemet til å føles betydelig hurtigere....Funksjonen har fått navnet «Low Latency Profile», og skal gi prosessoren et kort, kraftig løft i hastighet når brukeren gjør vanlige handlinger – som å åpne apper, startmenyen eller høyreklikkmenyer....Tester skal vise at apper som Edge og Outlook åpnes opptil 40 prosent raskere, mens grensesnitt som startmenyen og kontekstmenyer kan dukke opp inntil 70 prosent kjappere"

Denne CPU-styringen som Microsoft prøver seg på her har eksistert i MacOS i mange år allerede, dvs etter at Apple gikk over til Apple Silicon.
Forskjellen mellom Microsoft og Apple er at:

1) Apple alltid regnet denne funksjonaliteten som kun en standard oppførsel som aldri var nevneverdig engang, dvs ikke noe å skrive om så lenge det er slik brukeren intuitivt forventer at det skal funke.

mens

2) Microsoft laget masse jubalong omkring dette, ved å kalle det en "ny funksjon" (i den 30 år gamle plattformen som Win11 egentlig bygger på), gi den et fænsy schmænsy navn og innkalle til pressekonferanse.

Men viktigst for Microsoft er nok at Microsoft-fænboisa biter på og svelger dette på høykant mens de stirrer inn i Microsofts tusenårsrike så øyenene blir store og våte, som vanlig, men ikke minst at Win11-laptoper vil føles litt nærmere MacBook i kjapphet.

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
Skrevet

Det er ingen som svelger dette på høykant. Det er bare noe Apple Master Race tror. At windows er undøvendig tregt er allment akseptert så lenge windows har eksistert. Eneste grunnen til at noen ikke merker det er at man idag har datamaskiner som er 100 ganger kraftigere enn de hadde trengt å være.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 5/18/2026 at 1:14 PM, sedsberg said:

At windows er undøvendig tregt er allment akseptert så lenge windows har eksistert. Eneste grunnen til at noen ikke merker det

Så man har merket at Windows er tregt, men ingen merker det?
Nå må du bestemme deg, merker man det, eller merker man det ikke?
Den der var forresten veldig god, antakelig dagens beste, for jeg merket det veldig godt allerede for mange år siden, og det var nettopp derfor jeg valgte vekk Windows til fordel for konkurrenten MacOS, og så meg aldri tilbake.

Quote

....er at man idag har datamaskiner som er 100 ganger kraftigere enn de hadde trengt å være.

Virkelig?
Prøv å kjøre Win11 på en datamaskin som har kun 1/100 av hastigheten av dagens, dvs en datamaskin som er 15-17 år gammel og som dermed etter din mening har akkurat passe hastighet, så får du deg nok en stooooor overraskelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...