Gå til innhold

Hvorfor krever Amazon.de inn norsk MVA for en vare som koster over 3000 kr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amazon er i VOEC-registeret, så for varer som koster mindre enn 3000 kr krever de inn norsk MVA.

Jeg prøvde nettopp å bestille en vare som kostet over 3000 kr, og på siste side før "Utfør betaling", ser jeg at de har lagt til norsk MVA.
De følger jo ikke akkurat VOEC-reglene?

Det endte med at jeg kansellerte bestillingen. Det blir fort mye styr dersom det ender med dobbel MVA-innbetaling, og påfølgende forespørsel til Amazon om tilbakebetaling av MVA.

Er det andre her som har opplevd dette for varer over 3000 kr grensen (ikke nødvendigvis fra Amazon)?
Hvordan gikk det i så fall -- ble det dobbel MVA eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei kan fortelle det for deg, sjølv om det er over 3000,-, men ikkje via VOEC. Er du sikker på at dei ikkje fikser fortolling på dyrere varer og?

• Liker 1
Skrevet

Bruk jetcarrier.com til transport fra USA. 

Du får egen adresse i USA, eit bookingsystem og så fiksa Jetcarrier transport til/i Norge. Supert. Adressa er i Delaware så det blir 0 USA tax. Jetcarrier fiksa alt av fortolling, du må berre laste opp papira. 

Skrevet
locked skrev (11 timer siden):

Bruk jetcarrier.com til transport fra USA. 

Du får egen adresse i USA, eit bookingsystem og så fiksa Jetcarrier transport til/i Norge. Supert. Adressa er i Delaware så det blir 0 USA tax. Jetcarrier fiksa alt av fortolling, du må berre laste opp papira. 

Takk for tipset! Jeg har så vidt hørt om jetcarrier, men aldri satt meg helt inn i hvordan det fungerer -- kanskje på tide å gjøre det :grin:
Betaler man USA tax (=VAT?)? 
Er det slik at jetcarrier er et billigere alternativ pga billigere fraktpriser?  

Skrevet
52 minutes ago, SpaceHog said:

Takk for tipset! Jeg har så vidt hørt om jetcarrier, men aldri satt meg helt inn i hvordan det fungerer -- kanskje på tide å gjøre det :grin:

Om selger sender til Norge er svært ofte Jetcarrier dyrare... 

Skrevet (endret)
SpaceHog skrev (53 minutter siden):

Les hele posten du siterte, han skrev spesifikt at det blir 0 USA tax.

SpaceHog skrev (53 minutter siden):

Kanskje i noen tilfeller hvor frakten til Norge blir ekstremt dyr, men generelt er det dyrere. Det er egentlig mest for å handle fra butikker som ikke sender til Norge i det hele tatt.

Endret av Nimrad
Skrevet (endret)
SpaceHog skrev (13 timer siden):

De følger jo ikke akkurat VOEC-reglene?

Det kompliserer ytterligere at det er 4 former for typer salg på Amazon. Dette er solgt av Amazon, fulfilled by Amazon, solgt og sendt av selger via "Amazon frakt" og solgt og sendt via selgers valgte fraktløsning. Amazon tar dessuten vanligvis et depositum for mva og toll for å dekke bl.a. merverdiavgift.

Man må også sjekke om tysk mva blir trukket fra i kassen slik at det bare er forskjellen opp til norsk mva som legges til.

Jeg har inntrykk av at Amazon er flinke til å rette opp feil som oppstår, men dersom prisen øker med 25% i kassen kan det bety at selger ikke er mwst. registrert eller mwst. ikke ble trukket fra pga en feil. Det er ikke gitt at man kan forutse hvilket alternativ som er det sannsynlige og om Amazon faktisk vil rette det i etterkant.

Hvilket produkt dreier det seg om?

Endret av mobile999
Skrevet
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Les hele posten du siterte, han skrev spesifikt at det blir 0 USA tax.

Beklager, det var litt klønete spurt av meg. @locked, skriver "0 USA tax" -- betyr dette at man til vanlig betaler USA tax, og at man ikke betaler USA tax ved å bruke JetCarrier? Jeg har bare kjøpt varer fra Amazon.com og ebay.com og har aldri sett at jeg betaler USA tax -- i så fall må det være "bakt inn" i prisen.

Skrevet
SpaceHog skrev (1 minutt siden):

betyr dette at man til vanlig betaler USA tax, og at man ikke betaler USA tax ved å bruke JetCarrier?

Det finnes ikke en generell VAT i USA, det er delstatene som bestemmer det selv og i Delaware hvor Jetcarrier holder til så er den 0.

Skrevet
mobile999 skrev (35 minutter siden):

Det kompliserer ytterligere at det er 4 former for typer salg på Amazon. Dette er solgt av Amazon, fulfilled by Amazon, solgt og sendt av selger via "Amazon frakt" og solgt og sendt via selgers valgte fraktløsning. Amazon tar dessuten vanligvis et depositum for mva og toll for å dekke bl.a. merverdiavgift.

Takk for infoen, jeg var ikke klar over de 4 formene for salg. Jeg tror den er solgt av Amazon.de (produktet er audioelektronikk fra FiiO)

Ships from Amazon EU Sàrl
Sold by Fiio Shop

Dette er ordreoppsummeringen:

Under "Amazon.de Order, Summary"

Items:               EUR 380,00
Postage & Packing    EUR  20,00
Total before VAT:    EUR 400,00
VAT:                 EUR   0,00
Import Charges:      EUR 100,00
Total:               EUR 500,00
Free Shipping Promo: EUR -20,00
Order Total:         EUR 480,00

Det ser ikke ut som tysk MVA er fratrukket, og "Import Charges" er 25% av "Total before VAT".

Skrevet
sedsberg skrev (50 minutter siden):

Er det ett produkt til 380EUR eller er det totalen for flere ting?

Det er bare ett produkt.

Skrevet

Jetcarrier flytta fra New Jersey til Delaware på grunn av at det blei innført VAT i NJ. 

Jetcarrier er ikkje gratis, men eg opplever dei som konkurransedyktige. 

Det er viktig å merke seg at ved å bruke JC så blir nesten alltid frakt innenlands i USA gratis. Prisen du får av JC (som du grovt sett kan rekne ut på forhånd) er for det meste all inclusive. Det betyr at det ikkje er noko fare for at pakken blir sendt med eit eller anna postselskap som overleverer det til posten sine gebyrfest.

Samtidig så kan en sjå for seg mange kreative måtar å bruke JC på. 

Viktigste er åpenbart at du kan kjøpe kva som helst også av folk som ikkje sender til utlandet pga. papirmølla. 

Handle programvare uten skattar og avgifter (USA adresse, skal uansett ikkje frakte noko så pris 0kr)

Kan handle fra heile verden, ex er det ikkje noko problem å handle fra Kina og få det levert i USA og sendt til Norge. Kun muligheter her. 

Har du bedrift så får du varene dine fortolla på rett måte og sleppe å tape betalt mva med kvittering uten norsk mva nummeret til selger. 

Men, eg kjøpte 2 3D printera fra en grossist i USA tidlegare i år. Ovveraskelsen var stor når eg fekk 2stk 58! kg tunge kolli levert gratis på døra etter 3 virkedagar. Slikt er det jo vanskeleg å konkurrere med 🤣 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...