Populært innlegg leticia Skrevet onsdag kl 09:56 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 09:56 Stordalens hotellkjede Strawberry nektet å fjerne prideflagg for delegasjon som ville leie hele luksushotellet "The thief". Har fått bare mer og mer sansen for Stordalen. Dette er ikke første gang han er tydelig på sine verdier om mangfold og inkludering. Ble bedt om å fjerne pride-flagg: – Der er vi kompromissløse – E24 20 1
leticia Skrevet onsdag kl 15:43 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:43 Her var det mye sure oppgulp. Igjen, denne saken handler om inkludering mangfold, likestilling 🏳️🌈🏳️🌈🏳️🌈 Egentlig smått utrolig at man kan gjøre en gladsak som denne om til personlige angrep mot fyren. Menmen, det er snart ingenting som overrasker... https://frifagbevegelse.no/aktuell/petter-stordalen-med-rad-til-statlige-arbeidsgivere--kultur-mangfold-og-inkludering-lonner-seg-alltid-6.158.596063.63be56d726 Jeg mener mange går glipp av viktige ressurspersoner på grunn av fordommer og at de ikke rekrutterer folk med utenlandsk bakgrunn. Han fortalte om erfaringen fra da selskapet arrangerte talentjakt i ren Idol-stil for å rekruttere nye ansatte. Han viste film og fortalte historier om individer med vanskelig bakgrunn, som har sittet i fengsel, ikke kunne et ord norsk men som fikk jobb og bidro til en god arbeidskultur og et lavt sykefravær. Jeg har et hav av eksempler på hvordan folk har fått en ny mulighet gjennom oss. I dag har vi ansatte med 170 nasjonaliteter og en rekke kvinner i ledelsen. Det er en bevisst satsing, sier han. Ifølge Stordalen har han 50 prosent kvinner på direktørnivå og rundt 40 prosent kvinnelige ledere på konsernnivå. – Vi må heller ikke glemme at dette er god samfunnsøkonomi. Hvis ikke folk får jobb innen 24-26 måneder fra de kommer blir sjansene mindre. Og det koster samfunnet masse om folk skal stå utenfor. Ifølge arbeidslivsforskere koster det rundt en halv million kroner i året for hver person som står utenfor arbeidslivet, sa han. 6 2
Tussi Skrevet onsdag kl 15:47 Skrevet onsdag kl 15:47 leticia skrev (2 minutter siden): Her var det mye sure oppgulp. Igjen, denne saken handler om inkludering mangfold, likestilling 🏳️🌈🏳️🌈🏳️🌈 Egentlig smått utrolig at man kan gjøre en gladsak som denne om til personlige angrep mot fyren. Menmen, det er snart ingenting som overrasker... https://frifagbevegelse.no/aktuell/petter-stordalen-med-rad-til-statlige-arbeidsgivere--kultur-mangfold-og-inkludering-lonner-seg-alltid-6.158.596063.63be56d726 Jeg mener mange går glipp av viktige ressurspersoner på grunn av fordommer og at de ikke rekrutterer folk med utenlandsk bakgrunn. Han fortalte om erfaringen fra da selskapet arrangerte talentjakt i ren Idol-stil for å rekruttere nye ansatte. Han viste film og fortalte historier om individer med vanskelig bakgrunn, som har sittet i fengsel, ikke kunne et ord norsk men som fikk jobb og bidro til en god arbeidskultur og et lavt sykefravær. Jeg har et hav av eksempler på hvordan folk har fått en ny mulighet gjennom oss. I dag har vi ansatte med 170 nasjonaliteter og en rekke kvinner i ledelsen. Det er en bevisst satsing, sier han. Ifølge Stordalen har han 50 prosent kvinner på direktørnivå og rundt 40 prosent kvinnelige ledere på konsernnivå. – Vi må heller ikke glemme at dette er god samfunnsøkonomi. Hvis ikke folk får jobb innen 24-26 måneder fra de kommer blir sjansene mindre. Og det koster samfunnet masse om folk skal stå utenfor. Ifølge arbeidslivsforskere koster det rundt en halv million kroner i året for hver person som står utenfor arbeidslivet, sa han. Gode poeng! 3
