Gå til innhold

Noen som har hamstra brus på Rema?


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutes ago, Svein M said:

Tok en sjekk på sukker mengden også (tall fra Google Ai). Men om en drikker sukkerfri brus så slipper en sukkeret.

Sukkerinnhold (estimert per 100 ml / 1 dl)

    Brus (med sukker): ca. 10–11 gram. En halvliter (0,5 l) inneholder ca. 50-55 gram sukker.
    Vørterøl: ca. 7–10 gram. Vørterøl har et høyt sukkerinnhold, på linje med brus, fordi det ikke er gjæret ut.
    Saft (blandet): Varierer sterkt, men typisk 5–10 gram i ferdig blandet saft.
    Alkoholfritt øl: ca. 2,5 gram. Mye lavere enn vørterøl og brus.
    Vanlig pils (4,5 %): Lavt sukkerinnhold (restsukker), men høyt kaloriinnhold pga. alkohol

Nå er ikke vørterøl gjæret i det hele tatt. Men det er jo også andre sukkertyper enn i brus siden det kommer fra malt/korn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lenvar skrev (20 timer siden):

Når vi likevel er på emnet, vil jeg slå et slag for Grans Cola X. Som er Grans/Remas versjon av Coca Cola Light. 

Den vant i en stor blindtest av sukkerfrie Cola-varianter, og jeg har alltid synes den har vært bedre enn både Coca Cola Light/Zero og Pepsi Max (men smaken er som baken). Også unngår man å støtte et erkeamerikansk selskap som Coca Cola. Og mye rimeligere.

Skal testes! Som nevnt har Cola vært inventar her i 60 år! Men gode tips skal selvsagt testes, tusen takk!

Skrevet
Svein M skrev (5 timer siden):

Coladrikker: 10 mg / 100 ml (f.eks. Coca-Cola)

Pepsi Max 12 mg / 100 ml (I følge Ringnes)

Det er litt forskjellige tall ute og går, også på seriøse kilder, men jeg tipper at Ringnes vet hva de snakker om ettersom de produserer Pepsi Max for det norske markedet.

Men hva er det da som gjør Pepsi Max så utrolig mye mer vanedannende enn andre Cola-drikker? Spesielt Coca Cola holder kortene tett til brystet om hva sirupen de distribuerer til tapperiene inneholder. PepsiCo er ikke like hemmelighetsfulle, men den nøyaktige oppskriften er vel heller ikke her kjent blant "vanlige folk".

Skrevet (endret)
Woff skrev (3 timer siden):

Skal testes! Som nevnt har Cola vært inventar her i 60 år! Men gode tips skal selvsagt testes, tusen takk!

Grans Cola med sukker er kanskje 90% av Coca Cola i smak (kanskje litt i overkant søt), mens Cola X synes jeg personlig er bedre enn Coca Cola Light/Zero (og uendelig mye bedre enn Pepsi Max).

Og halve prisen :)

Endret av Lenvar
  • Hjerte 1
Skrevet
kåre b skrev (På 6.5.2026 den 14.58):

Å drikke bare brus er nok ikke heldig.

Da blir du nok sulten etterhvert..😱

Skrevet (endret)
Lenvar skrev (2 timer siden):

Det er litt forskjellige tall ute og går, også på seriøse kilder, men jeg tipper at Ringnes vet hva de snakker om ettersom de produserer Pepsi Max for det norske markedet.

Men hva er det da som gjør Pepsi Max så utrolig mye mer vanedannende enn andre Cola-drikker? Spesielt Coca Cola holder kortene tett til brystet om hva sirupen de distribuerer til tapperiene inneholder. PepsiCo er ikke like hemmelighetsfulle, men den nøyaktige oppskriften er vel heller ikke her kjent blant "vanlige folk".

På smak gir Google Ai denne beskrivelsen: "Pepsi Max oppleves av mange som søtere og mer intens, mens Coca-Cola Zero ofte beskrives som en mildere smak som ligger tettere opp mot original cola."

Jeg tenker at 20% høyere koffein innhold og også søtere smak kan forklare at det er mer vanedannende. Søt smak er også vanedannende. Det kan også tenkes at smaken likes bedre av de som drikker mye Pepsi i forhold tilsvarende for Coca-Cola uten at jeg vet noe om det.

Endret av Svein M
Skrevet
RookieNO skrev (På 6.5.2026 den 12.26):

Godt vi har moralens vokter på plass i denne tråden...

Det er vel han som har gått Rogan-Broscience-skolen, så viktig å høre på hva han har å si her.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...