Gå til innhold

Itavisen blokking av annonser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor denne passer, så gjerne flytt den.

Ser nå at Itavisen.no har begynt å blokkere hele siden hvis man bruker adblocker. Siden er jo helt ubruklig uten adblocker. Noe å gjøre med det? Blir vel til at jeg slutter å bruke denne..

image.png.42a76c4ddca1c5a9e7a2525ead93ce79.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser ikke IT-avisen til daglig, men jeg testet nå med uBlock Origin Lite/Chrome, og jeg kan laste sidene uten annonser. Får ikke noen feilmelding.

Skrevet

Fungerer for meg med pihole også.

men ser jeg ikke har alle annonsetilbyderene deres i filteret mitt. Den autospilte noe crappy videoreklame nå. Tror det blir lenge til neste gang jeg åpner den siden ja. Er ikke uten grunn at jeg nesten aldri åpner den sida lenger.

Skrevet
1 hour ago, xaco said:

men ser jeg ikke har alle annonsetilbyderene deres i filteret mitt. Den autospilte noe crappy videoreklame nå. Tror det blir lenge til neste gang jeg åpner den siden ja. Er ikke uten grunn at jeg nesten aldri åpner den sida lenger.

Kanskje det som crasha hos meg? Har en plugin som stopper automatisk avspilling av videoer.

Skrevet (endret)
13 hours ago, xaco said:

Det er jo en mye smartere måte å gjøre det på. Extensieons henter dataene til annonsene, men lar være å vise dem fram. Pihole hindrer at data for annonsene blir hentet ut i fra serverne i det hele tatt, via dns blokkering.

Har bare testet Pihole satt opp på Rasberry PI og det har fungert utmerket, men ser at man også kan kjøre den inne i klientmaskinen på div Linux distroer. Hvis man har for eksempel et Ubuntu runtime miljø installert på windows, skulle det da også være mulig å kjøre Pihole (på en praktisk brukbar måte) på en Windows klient PC?  

Skulle i så fall gi en annonseblokkering på Windows (og Linux) som er litt vanskeligere å detektere eller som i hvert fall må detekteres på en helt annen måte.

Edit:

Ser at det også finnes (gratis) public DNS servere med tilsvarende DNS filtrering som PiHole. Ser ut til å ta vekk det meste av annonser, men ser ikke ut til å fungere særlig bra for ITAvisen.

https://adguard-dns.io/en/public-dns.html

(Men vil man spare penger hvis man for eksempel har dyr datatrafikk i utlandet, så bør det jo fungere.)

Endret av arne22
Skrevet (endret)

Testet også med å kombinere ektern (gratis) DNS server med annonsefiltrering i kombinasjon med adblocker extension i Webbroser. Dette fungerer jo da formodentlig slik at mesteparten av trafikkvolumet for annonser forsvinner via dns blokkering, og så blir den siste resten som slipper gjennom blokkert vha adblock extension.

Tester nå med en kombinasjon av Adguard-DNS (ekstern dns server med annonsefiltrering) og en tilfeldig valgt adblocker ved navn "Ghostery AdBlocker for Privacy". Da ser det ut som at det aller meste av annonser forsvinner, i de fleste sammenhenger.

For IT-Avisen spesielt, så ser det ut som at de har gjort ett eller annet spesielt som gjør at adblocker ikke klarer å skille mellom annonser og innhold på forsiden eller "landing page". Den kommer i hvert fall opp med tomt innhold når jeg tester.

Går man der imot inn på menyene i IT-Avisen, så virker alle menyene slik at man kan lese alt innhold som er tilgjengelig i fra menyene reklamefritt. Eksempel på reklamefritt: https://itavisen.no/tag/test/

Og så fant jeg denne (også reklamefri): https://itavisen.no/tag/nyheter/

Jeg for min del liker nå best å ha annonser på. Jeg synes at websidene kan bli litt "blodfattige og snaue" med annonser av, og så synes jeg faktisk at det er veldig bra at diskusjon.no og andre gratistjenester på nett kan skaffe seg noen inntekter ved hjelp av annonser. Uten annonser så hadde vi vel ikke harr slike gratis-tjenenster. Men det er jo greit å vite at dersom man for eksempel er på en veldig dyr dataoppkobling, så kan man ta det vekk, for en periode. 

Man kan jo ellers også for eksempel ta vekk "bloatwaretrafikk" fra Windows 11 og andre operativsystemer. 

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...