VifteKopp Skrevet onsdag kl 16:52 Skrevet onsdag kl 16:52 leticia skrev (5 minutter siden): Det jeg reagerer på er rett og slett at man i stedet for å si rett ut at man er imot mangfold, inkludering og likestilling, at man heller velger å diskreditere Stordalen på andre områder enn det som er tema for tråden. Jeg tror mange opplever Stordalen som falsk. Så når han gjør en tilsynelatende god gjerning, så blir folk tvilende til motivene hans og mistenker at han egentlig gjør det for å styrke merkevaren sin og tjene penger. Kun Stordalen vet hva han oppriktig mener. Vi andre kan bare gjette. 7
leticia Skrevet onsdag kl 17:02 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:02 VifteKopp skrev (11 minutter siden): Jeg tror mange opplever Stordalen som falsk. Så når han gjør en tilsynelatende god gjerning, så blir folk tvilende til motivene hans og mistenker at han egentlig gjør det for å styrke merkevaren sin og tjene penger. Kun Stordalen vet hva han oppriktig mener. Vi andre kan bare gjette. Ok, men uansett om de som tviler skulle ha rett, så er det fremdeles gode gjerninger å gi folk jobb som ellers ville ha havnet på NAV / sosialen. Det er bra for den enkelte og bra for samfunnsøkonomien selv om det også skulle være bra for Stordalen. Jeg syns han har vært såpass tydelig på dette med mangfold og inkludering og likestilling over tid, at det virker veldig rart om han ikke skulle ha dette menneskesynet i bunn. Å gi folk sjanser som ellers aldri ville fått en sjanse. (og i den spesifikke omtalte saken, å flagge 🏳️🌈i stedet for å få solgt ut hele hotellet). 5
VifteKopp Skrevet onsdag kl 17:13 Skrevet onsdag kl 17:13 leticia skrev (3 minutter siden): Ok, men uansett om de som tviler skulle ha rett, så er det fremdeles gode gjerninger å gi folk jobb som ellers ville ha havnet på NAV / sosialen. Det er bra for den enkelte og bra for samfunnsøkonomien selv om det også skulle være bra for Stordalen. Jeg syns han har vært såpass tydelig på dette med mangfold og inkludering og likestilling over tid, at det virker veldig rart om han ikke skulle ha dette menneskesynet i bunn. Å gi folk sjanser som ellers aldri ville fått en sjanse. (og i den spesifikke omtalte saken, å flagge 🏳️🌈i stedet for å få solgt ut hele hotellet). Husk at den personen han er i offentligheten, er en veldig nøye konstruert persona konstruert med assistanse fra PR-rådgivere som han bruker for å fremme sin egen merkevare og Strawberrys merkevare. Som dette intervjuet og denne historien er en del av. Det betyr ikke at Stordalen lyver. Det kan godt hende han er lidenskapelig opptatt av Pride, mangfold, og inkludering på et personlig plan, men det er umulig for utenforstående å vite. Og med tanke på hvor mange slike personaer som har blitt avslørt for å være falske opp gjennom årene, så er det ikke rart at enkelte er litt skeptiske til autensiteten. 2
Camlon Skrevet onsdag kl 17:22 Skrevet onsdag kl 17:22 (endret) 43 minutes ago, leticia said: Det jeg reagerer på er rett og slett at man i stedet for å si rett ut at man er imot mangfold, inkludering og likestilling, at man heller velger å diskreditere Stordalen på andre områder enn det som er tema for tråden. Grunnen til jeg kritiserer Stordalen istedenfor å si rett ut at jeg er imot mangfold, inkludering og likestilling er fordi jeg ikke er imot. Jeg er sterkt for mangfold, inkludering og likestilling, men jeg er trolig uenig med deg hva som er mangfold, inkludering og likestilling. Quote Forøvrig så er dette en miliardær som har vært ganske tydelig at han ikke kommer til å flytte til Sveits, så jeg syns man skyter i blinde her. Han har klart å trylle bort formuen sin i ligningen sånn at han slipper formueskatt og har tatt skattefrie utbytter på nesten 1 milliard kroner. Hvorfor skulle han flytte til Sveits, han har allerede lav skatt i Norge. Endret onsdag kl 17:28 av Camlon 4
Radon Måling Skrevet onsdag kl 17:27 Skrevet onsdag kl 17:27 Aldri hørt eller sett noen som er i mot like muligheter i Norge. Regnbueflagget er gjennom den ekstreme politiske organisasjonen Foreningen Fri koblet til en bråte med ting som har null og niks med mangfold å gjøre, heller motsatt i mange tilfeller. Når de homofile brøt med Foreningen Fri så sier det veldig mye. Så det flagget har så mange betydninger at dersom noen er i mot det - så er det veldig lite sannsynlig at det er på grunn av de er i mot mangfold. 4 5
Satan666 Skrevet onsdag kl 17:34 Skrevet onsdag kl 17:34 leticia skrev (4 timer siden): inkludering, mangfold og likestilling ... de grunnleggende menneskelige verdiene som ligger i bunn ... de menneskelige verdiene mangfold, inkludering og likestilling Du tar for gitt at disse svulstige ordene har en entydig definisjon som alle er enige om, men så enkelt er det ikke. Jeg ser bare naiv og tanktetom fetisjdyrking av tomme ord og floskler, som ledd i å fremheve sin egen moralske posisjonering i et sosialt konstruert verdihierarki. Det minner mest om en slags real-life-variant av stigespillet, der man søker å gi inntrykk overfor andre av å være på toppen i verdihierarkiet, ved å strø om seg med floskler og symboler (som flagg) knyttet opp mot flosklene. Hva er disse påståtte verdiene forankret i, helt konkret? De er i hvert fall ikke universelle eller tidløse, snarere kulturelle moteprodukter. 2 1
Snikpellik Skrevet onsdag kl 18:14 Skrevet onsdag kl 18:14 (endret) Mange her som antar og mener mye de ikke vet noe som helst om. Stordalen har hele sitt voksne liv vært opptatt av skeives rettigheter og å fremme pride. Søsteren hans er lesbisk. Nordic Choice var den første hotellkjeden i Norden som inngikk samarbeid med pride, som førte til sterke reaksjoner og boikott fra mange på den tiden da dette var kontroversielt. Dette handler ikke om "dydsposering" og "bunnlinje" slik flere her hevder, det er enkelt og greit noe som er og har vært personlig viktig for ham lenge. Ikke minst er datteren hans også engasjert i pride. Så dette er et naturlig valg av Stordalen og Strawberry, skulle også bare mangle. Det er fint at de lager en pressemelding og setter lys på det også. Endret onsdag kl 18:25 av Snikpellik 4 5
herzeleid Skrevet torsdag kl 07:19 Skrevet torsdag kl 07:19 Jeg tror det er litt naivt å anta at dette handler om idealisme fremfor profitt, illustrert ved at saken nå brukes for PR. Hotelleierne vet antagelig hvor mye negativ oppmerksomhet de ville fått om de gikk med på å fjerne flaggene, og har nok landet på at det som skaper minst støy er å flagge ukritisk. Så synes jeg TS mfl. viser en manglende forståelse for at LGBTQI+ bevegelsen og dens symboler står for mer enn bare ‘inkludering’. Av viktige kamper bevegelsen kjemper kan nevnes en radikal forståelse av kjønn å lære barn denne radikale forståelsen av kjønn Enklere tilgang på eksperimentell potensielt svært skadelig behandling av barn Surrogati Lefalisering av sexkjøp Noe nevnt, masse glemt. Å fullstendig avfeie de som ikke er komfortable med å ukritisk støtte kampen som ‘imot inkludering’ virker på meg lite reflektert, men samtidig karakteristisk for tematikken. 7
leticia Skrevet torsdag kl 07:29 Forfatter Skrevet torsdag kl 07:29 Snikpellik skrev (13 timer siden): Mange her som antar og mener mye de ikke vet noe som helst om. Stordalen har hele sitt voksne liv vært opptatt av skeives rettigheter og å fremme pride. Søsteren hans er lesbisk. Nordic Choice var den første hotellkjeden i Norden som inngikk samarbeid med pride, som førte til sterke reaksjoner og boikott fra mange på den tiden da dette var kontroversielt. Dette handler ikke om "dydsposering" og "bunnlinje" slik flere her hevder, det er enkelt og greit noe som er og har vært personlig viktig for ham lenge. Ikke minst er datteren hans også engasjert i pride. Så dette er et naturlig valg av Stordalen og Strawberry, skulle også bare mangle. Det er fint at de lager en pressemelding og setter lys på det også. Jeg visste ikke dette om søstera hans. Men som deg så ser jeg at han har vært opptatt av mangfold, likeverd og likestilling over tid. ❤️🎉 2 1
VifteKopp Skrevet torsdag kl 08:04 Skrevet torsdag kl 08:04 (endret) herzeleid skrev (44 minutter siden): Jeg tror det er litt naivt å anta at dette handler om idealisme fremfor profitt, illustrert ved at saken nå brukes for PR. Det kan jo også være begge deler. At Stordalen bruker sin idealisme for å bygge merkevare/generere profitt. Det er ikke gjensidig utelukkende. Sannheten er at ingen vet hva som er i hjertet hans, selv om begge sider mener å kjenne ham. Og egentlig er det ikke så viktig. Til syvende og sist er det som betyr noe hva han gjør. Endret torsdag kl 08:04 av VifteKopp 1 2
ole_marius Skrevet torsdag kl 08:55 Skrevet torsdag kl 08:55 wampster skrev (33 minutter siden): Nå er jeg for inkludering og samtidig mot diskriminering/forskjellsbehandling/rasisme. Men må bare spørre ang eksempelet ditt, Får du forbedret funksjonell helse av å se flagget? Gror du mindre (eller større) innovertiss av å se flagget? Spørsmålet er genuint, for jeg kan ikke helt se sammenhengen her. Veldig enkelt svar fra min del. At man har et flagg for å vise positiv støtte er helt fint. Min kuk beveger seg verken opp, ned, til høyre eller til venstre. Den snurrer ikke rundt heller. Således utarter dette seg til at man heller reagerer på dem som har ekstreme emosjonelle meninger, derav Mbappe09. Videre så interpolerer jeg mening om at er man for positiv omtale og støtter likeverd gjennom holdning er man mer funksjonell oppegående menneske, enn å bare kalle ut en handling som å "brenne flagg". Ytringsfrihet er ikke synonymt til at man må bruke den. Hvis eneste man har er kvalme uten å argumentere for sin holdning. Jeg søker derfor aktiv konflikt for å underbygge at kom gjerne med noe håndfast man kan diskutere. Hvis ikke så har man irrasjonelle meninger. 2 2
wampster Skrevet torsdag kl 09:13 Skrevet torsdag kl 09:13 ole_marius skrev (15 minutter siden): Veldig enkelt svar fra min del. At man har et flagg for å vise positiv støtte er helt fint. Min kuk beveger seg verken opp, ned, til høyre eller til venstre. Den snurrer ikke rundt heller. Således utarter dette seg til at man heller reagerer på dem som har ekstreme emosjonelle meninger, derav Mbappe09. Videre så interpolerer jeg mening om at er man for positiv omtale og støtter likeverd gjennom holdning er man mer funksjonell oppegående menneske, enn å bare kalle ut en handling som å "brenne flagg". Ytringsfrihet er ikke synonymt til at man må bruke den. Hvis eneste man har er kvalme uten å argumentere for sin holdning. Jeg søker derfor aktiv konflikt for å underbygge at kom gjerne med noe håndfast man kan diskutere. Hvis ikke så har man irrasjonelle meninger. Det er litt snodig å kalle ut andre for emosjonelle meninger, når argumentet/ditt svar dreide seg om kjønnsorganers påvirkning av om et flagg hang oppe eller ikke, men ok. 3 1
ole_marius Skrevet torsdag kl 09:15 Skrevet torsdag kl 09:15 wampster skrev (1 minutt siden): Det er litt snodig å kalle ut andre for emosjonelle meninger, når argumentet/ditt svar dreide seg om kjønnsorganers påvirkning av om et flagg hang oppe eller ikke, men ok. Enig, men hardt må møtes med hard. 5
wampster Skrevet torsdag kl 09:24 Skrevet torsdag kl 09:24 ole_marius skrev (1 minutt siden): Enig, men hardt må møtes med hard. Joda, men er det "race to the bottom" eller skal man prøve å løfte diskusjonen til et høyere nivå? Folk som brenner flagg eller bøker er for meg grumset i bånn av bøtta og en indikasjon på at en ikke klarer å holde en objektiv informert diskusjon og dermed ikke verdt å bruke tiden på. Personlig er jeg ikke særlig fan av at man skal flagge med Pride flagget selv om jeg skjønner hva en ønsker å oppnå. For meg blir det da et spørsmål, hvorfor ikke flagge med Palestina flagg og Iran flagg da de ble meid ned av regimet for et halvt år siden? Eller eller eller.. Jeg synes heller vi som nasjon (og selvfølgelig andre nasjoner også, men jeg er norsk og mer opptatt av Norge) skal jobbe for at det Norske flagget representerer likeverd/anti rasisme/anti diskriminering osv og dermed ikke behøve å flagge med alle slags mulige andre flagg. 2
ole_marius Skrevet torsdag kl 10:09 Skrevet torsdag kl 10:09 Mbappe09 skrev (17 minutter siden): Nope:) Lite til overs for drittet. Enkelt og greit. Hva gjør at du tenker det er dritt og at du ikke har noe til overs for det? Er det religiøs overbevisning? Evt. manglende kunnskap, mangler kjenskap til dem som er i miljøet? Høres basert på ditt svar, at du ikke påvirkes personlig av dette, men fortsatt har en eller annen form for reservasjon. 4
leticia Skrevet torsdag kl 10:11 Forfatter Skrevet torsdag kl 10:11 wampster skrev (21 minutter siden): Hvorfor et rovdyr? Rovdyr dreper? Er vi for drap? Kristendommen er (var) en utrolig viktig del av norsk historie og av vår tilblivelse (om det er et ord) og absolutt ikke noe vi skal fjerne under noen omstendighet. Etter min mening. Jeg er ateist (ikke troende uansett religion) og har ikke noe problem med at det er et kors i flagget. Den norske nasjon/det norske flagget vaiet høyt blant annet under bekjempelsen av nazistene i andre verdenskrig og er et flagg jeg som nordmann er utrolig stolt av. Hvis Norge om 20-30 år er kristen igjen, mener du vi skal forandre det tilbake? Nei det får være måte på Hvorfor et kors? Kristendommen ble innført i Norge med makt, vold og drap. Bedre med et (eller flere) av de flotte rovdyrene våre da. Evt skogens konge, Elgen. Noe ordentlig norsk noe, ikke noe som er importert fra Midtøsten... Du kan ta det helt med ro hva angår om Norge kommer til å bli kristent igjen om 20 - 30 år. Kunnskap / utdanning i befolkningen øker bare, det blir dermed mindre og mindre rom for diskriminerende overtro. Altså, medlemsmassen i f.eks KRF minker og minker pga "naturlig avgang". 4
leticia Skrevet torsdag kl 10:15 Forfatter Skrevet torsdag kl 10:15 Tussi skrev (36 minutter siden): Da blir det bråk! Det ble jo baluba da det var en ulv på en melkekartong Hehe ja. Vil gjette på at SP - gjengen hadde klikka i vinkel om noe sånt skulle bli aktuelt 😂 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå